ورود به منطقه ممنوعه | ۵ انیمه درگیر کننده با مبحث زمان

6 April 2017 - 19:00

زمان، یکی از بزرگ‌ترین ناشناخته‌های بشر است و آرزوی دیرینه انسان برای سفر در زمان، افراد زیادی را به فکر، تحقیق و مطالعه در خصوص آن وادار کرده است. این همچنین به موضوع مناسب و جذابی برای صنعت سینما و ژانر علمی-تخیلی بدل گشته است. در این حیطه، افراد زیادی برای ساخت آثار زیبا تلاش کرده و تعداد زیادی از آنان نیز موفق بوده‌اند آثاری بسیار سرگرم کننده، زیبا و درگیر کننده بسازند که بیننده از تماشای بسیاری از آنان لذت ببرد. در دنیای انیمه نیز آثار زیبایی در این مبحث خلق شده است که به جرات می‌توان گفت از دیگر آثار نیز زیباتر هستند و تعدادی از آن‌ها، به قدری درگیر کننده هستند که بیننده تا مدت‌ها به سختی می‌تواند فراموش کند. برخی از این آثار بر روی بخش علمی و برخی دیگر بر روی بخش تخیلی بودن تمرکز دارند که هر دو نیز به خوبی آن چه که بیننده بایستی ببیند، را به نمایش می‌گذارند و این که بیننده بیشتر از کدام نوع خوشش بیاد، به سلیقه‌های شخصی وی بر می‌گردد. در این مقاله، به معرفی ۵ انیمه که درگیرکننده‌ترین و زیباترین داستان‌ها را دارند می‌پردازیم. آثاری که ممکن است که از یاد بردن آنان آسان نباشد و لذتی که از آنان می‌برید و یا چیزهایی که از آنان می‌آموزید، ممکن است دید شما را نسبت به سفر در زمان عوض کرده و تصویری زیبا یا نفرت‌انگیز و ترسناک از آن برای شما به جا بگذارند. در ادامه با سینماگیمفا همراه باشید.

توجه: مقاله ممکن است شامل اسپویلی هرچند کم از داستان انیمه‌ها باشد.

 ۵- Charlotte

چارلوت انیمه‌ای است که بیننده در ابتدا ربط خاصی میان آن و مبحث زمان نمی‌بیند ولی به مرور معلوم می‌شود که کل اتفاقات پیرامون آن بوده‌اند.

نام: Charlotte

تعداد قسمت‌ها: ۱۳

استدیو سازنده: P.A. Works

ژانرها: دراما، مدرسه‌ای، قدرت‌های فراطبیعی

چارلوت، انیمه‌ای است که بیننده آن را بیشتر به خاطر تخیلی بودن و نیز مقداری دیدن قدرت‌های جذاب می‌بیند و می‌پسندد تا دیدن سفر در زمان و نیز مباحث مربوط به آن. انیمه در ابتدا داستانی بسیار پیچیده و یا درگیرکننده ندارد، ولی سورپرایزهای آن، موجب افزایش جذابیتش می‌شوند؛ البته آن هم مقداری دیر رخ می‌دهد. سفر در زمان، مبحثی است که در ابتدای انیمه و تا اواخر آن هیچ جایی ندارد ولی بعدها بیننده می‌فهمد که بیشتر حوادث انیمه پیرامون آن بوده است. سفر در زمان در این انیمه، بیشتر حالت تخیلی دارد و در نوبه خود به خوبی به آن پرداخته شده است. گرچه بعد از فهمیدن آن نیز نقشی بسیار اساسی بازی نمی‌کند ولی در نوبه خود به انیمه جذابیت می‌بخشد. داستان درباره نوجوانی به نام اتوساکا یو (Otosaka Yuu) است که قدرت عجیبی دارد؛ او می‌تواند بدن هر فردی را به مدت چند ثانیه تسخیر کند! او از این قدرتش استفاده کرده و به دانش‌آموزی با نمره‌های فوق‌العاده تبدیل می‌شود. او بعد از وارد شدن به مدرسه‌ای عالی، کارها و قدرتش توسط دختری به نام توموری نائو (Tomori Nao) برملا شده و یو و خواهر کوچکش مجبور می‌شوند به آکادمی هوشینومی، که مکانی برای افرادی است که قدرت‌های ویژه‌ای به مانند قدرت یو دارند. داستان انیمه در نوبه خود جذابیت خوبی دارد و فراز و نشیب خاص بودن و سختی‌هایی که یو و دیگران به خاطر خاص بودن‌شان کشیده و می‌کشند را به خوبی به تصویر می‌کشد. سفر در زمان نیز بیشتر برای به تصویر کشیدن سختی‌هایی است که افرادی که قدرت‌های ویژه دارند کشیده‌اند. البته برخلاف دیگر انیمه‌های لیست، زمان محوریت اصلی این انیمه نیست و تنها به عنوان مکملی برای داستان عمل می‌کند که تا حدودی به زیبایی آن اضافه کند؛ البته این برای شروع و آشنایی با مبحث زمان در انیمه، بسیار عالی است و مخاطب را با نحوی که انیمه‌ها با زمان برخورد می‌کنند به خوبی آشنا می‌کند و برای آشنایی کوتاه، اثری مناسب است.

۴- Boku Dake Ga Inai Machi

شهری بدون من، سعی دارد آن چیزی را به تصویر بکشد که هر کسی از زمان می‌خواهد؛ بازگشت به گذشته برای رفع اشتباهات. انیمه، زجرهایی که شخصیت اصلی در گذشته مرتکب شده، اشتباهاتی که هر انسانی در گذشته ممکن است دچار آن شده و در آینده نیز گریبانش را بگیرد، را به خوبی به تصویر می‌کشد و بیننده با آن همراه می‌شود.

