گیشه| بررسی میزان فروش سینما در سه ماهه ابتدایی سال

4 July 2021 - 14:12

در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ «خورشید» با یک میلیارد و سیصد میلیون تومان در جایگاه نخست فروش گیشه و «لاله» با کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد، با فروش ۹۰ میلیون تومانی، جایگاه آخر را از آن خود کرد.

چراغ‌های خاموش، صندلی‌های خاک گرفته و گیشه‌ای که دیگر چشم هیچ‌کس به آن نیست. تهیه کننده‌هایی که یا فیلم‌هایشان را اکران نمی‌کنند و یا عطای سینما را به لقایش بخشیده‌اند و سراغ شبکه نمایش خانگی رفته‌اند.

دوسال پیش این‌موقع، اوضاع سینما نه تا این اندازه اسفناک بود و نه کسی فکرش را می‌کرد چراغ‌ سالن‌ها روزها، هفته‌ها و ماه‌ها روشن نشود و سینما بماند و حجم انبوهی از فیلم تولید شده که معلوم نیست سرانجامشان چه خواهد شد.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ دیگر ممکن نبود که این وضعیت برای سینما ادامه پیدا کند، پس اکران نوروزی پنج فیلم سینمایی در ژانرهای متفاوت آغاز شد.

تقریبا تا نهم فروردین اوضاع نسبتا خوب پیش می‌رفت تا اینکه وضعیت کرونا در کشور قرمز شد و  سینما در میانه راه و زمانی که هنوز مجموع فروش ۵ فیلم سینمایی به یک میلیارد تومان نرسیده بود کارش را  پایان داد و این اتفاق در حالی رخ داد که این پنچ فیلم در دو هفته روی هم رفته نیم میلیارد تومان فروش داشتند.

سینمایی که مقاومت کرد

فیلم سینمایی «خورشید» با کارگردانی مجید مجیدی که اکران نوروزی خود را از ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ آغاز کرد، توانسته تا کنون ۵۷ هزار و ۱۲۷مخاطب را در ۲۴۰ سالن و در ۸هزار و ۳۸ سانس به خود جذب کند، ژانر اجتماعی این فیلم همراه با بازی جواد عزتی و طناز طباطبایی توانسته رقمی معادل ۱۳میلیارد و ۲۰۲میلیون و ۶۹۳هزار و ۵۰۰ ریال را برای این فیلم به ثبت برساند که با این میزان از فروش جایگاه اول گیشه به «خورشید» تعلق پیدا می‌کند.

فیلم سینمایی «هفته‌ای یکبار آدم باش» با کارگردانی شهرام شاه حسینی که اکران خود را از ۲۷ اسفند ۱۳۹۹آغاز کرد، توانسته تا کنون، ۵۹هزار و ۶۶۲ مخاطب را در ۲۵۰ سالن و در ۹هزار و ۴۴۸ سانس به تماشای این فیلم بنشاند. ژانر طنز، با بازی پژمان جمشیدی، پژمان بازغی و رعنا آزادی ور توانسته رقم ۱۲ میلیارد و ۷۶۸ میلیون و ۴۷۸هزار ریال را برای خود در گیشه ثبت کند و با اختلاف حدودا ۴۰۰میلیون تومان بعد از «خورشید» در جایگاه دوم گیشه قرار گیرد.

جایگاه سوم فروش گیشه هم تعلق پیدا می‌کند به فیلم سینمایی «تکخال» با کارگردانی مجید مافی که با تعداد مخاطب ۴۶هزار و ۴۱۹ نفر در ۲۱۶ سالن و با ۸هزار و ۱۹۸ سانس نمایش فیلم؛ رقمی معادل ۹میلیارد و ۲۶میلیون و ۳۸ هزار و ۴۰۰ریال را در گیشه خود ثبت کرد. سحرقریشی، یوسف تیموری و پوریا پورسرخ، از بازیگران این فیلم سینمایی کمدی هستند.

«خون شد» با کارگردانی مسعود کیمیایی، یکی دیگر از فیلم‌هایی بود که مانند «خورشید» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و خود را به اکران نوروزی ۱۴۰۰ رساند اما در رقابت با فیلم‌های اکران نوروزی با فروش ۱میلیارد و ۸۱۷ میلیون و ۹۱۰هزار ریال و با داشتن ۸هزار و ۱۱۵مخاطب و در ۱۶۲ سالن و ۲هزار ۲۲۴ سانس، نتوانست انتظارات را برآورده کند و به نوعی یک شکست در کارنامه کاری مسعود کیمیایی رقم زده است.

