نظر منتقدین در مورد فیلم علمی-تخیلی Reminiscence چیست؟

22 August 2021 - 20:00
Reminiscence

با به نمایش درآمدن فیلم جدید هیو جکمن با عنوان «خاطره‌پردازی» در سینماها و شبکه اینترنتی HBO Max، اکنون می‌توان نگاهی به نمرات منتقدین به این عنوان انداخت.

متأسفانه فیلم جدید هیو جکمن (Hugh Jackman) که یکی از فیلم‌های مورد انتظار امسال به شمار می‌آید، با نمرات بسیار ضعیفی از طرف منتقدین روبه‌رو شده است.

به نظر می‌رسد که بزرگترین مشکل منتقدین با فیلم علمی‌-تخیلی Reminiscence، مربوط به طرح داستانی‌ این فیلم می‌باشد.

بسیاری از منتقدین گفته‌اند که تأکید داستان این فیلم بر روی ضمیر ناخودآگاه افراد، بسیار مشابه با شاهکار کریستوفر نولان (Christopher Nolan) با عنوان Inception می‌باشد و همچنین دنیای پیشرفته و فوق مدرن آن نیز تشابه بسیاری با فیلم‌هایی از جمله فیلم Blade Runner دارد ولی با این حال، طرح داستانی این فیلم و دنیایی که داستانش در آن روایت می‌شود، بسیار آبکی و غیر جذاب از آب درآمده است.

به گفته اکثر منتقدین، علی‌رغم جلوه‌های بصری بسیار قوی به کار رفته در این فیلم و همچنین لحن متفکرانه‌ی داستان آن، این فیلم هرگز موفق نشده که خودش را از فیلم‌هایی که از آن‌ها الهام گرفت، جدا کند. به همین دلیل بسیاری از منتقدین در نقد‌هایشان اذهان داشته‌اند که این فیلم به جای خلق کردن داستانی جدید، جذاب و به یاد ماندنی، تنها موفق شده که آن‌ها را به یاد فیلم‌های بسیار بهتری از جمله فیلم Inception و Blade Runner بیندازد.

با وجود نمرات ضعیف منتقدین به فیلم Reminiscence باید گفت که این فیلم علی‌رغم تمام مشکلاتش، نکات مثبتی را نیز دارا می‌باشد. به عنوان مثال چندین منتقد برجسته در نقد‌هایشان، جاذبه‌ی متقابل بین دو بازیگر اصلی این فیلم یعنی هیو جکمن و ربکا فرگوسن (Rebecca Ferguson) را مورد تحسین قرار داده‌اند و از سبک بصری قوی این فیلم نیز، تعریف کرده‌اند.

با این حال متأسفانه نکات مثبت این فیلم برای بسیاری از بینندگان کافی نبوده و نتوانسته که این عنوان را از تبدیل شدن به فیلمی متوسط و فراموش‌شدنی، نجات دهد.

در کل با توجه به گفته‌های منتقدین به نظر می‌رسد که فیلم Reminiscence علی‌رغم این‌که ایده‌های بسیار جالبی را مطرح کرده ولی نتوانسته که این ایده‌ها را به شکلی جذاب و کامل محقق کند.

فیلم علمی‌-تخیلی Reminiscence، از ۳۶ نقد منتشر شده در سایت متاکریتیک، تنها توانسته نمره متوسط ۴۶ از ۱۰۰ را از منتقدین به دست آورد. از این ۳۶ نقد، ۶ نقد آن مثبت بوده و ۲۷ نقد دیگر نیز، نقد‌هایی متوسط بوده‌‌اند و تنها سه نقد منفی برای آن ثبت شده است.

وضعیت نمرات این فیلم در سایت راتن تومیتوز نیز، به مراتب بدتر از سایت متاکریتیک می‌باشد چرا که این فیلم از ۱۰۱ نقد منتشر شده در این سایت، تنها توانسته امتیاز بسیار ضعیف ۳۶ از ۱۰۰ را از طرف منتقدین به دست آورد.

با این حال درست مانند منتقدین، به نظر می‌رسد که بینندگان نیز از فیلم Reminiscence خوششان نیامده چرا که میانگین نمرات آن‌ها به این عنوان در سایت متاکریتیک، عدد متوسط ۵۰ از ۱۰۰ می‌باشد.

نمونه‌ای از نقد‌های منتشر شده برای این فیلم را می‌توان در ادامه خواند:

«۸۳/۱۰۰  The Playlist  |   منتقد: نیک آلن»

فیلم علمی‌-تخیلی Reminiscence در خلق کردن معمایی جذاب و ثابت کردن خود به عنوان فیلمی سرگرم‌کننده، توانسته نشان دهد که (کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس این فیلم یعنی) لیزا جوی (Lisa Joy) همیشه چیزی را در آستین خود دارد. به عنوان مثال می‌توان به روش‌های هوشمندانه‌ی او در به وجود آوردن جهشی ناگهانی در داستان این فیلم با استفاده از صحنه‌ی مبارزه‌‌‌‌‌ی ویرایش شده‌‌ای که به جای دور کردن داستان از رمز و راز، معمایی بیشتری را در این فیلم خلق کرده، اشاره کرد.

