بهترین مبارزان تاریخ سینما

17 July 2017 - 20:00

اگر بخواهیم صادق باشیم، این که ببینیم دو نفر در حال مبارزه با یک دیگر هستند واقعا هیجان‌انگیز است، مخصوصا زمانی که با یک استایل مبارزه‌ای به این زد و خورد می‌پردازند. این یکی از دلایلی است که در این سال‌های اخیر هنر‌های رزمی به ورزشی پرطرفدار تبدیل شده و همچنین دلیلی بر اینکه همه عاشق دیدن فیلم‌های رزمی هستند. کنگ‌فو، کاراته، کیک‌بوکسینگ، مویتای و هر استایل مبارزه‌ای که شما فکرش را بکنید، در صفحه نقره‌ای سینما همه چی مهیا است تا ورزشکاران و استادان این سبک خودی نشان دهند. در ادامه با سینماگیمفا همراه باشید.

امروز ما می‌خواهیم که به بهترین این افراد بپردازیم، بازیگرانی که مهارت‌های رزمی خود را به شکلی استادانه به نمایش‌ در‌ آوردند. قطعا شما از همین اول برخی از افراد این لیست را تشخیص دادید، برخی از آن‌ها نیز ناشناس‌تر هستند و در ادامه خواهید شناخت. اما چیزی که بین همه این افراد مشترک است داشتن یک مهارتی است که به سختی به دست آورده‌اند و نمایش در تعدادی از بهترین فیلم‌های رزمی که تا به حال ساخته شده است.

۱۵) مایکل جی وایت

ما اول از همه بازیگری را معرفی می‌کنیم که در استایل‌های مبارزه‌ای متفاوتی حرفه‌ای است و مهارت‌هایش را در تعدادی از فیلم‌ها به نمایش گذاشته است. مایکل جی وایت (Michael Jai White) از کودکی یاد‌گیری هنر‌های رزمی را آغاز کرد و اکنون دارای کمربند مشکی در رشته‌های شتکان کاراته، گجو ریو، کیوکوشین، تکواندو، کبودُ، وشو و تانگ سو دو است. او شاید یکی از کشنده‌ترین بازیگرانی باشد که امروز در هالیوود بازی می‌کند.

او در چندین فیلم نقش‌آفرینی کرد که توانست به خوبی از مهارت‌های رزمی‌اش استفاده کند، که شامل Universal Soldier: The Return ،Exit Wounds ، Undisputed 2: Last Man Standing و Never Back Down 2: The Beatdown است. او همچنین در فیلم‌های فرانچایز Mortal Kombat که توسط Kevin Tancharoen ساخته شد، در نقش Jax ظاهر شد.

آشنایی او با هنر‌های رزمی به این‌ که او بتواند در بدلکاری هم موفق باشد کمک کرد.

۱۴) سینتیا راث راک

مشابه بیش‌تر کسانی که در این لیست هستند، سینتیا راث راک (Cynthia Rothrock) از قبل از اینکه به جلوی دوربین بیاید با هنر‌های رزمی آشنا بوده است. او در هفت ورزش رزمی مختلف دارای کمربند مشکی است و توانسته است پنج قهرمانی جهانی را از آن خود کند.

در طی فعالیت او در رقابت‌های هنر‌های رزمی، توسط کمپانی مشهور Golden Harvest کشف استعداد شد، شروع کار او در کنار Michelle Yeoh، در فیلم Yes, Madam آغاز شد و بعد از آن او به بازی در چندین فیلم مشهور در چین پرداخت که از جمله آن‌ها China O’Brien ،The Inspector Wears Skirts و Righting Wrongs بود.

او همچنین در چند فیلم‌ اکشن آمریکایی که بودجه کمی داشتند نقش‌آفرینی کرد که شامل آثاری نظیر Irresistible Force، Outside The Law و Mercenaries می‌شود.

۱۳) سامو هونگ

مثل دوست قدیمی‌اش (Jackie Chan) او هم هنر‌های رزمی را قبل از اینکه وارد صنعت سینمای چین بشود در یک مدرسه Peking Opera (جایی که هنر‌های رزمی، حرکات آکروباتیک و ‌هنر‌های مختلفی برای جلب مخاطب آموزش داده می‌شود) یاد گرفت. در کودکی، هم او و هم Chan از اعضای گروه Seven Little Fortunes بودند.