نام: Boku Dake Ga Inai Machi

تعداد قسمت‌ها: ۱۲

استدیو سازنده:A-1 Pictures

ژانرها: معمایی، روانشناختی، شونن، ماورالطبیعی

قطعاً بیشتر چیزهایی که یک فرد از سفر در زمان می‌خواهد، بازگشت به گذشته برای رفع اشتباهاتش است. انسان‌ها بیشتر اوقات تصور می‌کنند که اگر کاری را آن گونه انجام داده و یا به عنوان مثال در امتحانی موفق می‌شدند، چه آینده‌ای در انتظارشان بود و الان وضع زندگی‌شان چگونه بود. این انیمه، بعد بازگشت به گذشته برای حل اشتباهات را به خوبی به نمایش می‌گذارد. داستان درباره فردی به نام فوجینوما ساتورو (Fujinuma Saturo) که با استفاده از قدرت فرا طبیعی که دارد، می‌تواند چند ثانیه‌ای به عقب برگشته و از وقوع چیزی هولناک جلوگیری کند. البته او کنترلی بر روی این کارش ندارد و بازگشت تنها زمانی رخ می‌دهد که خطری در اطراف وی باشد. این قدرت در اثر جریاناتی وی را به زمانی که فقط یک کودک بود و جنایات هولناکی در محل زندگی‌اش و برای دوستانش اتفاق افتاده بود، باز می‌گردند و او سعی می‌کند که اشتباهاتی که کرده را درست کند و جان دوستانش را نجات دهد تا شاهد آینده‌ای بهتر برای آن‌ها باشد آن هم در حالی که در آینده‌ای که او دیده بود، اصلاً وجود نیز نداشتند. انیمه به خوبی بعد احساسی سفر در زمان و دردهایی که از آن به وجود می‌آید را به تصویر می‌کشد. حتی پایان انیمه نیز خود مهر تاییدی بر این است که آیا بازگشت به گذشته، انتخاب درستی است یا خیر. انیمه بیشتر بر روی بعد تخیلی زمان کار کرده و بیننده نبایستی از آن انتظار تئوری‌ها و یا حداقل جوابی برای داشتن قدرت بازگشت به زمان را داشته باشد. به غیر از عنصر بازگشت در زمان، انیمه فضایی تاریک و جنایی دارد که بیننده را بیشتر به درون خود می‌کشد. این اثر کاملاً بیان می‌کند که شور و اشتیاق یک انسان برای بازگشت به گذشته، تا چه حد می‌تواند خطرناک و یا حتی ناموفق باشد و ضرر و زیان‌های فراوانی به فرد برساند. حتی ممکن است چیزی که فرد می‌خواهد درست شود، ولی این کار باعث ورود به آینده‌ای ناشناخته می‌شود که در آن فقط خود فرد آسیب دیده و بقیه به دلیل تلاش‌های وی از آسیب نجات یافته‌اند. انیمه از عناصر جذابیت فراوانی برخوردار است و عنصر زمان نیز، یکی از مهم‌ترین آن‌ها است که جذابیت انیمه را بیشتر و آن را مخاطب پسندتر می‌کند. البته زیباترین بخش این اثر، تمرکز بر روی احساسات درونی افراد و حالات و وضعیت روحی آن‌ها در خلال استفاده از زمان است؛ به خصوص بررسی آثاری که می‌تواند روی طرز تفکر افراد گذاشته و ترس حاکی از آن که شاید کاری که انجام می‌دهد، منجر به ایجاد آینده‌ای وحشتناک‌تر از آن چه دیده بشود. این انیمه برای آشنایی به نوع برخورد انیمه‌ها با زمان، اثری استثنایی و قابل قبول است که بیننده را با تفکری متفاوت از زمان آشنا می‌سازد و بیشتر از آن که در مورد زیبایی‌هایش داستان‌سرایی کند، خطرات و بدی‌هایش را به تصویر می‌کشد.

۳- Mahou Shoujo Madoka Magica

این انیمه، اثری است که در نگاه اول ممکن است بچگانه و بسیار ساده به نظر رسد، آن با هم با داستانی پری مانند و کلیشه‌ای. ولی این تنها به نظر می‌رسد، زیرا انیمه به مرور تغییرات فراوانی را در داستان ایجاد می‌کند و چیزهای زیادی را زیر سوال برده و با چیزهای زیادی ترکیب می‌شود.

