بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ آلیسیا ویکندر

14 July 2021 - 19:00

آلیسیا ویکندر، بازیگر سوئدی است که در فیلم‌هایی چون مهاجم مقبره، اکس ماکینا و دختر دانمارکی بازی کرده است و تاکنون ۱ بار برنده جایزه اسکار شده است.

آلیسیا آماندا ویکَندِر (Alicia Amanda Vikander) در تاریخ ۳ اکتبر ۱۹۸۸ (۱۱ مهر ۱۳۶۷) در سوئد به دنیا آمد و بازیگری را از ۷ سالگی و با بازی در چند نمایش موزیکال در کشور سوئد آغاز کرد.

آماندا از ۹ سالگی آموزش رقص باله دید هرچند در جوانی و به خاطر مصدومیت، مجبور به کنار گذاشتن آن شد. وی قصد داشت در دانشگاه به تحصیل در رشته هنر بپردازد اما موفق به قبولی در دانشگاه نشد و در ادامه نیز از تحصیل در رشته وکالت دست کشید تا بتواند حرفه بازیگری را به شکل جدی دنبال کند.

ویکندر بازیگری را به صورت رسمی از سال ۲۰۰۲ و با بازی در یک فیلم تلویزیونی سوئدی آغاز کرد و پس از بازی در چندین فیلم و سریال، در سال ۲۰۱۰ و با بازی در فیلم خالص (Pure)، موفق به کسب شهرت در کشور خود شد.

در سال ۲۰۱۲، وی نخستین تجربه بازیگری در یک فیلم انگلیسی زبان را با بازی در فیلم آنا کارنینا (Anna Karenina) به دست آورد و در ادامه نیز در فیلم دانمارکی یک رابطه سلطنتی (En kongelig affære) به بازی پرداخت که فیلم دوم، نامزد اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان سال شد.

آلیسیا ویکندر در کنار مس میکلسن در فیلم یک رابطه سلطنتی.

آلیسیا ویکندر در کنار مس میکلسن در فیلم یک رابطه سلطنتی.

اما حرفه بازیگری آلیسیا ویکندر از سال ۲۰۱۵ دچار تغییر شد. وی در آن سال در ۵ فیلم مختلف به بازی پرداخت که اکثر آنها فیلم‌های موفقی از آب درآمدند.

در ابتدا وی در فیلم هفتمین پسر (Seventh Son) به بازی پرداخت که این فیلم با فروش ۱۰۸ میلیون دلاری، تبدیل به نخستین فیلم کارنامه وی شد که در گیشه به فروش بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری دست پیدا می‌کند.

در ادامه نیز نوبت به فیلم فرا ماشین یا اکس ماکینا (Ex Machina) رسید که با بازی وی منتشر شود. این فیلم گرچه در گیشه به موفقیت زیادی دست پیدا نکرد اما با استقبال منتقدین همراه شد.

آلیسیا ویکندر در کنار الکس گارلند در پشت صحنه فیلم اکس ماکینا.

آلیسیا ویکندر در کنار الکس گارلند در پشت صحنه فیلم اکس ماکینا.

ویکندر نیز برای هنرنمایی خود در این فیلم، برای نخستین بار نامزد جایزه گلدن گلوب شد. این فیلم نقش مهمی در به شهرت رسیدن آلیسیا ویکندر داشت.

فیلم مردی از یو.ان.سی.ال.ای. (The Man from U.N.C.L.E.)، یکی دیگر از فیلم‌های ویکندر در سال ۲۰۱۵ بود که این فیلم نیز توانست به فروش ۱۰۸ میلیون دلاری دست پیدا کند.

اما اوج کار وی در آن سال، بازی در فیلم دختر دانمارکی (The Danish Girl) بود. این فیلم در گیشه به فروش ۶۶ میلیون دلاری دست پیدا کرد و ویکندر نیز برای بازی در این فیلم، نخستین نامزدی اسکار و دومین نامزدی گلدن گلوب خود را کسب کرد و در نهایت موفق به بردن جایزه اسکار شد.

آلیسیا ویکندر در کنار ادی ردمین در فیلم دختر دانمارکی. هر دو بازیگر نامزد اسکار شدند گرچه ردمین موفق به بردن آن نشد ...

