۳۳ فیلم برتر تاریخ سینما در ژانر علمی تخیلی | قسمت دوم

14 April 2017 - 17:00

ژانر علمی تخیلی را به سادگی می‌توان یکی از محبوب‌ترین ژانرهای سینما دانست. خلق مکان‌هایی که فاصله بسیار با ما دارند و تکنولوژی‌هایی که در آینده به احتمال فراوان شاهد آنها خواهیم بود دقیقا همان چیزی است که بسیاری از مخاطبان سینما مشتاق به مشاهده آن هستند. علم و تخیل از همان زمان آغاز پدیده فیلم‌های سینمایی در این صنعت حضور داشته‌اند. ولی سوال اینجا است که کدام یک از آنها به واقع دلچسب هستند؟ پاسخ دادن به این سوال به نحوی که بتوان تمام طرفداران این ژانر را راضی نگه داشت کاری تقریبا غیرممکن است. در این لیست قصد داریم ۳۰ فیلم برتر سینما را در این ژانر محبوب رده بندی کرده و معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

  1. Snowpiercer «برف شکن»

۹۵%

اکثر فیلم‌های حاضر در این لیست عناوینی بزرگ هستند که به احتمال زیاد نام آنها را در گذشته شنیده‌اید حتی اگر آنها را ندیده باشید. «برف شکن» شاید این ویژگی خاص را در این لیست نداشته‌باشد اما با این وجود، تاریخ اکرانِ اخیر (۲۰۱۳) فیلم به همراه انتشار محدود آن باعث می‌شود حتی نام آن را نیز نشنیده باشید اما قطعا این موضوع باید تغییر یابد. کاگردان کره‌ای، بانگ جون هو در فیلم انگلیسی زبان خود کریس اِونز را در نقش مسافری در قطار در آینده قرار می‌دهد، آینده‌ای که در آن کل دنیا توسط یخ پوشیده شده‌است. تنها کسانی که توسط قطار همواره در حال حرکت هستند زنده می‌مانند و و کیفیت زندگی بستگی به قستی از قطار دارد که افراد در آن ساکن هستند. کسانی که در انتهای قطار قرار دارند دست به شورش می‌زنند و از این طریق به سمت جلو حرکت می‌کنند. در این فیلم می‌توانید هم شاهد سکانس‌های اکشن زیبا باشید و هم امتحانی واقعی را بر روی حس اقشار مختلف جامعه نسبت به یکدیگر مشاهده کنید.

  1. Interstellar «میان‌ستاره‌ای»

۷۱%

کریستوفر نولان هیچ گاه در استفاده از ایده‌های دیوانه وار ترسی به خود راه نداده است و دو فیلم علمی تخیلی حاضر در کارنامه کاری او نشان دهنده همین موضوع است. فیلم دوم او در این ژانر سفر میان‌ستاره‌ایِ کوبریک وارِ او به فضا در اینتراستلار است. با کمک و مشاوره فیزیکدان کیپ ثورن، نولان نه تنها توانست نمایشی کاملا دقیق از تاخیر زمان، سیاه چاله‌ها و سفر فضایی بدون رسیدن به سرعت نور را ارائه دهد، بلکه ثورن را برای اکتشاف‌هایی جدید در قسمت‌‌های عملی ترغیب کرد. خلق فیلمی علمی تخیلی آمیخته شده با احساسات قوی یک موضوع جدا است اما اینکه در مسیر ساخت آن بتوان به پیشرفت علم کمک کرد اتفاقی عالی و فوق العاده است.

  1. Eternal Sunshine of the Spotless Mind «درخشش ابدی یک ذهن پاک»

۹۳%

راه‌های بسیار زیادی برای توصیف فیلم «درخشش ابدی یک ذهن پاک» وجود دارد. فیلم درامی علمی تخیلی است، یک کمدی عاشقانه است، به واقع فیلم از هر جهت ذهن شما را به چالش جدی می‌کشد. «درخشش ابدی» در کنار موضوعات بالا، چیزهای بیشتری برای ارائه دارد. چارلی کافمن در سال‌های اخیر در نوشتن داستان‌های نامتعارف نامی برای خود دست و پا کرده‌است اما «درخشش ابدی» را باید شاهکار او قلمداد کنیم. هنگامی که این فیلم راهی اکران عمومی شد، برای بسیاری این موضوع از قبل اثبات شده بود که جیم کری تنها بازیگر کمدی نیست و همچنین می‌دانستیم که کیت وینسلت چه توانایی‌هایی در بازیگری دارد، اما در این فیلم شاهد وجه کاملا متفاوتی از این دو بازیگر بودیم. داستان پیرامون دو شخصیت جریان دارد که در گذشته رابطه‌ای عاطفی را بین خود تجربه کرده‌اند و حال تصمیم می‌گیرند خاطرات خود از یکدیگر را به طور کامل پاک کنند. فیلم لحنی کاملا عجیب دارد اما این موضوع به هیچ وجه مانع لذت بردن شما از آن نمی‌شود.

