بررسی داستان انسان‌های اولیه برای اسپین‌آف احتمالی بازی تاج و تخت

5 March 2017 - 17:30

تابستان امسال، سریال فاتنزی شبکه HBO، بازی تاج و تخت با فصل کوتاه و ماقبل پایانی خود به دنیای تلویزیون باز خواهد گشت. طرفداران مشتاقانه منتظر رسیدن دنریس به سرزمین وستروس و پیامدهای آن هستند. همچنین دوست داریم اتحاد دوباره خاندان استارک را شاهد باشیم، جایی که برَن با قدرت‌های جدید خود از شمال دیوار بازگشته‌است، آریا نیز با گرفتن انتقامی زیبا در راه بازگشت به وینترفل است و در نهایت سانسا و جان نیز پس از بازپس گیری خانه‌شان، در حال برنامه ریزی برای حمله به سرسی هستند. در نهایت همه چیز به جای اصلی خود بازمی‌گردد و اگرچه دو فصل پیش رو کوتاه خواهند بود، ولی قطعا اتفاقات شگفت‌انگیز به مراتب بیشتری را شاهد خواهیم بود.

در کنار تمام این موضوعات، بر این موضوع واقفیم که شروع پخش فصل هفتم به معنای آغازی بر پایان بازی تاج و تخت خواهد بود، جایی که تمام خاندان‌ها برای نبرد پایانی با یکدیگر متحد خواهند شد. برای بسیاری از طرفداران این سوال به وجود آمده‌است که مرحله و گام بعدی برای دنیای لایو اکشن جرج آر آر مارتین چه خواهد بود؟ رئیس شبکه HBO، کیسی بلویز اخیرا این موضوع را تایید کرد که این شبکه در حال بررسی گزینه‌های موجود برای ساخت یک سریال اسپین‌آف پیرامون این دنیا است که به احتمال بسیار زیاد تمایل به سمت پیش درامدی برای سرزمین وستروس خواهد داشت.

در مقاله‌ی قبلی پیرامون این اسپین‌آف احتمالی، به این موضوع پرداختیم که چرا بازگشت به دوران فرمانروایی تارگرین‌ها می‌تواند بهترین گزینه برای داستان این اسپین‌آف باشد. حال نیز در این مقاله قصد داریم به یکی دیگر از داستان‌های مناسب بپردازیم. گزینه دیگر برای شبکه HBO، بازگشت به گذشته‌های بسیار دور است، جایی که انسان‌های اولیه برای اولین بار وارد سرزمین وستروس شدند. با ما همراه باشید.

[divider][/divider]

تاریخ وستروس: انسان‌های اولیه و اَندال‌ها

تاریخِ نگاشته‌شده برای سرزمین وستروس از زمان‌های آغازین شروع می‌شود، جایی که این سرزمین در ابتدا توسط غول‌ها و کودکان جنگل اشغال شده‌بود. در ادامه، ۱۲۰۰۰ سال قبل از تاج‌گذاری اِیگون، انسان‌های اولیه حمله و نبردی طولانی را برای تصاحب وستروس آغاز کردند. در نهایت، انسان‌های اولیه و کودکان جنکل با یکدیگر متحد شدند و سرزمین‌های بدست آمده را بین خود تقسیم کردند و در ادامه عصر قهرمانان را بنا نهادند. بسیاری از افسانه‌های انسان‌های بزرگِ سرزمین وستروس، در عصر قهرمانان متولد شدند؛ از جمله داستان‌های برَنِ سازنده. در همین دوره بود که انسان‌های اولیه و کودکان جنگل برای اولین بار زمستانی طولانی مدت را به همراه حضور وایت واکرها تجربه کردند و با همکاری یکدیگر آنها را عقب رانده و دیوار بزرگ را بنا نهادند.

