اسکارلت جوهانسون از کمپانی دیزنی به دادگاه شکایت کرد!

30 July 2021 - 02:07
اسکارلت جوهانسون از کمپانی دیزنی به دادگاه شکایت کرد!

اسکارلت جوهانسون در اقدامی جنجالی، از شرکت دیزنی که سال‌ها با آن همکاری کرده بود، شکایت کرد. دلیل شکایت، نمایش فیلم بیوه سیاه از طریق سرویس استریم این شبکه است.

اسکارلت جوهانسون (Scarlett Johansson)؛ بازیگر مطرح آمریکایی که بخش عمده شهرت خود را مدیون بازی در مجموعه انتقام‌جویان (The Avengers) است، ساعاتی قبل از کمپانی دیزنی؛ کمپانی پخش کننده این مجموعه فیلم، شکایت کرد.

جوهانسون در شکواییه خود گفته است که این کمپانی مطابق قراردادی که با وی امضا شده است، قرار بوده است تا فیلم بیوه سیاه (Black Widow) را تنها از طریق سالن‌های سینمایی منتشر کند.

بنابر شکایت جوهانسون، نمایش همزمان فیلم بیوه سیاه از طریق سرویس استریم این کمپانی که دیزنی پلاس نام دارد، نقض مفاد قرارداد بوده و تنها برای رسیدن سود به سهامداران این کمپانی و رشد شبکه استریم دیزنی پلاس، رخ داده است.

در فرم شکایت جوهانسون آمده است که کمپانی دیزنی در حالی در جهت افزایش مشترکان سرویس استریم خود، فیلم بیوه سیاه را در همان روز اکران در سینما، از طریق این سرویس منتشر کرده که جوهانسون پس از شنیدن قول مدیران کمپانی مارول جهت اکران این فیلم “تنها” در سینماها، حاضر شده تا بخش عمده دستمزد خود را براساس میزان فروش این فیلم، به دست آورد.

اسکارلت جوهانسون در فیلم بیوه سیاه

بنابر شکایت جوهانسون و طبق اسناد منتشر شده کمپانی دیزنی، بخش عمده مدیران این کمپانی از انتشار همزمان این فیلم از طریق سرویس استریم این کمپانی، سود شخصی برده‌اند.

برای مثال باب چِیپک (Bob Chapek)؛ مدیرعامل این کمپانی، امسال حدود ۴ برابر بیشتر از دستمزد سالانه ۲٫۵ میلیون دلاری خود درآمد داشته است که مهم‌ترین دلیل این افزایش درآمد، پاداش وی برای عملی کردن طرح اکران همزمان فیلم‌ها در سینما و سرویس استریم دیزنی پلاس بوده است.

و یا باب ایگر (Bob Iger)؛ رئیس هیئت مدیره این کمپانی، پخش عمده دستمزد ۱۶٫۵ میلیون دلاری خود را به واسطه رشد سهام این کمپانی که پس از اعلام اکران همزمان فیلم‌ها در سینما و سرویس استریم این کمپانی رخ داد، به دست آورده است.

در بخشی از این شکایت آمده است:

به عبارت دیگر، پیام به کمپانی دیزنی و از طرف مدیران ارشد آن، این بود که: بدون توجه به قول و قرارهای قانونی که در قراردادها داده شده است، تعداد مشترکین دیزنی پلاس را افزایش دهید و پاداش دریافت کنید.

وکیل اسکارلت جوهانسون نیز، در یک بیانیه اعلام کرد:

این موضوع که دیزنی فیلم‌هایی چون بیوه سیاه را از طریق سرویس استریم خود منتشر می‌کند تا تعداد مشترکین خود را افزایش دهد تا ارزش سهام این شرکت بیشتر شود، بر کسی پوشیده نیست. موضوع ویروس کرونا، تنها یک بهانه از سمت این کمپانی است.

اما این استراتژی کوته فکرانه، با نقض قرارداد هنرمندانی رخ می‌دهد که موفقیت این فیلم بر عهده آنها بوده و بر روی آنها تاثیر می‌گذارد و مشتاق آن هستیم که در دادگاه، این موضوع را ثابت کنیم.

مطمئنا این آخرین باری نخواهد بود که یک هنرمند در مقابل این کمپانی خواهد ایستاد تا این کمپانی متوجه شود که باید به مفاد قراردادهایی که آن را امضا کرده است، پایبند باشد.

دیزنی در حالی فیلم بیوه سیاه را در همان روز اکران منتشر کرده است که طبق شکایت جوهانسون و طبق قراردادی که در سال ۲۰۱۹ مابین وی و کمپانی مارول بسته شده است، قرار بوده این فیلم به مانند تمام فیلم‌های آن زمان، حداقل به مدت ۹۰ روز در سینماها اکران شود.

هنرمندان بسیاری به انتقاد از اکران فیلم‌ها از طریق سرویس‌های استریم پرداخته‌اند که البته تا پیش از این، هیچکدام اقدام به شکایت رسمی نکرده بودند …

اما در اوایل سال ۲۰۲۱، کمپانی دیزنی اعلام کرد که فیلم‌هایی چون بیوه سیاه را در همان روز اکران در سینماها، از طریق سرویس استریم خود نیز پخش خواهد کرد. نمایندگان جوهانسون در همان زمان چندین بار تلاش کردند تا با مدیران مارول درباره این موضوع مذاکره کنند اما هیچکدام از مدیران این کمپانی، پاسخی به درخواست آنها نداند.

گرچه بیوه سیاه موفق شد بهترین رکورد افتتاحیه دوران کرونا را به نام خود ثبت کند اما بسیاری از کارشناسان هالیوود، اقدام عجیب دیزنی برای انتشار همزمان این فیلم از طریق سرویس دیزنی پلاس را باعث کم شدن ده‌ها میلیون دلار از میزان فروش این فیلم می‌دانند چرا که حضور همزمان این فیلم در سرویس استریم نتفلیکس، باعث دزدیده شدن و دانلود غیرقانونی آن شده بود.

اتفاقی که در عمل نیز رخ داده و این فیلم از زمان اکران در تاریخ ۹ جولای (۱۸ تیر) تاکنون، پیشترین میزان دانلود غیرقانونی را در سایت‌های تورنت تجربه کرده است.

در حالی فیلم بیوه سیاه در مجموع گیشه جهانی، احتمالا به فروش حدود ۳۵۰ میلیون دلاری دست خواهد یافت که بسیار کمتر از رقم ۷۰۰ میلیون دلاری است که فیلم F9 در حال رسیدن به آن است چرا که تنها از طریق سینماها اکران شد.

لازم به ذکر است که فیلم گشت‌وگذار در جنگل (Jungle Cruise) نیز از امروز اکران خود را به صورت همزمان در سینماها و سرویس استریم دیزنی پلاس آغاز خواهد کرد اما دوئین جانسون (Dwayne Johnson)؛ ستاره و تهیه‌کننده این فیلم، قصد شکایت از کمپانی دیزنی را ندارد و مشکلی با اکران همزمان فیلم خود در سرویس استریم این شبکه، ندارد.

منبع: وال استریت ژورنال

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.