بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ جولیا رابرتس

28 August 2021 - 20:00
زندگینامه جولیا رابرتس

جولیا رابرتس بازیگر آمریکایی است که در فیلم‌های مطرحی چون زن زیبا، ناتینگ هیل و مجموعه یاران اوشن بازی کرده است و تاکنون 1 بار برنده اسکار شده است.

جولیا فیونا رابرتس (Julia Fiona Roberts) در 28 اکتبر 1967 (6 آبان 1346) در خانواده‌ای هنرمند در آمریکا به دنیا آمد. والدین جولیا یک مدرسه آموزش بازیگری برای کودکان را اداره می‌کردند و فرزندان این دو از همان کودکی، با سینما آشنا شده بودند.

پس از جدایی والدین وی، جولیا در کنار مادر خود بزرگ شد. جولیا که در کودکی قصد داشت دامپزشک شود، پس از پایان تحصیل به سمت بازیگری رفت و برای مدتی نیز به عنوان یک مدل فعالیت کرد.

جولیا در سال 1987 و با بازی در یک سریال، بازیگری را رسما آغاز کرد و در همان سال نیز در کنار برادر خود، در یک فیلم دیگر بازی کرد، هرچند مهم‌ترین فیلم وی در ابتدای دوران کاری، فیلم رضایت (Satisfaction) محصول سال 1988 بود.

رابرتس در سال 1989 در فیلم موفق ماگنولیاهای فولادی (Steel Magnolias) بازی کرد و خیلی زود توانست هنر بازیگری خود را نشان دهد. این فیلم در گیشه به فروش 95 میلیون دلاری رسید.

جولیا رابرتس در کنار سالی فیلد در فیلم ماگنولیاهای فولادی.

جولیا رابرتس در کنار سالی فیلد در فیلم ماگنولیاهای فولادی.

رابرتس نیز برای بازی در این فیلم، توانست برای نخستین بار نامزد جوایز اسکار و گلدن گلوب شود و در نهایت برای نخستین بار، برنده جایزه گلدن گلوب شد.

رابرتس در سال 1990 در ابتدا در فیلم نه چندان موفق مرگ‌بازان (Flatliners) بازی کرد. در ادامه اما، وی به بازی در فیلم بسیار موفق زن زیبا (Pretty Woman) پرداخت که این فیلم با فروش 432 میلیون دلاری، سومین فیلم پرفروش سال لقب گرفت.

رابرتس نیز که با بازی در این فیلم به محبوبیت و شهرت جهانی رسید، دومین نامزدی اسکار و گلدن گلوب خود را نیز برای هنرنمایی در این فیلم کسب کرد و توانست برای دومین سال پیاپی، برنده جایزه گلدن گلوب شود.

جولیا رابرتس در کنار ریچارد گی‌یر در فیلم زن زیبا. این فیلم دومین فیلم موفق رابرتس در گیشه محسوب می‌شود ...

جولیا رابرتس در کنار ریچارد گی‌یر در فیلم زن زیبا. این فیلم دومین فیلم موفق رابرتس در گیشه محسوب می‌شود …

رابرتس در سال 1991 به بازی در فیلم موفق هوک (Hook) پرداخت. این فیلم که در گیشه به فروش 300 میلیون دلاری دست یافته بود، چهارمین فیلم پرفروش سال سینما شد.

در سال 1993، جولیا رابرتس در فیلم پرونده پلیکان (The Pelican Brief) بازی کرد که این فیلم در گیشه به فروش موفق 187 میلیون دلاری دست پیدا کرد.

در ادامه رابرتس در چند فیلم ناموفق بازی کرد تا آن که در سال 1997 به بازی در دو فیلم موفق پرداخت. دو فیلمی که آغاز کننده دورانی بسیار موفق برای رابرتس بودند.