۶۰۰۰ سال بعد از آن، وستروس بار دیگر آماج حمله قرار گرفت، این بار توسط اندال‌ها. آنها که از سرزمین اِسوس آمده‌بودند، در دره آرین (Vale of Arryn) مستقر شدند و با خود ایمان به هفت قدیس را به این سرزمین آوردند. بعد از شکل‌گیری نبردی دیگر برای کنترل، اتحادی دیگر مابین اندال‌ها و شاه شمال برقرار شد و اینجا، پایان داستان برای کودکان جنگل بود. این نژاد صلح‌طلب به آرامی و در طی اولین زمستان بلند ناپدید شدند و اندال‌ها نیز باقی‌مانده‌ی آنها را سلاخی کرده و نسل آنها را به مرز انقراض رساندند. همچنین، در طی حمله آغازین اندال‌ها بود که هفت پادشاهی برای اولین بار شکل گرفت و به همان صورت (غیر متحد و بدون صلح) باقی ماند تا در نهایت ایگون تارگرین، قرن‌ها بعد حمله خود را آغاز و هفت پادشاهی را زیر یک پرچم متحد ساخت.

[divider][/divider]

بازگشت به آغاز

سریالی پیش‌درامد که ما را به عصر انسان‌های اولیه بکشاند می‌تواند نمایی واضح از آغاز تاریخ سرزمین وستروس را ارائه دهد، هزاران سال قبل از داستان بازی تاج و تخت. شاید بسیاری آن را زیاده روی قلمداد کنند اما نکات مثبت بسیاری پیرامون چنین داستانِ پیش‌درامدِ طولانی مدتی وجود دارد. طرفداران به داستان سفر برَن به شمال دیوار و آشنایی او با تعداد اندک باقی ماندگان کودکان جنگل، واکنش مثبت نشان دادند؛ در نتیجه، پرداختن به داستان انسان‌های اولیه و معرفی موشکافانه‌تر کودکان جنگل می‌تواند موضوعی مناسب برای این پیش‌درامد باشد. همچنین این فرصت وجود دارد که با نحوه به وجود آمدن وایت واکرها بیشتر آشنا شویم، جایی که می‌دانیم کودکان جنگل برای مقابله با انسان‌های اولیه، آنها را به وجود آوردند. داستانی پیرامون انسان‌های اولیه ما را با داستان ریشه‌ایِ غایی آشنا می‌کند و به ما نشان می‌دهد که معجزات عرفانی به نمایش در آمده در بازی تاج و تخت از کجا نشئت می‌گیرند.

همچنین داستان‌های بی‌شمار بسیاری وجود دارد که می‌توان آنها را از دل عصر آغازین و عصر قهرمانان استخراج کرد. سریالی با داستان انسان‌های اولیه می‌تواند با داشتن پتانسیل پرش زمانی بلند در بین فصل‌هایش، بستر را برای پوشش هرچه پیشتر داستان‌های نابِ موجود فراهم کند: حمله‌ی آغازین انسان‌های اولیه، شب طولانیِ معروف، اولین حمله اندال‌ها، نحوه شکل‌گیری هفت پادشاهی و بسیاری داستان دیگر. هرکدام از این اتفاقات می‌توانند چندین فصل ادامه داشته‌باشند. حجم منابع داستانی نابِ موجود می‌تواند سریالی طولانی مدت را به وجود آورد که تا زمانی که مخاطبان مشتاق به تماشای آن هستند، ادامه داشته‌باشد و نمایی درخشان را از تاریخ سرزمین وستروس در اختیار ما بگذارد.

در نهایت اینکه اگر تصمیم بر این باشد که اسپین‌آف مورد نظر به این دوره از تاریخ وستروس بپردازد، در این صورت با دنیایی کاملا متفاوت و جدید روبرو خواهیم شد: طراحی لباس‌، صحنه، سیاست، جادو و در کل همه چیز متفاوت خواهد بود. این انتخاب تغییری بزرگ خواهد بود که طرفداران را با موضوعی کاملا جدید آشنا خواهد کرد. پرداختن به داستان‌های جادو محور، کودکان جنگل و اهداف آنها، نحوه ساخت دیوار بزرگ، همه و همه برای یک داستان پیش درامد مناسب به نظر می‌رسند.

