۲۳ میلیارد تومان؛ جیب پر پول سینما در آغاز سال ۹۶

5 April 2017 - 21:30

گیشه سینماها نوروز امسال بر خلاف سال گذشته برهه نسبتاً آرام و بدون جنجالی را سپری کرد؛ نه خبری از پخش آنونس از شبکه‌های ماهواره‌ای بود، نه سردری پاره شد و نه پای احکام قضایی علیه سینماگران به میان آمد. . فیلم ها در فضایی مفاهمه‌آمیز روی پرده رفتند و رقبا بعضاً تلاش کردند برای یکدیگر تبلیغ  کنند و از هر راهی برای جذب مردم به سینماها بهره ببرند.

تلویزیون هم کمابیش چتر حمایتی خود را بر سر سینمای ایران نگه داشت و با پخش تیزر فیلم‌ها در جهت اطلاع رسانی به مردم گام های مثبتی برداشت. ضمن اینکه سبد متنوعی که در قالب اکران نوروزی عرضه شد نیز در تحقق این مهم  بی‌تأثیر نبود. همین شد که مجموع فروش فیلم‌ها در نوروز ۹۶ تا مرز ۲۳ میلیارد تومان رسید. رقمی که در مقایسه با سال گذشته در همین مقطع رشد هفت میلیارد تومانی داشته است.

تلویزیون، هم متهم، هم رفیق!

تلویزیون در نوروز امسال با وجود همراهی در پخش تیزر فیلم‌ها که تقریباً به صورتی منصفانه صورت گرفت، به دلیل پخش برنامه‌هایی بی رمق، ضعیف و کسالت بار موجب شد تا مردم هر چه بیشتر به سمت سینماها جلب شوند. در میان سریال‌ها «علی البدل» و «مرز خوشبختی» جزو بدترین تولیدات چند سال اخیر تلویزیون بودند و تنها در شبکه سه مجموعه «دیوار به دیوار» تا حدودی توانست مورد توجه واقع شود. این در حالی بود که برنامه‌های ترکیبی و غیر نمایشی تلویزیون هم پسرفت عجیبی را تجربه کردند تا دستگاه‌های تلویزیون در اغلب خانه ها خاموش باقی بمانند. تلویزیون در نوروز پارسال هم با پخش سریال‌هایی سردرگم و بی محتوا، مردم را هر چه بیشتر به سوی سینماها سوق داد. ضمن اینکه سال ۹۵ تلویزیون بر خلاف نوروز امسال، در زمینه پخش آگهی فیلم ها خساست و سختگیری‌های شدیدی را اعمال کرده بود. حال آنکه امسال همکاری به مراتب مطلوبی را در قبال تبلیغ فیلم‌ها از خود نشان داد.

یک مقایسه نوروزی در دهه ۹۰

همان‌طور که ذکر شد، فروش فیلم‌ها در نوروز امسال رکورد جدیدی را به جا گذاشت و موفق‌ترین اکران این ایام در سالهای سپری شده از دهه ۹۰ لقب گرفت.

سال گذشته با وجود استقبال غیر منتظره و عجیبی که از فیلم‌ها صورت گرفت، فروش فیلم ها رقم ۱۶ میلیارد و ۴۲۰ تومان بود که البته در قیاس با سال پیش از آن، رشد ۱۳ میلیاردی را تجربه کرد. سال گذشته «من سالوادور نیستم»، «۵۰ کیلو آلبالو»، «بادیگارد»، «ابد و یک روز»، «خشم و هیاهو»، «کفشهایم  کو» و ادامه اکران «کوچه بی نام» را شاهد بودیم. در سال ۹۴ پنج فیلم «ایران برگر»، «رخ دیوانه»، «استراحت مطلق»، «طعم شیرین خیال» و «روباه» حدود سه میلیارد تومان در ایام نوروز فروش داشتند. در سال ۹۳ اوضاع بهتر بود و فروش فیلم های «چ»، «معراجیها»، «طبقه حساس»، «خط ویژه» و «با دیگران» بالغ بر هشت میلیارد تومان شد. در نوروز سال ۹۲ هم فروش فیلم ها از مرز چهار میلیارد تومان عبور کرد و «رسوایی»، «تهران ۱۵۰۰»، «حوض نقاشی»، «رژیم طلایی» و «قاعده تصادف» آثاری بودند که در آن مقطع رنگ پرده دیدند. در نوروز سال ۹۱ هم فروشی در حدود چهار میلیارد و چهارصد میلیون تومان با فیلم های «قلاده های طلا»، «گشت ارشاد»، «انتهای خیابان هشتم»، «خصوصی»، «فیتیله و ماه پیشونی» شکل گرفت. در نوروز سال ۹۰ هم با اکران فیلم های «جدایی نادر از سیمین»، «یکی از ما دو نفر»، «اخراجی های ۳»، «سه درجه تب» و «زنها شگفت انگیزند» فروشی در حدود ۵/۲ میلیارد تومان رقم خورد. امسال هم که شاهد اکران شش فیلم «گشت ۲»، «ماجرای نیمروز»، «یک روز بخصوص»، «سه بیگانه»، «آباجان» و «خوب، بد،‌ جلف» بودیم که آخری از اواخر بهمن سال گذشته روی پرده بود و در نهایت فروش این فیلم ها به مرز ۲۳ میلیارد تومان در نوروز رسید.