ابتدا فیلم عروسی بهترین دوست من (My Best Friend’s Wedding) در این سال از رابرتس منتشر شد. این فیلم در گیشه عملکرد بسیار موفقی داشت و با فروش 298 میلیون دلاری، هشتمین فیلم پرفروش سال شد. رابرتس نیز سومین نامزدی گلدن گلوب خود را برای این فیلم کسب کرد.

جولیا رابرتس در کنار کمرون دیاز در فیلم عروسی بهترین دوست من.

جولیا رابرتس در کنار کمرون دیاز در فیلم عروسی بهترین دوست من.

سپس نیز فیلم تئوری توطئه (Conspiracy Theory) با بازی وی اکران شد که این فیلم در گیشه به فروش 142 میلیون دلاری دست پیدا کرد.

رابرتس در سال 1998 در فیلم نامادری (Stepmom) بازی کرد که این فیلم در گیشه به فروش موفق 159 میلیون دلاری رسید تا یکی از فیلم‌های موفق و پرفروش سال باشد.

سال 1999، یکی از بهترین سال‌های دوران کاری رابرتس بود و دو فیلم موفق از وی در این سال منتشر شد. ابتدا فیلم ناتینگ هیل (Notting Hill) با بازی وی اکران شد. این فیلم با فروش موفق و 363 میلیون دلاری، هفتمین فیلم پرفروش سال 1999 سینما لقب گرفت. رابرتس نیز چهارمین نامزدی گلدن گلوب خود را برای بازی در این فیلم کسب کرد.

جولیا رابرتس در کنار هیو گرانت در فیلم ناتینگ هیل.

جولیا رابرتس در کنار هیو گرانت در فیلم ناتینگ هیل.

در ادامه نیز فیلم عروس فراری (Runaway Bride) از وی منتشر شد. این فیلم که دومین همکاری رابرتس با ریچارد گی‌یر (Richard Gere) پس از فیلم زن زیبا بود، به مانند آن فیلم در گیشه موفق بود و به فروش 310 میلیون دلاری دست پیدا کرد.

در سال 2000، جولیا رابرتس به هنرنمایی در فیلم بسیار موفق ارین براکویچ (Erin Brockovich) پرداخت. این فیلم که در گیشه به فروش 257 میلیون دلاری دست یافته بود، نامزد 5 جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شد.

رابرتس نیز سومین نامزدی اسکار و پنجمین نامزدی گلدن گلوب خود را برای این فیلم کسب کرد و در نهایت موفق شد برای نخستین بار برنده جایزه اسکار و برای سومین بار برنده گلدن گلوب شود.

جولیا رابرتس در کنار آرون اکهارت در فیلم ارین براکویچ.

جولیا رابرتس در کنار آرون اکهارت در فیلم ارین براکویچ.

در سال 2001 نیز، رابرتس در سه فیلم بازی کرد که هر سه فیلم در گیشه موفق بودند. ابتدا وی در کنار برد پیت (Brad Pitt) در فیلم مکزیکی (The Mexican) به بازی پرداخت که این فیلم به فروش 145 میلیون دلاری دست پیدا کرد.

در ادامه نیز دو فیلم دلبر آمریکایی (America’s Sweethearts) و یازده یار اوشن (Ocean’s Eleven) از وی منتشر شد که فیلم یازده یار اوشن، دومین همکاری رابرتس و پیت در این سال بود.

دلبر آمریکایی به فروش 160 میلیون دلاری رسید و یازده یار اوشن با فروش بسیار موفق و 450 میلیون دلاری، تبدیل به پنجمین فیلم پرفروش سال و برترین اثر کارنامه رابرتس در گیشه شد.

جولیا رابرتس در کنار برد پیت و جرج کلونی در فیلم یازده یار اوشن.

جولیا رابرتس در کنار برد پیت و جرج کلونی در فیلم یازده یار اوشن.

