دعوی حقوقی کمپانی برادران وارنر و بنیاد تالکین به نتیجه رسید

5 July 2017 - 09:00

دعوی حقوقی میان کمپانی برادران وارنر و بنیاد جی. آر. آر. تالکین در مورد حقوق دیجیتالی فیلم های Lord of the Rings (ارباب حلقه ها) و The Hobbit سرانجام بعد از سال ها به نتیجه رسید. با سینماگیمفا همراه باشید.

فیلم های ارباب حلقه ها و هابیت که ساخت کمپانی برادران وارنر هستند و پیتر جکسون (Peter Jackson) کارگردان آن هاست، از جمله فیلم های بسیار موفقی هستند که نه تنها پول ساز بوده بلکه نسل جدیدی از طرفداران را با داستان های تخیلی و فانتزی Middle-earth آشنا ساختند. سه گانه ی ارباب حلقه ها نیز بسیار موفق عمل کرد، و The Return of the King، برنده یازده بخش از جوایز آکادمی اسکار از جمله بهترین فیلم شد. این تنها فیلم فانتزی بود که به این افتخار دست یافت.

در سال ۲۰۱۲ مشکلی پیش آمد. بنیاد تالکین و انتشارات هارپرکولینز به کمپانی برادران وارنر به علت استفاده از رسانه دیجیتالی در این فیلم اعتراض کردند. بنیاد تالکین بازی آنلاین رسمی Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring: Online Slot Game را توهینی به مجموعه اصلی این فیلم قلمداد کرد.

کمپانی تالکین قرداد چند دهه قبل را پیش کشید و ادعا کرد که این عمل نقض حق کپی است و برادران وارنر تنها حق داشته اند محصول ملموسی را برای این مجموعه بسازند. از طرف دیگر، برادران وارنر ادعا کردند که بنیاد تالکین توانایی آن ها برای پیش بردن درست فیلم های اولیه را محدود کرده و میلیون ها دلار به آن ها ضرر وارد کرده است.

بعد از سال‌ها دعوا بر سر این مسئله، دعوی حقوقی ارباب حلقه‌ها/ هابیت انجام شد. مفاد این قرارداد نامشخص بوده اما این حقیقت که بازی‌های جدید مانند Middle-earth: Shadow of War  قریب الوقوع بوده کاملا محرز است و این موضوع نشان می دهد که دو طرف به راه حل دوستانه ای برای حفظ ساخت محتوای دیجیتالی دست یافته اند.

این مسئله ممکن است موقعیت خاصی باشد که باعث پیشرفت فرنچایزهای گسترده ای گردد. برخی معتقدند آن طور که فیلم‌ها و سریال های تلوزیونی تغییر می کنند، شرایط ناخوشایندی است. به راحتی می توان فهمید که بنیاد تالکین مخالف چیزی مثل بازی گوشی است اما برادران وارنر به واقعیت این شرایط واقف است و از این مشارکت نه رقمی حمایت کرده و آن ها مردم را با شیوه های جدید و خلاقانه مشغول می کنند. این سوال در اینجا مطرح می شود که تا کجا تولید محصول و پیشرفت روی هنر اثر دارد و این می تواند حرکت متعادل کننده ای برای پیشرفت کار استودیو باشد تا همه را از سناریوی اصلی منحرف کند.

منبع: screenrant

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.