نام: Mahou Shoujo Madoka Magica

تعداد قسمت: ۱۲

استدیو سازنده: Shaft

ژانرها: دراما، جادو، روانشناختی، جنایی

این انیمه را می‌توان یکی از عجیب‌ترین و جالب‌ترین انیمه‌هایی دانست که اکثر موضوعات و معضل‌های جامعه را درون خود جا داده و آن را با چاشنی‌های بسیاری از جمله جادو، سفر در زمان، دسیسه‌ها و … ترکیب نموده است. انیمه از ابتدا داستانی بسیار ساده و بچگانه دارد ولی به مرور اتقافات آن پیچیده شده و چیزی که درونش نهفته است، نمایان می‌شود. این انیمه نیز مانند اکثر آثار لیست در ابتدا به زمان ربطی ندارد ولی بعدها معلوم می‌شود که کل اتفاقات انیمه بر پایه آن بوده است. داستان در مورد دو دختر به نام‌های کانامه مادوکا (Kaname Madoka) و میکی سایاکا (Miki Sayaka)، دو دختر مدرسه‌ای معمولی است که به طور اتفاقی با موجودی به نام کیوبی (Kyuubey) آشنا می‌شوند. آن موجود می‌گوید که می‌تواند یکی از آرزوهای‌شان را بر آورده کند ولی در عوض آن‌ها باید به دختر جادویی تبدیل شوند و با موجوداتی عجیب مبارزه کنند همچنین زندگی آن‌ها همیشه در خطر بوده و هر لحظه امکان مرگ‌شان وجود دارد. داستان بیشتر درباره احساسات آن‌ها و تغییراتی که با بر آورده شدن آرزوی‌شان می‌کنند و نیز تصمیم‌گیری برای انتخاب آرزو، است ولی به مرور شخصیت‌های جدیدی به آن اضافه شده و چیزهای نامعلوم زیادی معلوم می‌شوند. زمان در انیمه جایگاه ویژه‌ای دارد؛ به بعد تخیلی آن پرداخته شده ولی تا حدودی به بعد علمی نیز نزدیک است و به خوبی تمام رخدادهای ممکن در اثر سفر در زمان، به خصوص احتمال شکست خوردن را به زیبایی به تصویر می‌کشد و حتی گاهی پا را از آن نیز فراتر نهاده و به دلیل روانشناختی بودن، تاثیرات آن از بعد روانی را نیز به تصویر می‌کشد. برای مثال، فردی که در زمان سفر کرده بود، در ابتدا بسیار خجالتی بود و همیشه خودش را ضعیف‌تر و حقیرتر از دیگران می‌پنداشت ولی بعد از شکست خوردن مداوم در هدفش، به فردی ساکت، گوشه‌کیر و تا حدودی ترسناک تبدیل شد که دیگر خجالتی بودن اصلاً در ولی نبود، گویی که به فرد دیگری تبدیل شده است! این انیمه تصویری کامل و بسیار پر جزئیات از سفر در زمان را در بعد تخیلی آن به نمایش گذاشته و آن را با چاشنی‌هایی عالی ترکیب کرده است که می‌توان گفت در این لیست، چیزی استثنایی است. دیدن این اثر به همه خوانندگان عزیز پیشنهاد می‌شود.

۲- Re:Zero Kara Hajimeru Isekai Seikatsu

این انیمه، یکی از جذاب‌ترین انیمه‌ها با محوریت زمان است. زمان، بخش از اعضای اصلی داستان انیمه است و نوع استفاده از آن، چیزی استثنایی است که تا به حال در هیچ اثری نبوده است.

نام: Re:Zero Kara Hajimeru Isekai Seikatsu

تعداد قسمت: ۲۵

استدیو سازنده: White Fox

ژانرها: روانشناختی، دراما، جنایی، فانتزی

ره زیرو را به طور قطع می‌توان یکی از برترین روانشناختی‌های یکی دو سال اخیر نام برد. اثری بسیار عالی که ژانر روانشناختی را با جنایی، درام و فانتزی ترکیب کرده و دنیایی بسیار زیبا و عالی را به بیننده نشان می‌دهد. البته این اثر پا را از این حد فراتر گذاشته و زمان را نیز از بعدهای اصلی خود قرار داده است که اثری کاملاً بی‌نظیر به وجود آورده است. داستان درباره پسری به نام ناتسوکی سوبارو (Natsuki Subaru) است که از مغازه‌ای بیرون آمده و به طور بسیار ناگهانی وارد دنیایی فانتزی می‌شود! در بدو ورود تعدادی دزد به وی حمله می‌کنند و وی را تا سر حد بیهوشی می‌زنند. پس از آن، دختری که خود را ساتلا (Satella) معرفی می‌کند، به دنبال نشان دزدیده شده‌اش آمده و سوبارو را نجات می‌دهد. سوبارو به خاطر کمک آن دختر، پیشنهاد می‌دهد که نشانش را پیدا کند و بعد از کمی جستجو، مکان دزد نشان را پیدا کرده با هم به آن جا می‌روند. پس از آن وارد مغازه‌ای که گمان می‌شود دزد نشان آن جا باشد می‌شوند ولی به طور ناگهانی هر دویشان به قتل می‌رسند! ولی سوبارو دوباره از همان جایی که مورد حمله دزدان قرار گرفته بود، بیدار می‌شود و دوباره اتفاقاتی را که رخ داده بود، می‌بیند. بازگشت در زمان در این انیمه، به گونه‌ای است که با مرگ شخصیت اصلی فعال شده و او را به مدتی قبل از وقوع مرگ او یا اطرافیانش بر می‌گرداند و در نهایت وی باید سعی کند از وقوع آن حادثه جلوگیری کند. داستان انیمه بسیار جذاب و درگیر کننده است و چیزهای بسیاری پشت داستان مرموز آن نهفته است که به مرور معلوم می‌شود ولی چیزی که حتی در پایان انیمه نیز معلوم نمی‌شود، منشاء قدرت بازگشت در زمان سوبارو است؛ البته گمان می‌رود که این در فصل‌های آینده انیمه معلوم می‌شود ولی تا به این لحظه چیزی از آن مشخص نیست. درست است که سفر در زمان انیمه تخیلی است، ولی به خوبی می‌توان زجر و درد کشیدن سوبارو از مرور پی در پی اتفاقات وحشتناکی که رخ می‌دهند را درک کرد؛ حتی او گاهی اوقات به نقطه‌ای می‌رسد که آرزو می‌کند کاش به سادگی می‌مرد و دوباره شاهد این جریانات نمی‌شد! انیمه علاوه بر استفاده عالی از زمان، آن را از بعد روانشناختی نیز به خوبی مورد بررسی قرار می‌دهد و تمام زاوایای موجود از آن را به تصویر می‌کشد. در بازگشت‌های متعدد سوبارو، ما شاهد اهمیت تصمیمات، سخن‌ها و اعمال وی هستیم که هر کدام سرنوشتی متفاوت را رقم می‌زنند ولی گاهی اوقات برای رسیدن به آن چه که مطلوب است، سوبارو مجبور است دفعات زیادی سختی بکشد و مرگ خود و عزیزانش را بارها آن هم به روش‌های گوناگون، شاهد باشد. انیمه به خوبی چیزهایی را که انتظار می‌رود نمایش می‌دهد، به خصوص در مورد بازگشت به گذشته که بسیار عالی طراحی شده و به دور از هر گونه ایراد است. در کل این انیمه بیشتر محتوای انیمه‌ها در مورد زمان را در بر گرفته و آن را با داستانی بی‌نظیر و دیگر چاشنی‌های عالی ترکیب کرده است. تماشای این اثر به خوانندگان عزیز پیشنهاد می‌شود.

