چرا در مورد سریال Iron Fist هیجان زده هستیم؟

11 March 2017 - 17:00

چیزی کمتر از یک هفته دیگر با انتشار فصل اول سریال Iron Fist، آخرین محصول تلویزیونی کمپانی مارول در شبکه نتفلیکس فاصله داریم. از آن زمان که برای اولین بار در اوایل بهار ۲۰۱۵ فصل اول سریال Daredevil پخش شد و بسیاری از طرفداران و منتقدان را شگفت‌زده کرد، همکاری دنباله‌دار این دو غول دنیای رسانه، سریال‌های جسیکا جونز و لوک کیج را برای طرفداران پر و پا قرص دنیای کامیک در تلویزیون به ارمغان آورده‌است.

در واقع عملکرد مارول در تلویزیون چیزی شبیه به عملکرد آنها در سینما است؛ گویا این کمپانی استعداد ساختن محصول بد را ندارد. شاید در مقایسه با ماجراجویی‌های پر سر و صدا و البته پر هزینه آیرون من یا ثور نباشند، اما کاراکترهای تلویزیونی مارول در گوشه و کنار خیابان‌های نیویورک درست به همان اندازه موفق عمل کرده‌اند. عنوان بعدی که قرار است در تاریخ ۲۷ اسفند در کنار محصولات بالا قرار گیرد Iron Fist نام دارد و اگر کل سریال همانند تصاویری که از تریلرهای منتشر شده دیدیم، باشد، در آن صورت با یک سریال موفق دیگر سر و کار خواهیم داشت. در این مقاله قصد داریم به مواردی اشاره داشته باشیم که جزو نقاط قوت این سریال به حساب می‌آیند و در مورد آنها بسیار هیجان زده هستیم. با ما همراه باشید.

[divider][/divider]

۱۰- منبع داستانی غنی

اولین چیزی که بیشترین اهمیت را دارد داستان است و آیرون فیست از تاریخ کامیک بوکی پرباری برخوردار است. در واقع در مقایسه‌ با اعضای گروه The Defenders، او پس از مت مورداک یا همان دردویل، قدرتمندترین پس زمینه داستانی را دارد.

چرا آیرون فیست خلق شد؟ در اوایل دهه ۷۰ میلادی دنیای هنرهای رزمی و در راس آنها کونگ فو در اوج محبوبیت قرار داشت و مارول قصد داشت با خلق کاراکتری با این قابلیت، از بازار داغ موجود نهایت استفاده را ببرد. اگر بخواهیم ساده بیان کنیم، آیرون فیست یکی ار خبرگان عرصه کونگ فو است که می‌تواند چی (chi) یا همان انرژی خود را به مشتش انتقال دهد. عنوان آیرون فیست و قدرتی که به تبع آن وجود دارد، لقبی است که نسل به نسل از گذشته تا به امروز، به محافظ و سرپرست شهر جادویی کان لان (K’un-L’un) اطلاق می‌شود.

دنی رند، یکی از اهالی متمول شهر نیویورک است که در کودکی به همراه والدینش به کشور تبت سفر می‌کند. اما قبل از رسیدن به مقصد هواپیمای آنها سقوط می‌کند و والدین او جان خود را در این سانحه از دست می‌دهند و او توسط اهالی کان لان نجات داده شده و در نهایت لقب آیرون فیست را به دست می‌آورد. پس از رسیدن به دوران جوانی و بلوغ، دنی به شهر نیویورک بازمی‌گردد و کنترل شرکت چند صد میلیون دلاری پدرش را بار دیگر به دست می‌گیرد. با مشاهده داستان او ناخودآگاه تشابهاتی را با داستان بتمن یا گرین اَرو متوجه می‌شویم اما مجموعه داستان‌های گسترده پیرامون این شخصیت، او را به عنوان گزینه‌ای مناسب برای اقتباس تلویزیونی مطرح می‌سازد.

[divider][/divider]

۹- سازنده‌ای با تجربه

مردی که قرار است داستان آیرون فیست را به روی صفحه تلویزیون روایت کند اسکات باک است که در گذشته بر روی عناوینی بزرگ چون Six Feet Under و Rome کار کرده‌است. مهم‌تر از آنها اینکه او به عنوان سازنده بر روی سه فصل پایانی سریال Dexter با شبکه شوتایم همکاری داشته‌است. البته باید اعتراف کرد که حضور باک در آن سریال ضعیف‌ترین دوران دکستر را به همراه داشت اما او به طور قطع تجربه‌های زیادی را کسب کرده‌است و می‌داند چه چیزی باعث عمملکرد ضعیف دکستر در فصول پایانی آن شد.