آلیسیا ویکندر در کنار ادی ردمین در فیلم دختر دانمارکی. هر دو بازیگر نامزد اسکار شدند گرچه ردمین موفق به بردن آن نشد …

در سال ۲۰۱۶، ویکندر در ابتدا و در کنار مایکل فاسبندر (Michael Fassbender)، به بازی در فیلم نه چندان موفق نوری در میان اقیانوس‌ها (The Light Between Oceans) پرداخت.

در ادامه آن سال، آلیسیا ویکندر به بازی در پنجمین قسمت از مجموعه موفق و محبوب بورن که با نام جیسون بورن (Jason Bourne) منتشر شده بود، پرداخت.

این فیلم که دنباله قسمت سوم فیلم بود، در گیشه و به مانند نسخه‌های قبلی، عملکرد موفقی داشت و در نهایت با فروش ۴۱۶ میلیون دلاری، به کار خود پایان داد تا موفق‌ترین فیلم ویکندر در گیشه لقب گیرد.

آلیسیا ویکندر در کنار مت دیمون در فیلم جیسون بورن.

آلیسیا ویکندر در کنار مت دیمون در فیلم جیسون بورن.

در ادامه و در سال ۲۰۱۷، ویکندر در ۵ فیلم بازی کرد. فیلم‌هایی چون تب لاله (Tulip Fever)، سرخوشی (Euphoria‎) و مخفی‌سازی (Submergence‎) که البته هیچکدام به موفقیت خاصی دست پیدا نکردند.

در سال ۲۰۱۸، آلیسیا ویکندر به بازی در نقش معروف‌ترین شخصیت زن تاریخ دنیای بازی‌های ویدئویی؛ یعنی شخصیت لارا کرافت، پرداخت.

فیلم توم ریدر یا مهاجم مقبره (Tomb Raider) که براساس یک بازی با همین نام محصول سال ۲۰۱۳ ساخته شده بود، در گیشه عملکرد نسبتا موفقی داشت و به فروش ۲۷۳ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

آلیسیا ویکندر در کنار کریستین اسکات توماس در فیلم مهاجم مقبره.

آلیسیا ویکندر در کنار کریستین اسکات توماس در فیلم مهاجم مقبره.

گلوریا (The Glorias) که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، آخرین فیلم ویکندر بوده است که البته به موفقیتی دست پیدا نکرد. فیلم شوالیه سبز (The Green Knight) و فیلم Blue Bayou، جدیدترین فیلم‌های آلیسیا ویکندر می‌باشند که به زودی از وی منتشر خواهند شد.

وی همچنین قرداد بازی در قسمت دوم مجموعه مهاجم مقبره را امضا کرده است و باید برای دومین بار، به بازی در نقش لارا کرافت بپردازد.

در زندگی شخصی خود، آلیسیا ویکندر در سال ۲۰۱۴ با مایکل فاسبندر وارد رابطه شد. این دو که از سال ۲۰۱۳ با یکدیگر آشنا شده بودند، در سال ۲۰۱۷ ازدواج کردند.

آلیسیا ویکندر در کنار همسر خود؛ مایکل فاسبندر.

آلیسیا ویکندر در کنار همسر خود؛ مایکل فاسبندر.

مادر آلیسیا یک بازیگر تئاتر است و پدرش نیز روان‌پزشک است. والدین وی در زمانی که آلیسیا تنها ۲ ماهه بود، از یکدیگر جدا شدند و وی بیشتر در کنار مادر خود بزرگ شد. وی از سمت مادرش تک فرزند است اما دارای ۵ برادر و خواهر ناتنی کوچک‌تر از سمت پدر خود است.

ویکندر از کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino)، ترنس مالیک (Terrence Malick) و لارس فون تریه (Lars von Trier) به عنوان کارگردانان محبوب خود که دوست دارد با آنها همکاری کند، نام برده است.

همچنین بازیگرانی چون ایزابل هوپر (Isabelle Huppert)، ماریون کوتیار (Marion Cotillard) و جنیفر لارنس (Jennifer Lawrence‎)، بازیگران محبوب وی می‌باشند.

آلیسیا ویکندر ششمین سوئدی تاریخ است که نامزد جایزه اسکار در رشته‌های بازیگری شده است. پیش از کسب اسکار توسط وی در سال ۲۰۱۶، آخرین بازیگر سوئدی که برنده اسکار بازیگری شده بود، اینگرید برگمن (Ingrid Bergman) فقید بود که در سال ۱۹۷۴ موفق به کسب اسکار شده بود.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.