۱- Steins;Gate

حال مانند برگی شناور بر روی یک رود است، با بادی از طرف گذشته و آینده به حرکت در می‌آید. -اوکابه رینتارو

نام: Steins;Gate

تعداد قسمت: ۲۴

استدیو سازنده: White Fox

ژانرها: علمی-تخیلی، جنایی

ستینز گیت را به قطع می‌توان پر محتواترین انیمه ساخته شده در مورد سفر در زمان دانست. این انیمه سفر در زمان را به طور کامل از دید علمی به تصویر می‌کشد و در این راه از نظریه‌ها و تئوری‌های فراوان فیزیک بهره می‌برد. ستینز گیت، اثری است که هیچ فردی نمی‌تواند از زیبایی آن بگذرد و آن را چیزی استثنایی به حساب نیاورد. این انیمه هم از نظر احساسی، هم از نظر علمی و هم از نظر تخیلی به بررسی سفر در زمان می‌پردازد و تمام جوانب و دیدگاه‌های موجود در مورد آن را به تصویر می‌کشد. انیمه به خوبی بیان می‌کند که سفر در زمان به هیچ وجه چیزی نیست که باعث نجات انسان و یا موفقیت وی شود بلکه حتی دستکاری آن، بدبختی‌ها و مشکلات فراوانی به بار می‌آورد. انیمه با قرار دادن دنیاهای موازی درون داستان خود، بیش از پیش به تمام نکات موجود می‌پردازد و داستان را از هر زاویه‌ای بررسی می‌کند. داستان انیمه در مورد فردی به نام اوکابه رینتارو (Okabe Rintarou) است که خود را دانشمند دیوانه می‌نامد و در مورد سفر در زمان تحقیق می‌کند. او همراه دوستانش به طور اتفاقی با ترکیب مایکرویو با تلفن همراه، ماشین زمانی اختراع می‌کنند که توانایی ارسال پیام به گذشته را دارد! از آن سو سازمانی به نام سرن (SERN) مدت‌ها است که در مورد سفر در زمان تحقیق می‌کند و پس از اطلاع از کشف نوعی ماشین زمان توسط اوکابه و دوستانش، به سعی در تعقیب و دستگیری آنان می‌پردازد. داستان انیمه بسیار جذاب، احساسی و متفاوت است و دیدگاه هر فردی را در مورد سفر در زمان به خوبی عوض می‌کند. از آن سو دیالوگ‌های انیمه، به خصوص آن‌هایی که در مورد زمان هستند بسیار استثنایی، خاص و زیبا بیان شده و از عوامل زیبایی و جذابیت انیمه هستند. سفر در زمان در این انیمه به شیوه‌ای علمی انجام می‌شود که این نیز در نوبه خود چیزی استثنایی است؛ البته پرداختن به سفر در زمان آن هم از بعد علمی، بسیار ریسک پذیر است ولی ستینز گیت به خوبی از پس آن بر آمده و اثری بسیار متفاوت، جذاب و درگیر کننده را به وجود آورده است که هم می‌تواند علاقه‌مندان به سفر در زمان و تئوری‌های آن و هم علاقه‌مندان انیمه را به خوبی جذب کند. تماشای این اثر فوق العاده را به همه خوانندگان عزیز توصیه می‌کنیم.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • vergil 2 max says:

    مقاله فوق العاده بود اقای سامرند قهرمانی.
    یادمه چند وقت پیش نقد تون را در مورد انیمه Re:Zero خوندم و بعدش دیدمش و واقعا از این شاهکار لذت بردم و جز ۷ انیمه برترم شد.
    Steins;Gate هم تعریفشو زیاد شنیدم و بالاخره ۴ ماه پیش دیدمش.اصلا انتظار دیدن چنین انیمه زیبایی را نداشتم چون معمولا ساخت اثر بر حسب ماشین زمان کاری خیلی سختیه اما سازندگان این انیمه کارشون عالی بود.اوه راستی اون کاراکتری که دامن قرمز داره و خیلی زیبای مذکر اینو به بقیه میگم چون اوکابه دیوانه زیاد میگه.دی.شخصیت اوکابه واقعا فوق العاده بود.
    اقای قهرمانی شما انیمه Another را دیدید.توی ژانر راز الود که یک اثر فوق العادست بنظرم.اگه ندید ببنید حتما
    اون سه تا دیگه را هنوز ندیدم اما چون شما توصیه کردید حتما نگاه میکنم.مقاله هاتون همیشه عالی گرچه خیلی کم هستن.
    باتشکر

