بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ جنیفر انیستون

7 July 2021 - 19:00

جنیفر انیستون، بازیگر آمریکایی است که در فیلم‌هایی چون بروس قادر مطلق، رئیس‌های وحشتناک، ما میلرها هستیم و سریال فرندز، بازی کرده است.

جنیفر جوانا اَنیستون (Jennifer Joanna Aniston) در تاریخ ۱۱ فوریه ۱۹۶۹ (۲۲ بهمن ۱۳۴۷) در خانواده‌ای هنرمند در آمریکا به دنیا آمد. با وجود آن که والدین وی هر دو بازیگر بودند، جنیفر در دوران تحصیل و در ۱۱ سالگی، به بازیگری علاقه‌مند شد.

پس از بازی در چند تئاتر مختلف، وی برای نخستین بار در سال ۱۹۸۸ در یک فیلم حضور بسیار کوتاهی داشت و در سال ۱۹۹۰، در نخستین مجموعه تلویزیونی خود بازی کرد که این سریال به موفقیتی دست پیدا نکرد.

انیستون در ادامه در چندین فیلم و سریال ناموفق دیگر به بازی پرداخت اما زندگی وی در سال ۱۹۹۳ و وقتی که برای بازی در سریال فرندز (Friends) انتخاب شد، دچار تغییر شد.

سریال دوستان تبدیل به یکی از موفق‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون شد و انیستون در کنار سایر همبازیان خود در این سریال، به شهرت جهانی دست پیدا کرد.

جنیفر انیستون در کنار دیوید شویمر در فصل نخست سریال دوستان یا همان فرندز.

جنیفر انیستون در کنار دیوید شویمر در فصل نخست سریال دوستان یا همان فرندز.

در دهه نود میلادی، انیستون که مشغول بازی در سریال فرندز بود، در چند فیلم و سریال دیگر به بازی پرداخت که فیلم محیط اداره (Office Space) و انیمیشن غول آهنی (The Iron Giant‎)، موفق‌ترین آثار وی در آن دوران بودند.

جنیفر انیستون برای نخستین بار در سال ۲۰۰۰ و برای بازی در سریال دوستان، نامزد جایزه اِمی شد. وی در سال ۲۰۰۱ دومین و در سال ۲۰۰۲، سومین نامزدی اِمی خود را کسب کرد و در نهایت موفق به بردن این جایزه نیز شد. انیستون در آن سال، نخستین نامزدی گلدن گلوب خود را نیز برای سریال فرندز کسب کرد.

انیستون که در سال ۲۰۰۳، توانست برای نخستین بار برنده جایزه گلدن گلوب شود، در آن سال در یکی از موفق‌ترین آثار سینمایی خود، یعنی فیلم بروس قادر مطلق (Bruce Almighty) بازی کرد که این فیلم در گیشه بسیار موفق بود و با فروش ۴۸۴ میلیون دلاری، پنجمین فیلم پرفروش سال شد.

جنیفر انیستون در کنار جیم کری در فیلم بروس قادر مطلق. این فیلم، پرفروش‌ترین فیلم کارنامه انیستون محسوب می‌شود ...

جنیفر انیستون در کنار جیم کری در فیلم بروس قادر مطلق. این فیلم، پرفروش‌ترین فیلم کارنامه انیستون محسوب می‌شود …

در سال ۲۰۰۴، آخرین فصل سریال دوستان با بازی انیستون منتشر شد و وی توانست برای پنجمین سال پیاپی، نامزد جایزه اِمی شود. انیستون و سایر بازیگران این سریال، برای بازی در هر قسمت از فصل پایانی این سریال، ۱ میلیون دلار دستمزد گرفتند تا گران‌ترین بازیگران تاریخ تلویزیون لقب بگیرند.

انیستون در آن سال در فیلم و سپس پولی آمد (Along Came Polly) نیز به بازی پرداخت که این فیلم در گیشه به فروش موفق ۱۷۳ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

در سال ۲۰۰۵، انیستون در فیلم نه چندان موفق خرابکاری (Derailed) بازی کرد و در سال ۲۰۰۶، به بازی در فیلم جدایی (The Break-Up) پرداخت که در گیشه به فروش ۲۰۵ میلیون دلاری رسید.

