فجر ۳۵| در نشست پرسش و پاسخ فیلم «زیر سقف دودی» چه گذشت؟

4 February 2017 - 19:25

مریلا زارعی از فیلمنامه‌نویسان خواست که فیلمنامه‌های طنز بیشتری بنویسند تا برای کار در این ژانر پیشنهاد شوند. 

به گزارش ایسنا، بازیگر فیلم «زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده در نشست پرسش و پاسخ این فیلم که امروز (۱۶ بهمن‌ماه) در برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد:‌ من شخصا آدم طنازی هستم و بسیار علاقه‌مندم در فیلم‌های کمدی بازی کنم؛ البته فیلم‌هایی که کمدی استاندارد باشند، ولی متاسفانه چنین فیلم‌هایی پیشنهاد نمی‌شوند و ناخواسته فیلمنامه‌هایی را می‌گیرم که دغدغه‌مند و اجتماعی هستند.

او که در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا بیشتر در فیلم‌های اجتماعی بازی می‌کند، سخن می‌گفت، ادامه داد:

احساس می‌کنم سینما برای من یک تریبون است و فکر می‌کنم از طریق آن می‌توان با مردم ارتباط برقرار کرد و دوست دارم تریبون مردم باشم. فیلمنامه‌های اجتماعی دغدغه من هستند، بویژه آن‌هایی که به زنان می‌پردازند، برایم جذاب هستند؛ اما دلم برای فیلم طنز تنگ شده است. پس می‌خواهم فیلمنامه‌های خوب بنویسید و برای کار به من بدهید.

۵۷۴۳۲۴۰۱

پوران درخشنده – کارگردان این فیلم – هم در این نشست درباره پروسه ساخت «زیر سقف دودی» گفت:‌

از زمان ساخت فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» تا امروز که اینجا هستم، پنج سال می‌گذرد و در این مدت به‌دنبال فراهم کردن شرایط به لحاظ محتوا و امکانات مالی بودیم تا این فیلم ساخته شود؛ اما در شرایطی که هیچ کسی کمک نمی‌کند و هر کسی می‌خواهد آنچه را که تمایل دارد در فیلم به نتیجه برساند، کار با تاخیر انجام شد و ساخت این فیلم از ابتدا، دو سال به طول انجامید.

او در پاسخ به این‌که فیلمش یک اثر تلخ است، گفت:‌ وقتی از مشکلی حرف می‌زنید، یعنی می‌خواهید آن را حل کنید. پس در آخر آن امید است و البته هر کسی می‌تواند نگاه خودش را به فیلم داشته باشد؛ اما «زیر سقف دودی» فیلم ناامیدی نیست.

وی درباره این‌ که ابتدا قرار بود فیلمی با نام «خانم، مال معروف کنید» بسازد، توضیح داد:‌ دو سال قبل، سراغ چنین فیلمنامه‌ای رفتم که موضوع آن، طلاق رسمی بود و چهاربار هم با همکار فیلمنامه‌نویسم روی آن کار کردیم، اما هربار در حضورم با مردم متوجه می‌شدم، جامعه چندین گام از من به‌عنوان فیلمساز جلوتر است.

او با اشاره به این‌که در آن فیلم به موضوع دریافت مهریه و سرگردانی زن‌ها برای دریافت این حق طبیعی و نیز زندگی پس از طلاق پرداخته می‌شود، ادامه داد: در طول تحقیقات متوجه شدم، طلاق عاطفی بحرانی است که آسیب‌ها و ناهنجاری‌های بیشتری دارد، به‌گونه‌ای که به‌نظر می‌رسد این بحران را زیر فرشی پنهان کردیم و هیچ‌وقت به این فکر نکرده‌ایم که این آشغال‌هایی که زیر فرش گذاشته‌ایم، ما را سرنگون می‌کند، چون نتایج طلاق عاطفی بسیار بدتر از طلاق رسمی است. بنابراین در این فیلم هم جسارت نکرده‌ام و رابطه موازی در یک خانواده را در هر دو سو جلو ببرم، چون فکر می‌کردم جایگاه خانواده حرمت بالاتری دارد.

این فیلمساز در ادامه این نشست، به همکاران بازیگر خود از جمله فرهاد حسنی، مریلا زارعی و آزیتا حاجیان و نیز دیگر بازیگران جوانی که در این فیلم به سینما معرفی شده‌اند، اشاره و اظهار کرد: خسرو شکیبایی یکی از بازیگرانی بود که همیشه دوست داشتم با او کار کنم، فرهاد اصلانی بازیگری بسیار فعال است که وقتی به پروژه‌ای وارد می‌شود، همه‌چیز برایش اهمیت زیادی دارد و من بازی‌اش را بسیار پسندیدم.

وی همچنین تاکید کرد:‌ بازی‌های این فیلم را به‌عنوان کارگردان می‌پسندم و اصلا به‌دنبال ستاره نیستم، کسانی را می‌خواستم در فیلم حضور داشته باشند که عاشق باشند.

در این نشست، علاوه بر پوران درخشنده و مریلا زارعی، آزیتا حاجیان و محمدرضا دلپاک هم به‌عنوان بخش دیگر از عوامل فیلم حضور داشتند.

منبع: ایسنا

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.