بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ بندیکت کامبربچ

4 September 2021 - 20:00
زندگینامه بندیکت کامبربچ

بندیکت کامبربچ، بازیگر انگلیسی است که در فیلم‌هایی چون دکتر استرنج، هابیت، بازی تقلید و سریال شرلوک، ایفای نقش کرده و تاکنون 1 بار نامزد اسکار شده است.

بندیکت تیموتی کارلتون کامبربچ (Benedict Timothy Carlton Cumberbatch) در تاریخ 19 ژوئیه 1976 (28 تیر 1355) و در خانواده‌ای هنرمند، در انگلیس به دنیا آمد.

با توجه به آن که والدین وی هر دو بازیگر بودند، بندیکت از همان دوران کودکی به بازیگری علاقه‌مند شد و در دوران تحصیل، در نمایش‌های مختلف به بازی می‌پرداخت.

بندیکت جوان در ادامه به تحصیل در رشته هنر در آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی لندن پرداخت و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته بازیگری از این آکادمی دریافت کرد. وی در سال 2018، به عنوان مدیر این آکادمی نیز انتخاب شد.

پس از پایان تحصیل، کامبربچ به بازی در تئاتر و نمایش‌های مختلف پرداخت و در سال 2002 و با بازی در یک فیلم تلویزیونی، رسما وارد حرفه بازیگری شد و در ادامه در چندین فیلم و سریال نه چندان موفق بازی کرد.

در سال 2007، کامبربچ به بازی در فیلم بسیار موفق تاوان (Atonement) پرداخت که این فیلم علاوه بر فروش 129 میلیون دلاری، نامزد 7 جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شد.

پس از بازی در چند فیلم و سریال ناموفق دیگر، کامبربچ در سال 2010 به بازی در نقش شرلوک هلمز (Sherlock Holmes) در سریال موفق شرلوک (Sherlock) پرداخت.

بندیکت کامبربچ در کنار مارتین فریمن در فصل نخست سریال شرلوک.

بندیکت کامبربچ در کنار مارتین فریمن در فصل نخست سریال شرلوک.

کامبربچ برای بازی در این سریال، برای نخستین بار نامزد جایزه گلدن گلوب شد، هرچند موفق به بردن آن نشد. بازی در این سریال، کامبربچ را به شهرت جهانی رساند.

در سال 2011، کامبربچ به بازی در دو فیلم موفق پرداخت. ابتدا فیلم بندزن خیاط سرباز جاسوس (Tinker Tailor Soldier Spy) که در گیشه به فروش 81 میلیون دلاری دست پیدا کرد.

در ادامه نیز فیلم اسب جنگی (War Horse) که با بازی وی منتشر شد و در گیشه به فروش موفق 156 میلیون دلاری رسید و نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم سال و 5 جایزه اسکار دیگر شد.

بندیکت کامبربچ در کنار پاتریک کندی و تام هیدلستون در فیلم اسب جنگی.

بندیکت کامبربچ در کنار پاتریک کندی و تام هیدلستون در فیلم اسب جنگی.

کامبربچ در سال 2012 در فیلم بسیار موفق هابیت: یک سفر غیرمنتظره (The Hobbit: An Unexpected Journey) که پیش‌درآمدی بر سه‌گانه ارباب حلقه‌ها (The Lord of the Rings) است، حضور پیدا کرد.

این فیلم در گیشه عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و با فروش 1.014 میلیارد دلاری، چهارمین فیلم پرفروش سال لقب گرفت.

سال 2013، یکی از موفق‌ترین سال‌های کاری بندیکت کامبربچ بود. وی در این سال در ابتدا در فیلم پیشتازان فضا به‌سوی تاریکی (Star Trek Into Darkness) به بازی پرداخت که این فیلم در گیشه به فروش 467 میلیون دلاری دست پیدا کرد.

سپس نوبت به فیلم ۱۲ سال بردگی (12Years a Slave) رسید که این فیلم نیز در گیشه به فروش موفق 180 میلیون دلاری رسید و علاوه بر نامزدی در 9 رشته اسکار، در نهایت به عنوان بهترین فیلم سال نیز انتخاب شد.

بندیکت کامبربچ در کنار چیویتل اجیوفور در فیلم 12 سال بردگی.