نکته جالب این است که یکی دیگر از سریال‌های مارول در شبکه نتفلیکس نیز توسط فیلم‌سازی ساخته شده‌است که در گذشته در پروژه دکستر حضور داشته‌است. ملیسا روزنبرگ از سریال جسیکا جونز به عنوان نویسنده اصلی در چهار فصل ابتدایی آن سریال حضور داشته‌است. شاید منطقی نباشد اما تجربه نوشتن در مورد یک قاتل زنجیره‌ای، این دو فیلم‌ساز را برای سریال‌های مارول آماده کرده‌است.

[divider][/divider]

۸- کارگردانی تازه نفس

گروه هیپ‌هاپ The Wu-Tang Clan علاقه بالایی به این موضوع دارند که در آهنگ‌های خود به کاراکترهای دنیای مارول و داستان‌هایشان اشاره داشته باشند، حتی برخی از اعضای این گروه از جمله Method Man و Ghostface Killah با القاب جانی بلیز و آیرون من شناخته می‌شوند. سال گذشته، مارول بالاخره این لطف را با سریال لوک کیج جبران کرد. در ابتدا ، یکی از آهنگ‌های آنها با عنوان Bring Da Ruckus در یکی از زیباترین سکانس‌های سریال در قسمت سوم پخش شد. سپس حتی Method Man در قسمت دوازدهم این سریال حضوری کوتاه را تجربه کرد.

آیرون فیست قصد دارد حتی یک قدم به جلوتر برود و از رهبر گروه، RZA با عنوان کارگردان استفاده کند. این رپر، کارگردانی قسمت ششم این سریال با عنوان Immortal Emerges From The Cave «ظهور جاودانه از غار» را بر عهده خواهد داشت. اگر برایتان دور از ذهن به نظر برسد به این نکته توجه داشته‌باشید که RZA قبلا از علاقه بالای خود به فیلم‌هایی آمیخته با هنرهای رسمی خبر داده‌است و در گذشته وظیفه کارگردانی را تجربه کرده‌است. برای مشخص‌تر شدن بدون نقص بودن این انتخاب کافی است بدانید که او در گذشته فیلمی با عنوان «مردی با مشت‌های آهنین» را کارگردانی کرده‌است.

[divider][/divider]

۷- ستاره‌ای نو ظهور در نقش اصلی

تا به این لحظه، مارول در استفاده از ستارگان نو ظهور در نقش‌ ابرقهرمانان مرکزی بدون نقص عمل کرده‌است. با اینکه نام‌هایی مانند چارلی کاکس و به خصوص کریستن ریتر شناخته شده‌بودند ولی هنوز با رسیدن به دوران اوج کاری خود فاصله داشتند. هیچکس فکر نمی‌کرد که بازیگران انتخاب شده برای نقش ابرقهرمانی مناسب باشند (به استثنای مایک کالتر) اما آنها به خوبی توانستند از پس کار بر آیند و نظر طرفداران را جلب کنند.

با داشتن این موضوع در ذهن، به صورت کامل ایمان داریم که انتخاب فین جونز برای نقش دنی رند نیز همین روند را ادامه دهد. انتخاب این بازیگر ۲۸ ساله‌ی بریتانیایی که قبلا با نقش لورس تایرل در سریال بازی تاج و تخت نامی برای خود دست و پا کرد، در ابتدا جنجال‌هایی را به وجود آورد. در واقع بسیاری انتظار داشتند که بازیگر انتخاب شده برای این نقش، اصلیتی آسیایی داشته باشد اما به هر حال این انتخاب صورت گرفته‌است و به احتمال زیاد انتخابی درست خواهد بود.

جالب است که بدانیم او دومین بازیگر بریتانیایی است که پس از چارلی کاکس به دنیای مارول در شبکه نتفلیکس وارد می‌شود. قبلا نیز بندیکت کامبربچ در نقش دکتر استرنج و تام هالند در نقش مرد عنکبوتی به دنیای سینماتیک مارول وارد شده‌اند و به نظر می‌رسد بازیگران بریتانیایی در حال نفوذ به دنیای مارول هستند.

[divider][/divider]

۶- شخصیت زنی باجذبه

با اینکه دنیای سینماتیک مارول در خلق فیلم‌هایی با شخصیت اصلی زن سرعت کمی دارد اما باید اعتراف کرد شخصیت‌‌های جانبی خلق شده از جمله بیوه سیاه و ایجنت کارتر، قدرتمند و باجذبه هستند. دنیای مارول در شبکه نتفلیکس در این زمینه عملکردی به مراتب بهتر داشته‌است  و در طول چهار فصل پخش شده از این دنیا، با شخصیت‌هایی عالی از جمله جسیکا جونز، کلیر تمپل با بازی روزاریو داوسون، میستی نایت، الکترا، تریش واکر و کارن پیج آشنا شده‌‌‌ایم.

