گیشه| فروش تمام آثار در هفته گذشته نصف شد

14 August 2021 - 18:00

در حالی که فروش تمام فیلم‌ها در هفته گذشته نصف شد، قرار است این هفته همه سینماهای کشور به دلیل عزاداری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعطیل شوند.

در دو هفته‌ای که گذشت سینمای ایران داغدار دو هنرمند شد؛ یکی ارشا اقدسی بدلکار ایرانی که بر اثر رخ دادن حادثه سر صحنه فیلمبرداری فیلمی در بیروت از ناحیه سر و گردن آسیب دید و سرانجام، شامگاه چهارشنبه (۱۳ مرداد) دارفانی را وداع گفت، دیگری هم علی سلیمانی، بازیگر فیلم‌هایی چون «تنگه ابو قریب»، «سفر به چزابه» و «جهان پهلوان تختی» بود که بامداد پنجشنبه (۲۱ مرداد) بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

پیکر ارشا اقدسی پس از یک هفته تاخیر به ایران منتقل شد و هم‌زمان با پیکر علی سلیمانی روز جمعه (۲۲ مرداد) به خاک سپرده شد.

حمایت تابستانه از اکرانِ سینماها

اما در هفته‌ای که گذشت، یک اتفاق نسبتا خوب برای اکران سینماها رخ داد. در آخرین جلسه کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما، حمایت‌های جدیدی از این عرصه، به تصویب رسید.

قرار شد به هرفیلم جدید مورد تایید شورای صنفی نمایش که به چرخه اکران وارد شود و حداقل ۴ هفته، روی پرده ب، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به شرکت پخش (برای آماده‌سازی اکران) و به ازای فروش هر ۳۰۰ میلیون تومان، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به مالکان فیلم پرداخت شود. اعتبار این طرح از۳۰خرداد تا ۱۵ مهر ۱۴۰۰ است.

همچنین حمایت از سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم‌های دفاع مقدس یا کودک که دربازه زمانی فوق به چرخه اکران وارد شوند، به شرح زیر است:

معادل ۲ درصد تعداد صندلی‌های هر سانس بر اساس سهم سینمادار از قیمت خالص بلیت سینما (در روزهایی که حداقل ۳سانس از فیلم مورد نظر در سمفا تعریف شده باشد).

جبران بخشی از ضررهای ناشی از کرونا و جلوگیری از بیکاری کارکنان سینماهای بخش خصوصی، دیگر مصوبه کارگروه بود که به تشخیص شورای تخصصی ذیربط متشکل از مدیرکل دفتر نظارت بر نمایش و نمایندگان موسسه سینما شهر و انجمن سینماداران خواهد بود.

ناامیدی دوباره سینماهای کشور

درحالی که صاحبان آثار سینمایی و سالن‌داران بخاطر طرح حمایت تابستانه از اکران‌ها کم‌کم راه امیدواری را در پیش گرفته بودند، خبر رسید که سینماها به مدت یک هفته تعطیل خواهد بود.

از همان ابتدا عده زیادی معتقد بودند که سینماها جزو امن‌ترین مکان‌های تفریحی به حساب می‌آیند و تعطیل کردن چنین جایی، آسیبی جدی به سینما خواهد زد، با تمام این شرایط سینماها حدود یک‌سال تعطیل بودند و حالاها هم که با اکران «دینامیت»، «سیاه‌باز»، «مدیترانه» و «قصه عشق پدرم»، اوضاع کمی رو به بهبود است، دوباره سینماها تعطیل شد.

انجمن سینماداران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «با تشدید موج پنجم کرونا در کشور و قرمز شدن تمامی شهرها، اعضای انجمن سینماداران به احترام کادر درمان که در این مدت متحمل فشار زیادی هستند و همچنین به احترام ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) تصمیم به تعطیلی یک هفته‌ای سینماها گرفتند. بر همین اساس، سینماهای کشور از شنبه ۲۳ مرداد تا پایان روز شنبه ۳۰ مرداد تعطیل بوده و فعالیت کلیه سینماهای کشور از یکشنبه ۳۱ مرداد ازسرگرفته خواهد شد.»

«دینامیت» همچنان صدرنشین است

با شروع اکران «دینامیت» و فروش چند میلیاردی در ده روز ابتدایی، انتظار می‌رفت که این فیلم تا آخر با قدرت به کار خودش ادامه دهد اما در هفته‌ای که گذشت، آمار فروش این فیلم از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، به ۵۷۷ میلیون تومان رسید. با توجه به ابتلای روزانه ۴۰ هزار نفر به کرونا و فوت روزانه ۵۰۰ نفر طبق آمار رسمی، میزان فروش این فیلم حدود ۷۰۰ میلیون تومان نسبت به هفته گذشته کاهش یافته که طبیعی است. به نظر می‌رسد با تعطیلی یک هفته‌ای سینماها، بازهم باید انتظار کاهش فروش این فیلم را داشت.

