فراستی: در ۱۵ سال اخیر جشنواره چنین بدی را به‌خاطر نمی‌آورم

8 February 2017 - 10:07

انتخاب‌هایی خارج از عرف و ساختار جشنواره که با گاف‌های عجیب و غریب همراه شده است، هیات داوران جشنواره سی و پنجم فیلم فجر را کانون انتقادات فراوان گروه‌های مختلف سینمایی کرده است.

به گزارش مشرق، اعلام اسامی نامزدهای بخش‌های مختلف سودای سیمرغ سی‌ و پنجمین جشنواره فیلم فجر در شرایطی اعلام شد که موجب بهت و تعجب بسیاری از منتقدان، مخاطبان و اهالی رسانه شد.
انتخاب‌هایی خارج از عرف و ساختار جشنواره که با گاف‌های عجیب و غریب همراه شده است، هیات داوران جشنواره سی و پنجم فیلم فجر را کانون انتقادات فراوان گروه‌های مختلف سینمایی کرده است.
با خلاقیتی که هیات داوران جشنواره فیلم فجر از خود نشان داده است، بایکوت فیلم‌هایی چون «ویلایی‌ها» و «بیست و یک روز بعد» آنقدر نباید عجیب به نظر برسد، وقتی فیلمی که «موسیقی متن» ندارد، کاندیدای سیمرغ می‌شود. موارد عجیب و گاف‌های فراوان هیات داوران این دوره جشنواره فیلم فجر به حدی است که مسعود فراستی از آن به «مورد عجیب بنجامین باتن» تعبیر کرده است.
فراستی در هفت گفت:
این جشنواره بسیار عجیب است و این عجیبی از شروع جشنواره است. واقعا در ۱۵ سال اخیر جشنواره چنین بدی را به‌خاطر نمی‌آورم. جشنواره بد بدین معنا که فیلم‌هایی آنقدر بد دارد. در این جشنواره تعداد فیلم‌های بد، توهین آمیز، نابلد و مبتذل رکورددار است.
سینمای ایران کجای کار است؟ واقعا در چنین وضعیت استیصال و اضمحلالی قرار دارد؟ منتقدی که همواره مخالف من بود، نیز می‌گفت جشنواره قابل تحمل نیست. به اکران نیز فکر کنید که غیرقابل فروش هستند. ۲ فیلم قابل اعتنای «ویلایی‌ها» و «ماجرای نیمروز» محصول این جشنواره و این سیاست‌گذاری و اوضاع نیستند. هرکسی که من این روزها دیدم بر سر «ویلایی‌ها»، «ماجرای نیمروز» و یکی، دو فیلم دیگر با همه اختلاف نظر داشتیم که در بخش کارگردانی و بهترین فیلم غیرقابل چشم‌پوشی هستند اما اینجا یکی هست یکی نیست.
چرا از «ماجرای نیمروز» تنفر دارند؟
بهروز افخمی هم در برنامه هفت درباره این داوری‌ها گفته است:
داوری ضعیف، خیلی ضعیف‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، اتفاق افتاده است. به‌نظرم این جشنواره اساسا خلاف جریان است. احساس جدی وجود دارد که بلایی که سال گذشته بر سر «سیانور» آمد و به شکل کلی کنار گذاشته شد، امسال نیز بر سر برخی فیلم‌ها خواهد آمد.  چرا از ماجرای نیمروز تنفر دارند. داوران اشتباه بزرگی کردند؛ اعمال نظرها کاملا سیاسی بود.
همچنین سعید قطبی‌زاده با تاسفبار خواندن داوری‌های این دوره از جشنواره می‌گوید:
من اصلا باور نمی‌کنم این نتایج را. گویا هیات داوران بخشی از فیلم‌ها را ندیده است. من هرچقدر هم برخی فیلم‌ها را نپسندم نمی‌توانم توانایی‌ها و نقاط مثبت فیلم در برخی حوزه‌ها را نادیده گرفت. در ۷۰ درصد موارد نامزدها مرا شوکه کرد. مساله مهم در داوری این است که معیار چیست؟ چرا نباید کارگردانی حمید نعمت‌الله در «رگ خواب» دیده شود؟
منبع: مشرق نیوز

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.