  1. The Terminator «نابودگر»

۱۰۰%

هیچ لیستی از عناوین علمی تخیلی نمی‌تواند بدون حضور فیلمی که یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ سینما را خلق کرد، کامل باشد. «نابودگر» آرنولد شوارتزنگر را در قالب ماشینی آدم کش معرفی کرد و مخاطبان با در نظر گرفتن چهره‌ و فیزیک او، این موضوع به صورت کامل قبول کردند. اگرچه فیلم جلوه‌های بصری خیره کننده‌ی دنباله‌های خود را یدک نمی‌کشد اما همین موضوع باعث شده‌است که کماکان «نابودگر» را ستایش کرده و بدان احترام بگذاریم. موضوع فیلم نبردی بدون امید در برای نیرویی غیر قابل شکست است و قرار نیست این موضوع زیبا باشد. می‌دانیم که اکثر دنباله‌های فیلم نتوانستند به موفقیت عنوان اوریجینال برسند اما دلیل وجود همین دنباله‌ها نیز موفقیت فوق‌العاده فیلم اول است.

  1. Wall-E «وال‌ای»

۹۶%

یکی از به یاد ماندنی‌ترین فیلم‌های علمی تخیلی به موضوع ویژگی‌های هوش مصنوعی، عشق مابین دو هوش مصنوعی و علل نابودی خانه بشریت می‌پردازد. همچنین این فیلم یک انیمیشن از استودیوی افسانه‌ای پیکسار است. پیکسار در موضوع خلق فیلم‌های خوب سابقه‌ای تقریبا بدون نقص دارد، با این وجود، «وال‌ای» را باید انیمیشنی با کلاسِ کاملا متفاوت تلقی کنیم. فیلم به قدری عالی است که بیش از نیمی از آن حتی به وجود دیالوگ نیازی ندارد. «وال‌ای» با فاصله بسیار بهترین انیمیشن علمی تخیلی است که تا به اکنون ساخته شده‌است و شخصیت وال‌ای یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ فیلم‌های علمی تخیلی خواهد بود. عشق مابین وال‌ای و ایو یکی از زیباترین داستان‌های رمانتیک تاریخ سینما است.

  1. Jurassic Park «پارک ژوراسیک»

۹۳%

این روزها بازی در مقابل پرده سبز و در برابر شخصیت‌هایی که وجود خارجی ندارند موضوعی کاملا عادی برای بازیگران حرفه‌ایِ سینما و تلویزیون است، موضوعی که باور آن در زمان اکران فیلم استیون اسپیلبرگ یعنی «پارک ژوراسیک» کمی سخت به نظر می‌آمد. اگرچه اکثر جلوه‌های بصری استفاده شده در این فیلم این روزها قدیمی به نظر می‌رسند اما دایناسورها به هیچ وجه این وضعیت را ندارند. این موضوع در کنار یکی از بهترین موسیقی‌های متن نوشته شده توسط جان ویلیامز، فیلم را تبدیل به یکی از جذاب‌ترین و هیجان انگیزترین عناوینی می‌کند که می‌توان به تماشای آن نشست. در واقع این دو عنصر در کنار یکدیگر هستند که باعث می‌شوند مشاهده فیلم در عصر حاضر نیز تجربه‌ای لذت بخش برای مخاطب باشد.

  1. The Martian «مریخی»

۹۳%

وقتی فیلمی در ژانر علمی تخیلی نامزد دریافت جایزه اسکار می‌شود باید اطمینان داشت که با عنوانی منحصر به فرد روبرو هستید. «مریخی» یکی از جدید ترین فیلم‌های ساخته شده در این ژانر است که انکار آن برای قرار گرفتن در این لیست کاری بسیار سخت است. اگرچه فیلم را باید نسخه فضایی فیلم Cast Away بدانیم اما باید گفت که فیلم چیزی بیشتر از آن برای عرضه دارد. در فیلم شاهد حضور تمام اتفاقاتی هستیم که دوست داران این ژانر بدان علاقه دارند؛ سفر فضایی، جهان‌های بیگانه و حقایق علمی قابل باور که باعث می‌شود اکثر مخاطبان به صورت منطقی آن را قبول داشته‌باشند. این موضوع را نیز به ویژگی‌های «مریخی» اضافه کنید که فیلم از عناصر طنز به خوبی استفاده می‌کند، موضوعی که به صورت حتم از آن لذت خواهید برد.

