فجر۳۵| نشست خبری فیلم «قاتل اهلی» با طعم درگیری لفظی

5 February 2017 - 09:36

نشست خبری فیلم سینمایی«قاتل اهلی» که قرار بود به آرامی برگزار شود، به جنجال کشیده شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا»، نشست خبری فیلم سینمایی«قاتل اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی در کاخ سی‌ و پنجمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

مسعود کیمیایی سخنان خود را با این حرف آغاز کرد که نشستن با خبرنگاران تبعات داد. با دنیای مزدوری در هنر و سینما رو به رو هستیم. جنس خندیدن‌ها و ترسیدن قیمت جلسات را می‌دانیم. این فیلم برای نترس‌ها است درست مانند سازندهاش. این برای اندازه‌ای از دانستن ساخته شده است و از همین رو خودش را روی نادانستن‌ها می‌گذارد. دو سال روی فیلم علاف بودم. فیلم سختی بود. چرا سردی؟ چرا این سردی را با گرفتن دو زار دامن می‌زنی؟ من برای تو فیلم ساختم و برای تو اینجا نشستم. هیچ چیزی دیگر نمی‌ماند نه دسیسه‌ها و نه سیاهی‌ها.

منصور لشکری قوچانی در ادامه این صحبت‌ها بیان کرد:

این فیلم تولد سختی بود و خدا را شکر  که به جشنواره رسید. او برای شادی روح جواد بیات فیلمبردار جوان پشت صحنه فیلم درخواست فاتحه کرد.

پولاد کیمیایی نیز با اشاره به گلایه‌های زیاد نسبت به او تصریح کرد:

با وجود آنان تصمیم گرفتم در این جلسه باشم و دوست داشتم پرستویی و جدیدی در جلسه می‌بودند.

مسعود کیمیایی در پاسخ به نقد خبرنگار روزنامه جوان  که دیالوگ‌های آثار اخیرتان برای مخاطب امروزی گنگ است و دکوپاژ این فیلم مشکل دارد، بیان کرد:

من می‌دانستم با وجود سیاست‌های روزنامه‌تان از فیلم خوشتان نیامده است. به نظر شما اول یک فیلم بساز بعد یک فیلم را نقد کنید.

وی خبرنگار را به ندانستن سینما متهم کرد و گفت لحن فیلم روزنامه‌ای است به واسطه آنچه در فیلم در حوزه رسانه و روزنامه به نمایش گذاشته می‌شود.

کیمیایی درباره فیلمش اظهار کرد:

 زمانی که سناریو تمام شد گفتم فیلم ۱۰۸ دقیقه است و بهزاد عبدی هم گفتم چه مقدار موسیقی داشته باشد. فیلم ۱۰۹ دقیقه دارد و می‌تواند هنوز کوتاه‌تر شود، شکل کوتاه شدن آن آیزنشتاینی است.

او جلسه را به مجادله‌ای با موضوع تاریخ سینما تبدیل کرد و به شوخی با خبرنگاران مشغول شد و چندان به سوال‌ها پاسخ نداد.

کیمیایی درباره صحنه آخر بیان کرد:

 تیر به سر پرستویی اصابت نکرده و در واقع ماشین با چیزی که نمی‌دانم چیست منفجر می‌شود.

کیمیایی درباره حضور جدیدی در استخر و گنگ بودن آن نیز پتر‌ای توضیحات داد که به او گفته‌اند قرار است با رایانه خیلی چیزها تغییر کند و چیزهایی به فیلم اضافه شود.

وی در پاسخ به اینکه بدهی شما را چه کسی باید پرداخت کند گفت:

بی‌اخلاقی فیلم از نزدیکترین عنصر درون فیلم به وجود آمد. راحت بگویم پولاد یک هنرپیشه است. هر وقت می‌خواهند متلکی بپرانند می‌گویند پسر کیمیایی است. در فیلم من خوانندگی را رفت تمرین کرد. هی نیش هی نیش که داریوش مهرجویی خونش به جوش می‌آید. من با سعید  راد درگیری دارم اما اینجا نشسته است و چرا که این نسل، نسل درستی است.

کیمیایی در پاسخ به این پرسش که شخصیت وکیل ما به ازای چه کسی است، اظهار کرد:

این‌ها افراد به‌ظاهر برنده از سروش هستند. عده‌ای هستند که پول دوست دارند و صفرها آن را هم نمی‌دانند چقدر است. بلد نیستند با آن خرید کنند. او یکی از افرادی است که می‌داند و من از این دست آدم‌ها زیاد داریم.

وی در پاسخ به صبحت‌های خبرنگاری مبنی بر این‌که توقع داریم زیباشناسی خطر ببینیم و بورژوازی شدن حزب‌اللهی‌ها را نمی‌بینیم صرفاً بیان کرد فیلم سیاسی نیست.

سعید ذهنی از موزیسین‌های مطرح کشور که در میان خبرنگاران حضور داشت، از بازیگر خواننده این فیلم انتقاد کرد که دیالوگ‌های پولاد نمی‌تواند از حیثیت موزیسین‌ها در جامعه کنونی دفاع کند و افزود در رفتار خواننده نوعی لمپنیسم وجود دارد که من این شکل از خواننده پاپ را نمی‌پذیرم.

