کارگردان «گشت ۲»: فروش بالای هیچ فیلمی از شایستگی فیلم‌های اصغر فرهادی کم نمی‌کند

4 May 2017 - 18:47

«گشت ٢» از آغاز اکران تا به امروز توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را کسب کند؛ عنوانی که پیش‌تر به فیلم اخیر اصغر فرهادی «فروشنده» داده شد و این‌بار عاید فیلمی شده که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن را با سینمای اصغر فرهادی قیاس کرد.

این نخستین‌بار نیست که تحلیلگران سینما، از واکنش مخاطبان به فیلم‌های روی پرده غافلگیر می‌شوند و نمی‌توانند تحلیل درستی از مخاطبانی که دو فیلم «فروشنده» و «گشت ٢» را انتخاب می‌کنند، ارائه دهند؛ اما قدر مسلم این است که علاقه‌مندی مردم به تماشای فیلم‌های طنز و مفرح نسبت به‌ گونه‌های دیگر سینمایی بیشتر است و ظاهرا اگر فیلمی با شوخی‌های خاص و کنایه‌های اجتماعی و بعضا سیاسی بتواند مخاطبانش را راضی کند، شرایط خوبی در اکران خواهد داشت.

با همه اینها هنوز چندهفته‌ای به پایان اکران فیلم‌های نوروزی سینماها باقی است و فیلمی مثل «گشت ٢» منتظر است رکوردشکنی‌اش را جشن بگیرد. باید دید تا پایان سال چه اتفاقی در انتظار سینمای ایران خواهد بود. در روزهای منتهی به پایان اکران «گشت ٢» با سعید سهیلی، کارگردان این فیلم سینمایی گفت‌وگویی کردیم و از دلایل پرفروش‌شدن «گشت ٢» پرسیدیم.

«گشت ٢» به‌نوعی در اکران رکوردشکن شد. این میزان فروش فیلم را پیش‌بینی می‌کردید؟
پیش‌بینی نمی‌کردم فیلم رکوردشکن شود، البته پیش‌بینی می‌کردم فیلم فروش خوبی در اکران داشته باشد و مخاطبان بسیاری را جذب خواهد کرد. خوشحالم که «گشت ٢» با تمام سنگ‌اندازی‌ها و کارشکنی‌ها دیده شد و مورد استقبال قرار گرفت. من در جریان اکران «گشت ١» به دلیل شرایط نامطلوب اکران سیلی خوردم و این سیلی را با فروش «گشت٢» پاسخ دادم. فروش این فیلم سیلی‌ای بود به بدخواهان؛ اما امیدوارم در ماه‌های آینده فروش «گشت ٢» نیز به واسطه فیلم دیگری شکسته شود. درست است که ما افتخار پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را از دست خواهیم داد؛ اما طبعا مثل تمامی اهالی سینما، موفقیت این حرفه را می‌خواهیم و هر قدر فروش فیلم‌ها بیشتر شود، می‌توان به موفقیت‌های بیشتر سینمای ایران امیدوار بود.

‌ فکر می‌کنید دلیل موفقیت «گشت ٢» چیست؟
قطعا موفقیت این فیلم یک دلیل مشخص ندارد. گاهی بازیگری که در یک فیلم دیده می‌شود و عاملی برای فروش فیلم محسوب می‌شود، در فیلمی دیگر چندان موفقیتی کسب نمی‌کند یا سایر مواردی که می‌تواند یکی فیلم را به فروش بالایی برساند. عید نوروز چند فیلم اکران شد و در‌این‌میان تنها دو فیلم «گشت ٢» و «خوب، بد، جلف» به فروش خوبی دست پیدا کرد؛ به‌هر‌حال همیشه ژانرها و گونه‌های مختلفی از فیلم‌ها ساخته و اکران می‌شود؛ اما من معتقدم دو نوع فیلم وجود دارد. فیلم‌هایی که در کنار مردم هستند و فیلم‌هایی که در مقابل آنهاست. فیلم‌هایی که در کنار مردم است، از نظر من فروششان تضمین‌شده است و فیلم‌های مقابل مردم محکوم به شکست‌اند. فیلم‌هایی از جنس «گشت ٢» که سعی کرده دغدغه‌های مردم را نمایش دهد و در کنار آن فضای شاد و مفرحی را ایجاد کند، طبعا بازخوردهای خوبی هم از مخاطب خواهد گرفت؛ چراکه مخاطب با فیلم همذات‌پنداری می‌کند و دغدغه‌هایش را در فیلم می‌بیند و بُغض‌شان فروخورده نشده. «گشت ٢» به مردم امید و لبخند می‌دهد و این اتفاق خوشایندی است.

