رییس صنف تهیه‌ کنندگان سینما از تهدید وی‌ او دی‌ ها برای سینما می گوید

23 June 2021 - 14:03

سیدضیاء هاشمی تهیه‌کننده و رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما ضمن اشاره به ریسک بالای تولید در شرایط فعلی سینمای ایران،‌ از پرداخت دستمزدهای بی‌ضابطه از سوی پلتفرم‌های مجازی انتقاد کرد.

سید ضیا هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما درباره مشکلات تهیه کنندگی در شرایط شیوع ویروس کرونا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت:

معضلات تهیه‌کنندگی به چند دسته تقسیم می‌شود اولین و مهمترین آن بی‌پولی مطلقی است که در جامعه سینمایی دیده می‌شود، البته برخی با امکانات و پول‌هایی با منابع نامشخص فعالیت می‌کنند و هزینه‌های سنگین انجام می‌دهند که هزینه تولید در سینما را با این پول‌ها بالا بردند. تعداد این افراد در سینما کم است اما در سینمای خانگی متأسفانه این پدیده زیاد دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه دولت کمکی در شرایط کرونا به اهالی سینما نکرد تا با هر پروژه‌ای قرارداد نبندند، توضیح داد:

در بخش تولید عمده دوستان تلاش کردند و به آن‌ها خسته نباشید می‌گوئیم اما در جایی که سرمایه گذاری با چند فرد خاص دستمزدهای کلان ارائه می‌دهند ما را دچار معضل می‌کند و اصولاً با این روند سینما نمی‌تواند روی پای خود بایستد.

کار کردن بی‌حساب و کتاب، سینما را از پا می‌اندازد

این تهیه کننده سینما تاکید کرد:

اینقدر بی حساب و کتاب کار کردن، سینما را از پا می‌اندازد معتقدم سینمای بعد از کرونا متفاوت است اما سینمای بعد از کرونای ایران متفاوت‌تر از جهان خواهد بود زیرا تهیه فیلم به دلیل معضلاتی که در بالا ذکر شد ناممکن می‌شود. خانم بازیگری هفت و نیم میلیارد بابت ۴ ماه کار از سرمایه‌گذار یک پلتفرم پول گرفته، آیا این خانم حاضر است، برای سینما که ممکن است ۳ ماه کار داشته باشد زیر رقم یک میلیارد دستمزد بگیرد؟ جواب هرگز است.

وی ادامه داد:

در این سینما که این مدت تعداد مخاطب در آن پایین بوده و در شرایط کرونا مخاطب را از دست داده این دست سرمایه گذاری برایش ممکن نیست. تعدادی از دوستان متأسفانه آثار خود را بهترین آثار می‌دانند و خود را محق به ساخت فیلم می‌دانند که کم نیستند از این تعداد فیلم‌هایی که ساخته شده و در گیشه نمی‌تواند توفیقی داشته باشد بنابراین بی پولی سینماگران و عدم درآمد لازم از چرخه سالن سینما، عدم توجه درست به سینماگران از سوی دولت معضلات اساسی امروز تهیه کنندگی است.

هاشمی گفت:

در حال حاضر بودجه‌هایی است که دولت تنها به چند فیلم اختصاص می‌دهد تا کارنامه ارزشی برای خود ایجاد کند و مخاطب هم ندارند. این نوع سینما سینماداری حرفه‌ای نیست. کوچک سازی و چابک سازی در بدنه سازمان سینمایی صورت نگرفته است و مختصر حمایتی هم که دولت می‌تواند بکند صرف جشنواره‌ها و حقوق نیروها در مؤسسات می‌شود. اصل سینما دچار مشکل است جشنواره برگزار می‌کنند که نه توجیه علمی، فرهنگی و اقتصادی ندارد اما باز دست از برگزاری جشنواره برنمی دارند.

پلتفرم‌ها ضابطه‌ای برای ارائه دستمزد ندارند

وی توضیح داد:

در حال حاضر تولید در سینما ریسک کامل است، سینما باز است اما مراجعه کننده ندارد و بر همین اساس، صاحبان فیلم بازگشت سرمایه ندارند. چند گروه در این شرایط به هر قیمتی سرمایه گذاری می‌کنند گروهی که برای امرار معاش زندگی به هر جایی چنگ می‌زنند تا بودجه تولید را تأمین کنند. این گروه معمولاً آثار خوبی تولید نمی‌کنند. گروه بعدی آدم‌های سالمی هستند و دوست دارند در این شرایط کرونا سفره‌ای باز کنند تا شرایط برای سینماگران کمی تغییر کند برخی هنوز فیلمشان اکران هم نشده است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «امیر» بیان کرد:

گروه سوم پول زیادی دارند فرقی ندارد، کار می‌سازند و هزینه مالی‌اش هم در مقایسه با املاکی که به مفت خریدند مبلغ چندانی نیست بالاخره سینما باعث شهرت است و نفس افراد را ارضا می‌کند. همه برای نفسمان کار می‌کنیم و تقوا در این کار کمتر دیده می‌شود اما در این سینما افراد با عزت نفس هم داریم.

وی توضیح داد:

گروه چهارم که آسیب زیادی می‌زنند و منافع خود را به هرچیزی ترجیح می‌دهند بیشتر در پلتفرم‌ها دیده می‌شوند. پلتفرم‌ها هیچ ضابطه‌ای برای ارائه دستمزد ندارند و ارقام پیشنهادی شأن سینما را دچار آسیب جدی می‌کند. اوج کار پلتفرم‌ها که در حال رویش و تولید هستند شاید ۲ سال باشد به قدری فضای دیجیتال رو به گسترش است، بعید است تکنولوژی اینگونه باقی بماند اما بازهم دستمریزاد دارند ولی سینما را دچار آسیب می‌کند.

تهیه کننده فیلم «موافقت اصولی» بیان کرد:

اینقدر اصرار نکنید سوپراستارهای سینما به سینمای خانگی بیایند سینمای خانگی باید بازیگر معرفی کند برای کم کردن هزینه و سود بیشتر باید بازیگر معرفی کنند نباید بازیگران سینما را در شبکه نمایش خانگی استفاده کرد مخاطب وقتی هر هفته استار سینما را در سریال ببیند دیگر برای دیدن این بازیگر پول به گیشه سینما نمی‌دهد.

هاشمی در پایان گفت:

پلتفرم‌ها نمی‌دانند و فکر می‌کنند سوپراستارها در سریال باعث فروش می‌شود. قصه در کار سریال و سینما حرف اول را می‌زند بعد تولید درست عوامل مهم در اقبال مخاطب است. دیدن هر هفته استار سینما در شبکه نمایش خانگی که قصه خوبی ندارد دل‌زدگی ایجاد می‌کند که نه به نفع بازیگر است و نه به نفع پلتفرم.

منبع» مهر

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.