هفت کارگردان بزرگ سینما که برنده اسکار نشده اند

15 September 2021 - 20:00
هفت کارگردان بزرگ سینما که برنده اسکار نشده اند

هیچکاک، نولان و فینچر. برخی از بزرگ‌ترین کارگردانان تاریخ هنر هفتم، موفق به کسب جایزه اسکار بهترین کارگردان سال نشده‌اند.

گرچه همیشه انتقادات زیادی به آن همراه بوده است، اما کماکان جایزه آکادمی یا همان اسکار، مهم‌ترین جایزه هنر هفتم و در مجموع، صنعت سرگرمی محسوب می‌شود و برنده شدن آن، برای هر کسی یک افتخار بزرگ به حساب می‌آید.

اما به شکل عجیبی و با وجود آن‌که تاکنون 93 دوره از این جشنواره برگزار شده است، برخی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین افراد تاریخ صنعت سینما، هنوز موفق به بردن این جایزه نشده‌اند.

در این مقاله، قصد داریم به 7 نفر از کارگردانانی اشاره کنیم که مورد بی مهری رای دهندگان و اعضای آکادمی اسکار قرار گرفته‌اند و با وجود آن‌که بارها شایستگی خود را به نمایش درآورده‌اند، هنوز این جایزه را دریافت نکرده‌اند.

قبل از خواندن ادامه این مقاله، لازم است که به این نکته اشاره کنیم که کارگردانانی که در این لیست نامشان آورده شده است، بعضا در بخش‌های دیگری چون بهترین فیلم‌نامه، برنده اسکار شده‌اند.

اما منظور ما، جایزه اسکار بهترین کارگردان سال است که هیچکدام از این 7 کارگردان بزرگ، برنده آن نشده‌اند.


7- دیوید فینچر

دیوید فینچر در کنار برد پیت و مورگان فریمن در پشت صحنه فیلم هفت.

دیوید فینچر در کنار برد پیت و مورگان فریمن در پشت صحنه فیلم هفت.

گویا دیوید فینچر (David Fincher) جزو آن دسته از کارگردانان است که آثارشان در زمان خود، چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و چند سال بعد، به حق خود می‌رسند. کارگردانی که کار خود را با ساخت موزیک ویدئو آغاز کرد و در نهایت به یکی از برترین کارگردانان تاریخ سینما، تبدیل شد.

این کارگردان، فیلم‌های موفق و مطرحی چون باشگاه مشت‌زنی (Fight Club)، هفت (Se7en) و سرگذشت غریب بنجامین باتن (The Curious Case of Benjamin Button) را تاکنون ساخته است.

دیوید فینچر تاکنون 3 بار نامزد اسکار شده ولی هیچگاه برنده این جایزه نشده است. نکته جالب این است که گرچه بسیاری از منتقدین سینما، دو فیلم باشگاه مشت‌زنی و هفت را جزو برترین آثار تاریخ سینما می‌دانند، فینچر برای هیچکدام نامزد اسکار نشد!

این کارگردان، در سال 2009 و برای ساخت فیلم سرگذشت غریب بنجامین باتن، نخستین نامزدی اسکار خود را کسب کرد که البته این جایزه به دنی بویل (Danny Boyle)؛ کارگردان فیلم میلیونر زاغه‌نشین (Slumdog Millionaire)، اهدا شد.

فینچر در سال 2021 نیز، سومین نامزدی اسکار بهترین کارگردانی را برای ساخت فیلم منک (Mank) کسب کرد و در نهایت رقابت را به کلویی ژائو (Chloé Zhao) برای ساخت فیلم سرزمین آواره‌ها (Nomadland‎)، واگذار کرد.


6- کریستوفر نولان

کریستوفر نولان در کنار لئوناردو دی‌کاپریو در پشت صحنه فیلم تلقین.

کریستوفر نولان در کنار لئوناردو دی‌کاپریو در پشت صحنه فیلم تلقین.

کریستوفر نولان (Christopher Nolan)، یکی از برترین کارگردانان تاریخ سینما است که جزو موارد نادری محسوب می‌شود که فیلم‌هایش هم نظر منتقدان را جلب می‌کند و هم برای مخاطب عام، جذاب است.

این کارگردان، فیلم‌های مطرح زیادی چون تلقین (Inception)، سه‌گانه شوالیه تاریکی (The Dark Knight) و میان‌ستاره‌ای (Interstellar) را ساخته و کارگردانی کرده است.

نکته عجیب این است که نولان، تاکنون نامزد 5 جایزه اسکار شده است اما از این 5 نامزدی، تنها 1 مورد مربوط به جایزه اسکار بهترین کارگردانی سال است!