بندیکت کامبربچ در کنار چیویتل اجیوفور در فیلم 12 سال بردگی. این فیلم، تنها فیلم کارنامه کامبربچ محسوب می‌شود که برنده اسکار بهترین فیلم سال شده است …

در نهایت نیز قسمت دوم مجموعه هابیت با نام برهوت اسماگ (The Desolation of Smaug) با بازی کامبربچ منتشر شد که به مانند قسمت نخست، در گیشه موفق بود و با فروش 959 میلیون دلاری، مجددا چهارمین فیلم پرفروش سال شد.

بندیکت کامبربچ که تبدیل به یکی از پرکارترین بازیگران هالیوود شده بود، در سال 2014 نیز در سه فیلم موفق دیگر بازی کرد. در ابتدا انیمیشن پنگوئن‌های ماداگاسکار (Penguins of Madagascar) از وی در این سال منتشر شد که در گیشه به فروش 366 میلیون دلاری رسید.

سپس فیلم نبرد پنج سپاه (The Battle of the Five Armies) که قسمت پایانی مجموعه هابیت بود، منتشر شد که به مانند دو قسمت قبل، به فروش موفق 941 میلیون دلاری رسید تا دومین فیلم پرفروش سال لقب گیرد.

در نهایت نیز فیلم بازی تقلید (The Imitation Game) با هنرنمایی کامبربچ منتشر شد. این فیلم که در گیشه به فروش 227 میلیون دلاری رسیده بود، نامزد 8 جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شد.

بندیت کامبربچ و کیرا نایتلی در فیلم بازی تقلید.

بندیت کامبربچ و کیرا نایتلی در فیلم بازی تقلید. این دو، پیش از این در فیلم تاوان نیز همبازی شده بودند …

کامبربچ نیز برای بازی خود در این فیلم، برای نخستین بار نامزد جایزه اسکار و برای دومین بار، نامزد جایزه گلدن گلوب شد، هرچند موفق به کسب هیچکدام نشد.

در سال 2015، کامبربچ به بازی در فیلم نه چندان موفق عشاء ربانی سیاه (Black Mass) پرداخت که این فیلم در گیشه به فروش 98 میلیون دلاری رسید.

کامبربچ در سال 2016 و برای نخستین بار، به بازی در نقش شخصیت دکتر استفین استرنج در فیلم دکتر استرنج (Doctor Strange) پرداخت که این فیلم با فروش 676 میلیون دلاری در گیشه، 11مین فیلم پرفروش سال شد.

بندیکت کامبربچ در کنار ریچل مک‌آدامز در فیلم دکتر استرنج.

بندیکت کامبربچ در کنار ریچل مک‌آدامز در فیلم دکتر استرنج.

در سال 2017، کامبربچ برای آخرین بار به بازی در نقش شرلوک هلمز در سریال شرلوک پرداخت و در ادامه نیز در فیلم ثور: رگنراک (Thor: Ragnarok)، در نقش دکتر استرنج ایفای نقش کرد که این فیلم در گیشه به فروش 850 میلیون دلاری دست پیدا کرد.

کامبربچ در سال 2018، برای نخستین بار در مجموعه انتقام‌جویان (Avengers) به بازی در نقش دکتر استرنج پرداخت. این فیلم که جنگ ابدیت (Infinity War) نام داشت، در گیشه عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و با فروش 2.044 میلیارد دلاری، پرفروش‌ترین فیلم سال لقب گرفت.

در ادامه، کامبربچ به صداپیشگی در انیمیشن گرینچ (The Grinch) پرداخت که این انیمیشن در گیشه، به فروش موفق 514 میلیون دلاری دست پیدا کرد تا یکی از انیمیشن‌های پرفروش سال باشد.

در نهایت نیز، کامبربچ در سریال کوتاه پاتریک ملروز (Patrick Melrose) به ایفای نقش پرداخت و توانست سومین نامزدی گلدن گلوب خود را برای بازی در این سریال کسب کند.

در سال 2019، کامبربچ در دو فیلم موفق دیگر بازی کرد. ابتدا درام جنگی و موفق 1917، که در گیشه به فروش 366 میلیون دلاری رسید و نامزد 10 جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شد.

بندیکت کامبربچ در کنار آدریان اسکاربرو در فیلم 1917.

بندیکت کامبربچ در کنار آدریان اسکاربرو در فیلم 1917

سپس نیز قسمت پایانی مجموعه انتقام‌جویان که با نام آخر بازی (Endgame) منتشر شد. این فیلم با عملکرد فوق‌العاده در گیشه، به فروش 2.797 میلیارد دلاری دست پیدا کرد تا پرفروش‌ترین فیلم سال و دومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شود.