عمده کار‌های بزرگ او در همان سرزمین مادریش بوده است. برای مخاطبان غربی او، شاید بهترین عملکردش در سریال کوتاه Martial Law بود که دو فصل داشت و از سال۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ در شبکه CBS پخش می‌شد. در آن سریال Arsenio Hall و Kelly Hu هم بازی می‌کردند و Hung نیز در نقش پلیسی بود که به لس‌آنجلس انتقال داده شده بود.

او در چین به عنوان بازیگر، کارگردان و بدلکار در چند صد فیلم ظاهر شد که اولین آن‌ها بر می‌گردد به بازیگری در فیلم Education of Love (تولید سال۱۹۶۱) و آخرین آن‌ها به کارگردانی فیلم Paradox که برای همین امسال است.

۱۲) جیم کلی

جیم کلی (Jim Kelly)، واقعا یک رزمی‌کار حرفه‌ای بود و چندین بار در اوایل دهه ۷۰ میلادی در قهرمانی‌های جهانی شرکت کرد. Kelly در رشته شورین ریو کاراته استاد بود و مدرسه رزمی خودش را در لس‌آنجلس تاسیس کرد، آنجا بود که تهیه‌کننده فیلم Enter the Dragon «اژدها وارد می‌شود» استعداد او را کشف کرد و او را در این فیلم در نقش ویلیامز منصوب کرد، در این فیلم او در کنار بروس لی بازی می‌کرد (آخرین فیلم کامل بروس لی بود و مسلما بهترین فیلمش) و به لطف این فیلم بود که استعداد Kelly در عرصه بازیگری شکوفا شد.

بعد از بازی در فیلم Enter the Dragon، جیم کلی به نمایش هنر‌های رزمی‌اش ادامه داد تا زمانی که به لطف  بازی در فیلم‌های Black Belt Jones، Three The Hard Way، Black Samurai و Hot Potato به یکی از ستارگان بزرگ ژانر blaxploitation تبدیل شد.

به عنوان اولین سیاه‌ پوست که به ستاره‌ای در عرصه فیلم‌های رزمی تبدیل شد، او توانست مسیر را برای بازیگران جدیدتری مثل Michael Jai White و Wesley Snipes هموار کند. او در سال ۲۰۱۳ و در سن ۶۷ سالگی به علت سرطان در گذشت.

۱۱) کارا هوی

به عنوان یکی از بازیگران سینما چین و یکی از بزرگ‌ترین و بهترین بازیگران زن در عرصه فیلم‌های اکشن تا به الان شناخته می‌شود و دارای رزومه‌ای قوی در پنج دهه دوران بازیگری‌اش است.

او توسط Lau Kar-leung کشف استعداد شد و در فیلم Challenge of the Masters به کارگردانی خود Lau Kar-leung در سال ۱۹۷۶ نقش‌آفرینی کرد. او در اوایل کار بازیگریش در چند فیلم رزمی که برای استودیو legendary Shaw Brothers بود، بازی کرد که شامل فیلم‌های Invincible Shaolin، Mad Monkey Kung Fu، Return to the 36th Chamber و  Clan of the White Lotus می‌شود. برجسنه نرین بازی او به سال ۱۹۸۲ به فیلم My Young Auntie برمی‌گردد که فیلمی اکشن-کمدی بود و برای بازی در آن فیلم جایزه بهترین بازیگر زن را در آکادمی فیلم هنگ کونگ برد که اولین جایزه او بود، همچنین در ادامه دو جایزه دیگر هم کسب کرد که یکی در سال ۲۰۱۰ برای بازی در فیلم At The End of Daybreak و دیگری سال ۲۰۱۷ برای بازی در فیلم Happiness بود.

او اکنون ۵۷ سال سن دارد و همچنان از چهره‌های برتر سینمای چین است، اما اخیرا اعلام کرده است که قرار است بازنشسته شود.

۱۰) ایکو اوایس

ایکو اوایس (Iko Uwais) جوان‌ترین فرد این لیست است و این خبر‌خوبی برای طرفداران سبک اکشن می‌تواند باشد. او فقط ۳۴ سال دارد و می‌توان گفت که تازه اول کارش هست.

