معرفی سریال Brooklyn Nine Nine : کمدی از جنس تناقض

16 February 2017 - 12:00

نام: Brooklyn Nine Nine

سازندگان: دنیل جی‌گور – مایل شور

نویسندگان: دنیل جی‌گور – مایل شور

بازیگران: اندی سمبرگ – آندره براگر – ملیسا فیومرو – تری کروز – استفانی بیتریز – جو لوتروگیلو – چلسی پرتی

شبکه: FOX

مدت زمان هر قسمت: ۲۲ دقیقه

وضعیت پخش: فصل چهارم در حال پخش

[divider][/divider]

Brooklyn Nine Nine یکی از سریال‌های شبکه فاکس در ژانر کمدی-پلیسی است که برای اولین بار در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ بر روی آنتن قرار گرفت و در حال حاضر فصل چهارم آن در حال پخش است. قسمت اول این سریال توانست ۶٫۱۷ میلیون بیننده را به پای گیرنده‌های تلویزیونی بکشاند.

این روزها تعداد سریال‌های تلویزیونی در ژانر کمدی به قدری افزایش یافته‌است که محصولات موجود در همین ژانر را می‌توان در چندین دسته متفاوت قرار داد. به طور مثال نمی‌توان گفت که سریال‌هایی مانند Friends یا Big Bang Theory دقیقا همانند Modern Family هستند و اینها خود با طنز موجود در آتلانتا متفاوت هستند. این امکان وجود دارد که مخاطبی سبک طنز موجود در بیگ بنگ را به مدرن فمیلی ترجیح دهد و برعکس. همین موضوع در مورد بروکلین نیز صادق است. از همین ابتدا باید بگوییم که برخی از طرفداران ژانر کمدی شاید از این سریال خوششان نیاید.

سریال پس از پخش فصل اول خود مورد اقبال منتقدان قرار گرفت، تا جایی که اندی سمبرگ، بازیگر کاراکتر اصلی سریال توانست جایزه گلدن گلوب را در رشته بهترین بازیگر کمدی به دست آورد و سریال نیز خود در همین مراسم جایزه بهترین سریال طنز سال را از آن خود کرد. فصل اول سریال از مجموع ۴۹ نقد در وبسیات راتن تومیتوز میانگین ۸۸% را به دست آورد و فصل دوم آن از یازده نقد میانگین ۱۰۰% را دریافت کرد. همچنین این سریال همواره یک پای ثابت مراسم امی از زمان شروع پخش خود بوده‌است و توانسته در مجموع شش بار نامزد دریافت این جایزه شود. در این مقاله قصد داریم با ارائه خلاصه کوتاهی از داستان سریال و معرفی شخصیت‌های محوری آن، شما را مجاب به مشاهده آن کنیم.

داستان سریال در اداره پلیس ۹۹ منطقه بروکلین نیویورک جریان دارد. جایی که چند پلیس در کنار یکدیگر به حل معماهای پلیسی می‌پردازند و در کنار آن اتفاقاتی جذاب و بامزه را رقم می‌زنند. در همین آغاز باید این موضوع را روشن کنیم که معماهای پلیسی موجود در سریال چندان جذاب نیستند و قرار هم نیست که این ویژگی را دارا باشند. حتی گاها نخواهید توانست با دیالوگ‌های طنز آن ارتباط برقرار کنید و آن را احمقانه خطاب خواهید کرد. در عوض کاراکترها به بهترین نحو ممکن تعریف شده‌اند و ارتباط آنها با یکدیگر به صورت استادانه پایه‌گذاری شده‌است، در واقع همین دینامیک و ارتباط عالی کاراکترها با یکدیگر است که باعث می‌شود برخی از دیالوگ‌های احمقانه را به زودی فراموش کنید. در راس شخصیت‌های سریال کاراگاه جیک پرالتا با بازی اندی سمبرگ قرار دارد. او کاراگاهی به شدت باهوش است و در عین حال شخصیتی غیربالغ دارد؛ او همچنین توجه چندانی به قواعد و ضوابط موجود پیرامون شغل خود ندارد و نظم و انظباط را نمی‌توان جزو شاخصه‌های بارز او قرار داد. به شدت رقابت طلب است و رتبه اول را در آمار دستگیری‌های اداره دارد؛ تمام این‌ها به کنار، او عاشق فیلم‌های سینمایی جان سخت است. در همان قسمت آغازین تکلیفتان با این سریال مشخص خواهد شد. اینکه آیا این سریال باب میل شما هست یا خیر. مهمترین فاکتور تاثیرگذار در این انتخاب، شخصیت پرالتا و نحوه بازی سمبرگ است. یکی از جذاب‌ترین داستان‌های موجود در سریال، شرط بندی او با کاراگاه ایمی سانتیاگو است که در اوایل سریال، داستان اکثرا پیرامون آن جریان خواهد داشت.

