بزرگترین تغییرات صنعت فیلمسازی از دیدگاه رابرت ردفورد چیست؟

14 August 2016 - 14:51

هم روش ساخت و هم روش اکران و پخش فیلم‌ها نسبت به دهه‌های گذشته تغییرات زیادی داشته است و رابرت ردفورد (Robert Redford) با ۶۰ سال سابقه‌کاری و شروع کار در سال ۱۹۶۰ با سریال Maverick «تک رو» این تغییرات را به وضوح دیده است. با این تجربه‌ی زیادی که رابرت ردفورد دارد؛ شاید بعضی‌ها با خود فکر کنند که ایشان مهم‌ترین تغییری که هالیوود داشته را چه چیزی می‌داند. جواب این سوال این است که در اواخر دهه‌ی ۷۰ و اوایل دهه‌ی ۸۰ و همه‌گیر شدن شبکه‌های تلوزیونی کابلی و عوض شدن نگاه استدیوها به پروژه‌های خود، مهم‌ترین تغییرات دنیای هالیوود شکل گرفت. 

رابرت ردفورد که یکی از شخصیت‌های اصلی بازسازی فیلم Pete’s Dragon «اژدهای پیت» است؛ طی یک مصاحبه در شهر لس‌آنجلس در جواب به این سوال که چه چیزی صنعت فیلمسازی امروز را از دوره‌ای که او کار خود را شروع کرده، متمایز می‌کند و مهم‌ترین تغییر دنیای هالیوود چه بوده؛ اینگونه پاسخ داد:

در بین سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰ که شبکه‌های کابلی در حال افزایش بودند و سیستم VOD (استفاده از کامپیوتر‌های شخصی و تلویزیون‌های تعاملی برای انتخاب برنامه مورد علاقه) داشتند روی کار می‌آمدند صنعت فیلمسازی بیش‌ترین تغییر را داشت. در این سال‌ها هالیوود بیشتر متمرکز شد و دیگر فیلم‌های کوچک در آن ساخته نمی‌شد و تمرکز فقط بر روی فیلم‌های بزرگی بود که درآمد‌زایی زیادی داشتند.

البته طرفداران می‌دانند که در همان دوره رابرت ردفورد حداکثر تلاش خود را کرد تا این تحول در صنعت فیلمسازی را تسهیل ببخشد. او به بنیان گذاری فستیوال سالانه‌ی Sundance Film «فیلم ساندنس» در پارک سیتی در ایالت یوتا کمک کرد. فستیوال سالانه‌ی Sundance Film مربوط به فیلم‌های کوچک‌تر، مستقل و هنری محور است که به آن‌ها  کمک می‌کند دیده شوند. در ۳۸ سال گذشته رقابت بین تلوزیون و سینما به طور پیوسته در حال افزایش است، ولی فستیوال ردفورد هنوز با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد و چندی از بهترین فیلم‌سازان را به ما معرفی کرده است.

آیا شما با دیدگاه رابرت ردفورد موافق هستید یا باور دارید که گسترش جلوه‌های بصری و برداشت‌ها از یک ژانر بزرگ‌ترین تغییرات صنعت فیلم‌سازی است؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: Cinemablend

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.