    • سامرند قهرمانی says:

      ممنون از شما که وقت گذاشتید مطالعه فرمودید.
      بله Re:Zero اثر جذابیه، اگر که فصل دومش هم حداقل تایید بشه دل ما رو خوش کنه خودش کلیه.
      Steins;Gate اثری بود که اصلاً انتظارشو نداشتم اینجوری باشه. یعنی در اصل فکر میکردم یه علمی تخیلی خشک و خالیه نه یه انیمه بی نظیر با ترکیبی از علمی تخیلی و احساسی بودن. انیمه به شکل بی نظیری سعی کرده بود مباحث زمان رو با احساسات ترکیب کنه و جالبتر این بود که وقتی پای احساسات رو هم وسط می‌کشید، باز به علمی تخیلی بودنش احترام میذاشت و این ۲ تا با هم تناقض نداشتن و انیمه ضمن احساسی بودن کاملاً علمی تخیلی هم بود.
      دیالوگ‌های اوکابه بی نظیره. خصوصاً اونایی که به عنوان شوخی میگه.
      البته که دیدم. Another هم انیمه جذابی بود خیلی داستان درگیر کننده و تا حدودی مخاطب پسند داشت.
      خوشحالم میشم اگر وقت کردید به تماشاشون بپردازید.
      بازم ممنون بابت نظر مفیدتون.

    • vergil 2 max says:

      تشکر بابت جوابتون.
      حقیقتش خیلی خوشحالم که امروزه پای گیم توی ایران محکم و استوار شده اما خیلی خوشحالتر میشم اگه واسه انیمه همین اتفاق بیوفته.واقعا حیف که کسی انیمه نگاه نکنه.
      بعضی وقتها باخودم میگم اگه دوره راهنمایی یا اوایل دبیرستان بعضی انیمه ها را نگاه میکردم شاید ابهتر دنیا اطرافمو میشناختم.در اصل هدف نصف این انیمه ها این گروه سنی.کلا بنظرم بهتر افراد زیر ۱۸ انیمه نگاه کنند تا سریال.گرچه بعضی سریال ها فوق العادن اما محتوای درونشون هم گاهی بالاتر از این حرفهاست.دی
      توی سایتها کم درباره انیمه ها نقد و مقاله مینویسن اما به جرات میتونم بگم شما جز بهترین که نه شما بهترینشون هستین.امیدوارم بیشتر از یکبار در ماه مقاله بنویسید.باتشکر

      • سامرند قهرمانی says:

        خواهش میکنم.
        دقیقاً. گیم که دیگه تقریباً جا افتاده ولی انیمه همچنان در حال تکامله که البته اونم به مرور جا میوفته تنها چیزی که نیاز هست، یه کم آثار جذابتر و عالیتر هست.
        والا یکی از خوبی های انیمه ها نسبت به سریال ها کم بودن قسمت ها و زمانشون هست. مهمترین نکته اینه که سریال ها اکثراً یه قسمتشون حدود ۴۸ دقیقه تا ۱ ساعت هست ولی انیمه ها فقط ۲۴ دقیقه هستند و تماشاشون وقت زیادی نمیبره.
        ممنون از شما که اینطور فکر میکنید. خیلی عالیه که مقالات سایت رو می پسندید. اگر وقت بشه قطعاً سعی میکنم مقالات بیشتری بنویسم.

  • kami says:

    مقاله عالی بود دستتون طلا!

  • PHANTOM-X2 says:

    به نظر من انیمه ی Another هم می تونست تو این لیست قرار بگیره.
    به هر حال، ممون از شما بابت معرفی این ها

    • سامرند قهرمانی says:

      Another؟ والا زیاد ارتباطی با زمان نداشت. یعنی حتی محوریت فرعی انیمه رو هم نداشت بحث زمان. ولی آثار لیست همه زمان محوریت اصلیشون هست به غیر از یه گزینه.
      خواهش میکنم. خوشحالم مطالعه فرمودید.

      • PHANTOM-X2 says:

        منظورم. Earased بود. اینا رو با هم قاطی میکنم ?

        • سامرند قهرمانی says:

          آها. والا Erased همون Boku Dake Ga Inai Machi هست ولی اسم انگلیسیش.

  • UchihaTaha says:

    اقای قهرمانی دستتون درد نکنه…همه ی مقاله هاتون درمورد انیمه عالین
    بنظرم کسانی که به دنیای انیمه وارد شدن چند درجه از مردم معمولی بالاترن و فهم بیشتری دارن

    • UchihaTaha says:

      همه رو هم دیدم بنظرم Re:zero (فصل دوش حتما میاد…رمان ش ادامه داره) و stiens Gate و boku dake ga Inai machi از بهترین انیمه ها بودن
      همه شون خیلی روم تاثیر گذاشتن

      • سامرند قهرمانی says:

        ممنون که مطالعه فرمودید.
        دقیقاً اینجوریه. متاسفانه خیلی از افراد انیمه رو چیز بچگانه‌ای می‌پندارن که کلاً مشکل از فرهنگمون هست. انشاالله این دیدگاه در میان مردم کمتر بشه.
        والا ادامه داشتن رمان Re:Zero دلیل خوبی برای وجود فصل دومش نیست. الان رمان Steins;Gate هم یه بخش تاریک داره که سازنده قرار بود یه نسخه به اسم Steins;Gate 0 بسازه فک کنم از ۲۰۱۴ تایید شده ولی از اون موقع به بعد هیچ خبری ازش نیست. حتی بعضی انیمه ها هم هستن که با وجود ادامه داشتن مانگاشون بقیه انیمه ساخته نشده مثل بلیچ.
        والا انیمه های لیست اکثراً ناب و جذابن. عالیه که همه شون رو مشاهده کردید.

