برترین فیلم‌های واقع شده در روم باستان

24 September 2021 - 21:47
Rome Movies

در این مقاله به معرفی برترین فیلم‌هایی که داستانشان در روم باستان جریان داشته، خواهیم پرداخت.

روم باستان برای طرفداران فیلم‌های تاریخی، مکان و دوره تاریخی بسیار جالبی محسوب می‌شود. فیلم‌های تعریف شده در این بازه زمانی، معمولاً همگی دارای مبارزات خونین و نبردهای جذاب بر سر قدرت می‌باشند. از این رو، روم باستان تشابه بسیاری با سریال‌های بسیار پرطرفداری مانند Vikings و Game of Thrones دارد.

از زمان روز‌های طلایی هالیوود تا به حال، فیلم‌سازان بزرگ هالیوودی توانسته‌اند فیلم‌های بزرگ، پرهزینه‌‌‌ و موفقی را براساس این دوره تاریخی تولید کنند که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به فیلم Cleopatra اشاره کرد.

در ادامه به معرفی بهترین فیلم‌های واقع شده در روم باستان خواهیم پرداخت.

این لیست براساس نمره‌ی این فیلم‌ها در وب‌‌سایت IMDB (بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها) طبقه‌بندی شده است.

۱۰. Quo Vadis

Quo Vadis

فیلم کلاسیک و عظیم «کجا می‌روی»، داستان ژنرالی در روم باستان با نام مارکوس وینیسیوس را روایت می‌کند که عاشق زنی شده که دین مسیحیت را انتخاب کرده است.

این فیلم پر از روابط رمانتیک، دسیسه‌چینی و سکانس‌های اکشن مرتبط به این دوره تاریخی می‌باشد. البته امکان دارد که برخی از جنبه‌های این فیلم برای مخاطبین مدرن، اغراق شده به نظر برسد. با این حال این فیلم در زمان پخشش در دهه ۱۹۵۰، توانسته مخاطبین بسیاری را جذب خود کند.

فیلم Quo Vadis، هم از لحاظ تجاری و هم از لحاظ منتقدین، یکی از موفق‌ترین فیلم‌های دهه ۱۹۵۰ به حساب می‌آید. علاوه بر این، این فیلم در مراسم اسکار سال ۱۹۵۲ نیز، نامزد دریافت هفت جایزه اسکار شده است.

فیلم درام و تاریخی Quo Vadis، محصول سال ۱۹۵۲ کمپانی MGM می‌باشد.

۹. The Passion Of The Christ

The Passion Of The Christ

فیلم درام «مصائب مسیح» را می‌توان یکی از بحث‌برانگیزترین فیلم‌های به نمایش درآمده در چند دهه اخیر به حساب آورد. علی‌رغم جنجال‌برانگیز بودن این فیلم در زمان پخشش، این عنوان موفق شده که نمره بالایی (۷.۲) را در سایت IMDB از آن خود کند.

وظیفه کارگردانی این فیلم بحث‌برانگیز را مل گیبسون (Mel Gibson) بر عهده داشته است. داستان این فیلم، چند ساعت قبل از به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح روایت شده و به بررسی اتفاقات رخ داده قبل از این واقعه پرداخته است.

این فیلم به علت تصاویر بسیار ناراحت کننده، وحشتناک و خشن به نمایش گذاشته شده در آن، مورد انتقاد بسیاری از منتقدین و مخاطبین قرار گرفته است.

علت نمره‌ی بالای این فیلم در سایت IMDB را می‌توان در صحنه‌های بسیار تکان‌دهنده‌ی این فیلم یافت چرا که صحنه‌های به نمایش درآمده در آن به قدری خشن از آب درآمده که قطعاً باعث به وجود آمدن احساسات بسیار قوی در مخاطبان شده است.

این فیلم محصول سال ۲۰۰۴ کمپانی Icon Productions می‌باشد.

۸. The King Of Kings

The King Of Kings

فیلم سیاه و سفید و صامت The King of Kings، قسمت دوم از سه‌گانه‌ی عظیم کارگردانی شده توسط سیسیل بی. دمیل (Cecil B. DeMille) می‌باشد که داستان زندگی حضرت مسیح را روایت می‌کند. این فیلم نیز مانند دیگر فیلم‌های این سه‌گانه، دارای مدت زمان پخش بسیار طولانی (دو ساعت و چهل دقیقه‌) بوده است.