خوشبختانه آیرون فیست نیز همین مسیر را ادامه خواهد داد، جایی که خبره‌ی هنرهای رزمی، کالین ویگ با بازی جسیکا هنویک (که او نیز در بازی تاج و تخت حضور داشته‌است) یکی از شخصیت‌های اصلی سریال خواهد بود. شکی در این موضوع وجود ندارد که نقش او چیزی شبیه به علاقه عاطفی دنی خواهد بود اما با توجه به تریلرهای منتشر شده، نقش او در سریال تنها به این قسمت خلاصه نخواهد شد. از این موضوع مطمئن هستیم که او یک مدرسه آموزش دفاع شخصی را اداره خواهد کرد و کلیر تمپل در فصل اول سریال لوک کیج اشاره کرد که قصد دارد در آن ثبت نام کند.

در داستان‌های مصور، کالین و میستی نایت بهترین دوستان یکدیگر هستند و این دو در کنار یکدیگر سازمان کاراگاهی-رزمی با عنوان «دختران اژدها» را خواهند ساخت. امیدواریم در آینده شاهد به وقوع پیوستن این اتفاق باشیم.

[divider][/divider]

۵- بسترهای داستانی طولانی مدت به بار خواهند نشست

یکی از مهم‌ترین و شگفت‌انگیزترین ویژگی‌های سریال‌های مارول در شبکه نتفلیکس تمایل آنها به فراهم کردن بسترهای طولانی مدت داستانی است. تا کنون هر سه سریال منتشر شده، به صورت دقیق و کاملا هوشمندانه به یکدیگر مرتبط شده‌اند. می‌دانیم که این روند در سریال آیرون فیست نیز ادامه خواهد داشت، چرا که یکی از کاراکترهای قدیمی که برای اولین بار با او در فصل اول Daredevil آشنا شدیم، بالاخره به صورت کامل وارد جریان داستانی این دنیا خواهد شد.

به عنوان یکی از شرکای ویلسون فیسک، مادام گائو با داشتن یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های پخش هروئین، جزو خطرناک‌ترین شروران حاضر در شهر نیویورک به شمار می‌آید. نشانه‌های بسیاری پیرامون ارتباطات فرامادی مادام گئو وجود دارد از جمله اینکه او اهل مکانی بسیار دورتر از کشور چین است و این که بر روی بسته‌های هروئین او لوگوی استیل از مار بزرگ قرار دارد. با ترکیب موضوعات بالا با حضور او در تریلرهای منتشر شده، این طور به نظر می‌رسد که او نسخه مارولی شخصیت Crane Mother است، حکمران قدرتمند شهر کان‌زی، رقیب شهر کان‌لان که به خاطر جادوی سیاهش معروف شده‌است. او به احتمال زیاد با شخصیت Steel Serpent همکاری خواهد داشت که یکی از دشمنان اصلی آیرون فیست است. گائو یکی از شخصیت‌های مرموز است که به شدت علاقه داریم با ریشه‌های او، تمایلات و اهدافش بیشتر آشنا شویم.

[divider][/divider]

۴- بالاخره موضوعات فرامادی به دنیای مارولی نتفلیکس وارد خواهد شد

چیزی که این روزها به وضوح می‌توانیم آن را مشاهده کنیم انتشار این پیام از طرف مارول است که بالاخره وقت آن رسیده‌است که با وجهه فرامادی این دنیا بیشتر آشنا شویم. مثالی در این زمینه اکران فیلم دکتر استرنج در پاییز امسال بود که که با داشتن جلوه‌های بصری چشم نواز و گاهی اوقات گیج کننده، توانست وظیفه خود در معرفی این قسمت از دنیای مارول را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. با انتشار آیرون فیست، نتفلیکس نیز وارد دنیای جادو و موضوعات فرامادی خواهد شد.

البته لازم است به این موضوع اشاره کنیم که در فصل دوم سریال Daredevil، بحث موضوعات فراطبیعی با گروه The Hand مطرح شد، گروهی شیطانی از نینجاها که می‌توانستند به طرز شگفت‌انگیزی مرگ را دور بزنند. البته دخیل کردن این موضوع با دنیای واقع گرایانه‌ی سریال اندکی مورد انتقاد قرار گرفت که به احتمال بسیار زیاد در فصل‌های بعدی مشکل موجود حل و فصل خواهد شد. تلفیق موضوعات فرامادی با داستان‌هایی که در قلب خود ذاتا از این عناصر بهره‌ می‌برند، درست همانند آیرون فیست، می‌تواند به نحو بهتری قابل توجیه باشد و قطعا بازخورد طرفداران نیز مثبت خواهد بود.

