ادعای ضرر ده میلیارد تومانی سریال «عاشقانه» از دانلود غیر مجاز

9 March 2017 - 10:50

در حالی که تنها دو روز از توزیع قسمت سوم سریال پربازیگر «عاشقانه» به کارگردانی منوچهر هادی در شبکه نمایش خانگی می‌گذرد، محمد صراف رئیس  انجمن صنفی VOD و IPTV در گفت‌و گویی ادعا کرده تا کنون بیش از دو میلیون نسخه از این سریال به شکل غیر مجاز دانلود شده و ده میلیارد تومان به سازندگان سریال ضرر رده است.

صراف در گفت و گو با «فیلم نت نیوز» درباره ضرر توزیع کننده سریال «عاشقانه» در این مدت گفته:

سه هفته است که سریال عاشقانه به بازار آمده و قسمت سوم آن روز دوشنبه (۱۶ اسفند) در شبکه‌ نمایش خانگی و سامانه‌های آنلاین منتشر شد؛ اما در همین زمان کم تا امروز (۱۸ اسفند) بیش از دو میلیون نسخه‌ غیرقانونی این سریال دانلود شده است. این یعنی زنجیره‌ تولید کننده تا توزیع کننده ظرف این مدت ۱۰۰ میلیارد ریال ضرر کرده است. این حجم دانلود غیرقانونی یک فاجعه برای کل کشور است.

صراف با اشاره اینکه برخی شرکت‌های فعال در زمینه VOD و IPTV بالغ بر ۲۰۰ تا۳۰۰ میلیارد هزینه کرده‌اند و به تمامی تعهدات مبتنی بر نظام مالی کشور از جمله بیمه و مالیات عمل کرده‌اند تا یک بستر اینترنتی قانونی برای مخاطبین ایرانی فراهم شود مهم‌ترین مشکل ادامه فعالیت این شرکت‌ها را فعالیت سایت‌های غیرقانونی در این زمینه می‌داند و در این‌باره ابراز نگرانی کرده است:

کانال توزیع غیر‌قانونی می‌تواند جوانی باشد که در خانه‌اش نشسته و با کامپیوتر شخصی‌اش سایتی را بالا آورده یا سایت سازمان یافته‌ای مثل تاینی موویز. با همین ساختار ساده، دو میلیون نسخه غیرقانونی از یک سریال تولید داخل دانلود می‌شود. یک زنجیره برای تولید این سریال و عرضه‌ نسخه‌ آنلاین آن زحمت کشیده است. سرمایه‌گذار پولی گذاشته تا این سریال ساخته شده، شرکت‌های پخش‌کننده سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا با کیفیت این سریال را در اختیار مخاطب قرار دهند و شرکت ارتباطات زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده است اما در انتهای این زنجیره بهره را سایت‌ها و سامانه‌های غیر‌قانونی می‌برند.

صراف با اشاره به این نکته که سه سال است شرکت‌های VOD  برای پخش نسخه‌ آنلاین فیلم‌ها، سریال‌ها و …. به تهیه‌کنندگان آثار پول پرداخت می‌کنند و تا قبل از فعالیت رسمی این موسسات، تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار نمایشی، هیچ سهمی در انتشار فیلم‌هایشان در فضای مجازی نداشته‌اند ادامه داده:

ما سریال شهرزاد را در یک پروسه‌ قانونی پخش کردیم. از ابتدای سریال ما برای توزیع‌های غیرقانونی شکایت کردیم و درخواست کردیم کانال‌های توزیع غیر‌قانونی را ببندید. این پروسه ۶۶ ماه طول کشید و درنهایت منجر به فیلتر شدن دو سایت شد. توزیع قسمت‌های سریال شهرزاد در آن زمان تمام شده بود که این دستور آمد. این مسیر، مسیر درستی نیست. مسیری است که ما را به ورشکستگی می‌برد.

رییس انجمن صنفی VOD و IPTV معتقد است این حوزه نیازمند یک «کمیته صیانت» است. کمیته‌ای مشابه کمیته‌ای که در حوزه‌ی شبکه نمایش‌خانگی شکل گرفته است:

باید کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی، صنف VOD  و قوه قضاییه تشکیل شود و این کمیته محل تقاطع اطلاعات باشد. در سینمای ما هر سال حدود ۱۰۰ فیلم سینمایی  تولید می‌شود. ما کشوری نیستیم که تولید سالانه ۵۰۰۰ فیلم داشته باشم. اطلاعات همه عوامل تولید‌کننده این ۱۰۰ فیلم، قراردهای فروش‌های نسخه شبکه نمایش خانگی این فیلم‌ها و همه‌ قراردادهای  فروش نسخه‌های وی.‌او.‌دی آن‌ها موجود است و باید به این کمیته برسد. در این کمیته طبق این اطلاعات مشخص می‌شود چه سایت‌هایی قانونی و چه سایت‌هایی غیرقانونی فعالیت می‌کنند و این کمیته باید بتواند در کمترین زمان ممکن فعالیت سایت‌های غیرقانونی را متوقف کند.

منبع: آی‌سینما

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • Hold the Door says:

    جا داره چندتا نکته بگم !
    ۱٫ اول از همه سایت هایی مثل تاینی موویز ایران فیلم و …. فیلم وسریال ایرانی کلا رو سایتشون نمیزارند و سیاستی در قبال فیلم های ایرانی ندارن اگه بخوان به این ها گیر بدن سر مسائل دیگه باید باشه !
    ۲٫ بیشتر این ضررو سایت های بی در و پیکر و خاله زنکی ایرانی مثل فلان موزیک بهمان تی وی و تو راسشون ایران پرود که معلوم نیست ادمین های اینا کیه زدن !
    ۳٫ سر فیلم فروشنده هیچ کدوم از این سایت ها و حتی تاینی فیلم رو برای دانلود غیر قانونی نزاشتن و عملا هیچ نسخه غیر قانونی از طرف سایت های ایرانی منتشر نشد شرکتتصویر پاسارگاد چه کار ویژه ای کرده بود که باعث شد فیلمشون غیر قانونی دانلود نشه اینا هم این کارو بکنن !