گرانترین سریال های تاریخ

1 September 2021 - 20:00

برای ساخت برخی از برترین سریال‌ها و مجموعه‌های تاریخ تلویزیون، هزینه‌های بسیاری می‌شود تا این آثار با بهترین کیفیت ممکن ساخته شوند.

سالیانی نه چندان دور، ساخت یک سریال تلویزیونی، هزینه چندان زیادی نداشت و به همین دلیل بود که آثار تلویزیونی زیادی ساخته می‌شدند که البته اکثر آنها کیفیت لازم را نداشتند. این موضوع باعث شده بود تا سینما و فیلم‌های سینمایی، گزینه اول مخاطبان باشند.

از این رو، مدیران شبکه‌های تلویزیونی که خود را در خطر نابودی می‌دیدند، تصمیم گرفتند با صرف هزینه‌های زیاد و استخدام افراد بزرگ، به وضعیت خود سروسامان دهند. اتفاقی که در نهایت جواب داد و اکنون در دوران اوج برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی می‌باشیم.

اما رسیدن به وضعیت طلایی کنونی، برای مدیران شبکه‌های مطرح تلویزیونی، چقدر هزینه داشته است؟ در این مطلب قصد داریم به برخی از گران‌ترین و پرهزینه‌ترین سریال‌های تاریخ جعبه جادویی اشاره کنیم و ببینیم برای ساخت این آثار برگزیده، چه میزان هزینه شده است.

لازم به ذکر است که در این مطلب تنها به آثاری اشاره خواهیم کرد که حداقل یک فصل از آن‌ها، با بودجه‌ای عظیم ساخته شده باشد و به آثاری که یک یا چند قسمت گران داشته‌اند، اشاره نخواهیم کرد.

برای مثال ساخت قسمت نخست سریال محبوب لاست (Lost)، بین 10 تا 14 میلیون دلار برای شبکه ABC هزینه در بر داشته است اما ساخت سایر قسمت‌های این سریال، هزینه‌ای بسیار کمتر داشته است. به همین دلیل به این سریال اشاره نخواهیم کرد.


ویچر (The Witcher)

ویچر (The Witcher)

شبکه استریم نتفلیکس قصد داشت تا سریالی از روی یک مجموعه رمان لهستانی با نام ویچر بسازد و برای بهتر شدن آن، حاضر شد هر کاری انجام دهد. به همین دلیل این شبکه، هنری کویل (Henry Cavill) را به عنوان یکی از پرکارترین بازیگران سینما، برای بازی در نقش نخست این سریال، استخدام کرد.

در واقع این شبکه که در اوایل عمر خود است، قصد دارد با ساخت آثار جدید و انحصاری، علاقه‌مندان را به گرفتن اشتراک خود مشتاق کند که یکی از مهم‌ترین آثار مورد نظر این شبکه، سریال ویچر است.

به همین دلیل این شبکه برای ساخت فصل نخست این سریال، حدود 80 میلیون دلار هزینه کرد تا با توجه به 8 قسمتی بودن این فصل، هزینه ساخت هر قسمت از این سریال، حدود 10 میلیون دلار باشد.

البته این ریسک و هزینه بالا از شبکه نتفلیکس کاملا جواب داده است و طبق آماری که از طرف این کمپانی منتشر شده است، سریال ویچر هم اکنون یکی از پربازدیدترین آثار تاریخ این شبکه است.

باید توجه داشت که هنوز هزینه ساخت فصل دوم این سریال که به زودی منتشر خواهد شد، مشخص نشده است و به احتمال فراوان، فصل دوم با هزینه بسیار بیشتری ساخته شده است.


دوستان (Friends)

دوستان (Friends)

احتمالا دیدن نام سریال فرندز در این لیست برای بسیاری از علاقه‌مندان به سریال‌های تلویزیونی عجیب است. چگونه ممکن است که یک سیت‌کام که در استودیویی نسبتا کوچک، لوکیشن‌هایی محدود و از پیش طراحی شده و با عوامل کم ساخته می‌شود، یکی از گران‌ترین ساخته‌های تاریخ تلویزیون باشد؟

جواب این سوال، میزان حقوق بازیگران این سریال است. در اوایل هزاره سوم میلادی، 6 بازیگر اصلی این سریال در اقدامی که در آن زمان سروصدای زیادی به پا کرد، اعلام کردند که اگر شبکه NBC حقوق آن‌ها را افزایش ندهد، دیگر در این سریال بازی نخواهند کرد.