به زودی، فیلم قدرت سگ (The Power of the Dog) با بازی بندیکت کامبربچ منتشر خواهد شد. دیگر فیلم جدید وی، فیلم زندگی الکتریکی لوئیس وین (The Electrical Life of Louis Wain) می‌باشد که این فیلم در اواخر سال 2021 منتشر خواهد شد.

قسمت پایانی سه‌گانه جدید مرد عنکبوتی (Spider-Man) که راهی به خانه نیست (No Way Home) نام دارد نیز، دیگر فیلمی است که از کامبربچ در اواخر سال کنونی میلادی منتشر خواهد شد.

وی علاوه بر این فیلم، در قسمت جدید فیلم دکتر استرنج که در چندجهانی دیوانگی (in the Multiverse of Madness) نام دارد، به بازی در نقش این شخصیت پرداخته است که این فیلم قرار است در سال 2022 منتشر شود.

در زندگی شخصی خود، بندیکت کامبربچ در سال 2014 با سوفی هانتر (Sophie Hunter) انگلیسی که کارگردان تئاتر است، نامزد کرد و در سال 2015 این دو با یکدیگر ازدواج کردند. سه فرزند پسر این دو در سال‌های 2015، 2017 و 2019، به دنیا آمدند.

بندیکت کامبربچ در کنار همسر خود؛ سوفی هانتر.

بندیکت کامبربچ در کنار همسر خود؛ سوفی هانتر.

پدر بندیکت؛ تیموتی کارلتون (Timothy Carlton) و مادرش؛ واندا ونتام (Wanda Ventham)، دو بازیگر نه چندان موفق انگلیسی هستند. والدین وی در سریال شرلوک، در نقش پدر و مادر شخصیت شرلوک که بندیکت در نقش آن بازی کرده بود، به ایفای نقش پرداختند.

بندیکت که دارای یک خواهر ناتنی از ازدواج نخست مادرش است، نوه یکی از افسران فقید و مطرح نیروی دریایی بریتانیا است که در هر دو جنگ جهانی، به کشورش خدمت کرده بود.

خاندان پدری وی، همگی در سیاست فعال و جزو سفرای بریتانیا بودند. بندیکت همچنین نسبت خانوادگی بسیار دوری با ریچارد سوم (King Richard III)؛ پادشاه انگلیس در سده 15 میلادی دارد. بندیکت در سریال تاج توخالی، در نقش ریچارد سوم بازی کرده بود.

کامبربچ به همراه دو دوست خود، در سال 2005 و در زمانی که در حال ساخت یک فیلم در آفریقای جنوبی بود، توسط چند خلافکار محلی دزدیده و به گروگان گرفته شد، هرچند در نهایت این گروه آنها را در جنگ رها کردند.

بندیکت با بازیگرانی چون تام هاردی (Tom Hardy)، مارتین فریمن (Martin Freeman)، کیرا نایتلی (Keira Knightley)، جیمز مک‌اووی (James McAvoy) و ادی ردمین (Eddie Redmayne‎)، دوستی نزدیکی دارد.

از فیلم‌های محبوب بندیکت، می‌توان به فیلم‌های ۲۰۰۱: ادیسه فضایی (‎2001: A Space Odyssey)، مجموعه بورن (Jason Bourne)، درخشش (The Shining)، تلقین (Inception) و فیل (Elephant) محصول سال 2003، اشاره کرد.

وی همچنین به سریال‌هایی چون شنود (The Wire)، اَفسار گُسیخته (Breaking Bad)، مردان دیوانه (Mad Men)، اداره (The Office) و خانوادهٔ سوپرانو (The Sopranos)، علاقه زیادی دارد.

کارگردانی چون آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock)، استیون سودربرگ (Steven Soderbergh)، مایکل وینترباتم (Michael Winterbottom‎) و استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) نیز، جزو کارگردانان محبوب وی می‌باشند.

بندیکت کامبربچ برای بازی در نقش آلن تورینگ (Alan Turing)؛ نابغه علوم کامپیوتری، نامزد اسکار شد. جالب آن که بندیکت نسبت خانوادگی بسیار دوری با تورینگ فقید دارد و اجداد این دو در سده 17 میلادی، عموزاده بودند.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.