کمپانی مارول در دعاوی قانونی برای کاراکترهای ابرقهرمانی

28 September 2021 - 13:44
مارول

کمپانی (استودیو) مارول برای حفظ کاراکتر های نمادین و ابرقهرمان خود با خالق این کاراکتر در گیر و دار قانونی است.

به نظر می‌رسد که مارول در برخی از مسائل حقوقی گیر کرده است و این مسائل در حدی نیست که Daredevil بتواند از آن‌ها سر درآورد. خبرگزاری هالیوودریپورتر می‌نویسد که این کمپانی مارول دعاوی چندین وارث کاراکتر‌ها مانند برخی از نویسندگان و هنرمندان نمادین خود برای حفظ حق نسخه‌برداری از کاراکتر‌های انتقام‌جویان، از جمله مرد آهنی، مرد عنکبوتی، دکتر استرنج، بیوه سیاه، شاهین، مرد مورچه‌ای، هاوکی و موارد دیگر را تحت پیگیری قانونی قرار داده است. شکایات حول موضوع حقوقی خاتمه حق نسخه‌برداری یا این موضوع است که مارول می‌تواند حقوق بازآفرینی و استفاده از برخی از نمادی‌ترین کاراکتر‌های خود را از دست بدهد. (منظور این است که کمپانی مارول درخواست این را دارد که کاراکتر‌های نمادین را جدا از نویسندگان و هنرمندان مربوطه حفظ کند).

طبق گزارش خبرگزاری هالیوودریپورتر، این شکایات علیه وارثان کاراکتر‌های نمادین کمیک استن لی (Stan Lee)، استیو دیتکو (Steve Ditko)، جین کولان (Gene Colan) و دن ریکو (Don Rico) خالق بیوه سیاه به ثبت رسیده است. به عنوان بخشی از ادعاها، این نویسندگان اصلی (یا وارثان آن‌ها) می‌توانند پس از چند سال معین به دنبال خاتمه حق ساخت یا حقوق انحصاری برای کپی کردن یک اثر که به کاراکتر‌های آن‌ها اعطا شده است و به اصطلاح آثار اجاره‌‌ای نامیده می‌شوند، باشند. دعوی‌هایی در دادگاه علیه لری لیبر (Larry Lieber)، دان هک (Don Heck)، پاتریک دیتکو (Patrick Ditko)، ریکو و کیت دتویلر (Keith Dettwiler) مطرح شده است. اگر این پرونده‌ها به جای داشتن مالکیت منحصر به فرد، در مالکیت مشترک باشد، کمپانی دیزنی نیز در این طرح سهم خواهد داشت. استودیو مارول همچنین باید سود‌های مربوطه را به نیز به اشتراک بگذارد.

این دعوی‌ها پس از آن مطرح می‌شود که مدیران املاک دیتکو اعلامیه مبنی بر خاتمه حق استفاده از کاراکتر مردعنکبوتی که توسط هنرمندان به عنوان بخشی برای اجاره در سال 1962 ایجاد شده بود، منتشر کردند. سایر اخطارهای خاتمه نیز ثبت شده است و اگر مارول نتواند مانع از خاتمه حق ساخت هر یک یا همه این کاراکتر‌ها شود، آن‌ها از ماه ژوئن 2023 حقوق نسخه‌برداری خود را از این کمپانی سلب می‌کنند.

این اولین باری نیست که این نوع دعاوی بر سر کاراکتر‌های کمیک می‌آید. جری سیگل (Jerry Siegel) و جو شوستر (Joe Schuster)، خالقان کاراکتر سوپرمن، برای لغو حقوق ساخت آثار علیه کمپانی DC ادعا کردند و این نبرد دهه‌هاست، حتی بعد از مرگ آن‌ها، که ادامه داشته است و سرانجام به بن‌بست خورد. مارول حتی پیش از این زمانی که جک کربی (Jack Kirby) خواستار خاتمه حق ساخت و نسخه‌برداری از Spiderman، مردان ایکس، هالک و ثور بود، با این مسائل مواجهه داشته که البته برای ناشر نیز با موفقیت به پایان رسید.

نحوه تعیین تکلیف این پرونده مشخص نشده است، اما خبرگزاری هالیوودریپورتر گزارش کرده است که دعاوی به نمایندگی از دن پتروچلی (Dan Petrocelli) بر اهمیت روش به اصطلاح “مارولی” تمرکز دارد؛ یک فضای همکاری نه چندان مستحکم که در آن ایده‌های اولیه مطرح شد. ایده‌هایی که به طور مختصر با هنرمندان مسئول و مراقب جزئیات بحث شده بود.

شاید اگر فقط یک ابرقهرمان واقعی این جا بود می‌توانست همه چیز را مرتب کند…

منبع: Collider

برچسب‌ها: ، ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.