«۷۰/۱۰۰  IGN  |   منتقد: کارلا رناتا»

مانند خاطرات، احساس می‌شود که برخی از قسمت‌های این فیلم نیز در حلقه‌ای بی‌پایان گیر افتاده‌اند. خوشبختانه بازی فوق‌العاده هیو جکمن، تندی نیوتون (Thandiwe Newton) و ربکا فرگوسن (Rebecca Ferguson) به همراه برخی از انتخابات انجام شده در طراحی تولید پر زرق و برق آن، فیلم Reminiscence را تبدیل به فیلمی بسیار جذاب کرده است.

«۶۰/۱۰۰  Empire  |   منتقد: اولی ریچاردز»

فیلم علمی-تخیلی Reminiscence اگر خودش را کمتر جدی می‌گرفت، می‌توانست تبدیل به فیلم (بسیار) موفقی شود.

«۶۰/۱۰۰  Slash Film  |   منتقد: کریس ایوانجلیستا»

فیلم Reminiscence، فیلمی است که بسیار به موفق شدن نزدیک شده است. لیزا جوی توانسته سبک بصری بسیار دیدنی را در این فیلم خلق کند که (به عنوان مثال) می‌توان به صحنه‌ی مبارزه‌ای که در این فیلم در اتاقی غرق شده با یک پیانو جریان دارد، اشاره کرد که بسیار خیره‌کننده از آب درآمده است.

علاوه بر این، ترکیب نوآر (اصطلاحی که برای توصیف درام‌های جنایی سبک پردازی شده و بدبینانه هالیوودی، استفاده می‌شود) با ژانر علمی-‌تخیلی در این فیلم، اغلب اوقات تماشای آن را بسیار لذت‌بخش کرده است. با این حال، فیلم Reminiscence هرگز موفق نشده که تجربه‌ای به‌یادماندنی را خلق کند.

«۵۰/۱۰۰  Vulture  |   منتقد: آلیسون ویلمور»

فیلم Reminiscence پر از کانسپت‌های امیدوارکننده‌ای است که مورد بررسی قرار نگرفته‌ چرا که داستان این فیلم وقف رابطه‌ی رمانتیک مرموزی شده که نه رمانتیک است و نه مرموز.

«۵۰/۱۰۰  The Wall Street Journal  |   منتقد: جو مورگنسترن»

تقریباً در تمام سکانس‌های این فیلم، اشاره‌ای به فیلم‌های دیگر وجود دارد. تشخیص دادن آن‌ها، حواس‌پرتی لذت‌بخش و سرگرم‌کننده‌ای نسبت به فهمیدن داستان این فیلم است. داستان این فیلم به شکل بسیار احمقانه‌ای، ساختاری منسوخ شده و عجیب و غریب دارد که حتی می‌تواند با داستان گیج‌کننده فیلم Inception نیز رقابت کند.

«۵۰/۱۰۰  Reelviews  |   منتقد: جیمز براردینلی»

با وجود این‌که فیلم Reminiscence با دقت و مهارت ساخته شده و طرح داستانی‌اش نیز‌ بسیار قوی است ولی در کل، فیلمی فراموش‌شدنی است.

«۵۰/۱۰۰  Vanity Fair  |   منتقد: ریچارد لاوسون»

این فیلم نتوانسته که خود را (از دیگر فیلم‌های مشابه‌اش) متمایز کند و یا در حفظ کردن توجه مخاطبین به خود، موفق عمل کند. هیو جکمن مانند همیشه از تمام وجودش در این فیلم مایه گذاشته ولی شبحی که کاراکتر او به دنبال رسیدن به آن است، شکل کافی یا معنی مشخصی ندارد.

«۵۰/۱۰۰  The Boston Globe  |   منتقد: مارک فینی»

کارگردان و نویسنده‌ این فیلم یعنی لیزا جوی، ایده‌های بسیاری دارد ولی مشکل این است که تعداد این ایده‌ها، بیش از حد بوده و تعداد بسیار کمی از آن‌ها نیز تازگی داشته است.

«۵۰/۱۰۰  San Francisco Chronicle  |   منتقد: جی آلن جانسون»

فیلم Reminiscence به هیچ عنوان فیلمی غیر جذاب نیست ولی لیزا جوی مسائل جالب بسیاری را در این فیلم در وضعیت حل نشده رها کرده است.

«۳۵/۱۰۰  ABC News  |   منتقد: پیتر تراورز»

حتی قدرت بی‌چون و چرای بازیگری هیو جکمن نیز نتوانسته که این فیلم پرادعا، شاعرانه‌وار و علمی‌-تخیلی بی‌نور را پرنور کند و این باعث خواهد شد که شما را به یاد فیلم‌های بهتر دیگری مانند Blade Runner بیندازد.

برچسب‌ها: ، ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.