او در کلاس‌های رزمی دوجو بود که توسط Gareth Evans که یک فیلم‌ساز است کشف استعداد شد، او طوری جذب این رزمی‌کار جوان شد که برای او در اولین فیلم خودش (Merantau ساخت سال ۲۰۰۹) نقشی در نظر گرفت. فیلم The Raid (ساخت ۲۰۱۲) دومین فیلم او و دومین همکاری او با این فیلم‌ساز بود، فیلمی که موفقیت‌های بیش‌تری را برای او رقم زد و او را به یکی از ستاره‌های هنر‌های رزمی تبدیل کرد، و آن فیلم از بهترین فیلم‌های رزمی است که تا کنون ساخته شده است. فیلمی که با ساختاری کاملا اکشن، بی‌نقص و کاملا خشن شما را روبه‌رو می‌سازد. دنباله این فیلم که سال ۲۰۱۴ ساخته شد نیز توانست موفقیتی برابر با فیلم قبلی را از آن خود کند. او همچنین در فیلم Star Wars: The Force Awakens حضوری کوتاه اما حائز اهمیت داشت.

۹) تی لونگ

مثل Kara Hui، تی‌ لونگ  هم توانست با بازیگری‌های خوبش در چندین فیلم از استودیو Shaw Brothers موفقیت‌هایی کسب کند و به ستاره‌ای در چین تبدیل شود. به عنوان یک دانش‌آموز Wing Chun، او در استودیو بازیگری ثبت‌ نام کرد و به لطف عملکردش که روزبه‌روز بهتر می‌شد و ظاهر جوانش توانست خیلی سریع کاری مطلوب در این عرصه پیدا‌ کند.

اولین نقش اصلی او در سال ۱۹۶۹ مربوط به فیلم Dead End (در سبک Wuxia) بود که می‌توان گفت این فیلم او را به یک ستاره تبدیل کرد. اولین بازی او در یک ژانر مشهور هم به همان سال ۱۹۶۹ بر می‌گردد که مربوط به فیلم Have Sword, Will Travel است و سپس بعد از آن در سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱ به ترتیب فیلم‌های The Heroic Ones و King Eagle را بازی کرد.

بهترین نقشی که نیز ایفا کرد مربوط به فیلم The Sentimental Swordsman و دنباله آن یعنی فیلم Return of the Sentimental Swordsman بود که به ترتیب در سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۱ ساخته شدند. او برای بازی در نقش‌های قهرمانانه شناخته شده است، همچنین او توانست طرفدارارنش را به دلیل بازی در نقش یک خلافکار در فیلم A Better Tomorrow که توسط John Woo در سال ۱۹۸۶ کارگردانی شده است، افزایش دهد.

۸) جین کلود ون دام

اگر چه جیم کلود ون دام  (Jean-Claude Van Damme) تا به حال هیچ جایزه‌ای نبرده است، اما چه کسی اهمیت می‌دهد؟ او توانسته است که در این سی سال فیلم‌های اکشن و رزمی بسیار خوبی را به نمایش بگذارد.

او همچنین کمربند مشکی دان دو شوتوکان کاراته را دارد، و نیز در رقابت‌های کاراته و کیکبوکسینک قبل از این که وارد سینما بشود، شرکت می‌کرد. او همچنین موی‌تای و تکواندو نیز کار کرده است.

Van Damme کار خود را با بازی در فیلم Bloodsport (تولید سال ۱۹۸۸) آغاز کرد، فیلمی که روایت داستان حقیقی رزمی کاری به نام Frank Dux است که به تورنومنت‌هایی زیرزمینی می‌رفت و در آن جا مبارزه می‌کرد (که این تورنومنت‌ها با نام Kumite شناخته می‌شدند)، فیلم بعدی او که سال ۱۹۸۹ با نام Kickboxer عرضه شد و ماجرای رزمی‌ کاری ماهر، که در پی انتقام از قاتل برادرش که مبارزی بی‌رحم است را روایت می‌کند.

از جمله آثار مهمی که او بازی کرده است، فیلم‌های Double Impact، Hard Target، Street Fighter وUniversal Soldier هستند.

۷) تونی جا

امروزه همه با موی‌تای آشنا هستند، اما قبل از بازی تونی جا (Tony Jaa)  در سال ۲۰۰۳ در فیلم Ong-Bak: The Thai Warrior کم‌تر کسی با این سبک از مبارزه آشنا بود اما بعد از بازی او به عنوان یک رزمی‌کار ماهر در این سبک توجهات را به خود جلب کرد به طوریکه در سال ۲۰۰۵ هم دنباله این فیلم ساخته شد.

زمانی که او بچه بود به خاطر علاقه بسیار زیادی که به فیلم‌های بروس لی، جکی چان و جت لی داشت به هنر‌های رزمی جذب شد. بازی‌های او در  چند فیلم‌ باعث شد که بتواند نظر چان را به خود جلب کند، طوری که چان می‌خواست او در فیلم Rush Hour 3 بازی کند اما به دلیل تداخل‌ زمانی با برنامه‌هایش نتوانست که در این فیلم بازی کند.

