هیئت داوران جشنواره کن ۲۰۱۷ معرفی شدند

26 April 2017 - 11:01

روز گذشته از ترکیب هیئت داوران هفتادمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در حالی که کمتر از ۲۰ روز تا آغاز هفتادمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن باقی مانده، از ترکیب هیئت داوران بخش مسابقه این رویداد فرهنگی پرده برداری شد. هیئت داوران امسال، شاید یک نمونه استثنایی در ادوار اخیر جشنواره به حساب آید. هیئتی که نه تنها هیچ چهره ناشناخته ای در میانشان نیست، بلکه همگی کارنامه بسیار روشنی در سطح جهان دارند.

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شده بود، ریاست هیئت داوران کن امسال در بخش مسابقه بر عهده پدرو آلمادوار است. فیلمساز سرشناس اسپانیایی که بارها به خاطر آثاری چون «زنان در آستانه فروپاشی عصبی»، «همه چیز درباره مادرم»، «با او حرف بزن»، «تربیت بد»، «بازگشت»، «پوستی که در آن زندگی می کنم»، «جولیتا» و… مورد توجه کن و هالیوود قرار گرفته است.

در کنار او جسیکا چستین، بازیگر آمریکایی سرشناسی قرار دارد که دو بار به خاطر فیلم‌های «خدمتکار» و «سی دقیقه پس از نیمه شب» نامزدی در اسکار را تجربه کرده است. بازی در فیلم‌های «در میان ستارگان» کریستوفر نولان، «مریخی» رایدلی اسکات و «خشونت بارترین سال» از جی. سی. چاندور، این بازیگر ۴۰ ساله را تبدیل به یکی از شناخته شده‌ترین هنرمندان هالیوود تبدیل کرده است. چستین همین‌طور با فیلم «درخت زندگی» ترنس مالیک سابقه حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم کن را داشته.

ویل اسمیت دیگر عضو آمریکایی هیئت داوران امسال است. این بازیگر سیه چرده که روزگاری بفروش‌ترین هنرپیشه نقش اول مرد آمریکایی به حساب می‌آمد، اگرچه از آن روزها فاصله گرفته اما سال گذشته با فیلم «جوخه انتحار» و بازی در کنار جرد لتو و مارگو رابی دوباره طعم فروش بالا در سینماهای جهان را مزه کرد. ستاره مجموعه «مردان سیاه پوش» که سابقه بازی در فیلم‌هایی مثل «من افسانه هستم» و «هنکاک» را هم در پرونده اش دارد دوبار با فیلم‌های «علی» و «به دنبال خوشبختی» نامزدی در اسکار را تجربه کرده است. جالب این که او اگرچه تاکنون موفق به دریافت مجسمه طلایی هالیوود نشده اما تا همین جا چهار بار جایزه گرمی، مهم‌ترین جایزه صنعت موسیقی آمریکا را به خاطر اجراهای رپ خودش برده و شش بار هم برنده «امریکن میوزیک اواردز» شده است.

شاید ناشناس‌ترین عضو هیئت داوران هفتادمین دوره کن برای ما، فن بینگ بینگ، بازیگر، خواننده و تهیه‌کننده چینی باشد. اگر کارهایش در سینمای کشور خودش را در نظر نگیریم، بینگ بینگ با حضور در بلاک باستر «مردان ایکس: روزهای گذشته آینده» کنار چهره‌هایی چون هیو جکمن و جنیفر لاورنس، و بازی در فیلم «مرد آهنی ۳» در کنار رابرت داونی جونیور، ربکا هال، کوئنیت پالترو و سر بن کینگزلی شناخته می‌شود.

یکی دیگر از کشف‌های جشنواره کن در سال‌های اخیر پائولو سورنتینو، کارگردان حالا دیگر مشهور ایتالیایی است. همان مرد ناپلی که پس از بردن جایزه اسکار به خاطر فیلم «زیبایی بزرگ» جایزه‌اش را به دیگو آرماندو مارادونا، اسطوره آرژانتینی باشگاه ناپولی ایتالیا تقدیم کرد. سورنتینو با هر دو فیلم آخرش، «زیبایی بزرگ» و «جوانی» توانسته حضور در بخش مسابقه جشنواره کن و نامزدی نخل طلا را تجربه کند. او اخیرا مشغول ساخت سریال «پاپ جوان» با حضور جود لاو در نقش اصلی بوده.

شاید در حال حاضر مارن آده بیش از هرکسی در دنیا از دونالد ترامپ متنفر باشد. چرا که تا قبل از ریاست جمهوری او، سال، سال آده و فیلمش «تونی اردمن» بود و داشت همه جوایز مهم سال را درو می‌کرد. اما ناگهان با انتخاب ترامپ، رای دادن به «فروشنده» اصغر فرهادی تبدیل به یک اقدام اعتراضی شد و دست این فیلمساز آمریکایی از اسکار کوتاه ماند. او اگرچه بعد‌ها با گفتن این جمله که حمایت از یک ایدئولوژی مهم‌تر از حمایت از یک فیلم است، خودش از اسکار «فروشنده» حمایت کرد اما بدون شک ترجیح می‌داد در هشتاد و نهمین دوره این مراسم نام او به جای اصغر فرهادی خوانده شود. حالا اما آده برای داوری در جشنواره کن انتخاب شده و باید پایان تلخ فصل جوایز را فراموش کند. حالا او خودش باید تکلیف نخل طلا را تعیین کند.

انیس ژویی بازیگر، فیلمنامه نویس، کارگردان و خواننده فرانسوی عضو هفتم هیئت داوران است. او تا کنون هفت بار جایزه سزار (اسکار فرانسه) را به خودش اختصاص داده و به خاطر فیلم «طعم دیگران» نامزدی در اسکار فیلم خارجی زبان را هم تجربه کرده. ژویی سال ۲۰۰۴ هم به خاطر نوشتن فیلمنامه «به من نگاه کن» توانست جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن را ببرد.

گابریل یارد موزیسین شناخته شده فرانسوی متولد لبنان که به خاطر ساخت موسیقی فیلم «بیمار انگلیسی» در سال ۱۹۹۶ اسکار بهترین موسیقی متن را برده هم در میان اعضای هیئت داوران حضور دارد. او در سال‌های اخیر همکاری نزدیکی با آنجلینا جولی داشته و موسیقی فیلم‌های «در کنار دریا» و «در سرزمین خون و عسل» را نواخته است. از دیگر آثار مهم یارد می‌توان به «شکلات»، «توریست»، «تروا»، «کوهستان سرد» و «شهر فرشته‌ها» اشاره کرد.

دیگر عضو کمتر شناخته شده و آسیایی هیئت ژوری امسال، پارک چان ووک از کره جنوبی است. او که به نوعی یکی از نماد‌های سینمای کره است با ساخت سه گانه «انتقام» در جهان شناخته می‌شود. چان ووک سال ۲۰۰۴ برای قسمت دوم این سه‌گانه، «اولد بوی» توانست توجه کوئنتین تارانتینو، رئیس ژوری جشنواره کن در دوره پنجاه و هفتم را به خودش اختصاص دهد و جایزه «گرند پری» این فستیوال را ببرد. او در جشنواره‌های برلین و ونیز هم سابقه موفقیت دارد.

منبع: تسنیم

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.