[divider][/divider]

پیچیدگی و گستردگی بیش از حد

تاریخ پراکنده و گسترده انسان‌های اولیه شاید یکی از نکات مثبت این سری باشد اما این پتانسیل نیز وجود دارد که همین موضوع باعث ضعف و سقوط آن شود. اگر این سریال هدف را پوشش کامل تاریخ انسان‌های اولیه قرار دهد و حتی بخش‌های نامناسب و خشن را نیز حذف کند باز هم این امکان وجود دارد که گستردگی موضوعات باعث خارج شدن سریال از کنترل شود. شاید انتخاب بهتر این باشد که سریال تنها یک حادثه تاریخی را مورد بررسی قرار دهد، به طور مثال حمله آغازین انسان‌های اولیه به سرزمین وستروس یا داستان شب طولانی در ابتدا روایت شود و در صورت استقبال طرفداران محدوده پوشش داده شده گسترش یابد. جدای از برخی از شخصیت‌ها مانند کودکان جنگل و برنِ سازنده، سایر کاراکترها به صورت کامل برای طرفداران ناشناس خواهند بود که این موضوع می‌تواند چندان به مذاق طرفداران خوش نیاید.

همچنین، قسمت‌های آغازین انسان‌های اولیه شاید همانند قسمت‌های اول بازی تاج و تخت چندان زیبا به نظر نرسند و آن ظاهر آراسته‌ی قرون وسطایی را نداشته باشند. به هر حال بسیاری از طرفداران شیفته قلعه‌های بلند و لباس‌های پرجزئیات بازی تاج و تخت و ادغام آن با ایده وجود اژدها در سریال شدند و عدم وجود این عناصر می‌تواند به ضرر اسپین‌آف احتمالی تمام شود. به هر حال داستان مذکور دوازده هزار سال قبل از اتفاقات بازی تاج و تخت جریان خواهد داشت و طبیعی است که فرهنگ آن دوران به پیشرفتگی زمان کنونی نباشد که به طور قطع بسیاری این سادگی را چندان خوشایند نخواهند یافت. همچنین در داستان انسان‌های اولیه خبری از اژدها نیست چرا که این موجودات بخشی از تاریخ والرین‌ها هستند و تا زمان حمله تارگرین‌ها به وستروس در این سرزمین دیده نشده‌اند.

[divider][/divider]

داستان‌های آغازین

انسان‌های اولیه تاریخی بسیار گسترده و پیچیده دارند که داستان‌ها و اتفاقاتی فوق‌العاده زیبا را شامل می‌شوند، داستان‌هایی که عمیقا با اتفاقات بازی تاج و تخت در ارتباط هستند. تماشای روایت این داستان‌ها به صورت اختصاصی به معنای واقعی کلمه حق مطلب را در مورد استفاده از عنوان پیش درامد برای این سری ادا می‌کند. برای طرفداران جدی این دنیا، پتانسیل ساخت سریالی بدون محدودیت در تعداد قسمت‌های هر فصل، مطرح است که قرار است دنیای جادویی و پر جزئیات را به نمایش بگذارد. با این وجود، پرداختن به هر داستانی از داستان‌های انسان‌های اولیه نیازمند محدود کردن بازه‌ی تمرکز است یا اینکه بایستی سریال فرمت آنتولوژی داشته باشد و با حذف کردن بخش‌هایی از تاریخ که چندان جذاب نیستند و مخاطبان را فقط خسته خواهند کرد، در هر فصل خود با پرش زمانی، به داستانی جدا بپردازد.

به طور قطع گزینه بازگشت به گذشته‌ی بسیار دور و پرداختن به داستان انسان‌های اولیه بسیار وسوسه برانگیز است. دنیای خلق شده توسط جرج آر آر مارتین به قدری بزرگ، غنی و در هم تنیده است که به هر قسمت از آن نگاه کنیم، موضوعی مناسب را برای این پیش درامد پیدا خواهیم کرد. به عنوان یکی از طرفداران این دنیا امیدواریم در نهایت ساخت این سریال به صورت رسمی تایید شود و شاهد پر شدن خلا سریال بازی تاج و تخت پس از اتمامش باشیم.

منبع: ScreenRant

 

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.