روایت محمد کارت از “ارادتمند،نازنین ، بهاره،تینا” + جدیدترین تصویر منتشر شده از فیلم

17 June 2017 - 20:00

محمد کارت یادداشتی درباره آخرین ساخته عبدالرضا کاهانی که مدتی‌ست دریافت پروانه نمایش آن به تعویق افتاده و حواشی برای فیلم ایجاد شده است، منتشر کرد.

این مستندساز و بازیگر سینما در این یادداشت که در اختیار ایسنا گذاشته، نوشت:

 بخشی از جامعه را در “ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا” می‌بینیم که خیلی کم  در سینمای داستانی و حتی مستند به آن‌ها پرداخته شده است. تصویری از طبقه فرادست و هجو زیستِ لَخت و باری به هرجهت برخی از آن‌هاست.

طبقه‌ای از جامعه امروز ایران که شکلِ زندگی روزمره‌شان سبک دیگری  از روابط خانوادگی و دوستانه را تعریف می‌کنند.

 در این فیلم دیگر از پدران  کلیشه‌ای زحمتکش، با چهره‌ای خسته و نگاهی خیره به ابدیت خبری نیست  و قطعا بهشت زیر پای همه مادران وجود ندارد و رفاقت‌های مدرن  هشدار معناباختگی را به مخاطب می‌دهند.

با این آشنازدایی و غریبه‌سازی مفاهیم، کاهانی این بار فیلمی ساخته که در لایه‌های زیرین، خانواده و رفاقت به معنای واقعی‌ش را تحسین می‌کند.

“ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا” کاراکترها، موقعیت‌ها و طبقه جدیدی را در پرونده کاری فیلمسازش ایجاد می‌کند، اما همان طراوت و تازگی در لحن و مولفه‌های مشترکِ، فیلم‌های موفق کاهانی همچون “هیچ ” و  “اسب‌حیوان‌نجیبی‌ست”، را دارد. (البته برخلافِ کج دهنی و لَق گویی کاراکترهای جذابِ آن فیلم‌ها، اینجا همه آدم‌ها باهم متین‌مرتب صحبت می‌کنند) اما در فرم و محتوا نیز به پختگی و انسجام بیشتری رسیده و قطعا از آخرین ساخته متوسطِ او “استراحت‌مطلق” ، قدمی رو به جلو محسوب می‌شود.

پوچی موقعیت و گفتارها، روابط بی‌هدف و فانتزی  رفتارهای بی‌قید، فضای شنگ و شوخی به فیلم داده که کاملا رنگِ متفاوتِ سینمایی که کاهانی دنبال می‌کند را در  خود دارد.

گویا “ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا” آنقدر که حیا دارد و برخلاف خواستِ موضوع،  کاراکترها و موقعیت‌ها، نبایدها را نشان نمی‌دهد حساسیت برانگیز شده است.

 مطمئنا هر سینماگری متوجه می‌شود که کاهانی با حفظ جسارت در انتخاب و پرداخت، چقدر حواسش به اکران شدن فیلم بوده و تا حد امکان، کاراکترها و موقعیتها را سانسور کرده است.

اما فیلمی که با نهایت احتیاط ساخته شده و با نقدِ زندگیِ پادرهوا، بی هدف و افسارگسیخته ، تماشاگر را به انسجام رفتاری، زیست‌ِ سلامت و پابندی بر اصول خانواده دعوت می‌کند ، به مشکل‌دار ترین اثر سازنده‌اش تبدیل می‌شود.

موضوع و موضع جدید نسبت به بخشی از طبقه بالای جامعه که در سینما کمتر دیده شده‌؛ ضرورت پرداخت به این مضمون و محتوا در سینما و جامعه امروز باعث می‌شود که برای اکران هرچه زودتر “ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا” امیدوار باشیم.»

در دیگر خبر از این فیلم سینمایی، جدیدترین عکس منتشر شده از سحر دولتشاهی را می‌بینیم که روز گذشته توسط عبدالرضا کاهانی در توییترش منتشر شد.

در حالی که به نظر می‌رسد کار کمیته بازبینی فیلم‌های توقیفی بدون اطلاع رسانی شفاف ادامه دارد، عبدالرضا کاهانی همچنان در شبکه‌های اجتماعی درباره توقعش برای اکران فیلم «ارادتمند نازنین بهاره تینا» می‌نویسد. او امروز اولین عکس از سحر دولتشاهی در این فیلم را منتشر و درباره اکران این فیلم به نکته جدیدی اشاره کرد

این فیلم جنجالی که در زمان ریاست حجت‌الله ایوبی بر سازمان سینمایی مجوز ساخت گرفت، به یکی از مشکلات دوران مدیریت ایوبی تبدیل شد. اظهار نظرهای ضد و نقیض اعضای شورای پروانه نمایش درباره قابل نمایش بودن یا نبودن فیلم باعث شد «ارادتمند نازنین بهاره تینا» به چیزی فراتر از یک فیلم توقیف شده تبدیل شود.

حتی شایعاتی منتشر شد که شورای پروانه ساخت بعد از خواندن فیلمنامه این فیلم آن را رد کرده بود، اما کاهانی با دستور مستقیم ایوبی توانسته مجوز ساخت آن را به دست آورد. شایعه دیگری حاکی از آن بود که فیلمنامه در زمان ساخت تغییر فراوان کرد و به همین دلیل قابل نمایش نیست. در هر صورت یکی از فیلم‌هایی که قرار است در کمیته ویژه تشکیل شده با دستور محمدمهدی حیدریان رئیس جدید سازمان سینمایی بررسی و تکلیفش روشن شود، «ارادتمند…» است.

کاهانی امروز با انتشار عکسی از این فیلم با حضور سحر دولتشاهی در توییتر خود نوشت:

فعلا جز اکران فریم به فریم «ارادتمند نازنین بهاره تینا» چیزی به ذهنم نمی‌رسد.

این اظهار نظر می‌تواند وضعیت فیلم را مبهم‌تر کند. چون کمیته بازبینی به گفته حیدریان با هدف یافتن راه‌هایی برای اکران فیلم‌های توقیفی تشکیل شده و رسما اعلام شده که شاید یکی از این راه‌ها تکرار فیلمبرداری برخی صحنه‌ها باشد. ضمن این که احتمالا برخی فیلم‌های بازبینی شده نمی‌توانند از سد این کمیته هم بگذرند و اگر توافقی انجام نشود، بنا به دستور وزیر ارشاد با طی دو ماه تعیین تکلیف شوند. این روشن شدن تکلیف لزوما به معنای صدور مجوز نمایش نیست.

با توجه به جو حاکم بر فضای فرهنگی کشور در روزهای اخیر و فشارهای جدید به دولت، اگر کاهانی در واقعیت به چیزی جز نمایش «فریم به فریم» آخرین فیلمش رضایت ندهد، احتمال دارد این فیلم به شکل قطعی و رسمی به محاق توقیف برود.

منبع: ایسنا و آی‌سینما

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.