ده‌نمکی: از شهرداری تا آستان قدس و سپاه فیلم سینمایی می‌سازند

3 May 2017 - 21:33

مسعود ده نمکی کارگردان پرحاشیه سری فیلم‌های «اخراجی‌ها» در یک مناظره با محمد مهدی عسگر‌پور می‌گوید برخی از فیلم‌هایی که توقیف شدند و یا جوایز اسکار و خرس طلایی را از آن خود کردند، با بودجه دولتی ساخته شدند. او همچنین در ادامه با انتقاد از برخی کارگردانان اضافه کرد بعضی از فیلمسازان، اسم فیلمشان را فلان وزیر انتخاب می‌کند، اما آن‌ها چندی بعد می گویند که حکومت نمی‌گذارد فیلم بسازم.

مسعود ده نمکی درباره ساخت فیلم‌های سینمایی با بودجه نهادهای دولتی در مناظره‌ای که به میزبانی خبرآنلاین برگزار شد، گفته است:

اگر تیتراژ فیلم‌های اپوزیسیون را ببینید ، اتفاقا با پول‌های نهادهای عمومی ساختند. همین‌هایی که اسکار گرفتند و خرس بردند. خیلی از این فیلم‌هایی که حتی توقیف شدند هم از همان پول۲های ارگانی گرفتند. این دیگر بعضی از بازی است که سیاسی کاری کنند. طرف اسم فیلمش را فلان وزیر گذاشته و الان می‌گوید نمی‌گذارند من فیلم بسازم.

کارگردان «اخراجی‌ها» معتقد است مدیران برخی از ارگان‌ها به دلیل بی‌سوادند و وقتی سفارش تولید فیلم می‌دهند، دچار دردسر می‌شوند:

در این ارگان‌ها وقتی فیلم سفارشی دادند بسازند، این‌قدر این سفارش‌دهندهها بی سواد بودند که فیلم ضد خودش عمل کرده است چون رفتند دادند کسی بسازد که باور به آن چیزی که خواسته بسازد، نداشته. از شهرداری گرفته تا آستان قدس و سپاه دارند فیلم می‌سازند. خیلی از این فیلم‌هایی که می بیند محصول همین ارگان‌هاست.

ده نمکی در ادامه با مقایسه فیلم‌های خود با برخی فیلمسازان می‌گوید که اگر او هم روزی بخواهد فیلم تاریخی بسازد برای تامین بودجه آن به سراغ برخی ارگان‌ها خواهد رفت:

فیلم‌های من کمی فرق داشته. چون فیلم‌های من طنز بوده و فیلم قبلی ، هزینه فیلم بعدی را تامین کرده است ولی شاید من هم فیلم بسازم تاریخی باشد و بروم سراغ این ارگان ها. یا مثلا برای این‌که تیزر بگیری، نمی‌توانی با این ارگان‌ها کار کنی. ولی شما نمی‌توانی بگویی که پول گرفتن از ارگان بد است اما از فلان آقازاده ژست روشنفکری باشد. این که از آقازاده‌ها و کارتل‌ها بگیری که بدتر است! دارند پولشویی می‌کنند.

کارگردان «رسوایی» تاکید می‌کند که تاکنون برای ساخت فیلم‌هایش از هیچ ارگانی بودجه نگرفته است:

منی دارم این حرف را می‌زنم که هیچ وقت از جایی بودجه نگرفتم. ولی وقتی فیلم جنگی می سازی مگر می‌شود از نیروهای نظامی کمک نگیری؟ در خود هالیوود هم تانک در دست ارتش است دیگر. ولی بعضی وقت‌ها یکی خودش فیلمی می‌سازد که ارزش دارد. هم اجتماعی و هم ملی. باید از آن فیلم حمایت شود و در اکران، در ساخت تا فیلمساز دلگرم شود که باز هم کار ارزشمند بسازد.

کارگردان سریال «دارا و ندار» که سابقه نسبتا زیادی در عرصه مطبوعات از جمله سردبیری هفته‌نامه‌هایی از «شلمچه» و «جبهه» را دارد، می‌گوید تا به امروز از هیچ رانتی استفاده نکرده است ولی اصلاح طلب‌ها و اصولگرایان برای تخریب او چیزی کم نگذاشتند:

می‌گویند من رانت داشتم اما همه می‌دانند و اگر کمی مطالعه کنند، می بینند دیواری کوتاه‌تر از من هیچ وقت نبوده است. سر «اخراجی‌ها ۱» ، اصلاح طلب‌ها که حسابی ما را زدند اما آن طرفی هم هم کم نگذاشتند. ۱۵ تا سردار علیه من نامه نوشتند برای «اخراجی‌ها ۱». نامه را برای عالی‌ترین مقامات نوشتند که اقای رضایی جلویش را گرفت.

ده‌نمکی در ادامه روایت عجیبی را در مورد پخش نسخه قاچاق فیلمش مطرح می‌کند:

مثلا فیلم «اخراجی‌ها» را نسخه با کیفیتش را دادند بیرون! همه می دانند این فیلم را چه کسی می توانسته بدهد بیرون. بعد فیلم «اخراجی‌ها ۲» را آپلود کردند در اینترنت. آن زمان امکانات اینترنتی برای مردم عادی این قدر امکان‌پذیر نبود. از همین خبرآنلاین تا آن طرف مرا سر فیلم‌هایم در این سال ها می زدند. هیچ‌کس قدر من برای فیلمسازی ، هزینه نداده است. شاید آن اقبال عمومی فیلم‌هایم نگذاشته هزینه‌هایی که دادم دیده شود.

مسعود ده نمکی که سال ۹۴ با فیلم «رسوایی۲» به سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آمد، معقتد است در زمان اکران این فیلم، تلویزیون جدیدترین ساخته‌اش را بایکوت کرد. ده نمکی در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که در زمان نمایش عمومی «رسوایی۲» تیزر این فیلم بارها از رسانه ملی به روی آنتن رفت و شبکه GEM هم اقدام به پخش تیزرهای فیلم ده نمکی کرد:

درباره همین «رسوایی ۲» ببینید چه فضایی برایم ساختند. فیلمم را بایکوت محض کردند. همین برنامه‌های  تلویزیونی هیچی درباره‌اش نگفتند. وقتی ما در «رسوایی ۲» صحنه آن زلزله را خودمان ساختیم که پول از کشور خارج نشود ، نگفتند بیایند نگاه تخصصی در جشنواره به این جلوه‌های ویژه داشته باشند. تاوان حرف‌های متفاوت زدن این است. وقتی من «فقر و فحشا» را ساختم ، همه این فیلم را کوبیدند. کاری کردند که توقیف شود. کلی برایش فحش خوردم. بعد از ۱۵ سال الان این بحث خیلی داغ شده است. همین چندی قبل درباره چنین موضوعی شبه مستندی را ساختند که همه مسئولین نظام نشستند، دیدند و گریه کردند. مثلا روزنامه هایی از من را ببینید که تا به حالا بسته شده است. شما اصلاح طلب‌ها حق‌تان است بسته شود اما ببینید چند تا رسانه من را بستند و رافت اسلامی هم شامل حالم نشد!

منبع: آی‌سینما

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.