کریستوفر نولان در سال 2018 و برای ساخت فیلم دانکرک (Dunkirk)، برای اولین بار، نامزد اسکار بهترین کارگردان سال شد که در نهایت این جایزه به گیرمو دل تورو (Guillermo del Toro) برای کارگردانی فیلم شکل آب (The Shape of Water‎) رسید.

این کارگردان که تنها نامزدی اسکار کارگردانی خود را برای ساخت یک فیلم جنگی به دست آورده است، قصد دارد تا به زودی یک فیلم مشابه دیگر بسازد تا شاید اعضای آکادمی از لجبازی با وی دست برداشته و جایزه اسکار را به وی اهدا کنند.


5- کوئنتین تارانتینو

کوئنتین تارانتینو در کنار اوما تورمن در پشت صحنه فیلم بیل را بکش.

کوئنتین تارانتینو در کنار اوما تورمن در پشت صحنه فیلم بیل را بکش.

چند سال قبل وقتی کسی می‌گفت که کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) هنوز موفق به بردن اسکار بهترین کارگردانی نشده است، همه خیالمان راحت بود که وی سرانجام این جایزه را کسب خواهد کرد.

اما اکنون و طبق گفته تارانتینو، وی قصد دارد تنها یک فیلم دیگر را ساخته و سپس بازنشسته شود و وی هنوز موفق به کسب اسکار بهترین کارگردان سال نشده است!

تارانتینو، فیلم‌های موفق زیادی چون داستان عامه‌پسند (Pulp Fiction)، جنگوی زنجیرگسسته (Django Unchained) و دوگانه بیل را بکش (Kill Bill) را کارگردانی کرده است.

با این حال، این کارگردان تاکنون تنها 3 بار نامزد اسکار بهترین کارگردان سال شده است و 2 اسکاری که برنده آن‌ها شده است، برای نویسندگی فیلم‌هایش بوده است.

کوئنتین تارانتینو در سال 1995 و برای کارگردان فیلم داستان عامه‌پسند، نخستین نامزدی اسکار خود را کسب کرد. در نهایت اما، این جایزه به رابرت زمکیس (Robert Zemeckis) برای ساخت فیلم فارست گامپ (Forrest Gump) اهدا شد.

تارانتینو در سال 2020، سومین نامزدی اسکار خود برای کارگردانی فیلم روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time… in Hollywood) کسب کرد که این جایزه نیز در نهایت برای کارگردانی فیلم انگل (Parasite)، به بونگ جون-هو (Bong Joon-ho) رسید.

هنوز پروژه پایانی تارانتینو مشخص نشده است و باید دید پس از ساخت آن فیلم، سرانجام نام این کارگردان نیز در بین اسامی برندگان اسکار بهترین کارگردان سال دیده خواهد شد یا که خیر؟


4- ریدلی اسکات

ریدلی اسکات در کنار راسل کرو و واکین فینیکس در پشت صحنه فیلم گلادیاتور.

ریدلی اسکات در کنار راسل کرو و واکین فینیکس در پشت صحنه فیلم گلادیاتور.

ریدلی اسکات (Ridley Scott)؛ کارگردان بزرگ بریتانیایی است که تاکنون فیلم‌های موفق و سنت شکن بسیاری ساخته است و الهام بخش کارگردانان جوان زیادی بوده است.

فیلم‌های مطرحی چون گلادیاتور (Gladiator)، بیگانه (Alien) و بلید رانر (Blade Runner)، تنها بخشی از فیلم‌های موفق کارنامه پربار این کارگردان بزرگ هستند.

با این حال، این کارگردان تاکنون تنها 3 بار نامزد اسکار بهترین کارگردانی سال شده است و به مانند سایر افراد این لیست، هرگز برنده این جایزه معتبر نشده است.

اسکات در سال 1992 و برای ساخت فیلم تلما و لوییز (Thelma & Louise)، برای نخستین بار نامزد اسکار بهترین کارگردان سال شد، اما این جایزه به جاناتان دمی (Jonathan Demme) برای کارگردانی فیلم سکوت بره‌ها (The Silence of the Lambs) داده شد.

اسکات سپس در دو سال 2001 و 2002، دو بار پیاپی و برای ساخت دو فیلم گلادیاتور و سقوط شاهین سیاه (Black Hawk Down)، نامزد اسکار شد. با این حال وی این دو جایزه را نیز به ترتیب به استیون سودربرگ (Steven Soderbergh) برای فیلم قاچاق (Traffic) و ران هاوارد (Ron Howard) برای فیلم ذهن زیبا (A Beautiful Mind)، واگذار کرد.