فیلم The King Of Kings به علت مدت زمان طولانی‌اش، توانسته در دهه ۱۹۲۰ مخاطبین بسیاری را جذب خود کند. در آن زمان، بیشتر فیلم‌ها حداکثر دارای مدت زمان پخش یک ساعته بوده‌اند و این فیلم یکی از استثناهای آن زمان به حساب می‌آید.

از مدت زمان پخش این فیلم که بگذریم، این سه‌گانه توسط بسیاری از منتقدین و مخاطبین مورد تحسین قرار گرفته است.

این فیلم محصول سال ۱۹۲۷ کمپانی Pathé Exchange می‌باشد.

۷. Julius Caesar

Julius Caesar

فیلم برنده‌ی جایزه اسکار «ژولیوس سزار»، اقتباسی از نمایشنامه‌ی بسیار مشهور شکسپیر با همین نام، با نقش‌آفرینی مارلون براندو (Marlon Brando) می‌باشد.

فیلم Julius Caesar، یکی از فیلم‌های کلاسیک و بسیار مشهور تاریخ صنعت سینما به حساب می‌آيد که توانسته بسیاری از منتقدین را عاشق خود کند. این فیلم در دهه ۱۹۵۰، نامزد دریافت پنج جایزه‌ی اسکار شده و موفق شده جایزه گلدن گلوب آن زمان را نیز از آن خود کند.

فیلم Julius Caesar یکی از بهترین اقتباس‌های صورت گرفته از نمایشنامه‌ی مشهور شکسپیر به حساب می‌آید. این فیلم برخلاف اقتباس‌های مدرن انجام شده از این نمایشنامه، برداشتی بسیار سرراست و وفادارانه از آن محسوب می‌شود.

این فیلم محصول سال ۱۹۵۳ کمپانی MGM می‌باشد.

۶. The Twelve Tasks Of Asterix

The Twelve Tasks Of Asterix

فیلم انیمیشنی «دوازده وظیفه آستریکس»، تنها انیمیشنی است که موفق شده به این لیست راه پیدا کند.

به علت جریان داشتن داستان آن در دوران امپراتوری روم باستان و خشونت‌های ناشی از این دوران، این فیلم را نمی‌توان انیمیشنی مناسب برای کودکان به حساب آورد.

علی‌رغم این موضوع، فیلم انیمیشنی The Twelve Tasks Of Asterix تا به حال توانسته مخاطبین بسیاری را از بازه‌های سنی مختلف جذب خود کند. با وجود این‌که این عنوان در زمان پخشش، فیلمی شکست خورده محسوب شده ولی به مرور زمان توانسته تبدیل به انیمیشنی بسیار پرطرفدار شود.

داستان این انیمیشن نیز مانند دیگر فیلم‌های این فرنچایز بر روی دو کاراکتر آستریکس و ابلیسک در دوران امپراتوری روم باستان و ماجراهای آن‌ها در این زمان، تمرکز داشته است.

فیلم انیمیشنی The Twelve Tasks Of Asterix، محصول سال ۱۹۷۶ کمپانی EMI Films می‌باشد.

۵. The Dacians

the dacians

این فیلم که با نام Dacii نیز شناخته می‌شود، داستان جنگ بین دومیتیان (امپراتور روم در سال‌های ۸۱ تا ۹۶ میلادی) و داس‌ها (مردمان ایرانی تبار باستان) را روایت می‌کند. فیلم «داس‌ها» یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های واقع شده در دوران روم باستان است.

داستان این فیلم، فتنه‌ها و جنگ‌های بسیاری را در دوران درگیری امپراتوری روم باستان با داس‌ها پوشش داده است.

علاوه بر این، این فیلم به علت زبان رومانیایی‌اش (زبان رومی)، در مقایسه با دیگر فیلم‌های حاضر در این لیست، فیلمی کمتر شناخته شده به حساب می‌آيد.

علی‌رغم این موضوع، این فیلم توانسته در سایت IMDB نمره بالایی (۷.۸) کسب کند که علت آن را می‌توان در کمتر بودن تعداد نقدهای منتشر شده برای این فیلم (در مقایسه با دیگر فیلم‌های حاضر در این لیست) یافت.

فیلم تاریخی The Dacians،‌ محصول سال ۱۹۶۷ کشور رومانی می‌باشد.

۴. Spartacus

Spartacus

فیلم «اسپارتاکوس» را قطعاً می‌توان یکی از مشهورترین فیلم‌های واقع شده در دوران روم باستان قلمداد کرد، بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که این فیلم توانسته نمره بسیار بالایی (۷.۹) را در سایت IMDB از آن خود کند و در این لیست در جایگاه چهارم قرار گیرد.