‌ این موضوع که فیلم «گشت ٢» نماینده سینمای بدنه و تجاری است، تا چه حد برای شما خوشایند است؟
سینمای آماتور، تجربی و بدنه یا به‌نوعی حرفه‌ای از دسته‌بندی‌های انواع گونه‌های سینماست. سینمای آماتور یا هشت‌میلی‌متری قدیم یا فیلم‌های کوتاه، سینمای تجربی که اساسا دارای مضمون و ساختارهای متفاوتی هستند و درنهایت سینمای بدنه یا حرفه‌ای که بی‌راه نیست، اگر بگوییم سینمای دنیا به‌اصطلاح روی کاکل سینمای بدنه سوار است و به‌هرحال فیلم‌هایی از جنس «گشت ٢» نیز متعلق به همین سینماست و مخاطبان خودش را دارد.

هدف شما شکستن رکورد فروش «فروشنده» بود؟
حقیقتا هدفی که بر مبنای آن فروش فیلم خاصی را بشکنیم، نداشتیم. هدف این بود که فیلم خوب دیده شود و فروش مناسبی داشته باشد. اگر این فیلم در زمان اکرانش فروش خیلی از فیلم‌ها را شکسته، به دلیل استقبال تماشاچی بوده. حالا که صحبت از فیلم «فروشنده» شد، بگوییم که اگر هر فیلم دیگری رکورد فروش «فروشنده» را بزند یا اگر «فروشنده» با رقمی کمتر از چیزی که هست، می‌فروخت؛ هیچ‌چیز از شایستگی سینمای اصغر فرهادی و فیلم بی‌نظیرش کم نمی‌کرد. اینجا تنها بحث مخاطب مطرح است. سینمای اصغر فرهادی در سال‌های اخیر نماینده شایسته سینمای ایران در عرصه‌های بین‌المللی است و فروش بالای هیچ فیلمی در اکران از شایستگی فیلم‌های اصغر فرهادی کم نمی‌کند.

‌ به‌هر‌حال در شرایط نابسامان اکران سینمای ایران، بحث آمار و ارقام فروش یکی از دغدغه‌های صاحبان فیلم‌ها است و بعضا اتفاقات و حواشی اکران فیلم‌ها و مسابقه بر سر رکورد‌شکنی همیشه بوده و خواهد بود، چقدر فتح‌کردن گیشه سینمای نوروز برای شما مهم بود؟
دیگران را نمی‌دانم و اساسا خیلی درباره کارگردان‌هایی که با این نیت به رقابت اکران وارد می‌شوند، کاری ندارم؛ اما فروش بالای «گشت٢» برای من مهم بود؛ به‌‌ دلیل‌ اینکه این فیلم مورد بی‌مهری بسیاری از مسئولان فرهنگی و هنری کشور قرار گرفت و به حقش نرسید. «گشت ٢» بدون داشتن تیزر تلویزیونی و تبلیغات ماهواره اکرانش را آغاز کرد؛ بنابراین مشخص است که این فیلم پتانسیل خوبی برای فروش داشته. فیلم‌های دیگری که وارد عرصه رقابت نوروزی شدند، امتیازات ویژه‌ای داشتند؛ مثل فیلم «ماجرای نیمروز» که شاید روزی صد تیزر تلویزیونی داشت و مردم مدام نام این فیلم را از رسانه ملی می‌شنیدند یا فیلم «یک روز بخصوص» که تبلیغات داشت. حتی سال گذشته فیلم «۵٠ کیلو آلبالو» با پخش تیزرهای ماهواره‌ای توانست بسیاری را متوجه اکرانش کند و فروش خوبی داشت؛ اما «گشت ٢» امکان تبلیغی مناسبی نداشت و به نظر من رسیدن به چنین فروشی جای افتخار دارد. اگر فیلم ما به اندازه «۵٠ کیلو آلبالو» تیزر ماهواره‌ای داشت، قطعا با فروش بالای ٢۵‌ میلیارد تومان به اکرانش پایان می‌داد و این فیلم با تکیه بر پتانسیلش در اکران می‌درخشید. متأسفم که «گشت ٢» از شرایط مساوی تبلیغات برخوردار نبود و پیش‌بینی من ردکردن رقم ٢٠‌ میلیارد در پایان اکران است و رسیدن به همین رقم رکورد عظیمی در سینمای ایران خواهد بود.

منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.