رابرتس در سال 2002 در فیلم اعترافات یک ذهن خطرناک (Confessions of a Dangerous Mind) که توسط جرج کلونی (George Clooney)؛ همبازی وی در فیلم یازده یار اوشن ساخته شده بود، بازی کرد که این فیلم در گیشه موفق نبود تا رابرتس پس از بازی در 9 فیلم موفق در گیشه، شکست در گیشه را تجربه کند.

لبخند مونا لیزا (Mona Lisa Smile)، نام فیلمی بود که در سال 2003 از رابرتس منتشر شد و در گیشه به فروش موفق 141 میلیون دلاری دست پیدا کرد.

در سال 2004، رابرتس در قسمت دوم مجموعه اوشن به بازی پرداخت که این فیلم در گیشه فروش موفق 362 میلیون دلاری را تجربه کرد. دیگر فیلم رابرتس در این سال نیز، فیلم نزدیک‌تر (Closer) بود که در گیشه به فروش 116 میلیون دلاری رسید.

پس از یکسال دوری از سینما، رابرتس در سال 2006 با دو انیمیشن تار شارلوت (Charlotte’s Web) و مورچه کش (The Ant Bully) به سینما بازگشت که انیمیشن تار شارلوت با فروش 143 میلیون دلاری، عملکرد بهتری در گیشه داشت.

در سال 2007، فیلم جنگ چارلی ویلسون (Charlie Wilson’s War) و در سال 2009 فیلم دورویی (Duplicity) از رابرتس منتشر شدند که این دو فیلم به ترتیب 119 و 81 میلیون دلار فروش داشتند.

جولیا رابرتس در کنار تام هنکس در فیلم جنگ چارلی ویلسون.

جولیا رابرتس در کنار تام هنکس در فیلم جنگ چارلی ویلسون.

رابرتس نیز برای بازی در این دو فیلم، به ترتیب ششمین و هفتمین نامزدی گلدن گلوب خود را کسب کرد هرچند موفق به بردن این جایزه نشد.

جولیا رابرتس در سال 2010 در دو فیل موفق در گیشه به بازی پرداخت. دو فیلم روز والنتاین (Valentine’s Day) و بخور، عبادت کن، عشق بورز (Eat Pray Love) که به ترتیب به فروش 217 و 206 میلیون دلاری دست پیدا کردند.

ای آینه ای آینه (Mirror Mirror) نام فیلمی بود که در سال 2012 با بازی جولیا رابرتس منتشر شد. این فیلم به فروش 173 میلیون دلاری دست پیدا کرد تا عملکرد چندان موفقی در گیشه نداشته باشد.

جولیا رابرتس در سال 2013 به هنرنمایی در فیلم آگوست: اوسیج کانتی (August: Osage County) پرداخت که این فیلم در گیشه به فروش 74 میلیون دلاری رسید. رابرتس نیز چهارمین نامزدی اسکار و هشتمین نامزدی گلدن گلوب خود را برای بازی در این فیلم کسب کرد.

جولیا رابرتس در کنار مریل استریپ و جولیان نیکلسون در فیلم آگوست: اوسیج کانتی. رابرتس پس از 13 سال، چهارمین نامزدی اسکار خود را برای بازی در این فیلم کسب کرد ...

جولیا رابرتس در کنار مریل استریپ و جولیان نیکلسون در فیلم آگوست: اوسیج کانتی. رابرتس پس از 13 سال، چهارمین نامزدی اسکار خود را برای بازی در این فیلم کسب کرد …

در سال 2015 رابرتس در فیلم راز در چشمان‌شان (Secret in Their Eyes) و در سال 2016 در دو فیلم هیولای پول (Money Monster) و روز مادر (Mother’s Day) به بازی پرداخت که فیلم هیولای پول با فروش 93 میلیون دلاری، عملکرد بهتری نسبت به دو فیلم دیگر داشت.