یکی دیگر از کاراکترهای تاثیرگذار سریال کاراکتر ایمی سانتیاگو با بازی ملیسا فیومرو است. او دقیقا نقطه مخالف پرالتا است. به شدت منظم است و احترام زیادی به ضوابط دارد. او رقیب اصلی پرالتا از نظر هوش کاراگاهی در اداره است و رقابتی تنگاتنگ را با او برای به دست آوردن بیشترین آمار دستگیری در سال دارد. شاید تنها تشابه او با پرالتا را رقابت طلبی او قلمداد کنیم. همانطور که در بالا نیز بدان اشاره کردیم، علاقه شما به این کاراکتر نیز به صورت کامل سلیقه‌ای است و در همان قسمت‌های آغازین سریال خود را نشان خواهد داد.

در آغاز سریال، اداره‌ی ۹۹ در انتظار فرماندهی جدید است. او کسی نیست جز کاپیتان ریموند هولت با بازی آندره براگر. او نیز دقیقا شخصیتی را دارد که در مقابل پرالتا قرار می‌گیرد. مهم‌ترین مشخصه این کاراکتر عدم بروز احساسات در اوست. او دقیقا همانطور که پرالتا نیز بارها در سریال بدان اشاره می‌کند، یک ربات بدون روح است که انرژی‌اش از طریق نیروی برق تامین می‌شود! اگر بخواهیم طنز موجود در سریال را به دو دسته تقسیم کنیم، بخش اول آن بر دوش اتفاقات، گفتگوها و تناقضات موجود بین هولت و پرالتا خواهد بود. اینطور فرض کنید که گویا شخصیت ددپول و بتمن (بن افلک) در یک سریال کنار هم باشند. در واقع مهم‌ترین جاذبه سریال نیز همین جنس رابطه موجود بین این دو کاراکتر است.

یکی دیگر از کاراگاه‌های اداره ۹۹، چارلز بویل با بازی جو لوتروگیلو است. دو عنصر مهم به عنوان دو ستون در هسته مرکزی شخصیت این کاراکتر قرار دارند. غذا و جیک پرالتا!!! او عاشق غذا و آشپزی است و پرالتا را نزدیک‌ترین و بهترین دوست خود می‌داند. سخت‌کوش‌تر از همه است و در عین حال کمی گیج می‌زند. در کنار بویل، جینا لینتی با بازی چلسی پرتی قرار دارد. او منشی فرمانده اداره است و در عین حال هر کاری انجام می‌دهد بجز منشی‌گری. او نمونه کامل فردی است که غرق در دنیای فضای مجازی شده‌است و این فضا نقشی کلیدی را در زندگی او ایفا می‌کند. او زبانی به شدت تند و تیز دارد و از هر فرصتی برای تمسخر همکاران کاراگاهش استفاده می‌کند تا نشان دهد او نیز چیزی کمتر از یک کاراگاه ندارد.