ریدلی اسکات که از سال 2002 تاکنون، حتی نامزد اسکار نشده است، برای سال 2021، دو فیلم جدید ساخته است و امیدوار است تا بتواند سرانجام طلسم اسکار خود را شکسته و برنده این جایزه شود.


3- سرجو لئونه

سرجو لئونه در کنار کلینت ایستوود در پشت صحنه فیلم به خاطر چند دلار بیشتر.

سرجو لئونه در کنار کلینت ایستوود در پشت صحنه فیلم به خاطر چند دلار بیشتر.

سرجو لئونه (Sergio Leone)؛ استاد ژانر وسترن و سازنده ژانر وسترن اسپاگتی، یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان تاریخ سینما بود که به شکل عجیبی، حتی 1 بار نامزد اسکار نشد!

این کارگردان بزرگ در عمر متاسفانه کوتاه خود، فیلم‌های بزرگی چون خوب، بد، زشت (Il buono, il brutto, il cattivo)، روزی روزگاری در آمریکا (Once Upon a Time in America) و به خاطر یک مشت دلار (Per un pugno di dollari) را کارگردانی کرده بود.

فیلم‌هایی که هر کدام جزو برترین آثار تاریخ هنر هفتم محسوب می‌شوند و تاثیر زیادی بر آثار این ژانر و سینما گذاشته‌اند، اما مورد بی توجهی اعضای آکادمی قرار گرفتند. اعضایی که حداقل در آن زمان، علاقه‌ای به ژانر وسترن ایتالیایی نداشتند.

لئونه در کنار آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa)؛ دو کارگردان بزرگ و تاثیرگذار سینما بودند که قربانی اعتقاد عجیب اعضای آکادمی شده بودند.

اعضای این آکادمی تا سال‌ها معتقد بودند که نامزدی یک فیلم غیرانگلیسی زبان در رشته بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، برای کارگردانان این آثار کافیست و به همین دلیل، آن‌ها را در رده بهترین کارگردانی، نامزد نمی‌کردند!

نتیجه این اعتقاد عجیب این شد که کارگردانی بزرگی چون سرجو لئونه، نه تنها برنده که حتی 1 بار نیز نامزد اسکار بهترین کارگردان سال نشد. البته کوروساوا نیز تنها نامزدی اسکار خود را به لطف تلاش‌های افرادی چون نفر بعدی لیست، کسب کرد.


2- استنلی کوبریک

استنلی کوبریک در کنار جک نیکلسون و شلی دووال در پشت صحنه فیلم درخشش.

استنلی کوبریک در کنار جک نیکلسون و شلی دووال در پشت صحنه فیلم درخشش.

غیرممکن است که از یک منتقد بخواهید تا یک لیست از برترین کارگردانان تاریخ سینما را برای شما تهیه کند و در آن لیست، نامی از استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) دیده نشود.

در کارنامه کوبریک، فیلم‌های مطرح زیادی چون درخشش (The Shining)، پرتقال کوکی (A Clockwork Orange) و 2001: یک ادیسه فضایی (2001: A Space Odyssey) وجود دارند.

با وجود ساخت چنین فیلم‌های ارزشمندی، کوبریک تنها 4 بار نامزد اسکار بهترین کارگردان سال شد و در نهایت، هرگز موفق به برنده شدن این جایزه نشد.

کوبریک، نخستین بار در سال 1965 و برای کارگردانی فیلم دکتر استرنجلاو (Dr. Strangelove)، نامزد اسکار شد. هرچند در نهایت این جایزه به جرج کیوکر (George Cukor) برای ساخت فیلم بانوی زیبای من (My fair lady)، داده شد.

در سال 1976 نیز، کوبریک برای آخرین بار و برای کارگردانی فیلم بری لیندون (Barry Lyndon)، نامزد اسکار بهترین کارگردان سال شد که این جایزه به میلوش فورمن (Milos Forman)، کارگردان فیلم دیوانه از قفس پرید (One Flew Over the Cuckoo’s Nest)، اهدا شد.

انجمن صنفی کارگردانان آمریکا، در لیست فیلم‌هایی با بهترین کارگردانی، فیلم 2001: یک ادیسه فضایی را در رده چهارم برترین‌های تاریخ قرار داده است. با این حال، کوبریک برای آن فیلم، تنها نامزد اسکار بهترین جلوه‌های ویژه شد! اسکاری که در نهایت به کوبریکی که در مراسم آن سال حضور نداشت، رسید.


1- آلفرد هیچکاک

آلفرد هیچکاک در کنار جیمز استوارت و کیم نواک در پشت صحنه فیلم سرگیجه.

آلفرد هیچکاک در کنار جیمز استوارت و کیم نواک در پشت صحنه فیلم سرگیجه.