رابرتس در سال 2017، در دو فیلم دیگر که در گیشه موفق بودند، بازی کرد. ابتدا انیمیشن اسمورف‌ها: دهکده گمشده (Smurfs: The Lost Village) که در گیشه به فروش 197 میلیون دلاری دست پیدا کرد.

سپس نیز فیلم موفق اعجوبه (Wonder) که با فروش بسیار خوب 312 میلیون دلاری، تبدیل به یکی از موفق‌ترین آثار رابرتس در گیشه شد.

جولیا رابرتس و اوون ویلسون در فیلم اعجوبه.

جولیا رابرتس و اوون ویلسون در فیلم اعجوبه.

در سال 2018، سریال هوم کامینگ (Homecoming) از رابرتس منتشر شد که وی برای هنرنمایی خود در این سریال، نهمین نامزدی گلدن گلوب خود را کسب کرد. آخرین اثر رابرتس نیز، سریال درام و سیاسی Gaslit است که قرار است در سال 2021 منتشر شود.

در زندگی شخصی خود، جولیا رابرتس در اوایل دهه نود میلادی با کیفر ساترلند (Kiefer Sutherland) نامزد بود اما تنها سه روز مانده به روز ازدواج، این دو از یکدیگر جدا شدند. رابرتس در سال 1993 با لایل لاوت (Lyle Lovett) ازدواج کرد و در سال 1995 از وی جدا شد.

وی در سال 2000 با دنیل مودر (Daniel Moder) آشنا شد و در سال 2020 با مودر که یک فیلم‌بردار است، ازدواج کرد. فرزندان دوقلوی این دو در سال 2004 به دنیا آمدند و فرزند سوم این دو نیز در سال 2007 متولد شد.

جولیا رابرتس در کنار همسر خود؛ دنیل مودر.

جولیا رابرتس در کنار همسر خود؛ دنیل مودر.

مادر جولیا، بتی لو بردموس (Betty Lou Bredemus)، بازیگر اسبق آمریکایی بود که در سال 2015 و بر اثر سرطان ریه، در 80 سالگی درگذشت. پدرش نیز یک نمایش‌نامه‌نویس بود که زمانی که جولیا 10 ساله بود، بر اثر سرطان درگذشت.

برادر بزرگ‌تر جولیا، اریک رابرتس (Eric Roberts)؛ بازیگر مطرح آمریکایی است که البته این دو تا سال‌ها با یکدیگر رابطه‌ای نداشتند. اِما رابرتس (Emma Roberts) نیز برادرزاده جولیا و دختر اریک می‌باشد.

جولیا همچنین دارای یک خواهر بزرگ‌تر به نام لیزا است که وی نیز بازیگری نه چندان مطرح است. جولیا یک خواهر ناتنی نیز داشت که در سال 2014 درگذشت.

رابرتس در سال 2000 و برای بازی در فیلم ارین براکویچ، 20 میلیون دلار دستمزد گرفت. وی نخستین بازیگر زن تاریخ سینما است که چنین دستمزدی را دریافت کرده است. جیم کری (Jim Carrey) در سال 1996، تبدیل به نخستین بازیگر تاریخ شده بود که 20 میلیون دلار حقوق می‌گیرد.

مجموعه روزهای زندگی ما (Days of our Lives) که یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی دنیا می‌باشد، جزو آثار محبوب جولیا رابرتس است. این مجموعه از سال 1965 تاکنون در حال پخش شدن است! کاترین هپبورن (Katharine Hepburn) نیز بازیگر محبوب رابرتس می‌باشد.

رابرتس با بازیگرانی چون جرج کلونی، تام هنکس (Tom Hanks)، برد پیت، ناتالی پورتمن (Natalie Portman) و بروس ویلیس (Bruce Willis)، دوستی نزدیکی دارد.

جولیا رابرتس که به ورزش فوتبال علاقه دارد، یکی از معروف‌ترین طرفداران تیم فوتبال منچستر یونایتد است.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.