شانس بالای «قهرمان» برای دریافت نخل طلا و نامزدی در اسکار

16 July 2021 - 10:15

نشریه آمریکایی «هالیوود ریپورتر» در مطلبی از «قهرمان» اصغر فرهادی به عنوان یکی از بخت‌های اصلی کسب نخل طلای این دوره از جشنواره کن نام برد و نوشت این فیلم نئورئالیستی شانس ایران برای نامزدی در جوایز اسکار است.

فیلم «قهرمان» که اولین بار سه‌شنبه شب (به وقت محلی) در جشنواره فیلم کن اکران شد و روز چهارشنبه دوباره به نمایش درآمد، به عنوان یکی از بخت‌های اصلی کسب نخل طلای هفتاد و چهارمین دوره این جشنواره ظاهر شده و به احتمال زیاد شانس ورود ایران به رقابت برای اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان خواهد بود.

اصغر فرهادی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان ایرانی، کارگردانی دو فیلم برنده جایزه اسکار یعنی «جدایی نادر از سیمین» (۲۰۱۱) و «فروشنده» (۲۰۱۶) را در کارنامه خود دارد و قبل از «قهرمان» با سه فیلم «گذشته» (۲۰۱۳)، «فروشنده» و «همه می‌دانند» (۲۰۱۸) در جشنواره کن حاضر شده بود اما هربار از این رویداد دست خالی برگشت. حالا با توجه به تشویق گسترده تماشاگران و نقدهای تقریبا مثبت منتقدان از درام نئورئالیستی «قهرمان» که به مقوله اخلاق، آبرو و شبکه‌های اجتماعی در ایران معاصر می‌پردازد، تقریبا به طور قطع می‌توان گفت طلسم ناکامی‌ این فیلمساز در جشنواره کن به زودی خواهد شکست.

جدیدترین ساخته فرهادی که پاییز امسال توسط آمازون در سینماهای آمریکا اکران می‌شود، درباره یک مرد از طبقه کارگر به نام رحیم است که از همسر اولش جدا شده و یک پسربچه مبتلا به لکنت زبان دارد. رحیم که سه سال تمام به دلیل بدهی در زندان بوده، در یک مرخصی دو روزه سعی می‌کند سرنوشت خود را تغییر دهد اما به زودی در تاری تنیده شده از دروغ‌های مصلحتی گرفتار می‌شود.

فرهادی در «قهرمان» یک داستان پیچیده را روایت می‌کند که به طرز ترسناکی واقعی و ممکن به نظر می‌رسد چون هر کاراکتر برای تک تک رفتار و اعمال خود، توجیه قابل قبولی دارد. «جدایی نادر از سیمین» هم محصول یک فیلمنامه با پیچیدگی مشابه بود که برای فرهادی نامزدی جایزه اسکار برای بهترین فیلمنامه اقتباسی را به ارمغان آورد بنابراین برای «قهرمان» هم می‌توان موفقیت مشابهی را متصور شد. «قهرمان» بهترین نمونه از سینمای فرهادی است، بنابراین احتمال نامزدی او برای اسکار بهترین کارگردانی هم چندان دور از ذهن نیست.

باقی ماجرا به ایران بستگی دارد؛ این کشور تاکنون چهار فیلم فرهادی –«درباره الی» (۲۰۰۹)، «جدایی نادر از سیمین»، «گذشته» و «فروشنده»- را به عنوان نماینده خود در رقابت‌های اسکار معرفی کرده است و به طور قطع می‌توان از پیش گفت در این دوره هم «قهرمان» را راهی رقابت اسکار می‌کند به خصوص اگر این فیلم در کن جایزه بگیرد.

منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.