پولاد کیمیایی در پاسخ به این پرسش که چرا به سراغ یغمای گلرویی رفتید، تصریح کرد:

 اتفاقی که باعث شد گلرویی انتخاب شود را پیش‌بینی نمیکردیم چون نمی‌دانستیم چه می‌خواند و چه تیپی دارد. ابتدا در این فکر بودم خواننده سنتی بخواند. ایده لشکری بر اجرای موسیقی فرهاد و فروغی داشتند که من موافق نبودم چون آنان اسطوره و تصویر خودش را داشتند. ما چنین شخصیت و سلیقه‌ایی در موسیقی نداریم. ما با یغما و چند موزیسین جلساتی داشتیم تا از آن تیپی بسازیم.

کیمیایی درباره نسخه‌های فیلم بیان کرد: مونتاژ فیلم آن قدری که قرار است بشود میشود.

وی با اشاره به روش‌های فیلمبرداری گفت: این فیلم در مجموع در اسکلت و داربست خودش در ۱۰۷ یا ۱۰۶ قرار میگیرد. فیلم نیاز به یک کیسه کشی دارد.

عبدی درباره موسیقی فیلم اظهار کرد: ۲۷ دقیقه موسیقی اورجینال دارد و از منظر زمان بندی همه چیز کامل است.

کیمیایی درباره اینکه چرا درباره حزب‌اللهی فیلم ساخته است گفت آنان یک طبقه هستند و از اطراف آنان می‌توانیم جامعه را بهتر بشناسیم. البته او تاکید کرد پرستویی نقش حزب‌اللهی نداشته است.

کیمیایی بیان کرد: فیلم مال من است و اقتصادش برای لشکری‌ قوچانی.

لشکری درباره بازی نسخه‌ها گفت فیلم اثر خوبی است و بهتر هم خواهد شد. مقاومت می‌کنم و باور دارم در این فیلم ۱۴ دقیقه بازی‌هایی است که می‌تواند تقطیع شود.

این صحبت با واکنش کیمیایی مواجه شد که این مسئله وظیفه شما نیست.

قوچانی ادامه داد سینما کار گروهی است و براساس این باور به سینما آمدم. برای اینکه گروهی قوی در کنار استاد قرار بگیرد تلاش کردم تا شما فیلم خوبی ببینید. کاری کردم تا استاد به آن چیزی که بخواهد برسد. اگر عده‌ای رانت‌خوار هستند و این فیلم می‌خواهد درباره آن حرف بزند، حاشیه‌سازی برای آن اشتباه است.

کیمیایی جواب داد حاشیه‌ها خودتان هستید.

او در صحبت‌هایی گفت:

قوچانی آدم محترمی است و کارش تبلیغات بوده است. تو با من و فیلم تبلیغ کرده‌ای و اکنون به پولاد گیر داده است. این فیلم اندازه و روش و سازنده دارد. من بعد پنجاه سال فیلم خود را برای پسرم کج و کوله نمیکنم.

پولاد کیمیایی هم گفت:

هیچ سکانس به نقش من اضافه نشد و تازه سه سکانس از من حذف شده است. اصلا قرار نبود در این فیلم به واسطه تداخل با فیلم گشت ارشاد بازی کنم و من به درخواست قوچانی آمدم. من بچه نیستم که بگویم بابا منو قهرمان کن.

قوچانی در جواب پولاد کیمیایی بیان کرد:

هرخلافی انجام می‌شود باید در دادگاه مورد قضاوت قرار بگیرد. من فیلمساز بخش خصوصی هستم اما ۱۴ درصد از سرمایه من را دولت بر می‌دارد. به نظرم سر بی‌گناه تا پای‌دار می‌رود اما بالای دار نمی‌رود.

فریدون جیرانی که در جمع خبرنگاران حضور داشت، در حمایت از کیمیایی بیان کرد:

من متاسفم که این اتفاق افتاده است. مولف فیلم کارگردان فیلم است در تمام دنیا. من بسیار متاسف شدم از نامه پرویز پرستویی و اینجا آمده‌ام از فیلم کیمیایی حمایت کنم.

مسعود کیمیایی درباره فرشاد محمدی گفت:

او را از دستیاری نعمت حقیقی می‌شناسم. من نعمت را بیشتر در بیرون سینما می‌شناختم. در فیلم داش آکل کارم را با نعمت شروع کردم تا گوزنها و فیلم‌های کانون. فرسا هم بوی نعمت را می‌دهد و هم تکنیک او را بلد است و او در این فیلم به آموخته‌هاش اضافه کرد. نعمت سر سپرده فیلمبردار فیگورها بود و فرشاد در این فیلم دانسته این کار را کرد.

در پایان این مراسم علی اعلایی مدیر سابق انجمن منتقدان در پایان این مراسم به منصور لشکری‌ قوچانی اعتراض کرد و چون جلسه به پایان رسید با درگیری لفظی شدید محمود گبرلو مواجه شد و با اوج‌گیری هیاهو جلسه به پایان رسید. حواشی به نشست ختم نشد و خبرنگاران در راهروهای منتهی به سالن نشست با گبرلو و جیرانی وارد مجادله شدند.

منبع: تسنیم

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.