«لاله» با کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد، فیلمی که ده سال اکران نشد و زمانی که اکران شد هم با فروشی معادل ۹۰۰میلیون و ۵۰۵هزار ریال جزو یکی از فیلم‌های شکست خورده گیشه به شمار آمد. این فیلم با ۴هزار و ۳۲۲ مخاطب در ۱۲۶سالن و هزار و ۱۸۲ سانس با بازی امیرعلی دانایی، لیلا اوتادی و میترا حجار روی پرده رفت.

در این میان سید ابراهیم عامریان، تهیه کننده فیلم سینمایی «دینامیت» حاضر شد تا فیلمش را در سینما اکران کند. اکران فیلم سینمایی «دینامیت» با کارگردانی سید مسعود اطیابی و بازی محسن کیایی، پژمان جمشیدی و احمد مهرانفر، از ۱۰ تیر ۱۴۰۰ آغاز شد و تا امروز یعنی در بازه زمانی سه روز، این فیلم رقمی معادل ۵میلیارد و ۵۲۸میلیون و ۷۲۵هزار ریال را با ۲۰هزار و ۷۷۴مخاطب، در ۹۸۶ سانس و در ۱۵۴ سالن برای گیشه خود ثبت کرد، این رقم نشان می‌دهد که شاید کیفیت و موضوع فیلم‌ها در جذب مخاطب بی تاثیر نباشد و تنها دلیل اصلی عدم مراجعه مردم به سینماها، کرونا نباشد.

کمک هزینه کرونایی به سینما

سازمان امور سمعی و بصری مبلغی در اواخر خرداد برا حمایت از سینما دارها و اهالی سینما برای اردیبهشت ۱۴۰۰ مبلغ۲۱ میلیارد ۳۸۴ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۱۵۰ ریال شامل ۷میلیارد و ۶۰۳ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۹۲۰ ریال سهم سینماها و ۱۳ میلیارد و ۷۸۱ میلیون و ۴۲ هزار و ۷۳۰ ریال سهم پنج فیلم اکران نوروزی اختصاص داد که تا هفته آینده به حسابشان واریز می‌شود.

در فروردین نیز مجموعاً ۳۵ میلیارد و ۶۰۱میلیون و ۸۹۹ هزار و ۹۷۱ ریال حمایت در نظر گرفته شده است که از این مبلغ ۱۴ میلیارد و ۳۷۷ میلیون و ۶۹۰ هزار و ۳۷۳ ریال سهم سینما و ۲۱ میلیارد و ۲۲۴ میلیون و ۲۰۹ هزار و ۵۹۸ریال سهم پنج فیلم اکران نوروزی خواهد بود و تا پایان تیرماه پرداخت خواهد شد.

طبق مصوبه جلسه ۷ بهمن ۹۹ کارگروه کرونا در سینما کمک هزینه اکران (سینما و فیلم) بر مبنای قیمت خالص بلیت هر سینما برای سینمای یک و دو سالن معادل ۲ درصد سالن‌های فعال، سینماهای سه و چهار سالن معادل۳ درصد سالن‌های فعال و سینماهای پنج سالن معادل ۵ درصد سالن‌های فعال (حداکثر ۵ سالن) تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ در نظر گرفته شد.

عامل خلوتی سالن‌ها، کرونا یا کیفیت فیلم‌ها؟

بسیاری از اهالی سینما امیدوار بودند که با بازگشایی مجدد سینماها آمار فروش و اوضاع اقتصادی بهبود پیدا کند، اما آمار فروش نتیجه متفاوتی را نشان داد البته شرایط حال حاضر سینماها نشان می‌دهد که فروش بالای سینماها بعد از ریشه‌کن شدن کرونا ممکن خواهد شد.

یکی از نگرانی‌هایی که از ابتدا مطرح شد، این بود که با افزایش کرونا مخاطب به سینما نمی‌رود و همین موضوع باعث رکود چرخه گیشه‌ها شده است. اما آغاز و میزان فروش فیلم سینمایی «دینامیت» آن هم در شرایطی که بسیاری از شهرهای ایران قرمز است، نشان داد که کیفیت فیلم هم در میزان جذب مخاطب بی تاثیر نیست.

منبع: خبرآنلاین

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.