  1. Aliens «بیگانگان»

۹۸%

ساخت دنباله برای فیلم بدون نقص «بیگانه» به کارگردانی ریدلی اسکات وظیفه‌ای سخت برای جیمز کامرون بود اما او به خوبی توانست از پس این کار بر آید. او به جای خلق دوباره وحشت فیلم اوریجینال، تنش موجود در آن را با اکشن فضایی معاوضه کرد. «بیگانگان» و «بیگانه» دو فیلم کاملا متفاوت هستند و طرفدران سینما همواره در این مورد اختلاف نظر دارند که کدام فیلم بهتر از دیگری است. در نهایت تصمیم بر این شد که از بین این دو فیلم، دنباله ساخته شده توسط جیمز کامرون در این لیست قرار گیرد و این اطمینان را به شما می‌دهیم که این دنباله یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی است که تا به امروز ساخته شده‌است. طرفداران فیلم اوریجینال نیز فعلا منتظر بمانند.

  1. Planet of the Apes «سیاره میمون‌ها»

۹۰%

چه کسی فکر می‌کرد که بعد از گذشت این همه سال، کماکان فیلمی پیرامون سیاره‌ی اداره شده توسط میمون‌ها، در بین مخاطبان سینما جذاب و محبوب باشد. فیلم اوریجینال بیشتر به خاطر پایان مرموز خود معروف شد اما تاثیر آن بر روی فرهنگ عمومی را نمی‌توان به هیچ وجه نادیده گرفت. به دنبال فیلم اوریجینال دنباله‌های مختلف ساخته شد، اقتباس‌های بسیار صورت گرفت و موضوعات جانبی فراوان پیرامون آن بررسی شد و حال نیز سری جدید از این فیلم‌های سینمایی در سال‌های اخیر به موفقیت‌های چشمگیر دست یافته‌اند. هیچکدام از این اتفاقات میسر نبود اگر چارلتون هستون و «میمون‌های لعنتی کثیفش» در ۱۹۶۸ پا به سینما نمی‌گذاشتند.

  1. Star Trek II: The Wrath of Khan «استار ترک ۲: خشم کان»

۸۸%

شما به سختی می‌توانید در مورد ژانر علمی تخیلی صحبت کنید و حرفی از فیلم‌های «استار ترک» به میان نیاید. در تمام سال‌های حضور این سری در سینما و تلویزیون باید اعتراف کرد که این مجموعه بالا و پایین‌های بسیاری را تجربه کرده است اما کماکان به طور قطع می‌توان گفت که عنوان دوم این فرنچایز با نام «خشم کان» بهترین آنها به شمار می‌آید. اگر از طرفداران پر و پا قرص «استار ترک» هستید به طور قطع می‌دانید که این فیلم در معرفی یکی از بهترین شروران این سری، عملکردی بدون نقص داشت. بازی عالی ریکاردو مونتال‌بن در نقش کان یکی از ویژگی‌های بارز این فیلم به شمار می‌آید. این فیلم به قدری خوب است که مجموعه‌ فیلم‌های جدید قصد دارند برداشت خود را از آن داشته‌باشند اما این امکان وجود ندارد که اثری بدون نقص را بهبود داد.

شما می‌توانید مقاله قبلی در این موضوع را از اینجا مشاهده کنید.

منبع: CinemaBlend

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • eftekhary2010 says:

    instellar رو ۲۱م گذاشتی؟
    بهترین فیلم تخیلی که تمام زندگیم دیدم اونوقت ۲۱م گذاشتی فیلم های بعد اون چرت مزخرفه martian چی داره مثلا ؟؟
    جز ۳۰ فیلم برتر IMDB هم هست ؟؟
    Instellar حقشه اول باشه بی انصافی کامله

    • حمیدرضا قهرمانی says:

      ممنون بابت اینکه خوندید.
      من رده بندی نکردم. این مقاله ترجمه شده.
      طبیعیه که نظرات متفاوت باشه