پس از یک سال دوری از سینما، انیستون در سال ۲۰۰۸ و با فیلم مارلی و من (Marley & Me)، بازگشت موفقی به سینما داشت. این فیلم با فروش ۲۴۷ میلیون دلاری، یکی از فیلم‌های موفق سال ۲۰۰۸ میلادی شد.

انیستون در کنار اوون ویلسون در فیلم مارلی و من. این دو تاکنون در 3 فیلم همبازی بوده‌اند ...

انیستون در کنار اوون ویلسون در فیلم مارلی و من. این دو تاکنون در ۳ فیلم همبازی بوده‌اند …

انیستون در این سال و به عنوان بازیگر مهمان، در یک قسمت از سریال ۳۰ راک (۳۰Rock) نیز به ایفای نقش پرداخت و توانست ششمین نامزدی اِمی خود را برای بازی در این سریال، کسب کند.

در سال ۲۰۰۹، انیستون در ۲ فیلم با تو حال نمی‌کند (He’s Just Not That Into You) و عشق پیش می‌آید (Love Happens) به بازی پرداخت که فیلم نخست با فروش ۱۸۱ میلیون دلاری، عملکرد بهتری در گیشه داشت.

شکارچی جایزه‌بگیر (The Bounty Hunter) و تعویض (The Switch)، دو فیلم انیستون در سال ۲۰۱۰ بودند که به ترتیب ۱۳۵ و ۴۹ میلیون دلار فروش داشتند.

سال ۲۰۱۱، یکی از بهترین سال‌های دوران کاری انیستون بود و وی در این سال در دو فیلم موفق بازی کرد. ابتدا قسمت نخست فیلم رئیس‌های وحشتناک (Horrible Bosses) با بازی انیستون منتشر شد که در گیشه به فروش موفق ۲۱۲ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

جنیفر انیستون در کنار ست گوردون در پشت صحنه فیلم رئیس‌های وحشتناک.

جنیفر انیستون در کنار ست گوردون در پشت صحنه فیلم رئیس‌های وحشتناک.

در ادامه نیز فیلم فقط باهاش کنار بیا (Just Go With It) منتشر شد که در گیشه به فروش ۲۱۴ میلیون دلاری دست پیدا کرد. انیستون در سال ۲۰۱۲ نیز در فیلم نه چندان موفق عشق سفر (Wanderlust)، بازی کرد.

در سال ۲۰۱۳، فیلم موفق ما میلرها هستیم (We’re the Millers) با بازی جنیفر انیستون منتشر شد که این فیلم در گیشه به فروش ۲۶۷ میلیون دلاری دست یافت تا دومین فیلم پرفروش کارنامه بازیگری انیستون باشد.

پس از موفقیت قسمت نخست، در سال ۲۰۱۴ قسمت دوم فیلم رئیس‌های وحشتناک منتشر شد که البته نتوانست به موفقیت قسمت نخست دست یابد و در گیشه به فروش ۱۰۵ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

جنیفر انیستون در کنار جیسون سودیکیس، چارلی دی و جیسون بیتمن در فیلم رئیس‌های وحشتناک 2. انیستون تاکنون در 4 فیلم با سودیکیس و در 4 فیلم با بیتمن همبازی بوده است ...

جنیفر انیستون در کنار جیسون سودیکیس، چارلی دی و جیسون بیتمن در قسمت دوم فیلم رئیس‌های وحشتناک. انیستون تاکنون در ۴ فیلم با سودیکیس و در ۴ فیلم با بیتمن همبازی بوده است …

انیستون در این سال همچنین در فیلم کیک (Cake) نیز به هنرنمایی پرداخت. این فیلم گرچه در گیشه موفق نبود اما باعث شد تا انیستون برای سومین بار، نامزد جایزه گلدن گلوب شود.

در سال ۲۰۱۶، انیستون در سه فیلم کمدی دیگر به بازی پرداخت. ابتدا فیلم مهمانی کریسمس اداره (Office Christmas Party) از وی اکران شد که در گیشه به موفقیت نسبی دست پیدا کرد و ۱۱۵ میلیون دلار فروش داشت.