        • vergil 2 max says:

          حالا که بحثش که پیش امد میخواستم یک سوال بپرسم.چرا با اینکه اینقدر زیاد توی ژاپن انیمه ساخته میشه اما اثار فاخرش کمه یا چرا ادامه ان اثار فاخر مثل همینRe:Zero یا وان پانچ من جدی گرفته نمیشه.برعکس هالیوود و امریکا و کلا بیشتر جهان.باتشکر

          • سامرند قهرمانی says:

            انیمه بیشتر تو ژاپن مورد توجه قرار میگیره که اونم مخاطب ها و گروه سنی های متنوعی داره پس هر انیمه ای برای گروه سنی خاصی فاخر و جذاب هستش. البته آثار زیادی هست که اکثر مخاطبا می پسندن، ولی بازم انیمه به دلیل زیاد بودن تنوع و ژانرهاش، مخاطب هاش هم زیاده ولی آثاری که هر مخاطبی بپسنده خیلی زیاد نیست.
            البته این هم به مرور عوض میشه و انیمه های جدید خوبی رو میتونیم شاهد باشیم مثل همین Re:Zero یا Kimi No Na Wa.

    • مازیار همتی says:

      بله واقعاً همینطوره! یکی از مشکلات ما اینه که نمی‌تونیم توی یه جمعی می‌شینیم بگیم که ماهم انیمه می‌بینیم! چرا که همیشه انیمه رو یک کارتون کودکانه می‌دونن. واقعاً امیدوارم یک روز این فرهنگ جا بیوفته که انیمه‌ام می‌تونه در کنار فیلم و سینما جایی داشته باشه.

  • alireza12580 says:

    عالی بود
    خسته نباشید آقای قهرمانی

  • wall-e says:

    ممنون اقای قهرمانی
    بیشتر مقاله و نقد بزارین که ما شدیدن مشتاقیم
    استین گیت واقن اثر فوق العاده ایه
    به همه توصیه میکنم که ببینن حتمن

    • سامرند قهرمانی says:

      خواهش میکنم.
      والا هر وقت بتونم سعی میکنم مقاله بنویسم برای شما عزیزان.
      دقیقاً. خیلی اثر بی نظیر و تکراری نشدنی هست. همچنین بسیار متفاوت و سورپرایز کننده ست.

      • wall-e says:

        اقا ببخشید زیر این پستتون میگم
        انیمه های deadman wonder land و tokyo ghoul رو که خودتون معرفی کرده بودید قبلن دیدم
        فقط متاسفانه ناقص بودن
        میخاستم ببینم بالاخره قرار هس ادامه پیدا کنن یا ما باید مانگاش رو بخونیم؟؟؟

        • سامرند قهرمانی says:

          خیر متاسفانه Deadman Wonderland مانگا رو باید بخونید انیمه ناقص بود. برخی از شخصیت ها، خصوصاً شخصیت های مهم در انیمه حذف شده بود پس بایستی به مانگا مراجعه کنید.
          Tokyo Ghoul انیمه ش از مانگا به شدت جدا شده پیشنهاد میشه از اول مانگا رو بخونید که ۲ سری هستش. داستان مانگا خیلی از انیمه بهتر و جذابتره ولی شایعاتی هم در مورد فصل سوم انیمه به گوش میخوره ولی همچنان در حد شایعه هستن چیزی تایید نشده.

  • مازیار همتی says:

    مقاله‌ای دیگر از سامرند قهرمانی! دوباره گل کاشتی برادر …
    درست مقاله‌ای رو تدارک دیدی که من عاشق موضوعشم! فقط انیمه Boku Dake Ga Inai Machi رو از لیستت دیدم که اونم خودت بهم معرفی کرده بودی… خب الان ۴ تا انیمه دیگه هم توی همین سبک یافتم. ممنون سامرند. منتظر مقاله‌های بعدیت هستیم …

    • سامرند قهرمانی says:

      خواهش میکنم مازیار عزیز.
      انشاالله اگر وقت کردی بقیه آثار رو هم تماشا کن که آثار جذابی هستند.
      ممنون که مطالعه کردی.

      • مازیار همتی says:

        آره حتماً نگاه می‌کنم. انشاالله همه رو می‌بینم! نظرم رو میگم بهت …! فقط اگر میشه یه نقد کامل برای Boku Dake Ga Inai Machi بنویس! انشای هینازوکی هم یادت نره توش بزاری! :ِدی

  • 4RMIN says:

    آقا من الان بیصبرانه منتظر re zero هستم ، آخه داستانش ناتموم موند ، مثلا مهمترینش این که رم چی شد ؟
    ساحره چی شد ؟ انتخابات چی شد ؟ و …
    steins gate رو هم دان کردم اما هنوز ندیدم

    • سامرند قهرمانی says:

      والا بنده هم به شدت منتظر هستم ولی فعلاً فصل دوم یا هر گونه ادامه ای تایید هم نشده. اگر نتونستید تحمل کنید پیشنهاد میکنم لایت ناولش رو بخونید که اونم انگلیسیه گمون نکنم ترجمه فارسی موجود باشه.
      Steins;Gate رو در اصل همون استدیو سازنده Re:Zero ساخته. تم هاشون خیلی شبیه اگر ببینید قطعاً خوشتون میاد و بهتر این که Steins;Gate دیگه واقعاً داستان تموم شده.