حقیقت ماجرا این بود که سریال دوستان تبدیل به یکی از مهم‌ترین آثار تاریخ تلویزیون شده بود و منبع درآمد فوق‌العاده‌ای برای شبکه NBC محسوب می‌شد. با این حال، حقوقی که بازیگران این سریال دریافت می‌کردند، به هیچ عنوان نشان دهنده میزان محبوبیت این سریال نبود.

در نهایت نیز حقوق بازیگران این سریال از 125 هزار دلار به ازای هر قسمت که در فصل ششم به آن‌ها پرداخت می‌شد، به 750 هزار دلار برای فصول هفتم و هشتم و یک میلیون دلار به ازای هر قسمت برای فصل نهم و دهم افزایش پیدا کرد.

افزایش حقوق بازیگران و سایر عوامل سازنده این سریال، باعث شد تا هزینه ساخت هر قسمت از سریال دوستان در دو فصل پایانی، حدود 10 میلیون دلار به ازای هر قسمت شود تا فصل نهم این سریال که دارای 24 قسمت بود، تبدیل به یکی از گران‌ترین فصل‌های تاریخ تلویزیون شود.


جوخه برادران (Band Of Brothers)

جوخه برادران (Band Of Brothers)

ساخت فیلم و سریال درباره جنگ جهانی دوم، جزو سوژه‌های محبوب هالیوود است و البته ساخت این آثار، هزینه‌های زیادی نیز دارد. این مورد درباره سریال کوتاه و فوق‌العاده موفق جوخه برادران نیز کاملا صدق می‌کند.

اما وقتی تام هنکس (Tom Hanks) و استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) به عنوان دو تن از بزرگ‌ترین اسامی تاریخ هنر هفتم، از شما بودجه‌ای عظیم برای ساخت یک سریال می‌خواهند، نمی‌توانید به آن‌ها جواب منفی دهید.

حداقل این کاری بود که مدیران شبکه HBO کردند و حاضر شدند برای ساخت درام مورد نظر این دو، ریسک بزرگی انجام دهند و حدود 150 میلیون دلار، برای ساخت این سریال کوتاه در نظر گرفتند. در واقع هزینه ساخت هر قسمت از این سریال، بیش از 12 میلیون دلار بود تا این سریال به یکی از گران‌ترین سریال‌های کوتاه تاریخ تلویزیون تبدیل شود.

هرچند در نهایت و با تبدیل شدن این سریال به یکی از برترین آثار تاریخ تلویزیون، این ریسک بزرگ شبکه HBO جواب داد.


بخش فوریت‌های پزشکی (ER)

بخش فوریت‌های پزشکی (ER)

سریال بخش فوریت‌های پزشکی یکی از طولانی‌ترین آثار پزشکی تاریخ تلویزیون محسوب می‌شود که 15 فصل از آن از طریق شبکه NBC منتشر شد.

این سریال در ابتدا و به مانند سایر آثار مشابه، یک سریال با بودجه‌ای متوسط بود. با این حال و به مانند سایر آثار تلویزیون، بازیگران این سریال با مرور زمان به شهرت زیادی رسیدند و نگه داشتن آن‌ها در این سریال، کار راحتی نبود.

بخصوص وقتی که یکی از بازیگران اصلی آن سریال، در نهایت تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بازیگران دنیا شد. منظورمان جرج کلونی (George Clooney) است. بله، اگر نمی‌دانستید، کلونی بخش عمده شهرت خود را مدیون بازی در این سریال است.

کلونی که در اواسط پخش این سریال محبوب با پیشنهادات بسیاری برای بازی در فیلم‌های مختلف مواجه شده بود، قصد داشت تا از این سریال جدا شود. با این حال، مدیران شبکه NBC قصد نداشتند کلونی را از دست دهند و بودجه این سریال را به شکل قابل توجه‌ای افزایش دادند تا وی را راضی به ماندن کنند.

از این رو، ساخت هر قسمت از این سریال در دوران اوج خود و وقتی کلونی شدیدا قصد جدایی از آن را داشت، به حدود 13 میلیون دلار رسیده بود که رقمی خیره کننده برای سریالی در این سبک است.