حاشیه های اکران نوروز امسال

 تیزرهای «ماجرای نیمروز» در نیمه های نوروز از تلویزیون قطع شد که پس از آن سید محمود رضوی، تهیه کننده فیلم با انتشار پستی در اینستاگرام خود از حل این مشکل خبر داد. او نوشت: «با کمک اهالی رسانه و پیگیری مدیران صدا و سیما و ارشاد و دستور فوری دکتر علی عسگری ریاست سازمان صدا و سیما، مجدداً تعدادی تیزر به فیلم تعلق گرفت».

«مبارک» و «سلام بمبئی» دو فیلمی هستند که با سینماهای محدود در تهران و شهرستانها در کنار فیلم های نوروزی به اکران خود ادامه می‌دهند.

 سینما آزادی در ایام نوروز با ۱۶ سانس فوق العاده، رکورددار طولانی‌ترین شب اکران عید شد.

 «سه بیگانه» به دلیل حاشیه های ناشی از حضور کارگردانش در شبکه‌های ماهواره‌ای Gem و احتمالاً بحثی که درباره شباهت چهره کاراکتر حمید لولایی در این فیلم با رئیس جمهور درگرفت، از سوی تلویزیون بایکوت شد و در ایام نوروز هم هیچ آنونسی به آن تعلق نگرفت. حبیب اسماعیلی یکی از تهیه‌کنندگان و پخش‌کننده فیلم در این باره گفته بود: «دست‌هایی در کار است تا این فیلم دیده نشود. این فیلم با اعمال ممیزی‌های وارده پروانه نمایش گرفته است».

 سعید سهیلی کارگردان «گشت ۲» با انتشار تصاویر پوسترهای سایر فیلم‌های نوروزی در اینستاگرام خود در اقدامی تحسین برانگیز از مردم خواست تماشای همه فیلم های اکران عید سینماها را در برنامه های خود مدنظر داشته باشند. او حتی با وجود آنکه تیزرهای فیلم خودش بدون مشکل خاصی از تلویزیون پخش شد، در حمایت از «سه بیگانه» نوشت: «تیزر برخی فیلم ها مثل نقل و نبات در حال پخش است، اما این فیلم بخش خصوصی هیچ تیزری ندارد».

 ادعای سازندگان «یک روز بخصوص» در القای اینکه فیلمشان متعلق به سینمای مستقل است و درخواست آنان برای حمایت از فیلم در فضای مجازی با بازخوردهای منفی مواجه شد. خیلی‌ها از وام فارابی برای ساخت این فیلم صحبت کردند. بابک کریمی نیز به طعنه، ولی بدون اشاره مستقیم در اینستاگرام خود نوشت: «دیگه تعریف سینمای مستقل را نمی‌فهمم»!

 واژه خط خورده «ارشاد» در پوسترها و سردرهای برخی سینماهای نمایش دهنده فیلم «گشت ۲» در اوایل اکران با پوششی پنهان شد. اقوامی که گفته شد دستور اجرای آن از سوی وزارت ارشاد صادر شده است.

 فیلم «گشت ۲» در روز ۱۱ فروردین به فروشی برابر با ۶۵۳ میلیون تومان دست یافت که ۴۰ میلیون تومان بالاتر از فروش یک روز فیلم «فروشنده» بود تا به این شکل، رکورد بیشترین فروش ساخته اصغر فرهادی طی یک روز شکسته شود.

منبع: بانی‌فیلم

 

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.