  • mersad says:

    سلام ممنون بابت معرفی این انیمه ها بعضی هاشون رو هنوز ندیدم . ظاهرا به تازگی انیمه steins gate رو دیدید شاید هم من اشتباه می کنم!
    در هر صورت اگه انیمه سینمایی Domain of dejavu رو ندیدد پیشنهاد می کنم حتما ببینید چون داستان رو تکمیل می کنه و فوق العاده است و از طرفی یه OVA هم بود برای قسمت ۲۳ ام که یه پیامد کاملا متفاوت داره و مخاطب رو برای شروع انیمه Steins gate 0 آماده می کند .
    Visual novel این انیمه شاهکاره و پایان های متعددی دارد و همینطور ویژوال ناول Steins gate 0 هم منتشر شده اما دوست دارم انیمه رو اول ببینم.
    چیزی که این انیمه را خاص می کنه به نظرم اینه که برای تمام اتفاقاتی که در طول انیمه میفته دلیل میاره و یسری قوانین داره که هیچ وقت اونارو زیر پا نمیزاره حالا ترکیب عواطف و احساسات و یه داستان مغز آب کن بماند!

    • سامرند قهرمانی says:

      خواهش میکنم.
      بله یه ماهی میشه دیدم. والا من اگر انیمه ببینم کلاً همه اضافاتش هم میبینم. سینماییش بیشتر یه بحث دیگه ست که اونم در نوبه خودش جذاب بود.
      اون OVA هم که می فرماید بله کلاً جریان رو به سمت Steins;Gate 0 سوق میده که اونم انیمه ش قراره ساخته بشه ولی معلوم نیست چه وقتی.
      دقیقاً. ویژوال ناولش از بهترین ویژوال ناول هاست در اکثر رتبه بندی ها رتبه های ۱ و ۲ رو اشغال کرده.
      دقیقاً. داستان انیمه میاد علم رو تا حدودی با احساسات ترکیب میکنه که خودم به شخصه چنین ترکیب بی نظیری تاحالا ندیدم.

  • MEllieR says:

    سلام و خسته نباشید …
    میخواستم چند تا نکته درباره ی ری زیرو بگم :
    ۱- داستان :
    اول انیمه به صورت کاملا کلیشه ای سوبارو به یه دنیای موازی احضار میشه و نویسنده لااقل تا آخر فصل ۱ دلیل احضار شدن شخصیت اصلی رو بی جواب میزاره ، در اوایل انیمه که بیننده و خود شخصیت اصلی تازه میفهمه مین کرکتر قدرتی مثل ریسپاون کردن داره حوصلش سر میره … اولای انیمه بسیار تکراری و حوصله سر بر میشه ؛ چندین بار ب دلیل ریسپاون شدن بیننده اکثر چیزارو از اول میبینه و تقلای مین کرکتر انیمه رو برای تغییر اون ، ولی خب رفته رفته این وضعیت بهتر میشه و مین کرکتر قابلیتی پیدا میکنه که میشه گفت میتونه یه جورایی سیو کنه زمانو یعنی از اول داستان ریسپاون نشه ، خب ولی انیمش دنیایی داره با پتانسیل عالی … اگه مانگاکاش یکم زحمت بکشه میتونه یک اثر به یاد موندنی درست که گر چه واقعا دلم میخواست حداقل یکم به سوالای بیننده پاسخ داده بشه مثلا چرا سوبارو ب دنیای موازی اومد یا جادوگر کیه یا چرا سوبارو قدرت ریسپاون کردن خودشو داره ولی ب هیچ کدوم جواب داده نشد … از اینم بگذریم که اصلا از پایان عجیب فصل ۱ راضی نبودم واقعا میتونست بهتر پرونده فصل یکو ببنده ولی … در مورد حوصله سر بری اوایل هم توضیح بدم که اشتین گیت هم همینطور بود ولی اصلا و ابدا احساس حوصله سر بردن در مخاطب ایجاد نمیکرد و بیشتر حس گیج بودنو ب مخاطبش القا میکرد …
    ۲- شخصیت پردازی :
    خب اینجا میرسیم به نقطه قوت انیمه … روابط شخصیتا خیلی خوبه بعضی اوقات آدمو غافلگیر میکنه ، شخصیت های ماندگاری هم خلق کرده مثل خواهرای ۲ قلو رام و رم که روابطشون با مین کرکتر و خودشون و شخصیت های فرعی بسیار خوبه … انیمه در خلق شخصیت های مرموز و سایکو هم حرفی برای گفتن داره و بسیار خوب کار شده …
    ۳- طراحی :
    میشه گفت شاید یکی از بزرگ ترین نقاط قوت این انیمست … طراحی کرکتر ها ، محیط و … بسیار عالی هستن و جزئیات فوق العاده میشه گفت مقایسه ی این انیمه با انیمه های همون فصل و حتی الان مثل مقایسه ی تلویزیون معمولی و تلویزیون با قابلیت +HDR هست … مخصوصا رنگ آمیزی محیط بسیار زیباست ولی شخصا دوست داشتم اتمسفر تاریک تری داشت …
    نتیجه :
    در کل انیمه بسیار خوبی در فصل خودش بود ولی بگیم شاهکار ؟ اصلا !
    انیگه بسیار مخاطبشو راضی میکنه و از آثار موندگار هست ولی آثار بسیاری هستند که پند سر و گردن بالا ترن
    در کل این انیگه به دلیل مزخرف بودن اکثر انیمه ها تو همون فصل خیلی خوب درخشید اگه تو این فصل بود احتمالا موفقیت الانشو به دست نمیاورد … میخوام بگم انیمه بسیار بسیار خوبی هست ولی اوور ریت شده …
    اغلب عادت دارم ضعف انیمه هارو بنویسم … ب غیر از داستانش و پایان بندیش و اشکالاتی که بالا ذکر کردم مشکل خاصی نداره
    بخوام بهش نمره بدم ۸.۵ میدم که یعنی یکی از آثار بسیار خوب…
    پیشنهاد میکنم ببینیدش …
    راستی انیمه ی Kimi No Na Wa هم شدیدا پیشنهاد میشه … اون هم چکیده هایی از زمان داره حتما ببینیدش .