هر چند در نهایت این هزینه‌ها جواب نداد و کلونی در اواسط این سریال، از جمع بازیگران آن جدا شد تا حرفه بازیگری خود را در سینما دنبال کند.


مندلورین (The Mandalorian)

مندلورین (The Mandalorian)

اسپین‌آف مجموعه فوق‌العاده موفق جنگ ستارگان (Star Wars) قرار بود در ابتدا در اوایل هزاره جدید میلادی ساخته شود. از این رو برای این سریال، بیش از 50 فیلم‌نامه مختلف نوشته شد اما در نهایت ساخت این سریال به علت بودجه زیادی که برای ساخت آن نیاز بود، متوقف شد.

در آن زمان گفته شده بود که بین 5 تا 6 میلیون دلار برای ساخت هر قسمت این سریال باید هزینه شود که برای کمپانی لوکاس فیلم رقم زیادی محسوب می‌شد.

اما وقتی کمپانی دیزنی در سال 2012، کمپانی لوکاس فیلم را خریداری کرد، یکی از اولین تصمیمات، ساخت این سریال آن هم با بودجه‌ای بالاتر بود! در آن زمان اعلام شد که هزینه ساخت هر قسمت این سریال، حدود 10 میلیون دلار خواهد بود.

اما سپس تعداد قسمت‌های سریال مندلورین از 10 به 8 کاهش پیدا کرد و نه تنها بودجه آن کاهش پیدا نکرد که با افزایش رو به رو شد تا هزینه ساخت هر قسمت از 10 میلیون دلار به حدود 15 میلیون دلار افزایش پیدا کند.

به مانند اکثر آثار این لیست، این ریسک شبکه استریم دیزنی پلاس نیز کاملا جواب داده است و این سریال هم اکنون تبدیل به یکی از موفق‌ترین آثار چند سال اخیر تلویزیون شده است.


بازی تاج‌وتخت (Game of Thrones)

بازی تاج‌وتخت (Game of Thrones)

وقتی شبکه HBO اعلام کرد که قصد دارد سریالی را براساس مجموعه رمان‌های فوق‌العاده محبوب و موفق ترانه‌ای از یخ و آتش (A Song of Ice and Fire) بسازد، بسیاری از علاقه‌مندان این رمان‌ها مطمئن بودند که این سریال به هیچ عنوان نمی‌تواند عظمت دنیایی که جرج آر. آر. مارتین (George R. R. Martin) در رمان خود خلق کرده است را به تصویر بکشد.

گرچه در نهایت هیچ فیلم و یا سریالی نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد اما عوامل سازنده این سریال با در نظر گرفتن بودجه‌ای بسیار عظیم برای ساخت آن، تصمیم گرفتند تا نهایت تلاش خود را به خرج دهند تا این سریال بتواند تا جای ممکن، جذابیت‌های رمان مارتین را نمایش دهد.

هزینه ساخت هر قسمت از این سریال در 2 فصل نخست، بین 5 تا 7 میلیون دلار بود. اما ساخت هر قسمت از فصول سوم تا پنجم این سریال، به صورت میانگین حداقل 8 میلیون دلار هزینه داشت.

دو فصل ششم و هفتم این سریال، مجددا با افزایش بودجه مواجه شد و ساخت هر قسمت از این دو فصل، بیش از 10 میلیون دلار برای شبکه HBO هزینه داشت. اما اوج بودجه این سریال مربوط به فصل هشتم و پایانی این سریال بود.

شبکه HBO و عوامل سازنده قصد داشتند تا فصل پایانی یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون را به بزرگ‌ترین شکل ممکن رقم بزنند و راه حل را در بالا بردن بودجه سریال، پیدا کردند.

نتیجه، هزینه حداقل 15 میلیون دلار برای ساخت هر یک قسمت‌های فصل هشتم این سریال شد تا شاهد چند مورد از گران‌ترین قسمت‌های تاریخ تلویزیون باشیم. در واقع تنها دلیلی که فصل پایانی سریال بازی تاج‌وتخت تبدیل به گران‌ترین فصل تاریخ تلویزیون نشد، کم بودن تعداد قسمت‌های فصل پایانی این سریال بود.


دیدن (See)

دیدن (See)

کمپانی اپل برای آن که از رقابت برای پرکردن جای خالی سریال بازی تاج‌وتخت عقب نماند، علاوه بر استخدام یکی از بازیگران آن سریال، هزینه‌ای سنگین را برای ساخت سریال علمی تخیلی دیدن کرد.