سپس فیلم روز مادر (Mother’s Day‎) از وی اکران شد که در گیشه چندان موفق نبود و به فروش ۵۲ میلیون دلاری رسید. در نهایت نیز نوبت به انیمیشن لک‌لک‌ها (Storks) رسید که با فروش ۱۸۳ میلیون دلاری، موفق‌ترین فیلم انیستون در این سال بود.

پس از بازی در دو فیلم ناموفق، انیستون در سال ۲۰۱۹ در فیلم موفق معمای قتل (Murder Mystery‎) به بازی پرداخت که این فیلم تبدیل به یکی از پربیننده‌ترین آثار تاریخ شبکه استریم نتفلیکس شد.

جنیفر انیستون در کنار آدام سندلر در فیلم معمای قتل.

جنیفر انیستون در کنار آدام سندلر در فیلم معمای قتل.

پس از چند سال دوری از تلویزیون، انیستون در سال ۲۰۱۹ با سریال برنامه صبحگاهی (The Morning Show)، بازگشت موفقی به تلویزیون داشت. انیستون برای هنرنمایی خود در این سریال، چهارمین نامزدی گلدن گلوب و هفتمین نامزدی اِمی خود را به دست آورد.

در زندگی شخصی خود، جنیفر انیستون در سال ۱۹۹۸ با برد پیت (Brad Pitt) آشنا شد و پس از دو سال نامزدی، این دو در سال ۲۰۰۰ با یکدیگر ازدواج کردند.

این دو که تبدیل به یکی از محبوب‌ترین زوج‌های هالیوود شده بودند، در سال ۲۰۰۵ از یکدیگر جدا شدند. جدایی این دو با شایعات خیانت پیت به انیستون، جنجالی شد. هرچند انیستون بعدها این شایعات را تکذیب کرد.

جنیفر انیستون در کنار همسر سابق خود؛ برد پیت.

جنیفر انیستون در کنار همسر سابق خود؛ برد پیت.

انیستون در سال ۲۰۱۱ با جاستین ثرو (Justin Theroux) آشنا شد. این دو پس از نامزدی در سال ۲۰۱۲، در سال ۲۰۱۵ با یکدیگر ازدواج کردند هرچند در سال ۲۰۱۷ از یکدیگر جدا شدند.

پدر جنیفر، جان انیستون؛ بازیگر یونانی است که یک بار نامزد جایزه اِمی شده است. مادرش نیز نانسی دو (Nancy Dow)؛ بازیگر نه چندان مطرح آمریکایی بود که در سال ۲۰۱۶ درگذشت. انیستون تا سال‌ها با مادرش رابطه دوستانه‌ای نداشت چرا که مادرش با روزنامه‌ها درباره زندگی شخصی جنیفر، صحبت می‌کرد.

والدین وی در زمانی که وی ۹ ساله بود، از یکدیگر جدا شده بودند. جنیفر دارای یک برادر ناتنی بزرگ‌تر از سمت مادرش و یک برادر ناتنی کوچک‌تر از سمت پدرش نیز می‌باشد.

جنیفر انیستون یکی از پردرآمدترین بازیگران زن تاریخ سینما است. بنابر آمار مجله فوربز، وی از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۱۷، هر ساله یکی از ۱۰ بازیگر زن پردرآمد و گران قیمت سال بوده است.

گرچه دوستی نزدیکی با تمام همبازیان خود در سریال فرندز دارد، اما بیش از همه با کورتنی کاکس (Courtney Cox) رابطه نزدیکی دارد. انیستون مادر خوانده فرزند کاکس می‌باشد.

انیستون همچنین دوستی بسیار نزدیکی با آندره‌آ بندوالد (Andrea Bendewald)؛ بازیگر آمریکایی دارد. این دو که از زمان تحصیل، یکدیگر را می‌شناسند، یک فیلم کوتاه را در کنار هم کارگردانی کرده‌اند. وی همچنین از دوران جوانی، با آدام سندلر (Adam Sandler) و پل راد (Paul Rudd)، رابطه دوستانه‌ای دارد.

مدل موهای شخصیت ریچل با بازی وی در سریال فرندز، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مدل‌های مو در دهه نود میلادی شده بود.

از بازیگرانی چون ماریون کوتیار (Marion Cotillard)، سندرا بولک (Sandra Bullock) و کیت بلانشت (Cate Blanchett)، به عنوان چند تن از بازیگران محبوب خود نام برده است.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.