باورش سخت است که کارگردانی که اکثر منتقدین و علاقه‌مندان به سینما، وی را برترین کارگردان تاریخ هنر هفتم می‌دانند، هرگز موفق به بردن جایزه اسکار بهترین کارگردان سال، نشد.

این کارگردان بزرگ، فیلم‌های مطرح زیادی چون سرگیجه (Vertigo)، روانی (Psycho)، پنجره پشتی (Rear Window) و ام را به نشانه مرگ بگیر (Dial M for Murder) را کارگردانی کرده بود.

با این حال، آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock) تنها 5 بار نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردان سال شد و در نهایت در هر 5 دوره، از رقبای خود شکست خورد تا هرگز برنده این جایزه نشده باشد.

هیچکاک برای نخستین بار، در سال 1941 و برای کارگردانی فیلم ربکا (Rebecca)، نامزد اسکار شد که البته این جایزه را به جان فورد (John Ford) برای ساخت فیلم خوشه‌های خشم (The Grapes of Wrath)، باخت.

دقیقا 20 سال بعد و در سال 1961، هیچکاک برای کارگردان فیلم روانی، برای پنجمین و آخرین بار، نامزد این جایزه شد که این جایزه را نیز بیلی وایلدر (Billy Wilder) برای ساخت فیلم آپارتمان (The Apartment)، کسب کرد.

عدم کسب جایزه اسکار توسط آلفرد هیچکاک، آنقدر عجیب بود که در نهایت اعضای آکادمی در سال 1968، تصمیم گرفتند تا یک جایزه افتخاری را به لطف زحمات این کارگردان بزرگ، به وی اهدا کنند و این اسکار افتخاری، تنها سهم برترین کارگردان تاریخ سینما از مهم‌ترین جشنواره سینمایی، محسوب می‌شود!

البته این موضوع تنها به اسکار مربوط نمی‌شد و هیچکاک به شکل عجیبی، در اکثر جشنواره‌ها، تنها نامزد می‌شد و برنده هیچکدام نمی‌شد. برای مثال، وی 8 بار نامزد جایزه انجمن صنفی کارگردانان شد، اما در نهایت تنها برنده جایزه افتخاری از این انجمن شد!


– اورسن ولز

اورسن ولز در کنار هرمن جی. منکویتس در پشت صحنه فیلم همشهری کین.

اورسن ولز در کنار هرمن جی. منکویتس در پشت صحنه فیلم همشهری کین.

در این لیست سعی کردیم تنها به کارگردانانی اشاره کنیم که چندین فیلم بزرگ و موفق را ساخته‌اند و به همین دلیل نتوانستیم اورسن ولز (Orson Welles)؛ کارگردان بزرگ سینما را در آن بگذاریم.

با این حال، قصد داریم اکنون و به صورت افتخاری، به کارگردانی اشاره کنیم که یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های تاریخ اسکار، در قبال وی رخ داد و وی به حق خود نرسید.

بسیاری از منتقدین و برترین کارگردانان تاریخ سینما، از فیلم همشهری کین (Citizen Kane) به عنوان برترین و تاثیرگذارترین اثر تاریخ هنر هفتم یاد می‌کنند و کارگردانی ولز در آن فیلم را، برترین کارگردانی تاریخ سینما می‌دانند.

با این حال، آکادمی به شکلی عجیبی تصمیم گرفت تا در سال 1942، اسکار بهترین کارگردانی را به جان فورد برای فیلم چه سرسبز بود دره من (How Green Was My Valley) اهدا کند تا ولز برای ساخت این شاهکار فراموش نشدنی خود، نتواند برنده اسکار بهترین کارگردان سال شود.

اتفاقی که بعد از گذشت این همه سال از رخ دادن آن، هنوز به عنوان یکی از عجایب مراسم اسکار، از آن یاد می‌شود.


در پایان، لازم است که اشاره کنیم که کارگردانان مطرح دیگری چون آکیرا کوروساوا (که به وی اشاره شد)، فدریکو فلینی (Federico Fellini)، دیوید لینچ (David Lynch)، اسپایک لی (Spike Lee)، پل توماس اندرسن (Paul Thomas Anderson) و سیدنی لومت (Sidney Lumet) و… نیز می‌توانستند در این لیست حضور داشته باشند.

اما ما در نهایت و به احترام هنر هفتم، تصمیم گرفتیم تا تنها به نام این هفت کارگردان بزرگ سینما که برنده جایزه اسکار نشده‌اند، اشاره کنیم.

نظر شما چیست؟ چه کارگردانان دیگری حقشان بوده است که حداقل یک بار، جایزه اسکار بهترین کارگردان سال را برنده شوند؟

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.