با اینکه فروش «دینامیت» کاهش یافت. اما بازهم با اختلاف ۵۵۰ میلیون تومان از «مدیترانه» صدرنشین شد و بازی پژمان جمشیدی، نازنین بیاتی، محسن کیایی، زیبا کرمعلی و احمد مهرانفر، ۲۶ هزار مخاطب را به سینماها آورد.

رقابت «خورشید» با «مدیترانه»

فیلم سینمایی «خورشید» با کارگردانی مجید مجیدی که از نوروز ۱۴۰۰ روی پرده سینماهاست، چند هفته است که وارد اکران آنلاین شده، اما بازهم تعدادی از مخاطبان خود را به سینماها هم می‌کشاند. این فیلم سینمایی در یک هفته اخیر با ۸۳۹ مخاطب توانست رقمی معادل ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را در گیشه برای خود ثبت کند و در جدول فروش، جایگاه سوم گیشه هفتگی را به دست آورد. جواد عزتی و علی نصیریان و طناز طباطبایی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

اما فیلم سینمایی «مدیترانه» با کارگردانی هادی حاجتمند، با ۹۷۵ مخاطب، توانست ۱۸ میلیون تومان بفروشد و جایگاه دوم گیشه را به خود اختصاص دهد. این فیلم با اینکه ۱۵۰ مخاطب بیش‌تر از «خورشید» داشت، اما حدود دو میلیون تومان کم‌تر فروخت به همین دلیل به نظر می‌رسد تعداد زیادی از مخاطبان این فیلم در سینماهای درجه دو و سه به تماشایش نشسته‌اند. مهرآوه شریفی‌نیا و پوریا پورسرخ از بازیگران «مدیترانه» هستند.

«هفته‌ای یکبار آدم باش» با یک میلیارد تومان در جایگاه سوم

فیلم سینمایی«سیاه‌باز» با کارگردانی حمید همتی، این روزها روی پرده سینماهاست؛ فیلمی که قرار بود در سی‌و نهمین جشنواره فیلم فجر اکران شود، اما به هدفش نرسید. این فیلم با بازی شاهد احمدلو، سام قریبیان و المیرا دهقان، در هفته گذشته، حدود ۱۰ میلیون تومان فروش داشت.

فیلم سینمایی «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» با کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و بازی پژمان بازغی و پژمان جمشیدی تنها هفت میلیون تومان فروش داشت.

در جایگاه بعدی هم فیلم «قصه عشق پدرم» با کارگردانی محمدرضا ورزی قرار دارد. این فیلم تقریبا ۲۰ روز است که اکران شده و در هفته گذشته تنها با ۴ میلیون تومان کار خود را به پایان رسانده است. مرحوم چنگیز جلیلوند، مهرآوه شریفی‌نیا و مصطفی زمانی از بازیگران این فیلم ملودرام هستند.

«لاله» بدون تماشاگر؛ اکرانِ آنلاینِ «تکخال» و «خون شد»

فیلم‌های «تکخال»، «خون شد» و «لاله» که اکران خود را از هفته آخر اسفند ۱۳۹۹، آغاز کرده‌ بودند، در ماه‌هایی که گذشت، اوضاع چندان خوبی را در بحث فروش تجربه نکردند.

«تکخال» با کارگردانی مجید مافی تا کنون توانسته ۹۶۵ میلیون تومان را در گیشه برای خود ثبت کرده است. حسین فرح‌بخش تهیه کننده این فیلم سینمایی در ۲۰ تیر تصمیم گرفت تا اکران آنلاین را هم‌زمان با اکران سینمایی آغاز کند که چند ساعت بعد از شروع اکران آنلاین، این فیلم قاچاق شد. هفته گذشته «تکخال» با فروشی معادل سه میلیون و ۷۰۰ هزارتومان و توانست ۱۶۹ بیننده را پای پرده سینماها بنشاند. این رقم نسبت به هفته گذشته نصف شده است.

«خون شد» با کارگردانی مسعود کیمیایی هم، از زمان اکران در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حواشی زیادی به همراه داشت اما انتظار می‌رفت نام سعید آقاخانی و سابقه فیلمسازی کیمیایی به کمک جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده کار بیاید تا فروش خوبی را برای این فیلم به ثبت برساند که این هدف محقق نشد. با این‌حال، نوروزبیگی معتقد است با توجه به اوضاع سینما در بحران کرونا، این میزان از فروش برای فیلمش به منزله شکست نیست و همین ۱۹۳ میلیون تومان فروش بلیت هم برای نام مسعود کیمیایی است. این فیلم حدود دو هفته است که آنلاین اکران شده و در این هفته هم حدود یک میلیون تومان از سهم فروش بلیت سینماها را به خود اختصاص داده است.

فیلم سینمایی «لاله» با کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد که دو هفته پیش، تنها دو تماشگر داشت، این هفته هیچ مخاطبی نداشت و از سهم گیشه هیچ چیز را از آن خود نکرد.

منبع: خبرآنلاین

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.