برای ساخت دو فصل نخست این سریال که فصل نخست آن با موفقیت چندانی همراه نشده است، بودجه‌ای 240 میلیون دلاری در نظر گرفته شد که با توجه به آن که دو فصل نخست این سریال 16 قسمت دارد، هزینه ساخت هر قسمت این سریال، 15 میلیون دلار بوده است.

همچنین گفته می‌شود که این کمپانی برای ساخت سریال موفق برنامه صبحگاهی (The Morning Show) برای شبکه استریم خود، بودجه مشابه‌ای در نظر گرفته است و هر قسمت از آن سریال نیز، 15 میلیون دلار هزینه در بر داشته است.

البته بخش اعظم بودجه ساخت سریال برنامه صبحگاهی، خرج حقوق بازیگران شده است و جنیفر اَنیستون (Jennifer Aniston) و ریس ویترسپون (Reese Witherspoon) برای بازی در هر قسمت از آن، حدود 1.5 میلیون دلار حقوق گرفته‌اند.

با این حال یکی از مدیران سریال برنامه صبحگاهی بدون اشاره به رقم دقیق ساخت هر قسمت آن، اعلام کرده که گرچه بودجه ساخت این سریال اندازه سایر سریال‌های مطرح است اما رقم 15 میلیون دلار برای هر قسمت، عدد اشتباهی است.


اقیانوس آرام (The Pacific)

اقیانوس آرام (The Pacific)

چند خط بالاتر به شما گفتیم که وقتی تام هنکس و استیون اسپیلبرگ به شما ایده ساخت یک سریال کوتاه ولی به شدت گران قیمت را می‌دهند، باید آن را قبول کنید چرا که نتیجه کاملا رضایت بخش خواهد بود.

این دقیقا همان کاری بود که شبکه HBO حدود 10 سال پس از تجربه موفق جوخه برادران انجام داد و سریال کوتاه اقیانوس آرام را با کمک این دو اسطوره سینما و تلویزیون ساخت.

البته که تجربه قبلی، آنقدر موفقیت آمیز بود که شبکه HBO حاضر شد همان بودجه عظیم قبلی را در اختیار تیم سازنده قرار دهد. با این حال حتی بودجه 150 میلیون دلاری نیز برای آنچه که هنکس، اسپیلبرگ و سایر عوامل سازنده برای این سریال کوتاه می‌خواستند، کافی نبود!

به همین دلیل این شبکه حاضر شد تا بیش از 200 میلیون دلار را برای ساخت این سریال جنگی هزینه کند! در واقع هزینه ساخت هر قسمت از این سریال، حدود 20 میلیون دلار بود تا این سریال تبدیل به گران‌ترین سریال کوتاه تاریخ تلویزیون شود.

در نهایت این سریال کوتاه نیز با موفقیت‌های زیادی رو به رو شد تا احتمالا اگر زوج هنکس و اسپیلبرگ مجددا به سراغ شبکه HBO روند، این شبکه مشکلی با پرداخت 300 میلیون دلار برای ساخت یک سریال کوتاه جنگی دیگر، نداشته باشد!


وانداویژن (Wandavision) و هاکای (Hawkeye)

وانداویژن (Wandavision)

وقتی سازندگان چند مورد از گران‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما، رو به ساخت سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی می‌آورند، تبدیل شدن این آثار به یکی از گران‌ترین سریال‌های تاریخ، اتفاق عجیبی محسوب نمی‌شود.

مارول فاز چهارم دنیای سینمایی خود را با ساخت سریال وانداویژن آغاز کرد و برای آن که نخستین سریال ابرقهرمانی این کمپانی تبدیل به اثری بسیار موفق شود، بودجه‌ای در حد گران‌ترین آثار سینمایی برای آن در نظر گرفت!

نتیجه ساخت سریالی 9 قسمتی با نزدیک به 250 میلیون دلار بودجه بود! در واقع برای ساخت هر قسمت از فصل نخست این سریال، 25 میلیون دلار هزینه شده است تا این سریال در حال حاضر، گران‌ترین سریال پخش شده تاریخ باشد.

البته که این سریال با موفقیت بسیاری مواجه شد و نامزدی 23 رشته اِمی، باعث شده تا کمپانی مارول و دیزنی پلاس، از بابت هزینه‌ای که برای ساخت این سریال کرده‌اند، خوشحال باشند.