این فیلم داستان شورش برده‌های امپراتوری روم با رهبری شخصیتی با نام اسپارتاکوس را روایت می‌کند. داستان فیلم تاریخی Spartacus، حکایتی بسیار الهام‌بخش و امیدوارکننده به حساب می‌آيد.

بازیگران بسیار بزرگی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به لارنس الیویه (Laurence Olivier)، کرک داگلاس (Kirk Douglas) و تونی کرتیس (Tony Curtis) اشاره کرد. علاوه بر این، این فیلم توسط کارگردان و تهیه‌کننده‌ی بسیار مشهور آمریکایی با نام استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) کارگردانی شده است.

فیلم Spartacus موفق به دریافت جوایز متعددی از جمله چهار جایزه اسکار شده است. علاوه بر این، این فیلم به‌قدری تأثیرگذار بوده که توانسته به فرهنگ عامه مردم نیز راه پیدا کند.

این فیلم محصول سال ۱۹۶۰ کمپانی یونیورسال می‌باشد.

۳. Ben-Hur

Ben-Hurs

درست مانند فیلم Spartacus، فیلم «بن هور» را نیز می‌توان جزء یکی از مشهورترین فیلم‌های تاریخ صنعت سینما دانست.

داستان این فیلم کلاسیک و عظیم، به موضوعات مختلفی از جمله عشق، خیانت، قدرت و علاقه مردم روم باستان به برده‌داری پرداخته است.

فیلم Spartacus توانسته رکورد‌های مختلفی را از آن خود کند که از جمله آن‌ها می‌توان به تعداد جوایز اسکاری که برنده شده (هفت جایزه اسکار) و مقیاس عظیم‌ تولیدش، اشاره کرد.

میزان بودجه، زمان، استعداد‌های هنری و جزئیات کوچکی که در ساخت سکانس‌های این فیلم (مانند سکانس ارابه) به کار رفته، باورنکردنی است.

علاوه بر این، افسانه‌ها و باور‌های غلطی نیز در رابطه با پشت صحنه ساخت این فیلم به وجود آمده که به عنوان نمونه می‌توان به مرگ یکی از بدلکاران حاضر در این فیلم در سکانس ارابه آن اشاره کرد.

فیلم عظیم Ben-Hur محصول سال ۱۹۵۹ کمپانی MGM می‌باشد.

۲. Life Of Brian

Life of Brian

با وجود این‌که اکثر فیلم‌های این لیست تمرکز خود را بر روی درگیری‌ها، اتفاقات مهیج و جنگ‌های رخ داده در روم باستان قرار داده‌اند، ولی فیلم «زندگی برایان» موفق شده که خود را از دیگر فیلم‌های حاضر در این لیست جدا کرده و به جای آن، زندگی مردم روم باستان را از دریچه طنز مورد بررسی قرار دهد.

داستان این فیلم کمدی به جای پرداختن به زندگی حضرت مسیح، به زندگی مردی که به جای این حضرت اشتباه گرفته شده، پرداخته است.

به علت پرداختن داستان این فیلم به موضوعاتی حساس و به مسخره گرفتن آن‌ها، این فیلم در هنگام انتشار با جنجال‌های مختلفی رو‌به‌رو شده و به سرعت تبدیل به فیلمی بحث‌برانگیز شده است. علی‌رغم این موضوع، این فیلم عنوانی بسیار پرطرفدار در وب‌‌سایت IMDB به حساب می‌آید.

فیلم Life of Brian محصول سال ۱۹۷۹ بریتانیا می‌باشد.

۱. Gladiator

Gladiator

رتبه اول این لیست متعلق به فیلم بسیار موفق «گلادیاتور» با کارگردانی ریدلی اسکات (Ridley Scott) و نقش‌آفرینی راسل کرو (Russel Crowe) می‌باشد.

راسل کرو در این فیلم، در نقش شخصیتی با نام ماکسیموس ظاهر شده است. این شخصیت، ژنرال اسبق امپراتوری روم می‌باشد که پس از کشته شدن همسر و بچه‌اش به دست پسر پادشاه و تبدیل شدن به یک برده، تصمیم می‌گیرد که انتقام خانواده‌اش را از امپراتوری ظالم روم بگیرد.

این فیلم موفق به کسب هفت جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر (برای راسل کرو) شده و توانسته فروش فوق‌العاده‌ای (۴۶۵ میلیون دلار) را نیز در باکس آفیس تجربه کند.

فیلم Gladiator محصول سال ۲۰۰۰ کمپانی یونیورسال می‌باشد.

منبع: اسکرین‌رنت

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.