  • سامرند قهرمانی says:

    ممنون از شما.
    در مورد این که فرمودید احضار شدن سوبارو به اون دنیا کلیشه‌ایه باید بگم چیزای زیادی پشتش مخفی شده. حتی پشت قدرت اون. یعنی لایت ناول به حدی محتوای زیادی داره که یه انیمه ۲۰ و چند قسمتی خیلی کمه براش. احضار شدن سوبارو به اون دنیا و حتی قدرت اون قطعاً چیزهای زیادی پشتش داره که در آخر انیمه بیننده تقریباً متوجه میشه ولی بازم چیزای بیشتری از اینا هست که اگر انیمه ادامه پیدا کنه معلوم میشه.
    جواب داده نشدن به سوال‌ها مشکل از داستان نیست، مشکل از اقتباسیه که از لایت ناول برداشت میشه. یعنی مشکل از انیمه ست که اینم باز طبیعیه چون ساخت چنین اثر بزرگی نیاز به بودجه زیادی داره و طبیعیه در آینده فصل یا فصل هایی از اون منتشر بشه و جواب سوالات قطعاً داده میشه.
    دقیقاً همونطور که فرمودید شخصیت پردازی انیمه خیلی عالیه. شخصیت‌های متنوع و عالی در انیمه وجود داره با ویژگی های اخلاقی متفاوت و بسیار جالب.
    اتمسفر انیمه به مرور تاریک میشه، مثل قسمتای پایانی. قسمتای اول تا حد زیادی شاد بودن ولی وقتی انیمه به پایانش نزدیکتر میشد اتمسفر تاریکتر میشد. رنگ آمیزی و طراحی محیط هم در نوبه خودشون بی نظیرن.
    والا انیمه خوبی هست قطعاً که شاهکار نیست ولی بازم ارزش انیمه هم بالاست. تا حدودی اورریت که شده ولی این بیشتر به این خاطر بود که از انیمه داستان و نکات بیشتر از چیزی که ارائه داده انتظار میره.
    باید بگم که انیمه پایان هم نداشت یعنی نمیشه قسمت آخر رو پایان حساب کرد درست مثل فصل اول Attack On Titan.
    بنده یه نیم نمره اضافه تر دادم. :D
    البته اون رو دیدم نقدش در سایت موجود هست. اگر فقط کمی بیشتر در مورد زمان حرف میزد میتونست تو لیست باشه. متاسفانه درسته که در مورد زمانه ولی اون بخش پایانیشو شامل میشه و اسپویل بزرگی محسوب میشه اگر درباره ش بنویسیم.
    ممنون از نظر مفیدتون.

  • kami says:

    سلام
    در مورد انیمه code geass کنجکاوم…ارزش دیدن رو داره؟

    • سامرند قهرمانی says:

      درود بر شما.
      البته! مثل دث نوت هست، ولی دث نوت ایراداتی داشت که کد گیاس عاری از اون نوع ایراداته. اثر جذابیه و پایان بی نظیری هم داره به شدت پیشنهاد میشه.

      • MEllieR says:

        Code Geass …
        بهت تضمین میدم کد گیاس شاهکار نابه … خالصه خالص !
        به قدری شخصیت پردازی انیمش قویه که تو زبان نمیگنجه و نمیشه گفت …
        داستانش هم عالیه
        به نظرم یکی از بهترین پایان بندی هارو تو تاریخ انیمه داره فوق العاده تموم میشه
        برای خودم شماره ۱ عه :)
        تمام چیزاش کاملا بی نقصه … شخصیت اصلیش جزو ۱۰ برتر شخصیت های انیمه هاست و شاید هم بشه گفت نفر اوله … به قدری قشنگ استراتژی میچینه و به تفضیل در موردش حرف میزنه که واقعا ادم ماتش میزنه …
        تنها ایرادی که بهش وارده نحوه طراحی شخصیت هاست ، خیلی دراز و کشیده هستن البته عادت میکنی.
        فصل سومش هم بعد ۸ / ۹ سال امسال میاد .
        به شدت توصیه میکنم … شاهکار خالص بی چون چراست :))
        حتما ببین .

      • kami says:

        خیلی ممنون از پاسختون
        حتما میبینمش!

  • geralt of rivia says:

    سلام آقای قهرمانی این استودیوی سازنده ی Steins;Gate دوتا انیمه دیگه هم ساخته به اسم های chaos head و chaos children که ذاستان chaos head مرتبط هست با stein gate که دیدنش رو بهتون توصیه میکنم
    chaos children هم که امسال امده و جزو خوب هاست البته خودم هنوز ندیدمش

    • سامرند قهرمانی says:

      والا اونا رو دقیقاً استدیوی سازنده نساخته یه استدیوی دیگه ساخته. داستان که ارتباط زیادی ندارن میشه گفت دنیا و زمانشون یکیه.
      که البته Chaos;Head نسبت به Steins;Gate اثر زیاد قویی نیست و Steins;Gate خیلی قویتره.