این دو کمپانی، برای ساخت سریال هاکای نیز دقیقا هزینه مشابه‌ای کرده‌اند و وقتی این سریال در اواخر سال کنونی میلادی منتشر شود، می‌تواند عنوان گران‌ترین سریال تاریخ را در کنار سریال وانداویژن در اختیار بگیرد.

البته کمپانی مارول هنوز تصمیم قطعی خود را برای ادامه دادن سریال وانداویژن اعلام نکرده است و اگر طبق برنامه قبلی، این سریال پس از همان یک فصل به پایان برسد، عنوان گران‌ترین سریال کوتاه تاریخ تلویزیون، نصیب این سریال خواهد شد.


ارباب حلقه‌ها (The Lord of the Rings)

ارباب حلقه‌ها (The Lord of the Rings)

مجموعه رمان‌های ارباب حلقه‌ها که توسط جی. آر. آر. تالکین (J. R. R. Tolkien) نوشته شده‌اند، محبوبیت بسیار زیادی دارند. این مورد درباره مجموعه فیلمی که توسط پیتر جکسون (Peter Jackson) در اوایل هزاره سوم میلادی ساخته بود نیز، صدق می‌کند.

سه‌گانه جکسون با بودجه عظیم 281 میلیون دلاری ساخته شد اما در نهایت با فروش خیره کننده 2.9 میلیارد دلاری، تبدیل به اثری بسیار سودآور شد. به همین دلیل شبکه آمازون حاضر شد تا تنها برای گرفتن حق ساخت و پخش این سریال، 250 میلیون دلار هزینه کند!

در واقع اگر در نهایت در این سریال تنها شاهد حضور یک نفر بر روی یک صندلی و بدون انجام کاری باشیم نیز، این سریال یکی از گران‌ترین سریال‌های تاریخ نام خواهد گرفت!

با این حال شبکه آمازون که چنین هزینه‌ای برای گرفتن حق پخش این سریال پرداخت کرده است، قصد دارد تا این سریال را به بهترین و با کیفیت‌ترین شکل ممکن بسازد و به همین منظور، بودجه‌ای باورنکردنی را برای ساخت آن کنار گذاشته است. بودجه‌ای که این سریال را با اختلاف، گران‌ترین سریال تاریخ خواهد کرد.

آمازون برای ساخت سریال ارباب حلقه‌ها، 1 میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته است! از این میزان، حدود نیمی از آن برای ساخت فصل اول هزینه شده است که البته طبق گفته عوامل سازنده، بخش عمده آن صرف ساخت مواردی شده است که در فصول آینده نیز از آن استفاده خواهد شد.

در مجموع به نظر می‌رسد که سریال ارباب حلقه‌ها برای آن که از آن به عنوان بزرگ‌ترین شکست تجاری تاریخ تلویزیون یاد نشود، باید به موفقیت عظیمی دست پیدا کند و تماشاگران زیادی را جذب کند. یکی از تهیه‌کنندگان این سریال نیز به این موضوع اعتراف کرده است.

در نهایت باید تا اواخر سال آینده میلادی صبر کرد تا ببینیم آیا این ریسک بزرگ کمپانی آمازون و شخص جف بیزوس (Jeff Bezos)؛ صاحب این کمپانی، که شخصا دستور خرید حق ساخت این سریال را داده بود، جواب خواهد داد یا این کمپانی، شکستی بزرگ را تجربه خواهد کرد.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • غلامپور says:

    لطفا نام بهترین سریالهای دنیارو بزارین ممنون

  • حسن احمدی says:

    سلام،جهت اطلاع مشتاقان فیلم و سریال با ۵۳ سن اولین سریال زیبای خارجی از سال ۱۳۵۰ دود اسلحه،ژ‌وزن بالسامو

  • حسن احمدی says:

    سلام،در جواب دوست علاقمند (غلامپور) زیباترین سریال‌ها از سال ۱۳۵۰.خارجی:دود اسلحه/ژوزف بالسامو(غرش طوفان)/شاهزاده و گدا/بینوایان/راکفلر/آپاچیها/خانه کوچک/روح اپرا/ارتش سری/قمارباز/سه تفنگدار/غرور و تعصب/کلئو پاترا/باراباس/کوجک/پیشتازان فضا/مارشال/جزیره اسرار آمیز…📽📺🎬