در آخرین قسمت برنامه هفت به مناسبت اختتامیه جشنواره فجر چه گذشت؟

10 February 2017 - 16:07

آخرین ویژه برنامه سینمایی «هفت» به مناسبت سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی آخرین ویژه برنامه سینمایی «هفت» به مناسبت سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته ۲۱ بهمن ماه و همزمان با اختتامیه این جشنواره روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت.
  • بررسی جشنواره سی و پنجم با صندلی خالی داوران!
بهروز افخمی در ابتدای این برنامه بیان داشت:
با اتفاقاتی که شب گذشته در مناظره با آقای ایوبی رخ داد ما تا یکی دو ساعت پیش هم نمی‌دانستیم که موفق می‌شویم برنامه امشب از برج میلاد برای شما روی آنتن ببریم یا خیر. اما داوران جشنواره برخلاف وعده آقای ایوبی به هیچ وجه حاضر نشدند تا پاسخگوی شبهات مربوط به داوری باشند و لذا ما به سبک جشنواره برلین با صندلی خالی آن‌ها به بررسی جشنواره سی و پنجم می‌پردازیم.
«هفت» در ادامه با حضور سعید قطبی‌‎زاده و مسعود فراستی به نقد عملکرد سی و پنجمین جشنواره فجر پرداخت و میهمانان متعددی را به‌صورت تلفنی روی آنتن زنده برنامه آورد.
افخمی در ابتدای این میزگرد بیان داشت: من معتقدم همچنان که داوری جشنواره سی و پنجم بی اعتبارترین داوری در سی و پنج دوره جشنواره بوده است.
  • فراستی: «هفت» از اصول دفاع کرد نه هیچ چیز دیگر
فراستی با تائید این موضع گفت:
این موضع ابدا به معنی دشمنی بهروز افخمی و برنامه «هفت» با سینمای ایران نیست. این یک موضع فرهنگی دلسوزانه است. من شدیدا خوشحالم که برنامه «هفت» از اصول دفاع کرد نه هیچ چیز دیگر. مخاطبان نیز معتقدند که «هفت» حرف و نظر ما را منعکس می‌کند. این بنظرم موفقیت «هفت» است و آن‌هایی که از این موضوع ناراحتند، کمی باید به خود برسند. برعکس جمله و آرزوی محقق نشده آقای ایوبی که گفتند: “این جشنواره، تحقق سینمای امید بود”، آقای حیدری امروز حرف خوبی زدند و گفتند “این دعوا فرهنگی است”. با این حرف به شدت موافقم.
  • قطبی‌زاده: انتقاد ما بر چیستی و ماهیت جشنواره فجر است!
وی ادامه داد:
این جشنواره‌ای که برگزار شد، هرچند در برگزاری خوب و بدون نکته بود، اما انتقاداتی در داوری و انتخاب فیلم‌ها داشت و مشکل این انتقادها شخص دبیر جشنواره یا رئیس سازمان سینمایی نیست. بلکه انتقاد بر چیستی و اساس جشنواره است. سینما و جشنواره چیزی است که از غرب وارد شده است. ما وقتی از مبانی سینما حرف می‌زنیم، از چیزی در آن سوی مرزها حرف می‌زنیم. وقتی از جشنواره حرف می‌زنیم باید ببینیم می‌خواهیم مثل اسکار، کن یا برلین باشد؟  امروز جشنواره فیلم فجر یک چیز شتر گاو پلنگی است که شبیه همه این‌هاست. مشخص نیست الگوی جشنواره به کدام مدل شبیه است. لذا انتقاد ما بر اساس و ساختار این جشنواره است. اما ما انتقاد را به دشمنی تبدیل می‌کنیم!
  • آهنگساز «رگ خواب»: گفتند متوجه نشدیم آهنگساز فیلم کیست برای همین کاندید نکردیم!
در ادامه سهراب پورناظری، آهنگساز فیلم «رگ خواب» روی آنتن زنده برنامه «هفت» آمد و گفت: در آئین اختتامیه فجر، موسیقی باکلام یکی از آهنگ‌های فیلم «رگ خواب» روی یک کلیپ استفاده شد که این اتفاق بدون اجازه از بنده یا آقای شجریان صورت گرفت که موجب دلخوری بنده شد!
  • تهیه‌کننده «بیست و یک روز بعد»: فیلم ما در بخشی کاندیدا شد که اساسا ناقص است!
در ادامه محمدرضا شفاه، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» روی آنتن زنده برنامه «هفت» آمد و گفت:
فیلم ما تنها در بخشی کاندیدا شد که اساسا تنها بخش ناقص فیلم «بیست و یک روز بعد» بود. بخش جلوه‌های ویژه رایانه‌ای ما علی‌رغم آن‌که توسط یکی از بهترین‌های این رشته انجام شد، اما اساسا هنوز ناقص است و نیمی از آن باقیمانده است!
  • منیره قیدی: سیمرغ نگاه ملی و استعداد درخشان را رد کردیم!
در ادامه منیر قیدی، کارگردان فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» با حضور روی آنتن زنده برنامه «هفت» گفت:
من فیلم بد با کارگردانی بد ساخته بودم که لایق کاندیداتوری در این بخش‌ها نبود، لذا چطور می‌توانستم به یک‌باره شکوفا شوم و جایزه خلق الساعه استعداد درخشان را دریافت کنم؟ لذا ترجیح دادم از این رقابت عجیب خارج شوم! بنظرم رسید هیئت داوران سعی کرد متفاوت رفتار کند. لذا طبیعی است که من این جایزه خلق الساعه را نمی‌پذیرم و طبیعی است تهیه‌کننده من نیز جایزه ملی‌ای که قرار بود به ما بدهند را نپذیرفتند!
  • تهیه کننده «مادری»: سر فیلم‌های اول را بریدند!
در ادامه سیاوش حقیقی، تهیه‌کننده فیلم «مادری» نیز روی آنتن زنده برنامه «هفت» آمد و درخصوص بحث داوری جشنواره امسال گفت:
عزیزانی که در هیئت داوران بودند به نظر من سر فیلم‌های اول را به راحتی بریدند. اگر بخواهند این بهانه بکنند که فیلم «ویلایی‌ها» و «تابستان داغ» را کاندید کردید، صرفا برای بستن دهان‌هاست. کاش شیوه رسیدگی به فیلم های اول به شکل سابق بازگردد. این خیلی بد است. اضافه شدن فیلم های اول به بخش سودای سیمرغ هم به قربانی شدن فیلم های اول موجب شد و هم کاهش کیفیت داوری بخش اصلی.
  • الوند: «هفت» جشنواره را به میان مردم برد
سیروس الوند، کارگردان سینمای ایران نیز در ادامه روی آنتن زنده برنامه «هفت» آمد و گفت:
بنظرم برنامه «هفت» نادیده گرفته شده است. حقیقتا برنامه شما جشنواره فجر را به میان مردم برده است. قد و قواره این جشنواره این‌قدر نبوده و این برنامه به رسوخ سینما و طرح و جدی شدن آن میان مردم کمک کرده و این متاسفانه نادیده گرفته شده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.