[divider][/divider]

۳- پتانسیل پرداخت دقیق به ریشه‌های کامیک‌بوکی

جایی که فیلم‌های دنیای سینماتیک مارول و سریال‌های آن در شبکه ABC به خاطر پرداخت دقیقشان با ریشه‌های کامیک بوکیِ روشنشان شناخته می‌شوند، سریال‌های این کمپانی در شبکه نتفلیکس خروجی به مراتب خشن‌تر و واقع گرایانه‌تری را به نمایش می‌گذارند. سریال آیرون فیست این بستر و موقعیت را فراهم می‌کند تا در نهایت نمایش قهرمانان خیابانی نیز وارد حیطه مسائل مرموزتر و فراطبیعی شوند.

جدا از موضوعات فرامادی که در بالا بدان‌ها اشاره کردیم، آیرون فیست موضوعاتی کاملا متفاوت را پوشش می‌دهد که تماشای اقتباس آنها بر روی صفحه تلویزیون بسیار دلنشین خواهد بود. برای مثال، در ریشه‌های کامیک‌بوکی این شخصیت، اژدهایی سخن‌گو وجود دارد که دنی رند برای بدست آوردن قدرت خود (مشت آهنین) می‌بایستی او را شکست دهد. متاسفانه این حس وجود دارد که سریال به این بخش از زندگی دنی نخواهد پرداخت که این موضوع نیازمند جدایی هوشمندانه از دنیای کامیک‌بوک است.

[divider][/divider]

۲- کونگ فو

سریال‌های نتفلیکس در دنیای مارول تا به این لحظه صحنه‌های اکشن بسیار زیبایی را خلق کرده‌اند. صحنه مبارزه نفس‌گیر در راه پله در فصل اول سریال دردویل و نبرد فوق‌العاده لوک کیج در سکانس پاک سازی مقر اصلی، مثال‌هایی از این سِت پیس‌های عالی هستند که طرفداران هنوز آنها را فراموش نکرده‌اند. این سریال‌ها در به نمایش گذاشتن سبک خاص ابرقهرمانان خود در مبارزه، عملکردی عالی داشتند که این موضوع باعث می‌شوند تماشای آنها در هنگام نبرد خسته‌کننده و تکراری نشود.

آیرون فیست نیز همین سنت را حفظ خواهد کرد، به هر حال سخت است که سریالی پیرامون استاد هنرهای رزمی با مشتی آهنین ساخت و سکانس‌های اکشن آن خسته کننده به نظر بیایند. هم فین جونز و هم جسیکا هنویک تمرینات سخت فیزیکی را پشت سر گذاشته‌اند و این امید وجود دارد که تلاش‌های صورت گرفته به ثمر بنشینند. در تریلرهای منتشر شده به وضوح تاثیر مبارزات رزمی را در سریال مشاهده کردیم و امیدواریم هر کدام از آنها همانند سریال‌های قبلی منحصر به فرد باشند و در یادها بمانند.

[divider][/divider]

۱- آخرین مدافع معرفی خواهد شد

از همان زمانِِ اعلام خبر همکاری نتفلیکس و مارول طرفداران مشتاق بودند که بدانند این همکاری در نهایت به کدام هدف بزرگ منجر خواهد شد. از همان آغاز، هدف این بود که مت مورداک، جسیکا جونر، لوک کیج و دنی رند به مخاطب معرفی شوند تا در نهایت در یک مینی سریال تحت عنوان «مدافعان» با یکدیگر متحد شوند. حال دیگر فاصله اندکی با این اتحاد داریم جایی که قهرمان آخر در آستانه معرفی قرار دارد و به احتمال زیاد اتحاد مذکور را در تابستان سال آینده مشاهده خواهیم کرد.

قبلا سه مدافع قبلی را شناختیم و آیرون فیست در نقش تکه‌ی آخر پازل به زودی معرفی خواهد شد. این موضوع که ابرقهرمانان نتفلیکس چگونه با یکدیگر متحد خواهند شد هنوز مشخص نشده‌است اما با توجه به این که آیرون فیست کمی زودتر از سریال مذکور قرار است منتشر شود، می‌توان حدس زد که بستر برای اتحاد مورد نظر قرار است در این سریال فراهم شود. به احتمال زیاد کلیر تمپل در به وقوع پیوستن این اتفاق نقش کلیدی را خواهد داشت چرا که او بیشترین ارتباط را با هرکدام از این ابرقهرمانان در سریال‌های قبلی داشته‌است.

شما نیز در مورد این سریال هیجان زده هستید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: Whatculture

 

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • Matt Murdock says:

    واقعا هیجان زدم و تحمل این روزا برام سخته،هرچی باشه باید دید،حتی با اینکه متاش گند زده بارها و بارها میبینمش