شخصیت‌های محوری دیگر سریال گروهبان تری جفردز با بازی تری کروز و کاراگاه رزا دیاز با بازی استفانی بیتریز هستند. گروهبان جفردز در واقع پس از کاپیتان هولت نفر دوم اداره است و وظیفه نظارت بر کاراگاهان اداره بر عهده او قرار دارد. او یکی از مهم‌ترین تناقض‌های موجود در سریال را دارا است. فیزیکی به شدت قدرتمند که در همان ابتدا شما را شگفت زده خواهد کرد؛ در درون این جسم تنومند روحی به لطافت پر قو قرار دارد. او فردی به شدت خانواده دوست است و پس از خانواده، خوردن ماست عشق دوم او است. در آغاز سریال متوجه می‌شویم که او اخیرا به خاطر حادثه‌ای که علتش تولد دوقلوهایش بوده‌، از شرکت در عملیات‌های میدانی منع شده‌است. کاراکتر بعدی رزا دیاز است که عنوان مرموزترین شخصیت سریال را به خود اختصاص می‌دهد. او به شدت خشونت طلب است و این موضوع را در همان تیتراژ آغازین سریال خواهید دید. در واقع در تیتراژ آغازین سریال می‌توانید ویژگی اکثر کاراکترهای سریال را مشاهده کنید. رزا گذشته‌ای مبهم دارد و هیچکس از آن اطلاع ندارد؛ همکاران او حتی آدرس محل زندگی او را نیز نمی‌دانند.

در نهایت قصد داریم اشاره به دو شخصیت کم‌رنگ و در عین حال مهم سریال داشته‌باشیم. هیچکاک با بازی درک بلاکر و اسکالی با بازی جوئل مک‌کینون میلر. در ابتدای همین مقاله گفتیم که نیمی از بار طنز سریال بر دوش کاراکترهای هولت و پرالتا و تعامل آنها با یکدیگر قرار دارد. حال قصد داریم به نیم دیگر اشاره داشته باشیم. هیچکاک و اسکالی کاراگاه‌های قدیمی اداره ۹۹ هستند که فاصله کمی با بازنشستگی دارند و به معنای واقعی کلمه بی‌مصرف هستند. در بی‌مصرف بودن آنها همین بس که آمار دستگیری آنها در سال در مجموع یک رقمی بوده‌است. متلک‌های کارآگاهان اداره به این دو و گفتگوی آنها با یکدیگر در واقع نیم بعدی بار طنز سریال را به دوش می‌کشد. شاید بسیاری از طرفداران سریال به این جمله ایراد بگیرند اما باید گفت که مشاهده این دو در بسیاری از موارد بهتر و جذاب‌تر از مشاهده شخصیت‌های اصلی است.

سبک روایت داستان سریال اگر منحصر به فرد نباشد، قطعا خاص است. دوربین بر روی دوش قرار دارد و فلش بک‌های چند ثانیه‌ای نقشی کلیدی در پیش‌برد روند داستان دارند. فلش‌بک‌هایی که علاوه بر روشن‌کردن پس‌زمینه کاراکتر، طنزی مناسب را نیز به همراه دارند، در واقع عمق لازم را می‌توانیم در کنار طنز مورد نیاز مشاهده کنیم. خبری از خنده‌های پشت صحنه در این سریال نیست. همانند همه سریال‌های طنز، در این سریال نیز گاها شخصیت‌هایی با بازیگرانی مطرح در قسمتی خاص معرفی می‌شوند و در صورت توافق در قسمت‌های بعدی نیز از آنها استفاده می‌شود. دقیقا همانند حضور الیزابت بنکس در مدرن فمیلی.

در کل بروکلین ۹۹ سریالی است که هوشمند ساخته شده‌است. شخصیت‌ها و ارتباطشان با یکدیگر به گونه‌ای خلق و پرداخته شده‌اند که نمی‌توان ایردای به آن‌ها گرفت. تنوع نژادی، جنسیتی و اعتقادی در بازیگران انتخاب شده و کاراکترهایشان به گونه‌ای است که در جامعه حساس کنونی هالیوود، هیچ‌گونه حساسیت و جنجالی به سمت سریال روانه نشود و به طور همزمان این تنوع به قدری نیست که آن را همانند مدرن فمیلی غیرطبیعی قلمداد کنیم. اگر از طرفداران پر و پا قرص ژانر کمدی هستید و دوست دارید اوقات خالی خود را با محصولی خوش ساخت در این ژانر پر کنید، بروکلینن ۹۹ می‌تواند انتخابی مناسب برای شما باشد.

منبع: سینماگیمفا

 

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.