تونی جا در سال ۲۰۱۰ از بازی کردن دست کشید تا راهبی بودایی شود، اما او در سال ۲۰۱۳ دوباره به عرصه سینما بازگشت. از آن به بعد او در فیلم‌های Furious 7، XXX: Return of Xander Cage و Skin Trade نقش آفرینی کرد.

۶) میشل یوه

یکی از مشهور‌ترین بازیگران زن سینمای چین است. میشل یوه (Michelle Yeoh) همچنین به خاطر بازی در چند فیلم هالیوودی به ستاره‌ای جهانی تبدیل شد.

Yeoh از توانایی‌های برجسته ورزشی‌اش به عنوان وسیله‌ای برای ستاره شدن در فیلم‌های اکشن استفاده کرد، مانند بازی در فیلم Police Story 3 که در آن جکی چان نقش اول فیلم بود، او به خاطر بدلکاری‌هایش در چندین فیلم تبدیل به چهره‌ای شناخته شده‌ شد. اما شهرتش به خاطر درخشش در فیلم‌هایی نظیر Magnificent Warriors، Executioners و Tai Chi Master بود و شهرتش نیز با بازی در نقش یک مامور چینی به نام Wai Lin در فیلم James Bond ( در سال ۱۹۹۷ به نام Tomorrow Never Dies) جهانی شد. Wai Lin در آن فیلم مثل خود مامور ۰۰۷ از مهارت بالایی برخوردار بود.

او به خاطر بازی در فیلم Rouching Tiger (در نقش Yu Shu Lien)، Hidden Dragon و فیلم Sword of Destiny نامزد جوایز متعددی شده بود. او هنوز به فعالیت بازیگری خود با قدرت تمام ادامه می‌دهد و به زودی در سریال جدید Star Trek: Discovery نیز او را خواهیم دید و همچنین در فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 2 حضور تعجب برانگیزی داشت.

۵) چوک نوریس

برای مخاطبان مدرن، شاید چوک نوریس (Chuck Norris) به علت توصیه‌های ورزشی‌اش (در حوزه ورزش‌های رزمی) که از حدود یک دهه قبل انتشار شد، شهرت داشته باشد، شاید خود او به اندازه توصیه‌هایش شگفت‌انگیز نباشد اما اشتباه نکنید، او یکی از بهترین‌ها است.

او در شروع کارش چندین و چند کمربند مشکی در رشته‌های مختلف از جمله کاراته (دان پنج)، تکواندو (دان هشت) و تانگ سو دو (دان نه) را دارا بود. او همچنین سبک شخصی خودش را خلق کرد و نامش را چون کوک دو (Chun Kuk Do) نامید.

اولین نقش برجسته او در تقش یک تبهکار در فیلم دوستش بروس لی بود و Way of the Dragon نام داشت، که در Colosseum واقع در شهر رم شروع به مبارزه با یکدیگر کردند. بعد از بازی در آن فیلم او به یکی از چهره‌های مشهور سبک اکشن تبدیل شد و در فیلم‌هایی مثل The Delta Force، Missing In Action و Firewalker بازی کرد و همچنین در سریال طولانی Walker و سریال Texas Ranger ظاهر شد.

۴) دانی ین

دانی ین (Donnie Yen) برای مدتی طولانی در سرزمین مادری خود شهرت داشت. و به طوری استثنایی در چندین ورزش رزمی به شکل حرفه‌ای فعالیت داشت، او در سال ۱۹۸۳ به عنوان بدلکار شروع به کار کرد، چندی بعد او شروع به کارگردانی و درخشش در فیلم‌های خودش کرد. او در فیلم‌هایی همچون Iron Monkey، Ip Man و Hero نقش برجسته‌ای را ایفا کرد و با بازی در این‌‌ها به جمع چهره‌های برجسته چین پیوست.

او در غرب همچنین توانایی‌هایش را با بازی در نقش‌های فرعی (و حتی پشت صحنه) در چندین فیلم هالیوودی به اشتراک گذاشت، مانند بازی در Highlander: Endgame ،Blade 2 و Shanghai Knights.

شهرت جهانی او از سال گذشته به دلیل بازی در فیلم Rogue One: A Star Wars Story (در نقش Chirrut Imwe) افزایش یافت. او به دلیل بازی در نقش یک فرد کور جنگ‌ جو توانست هم هنر بازیگری و هم توانایی‌های رزمی‌اش را به نحو احسنت به اجرا بگذارد.

۳) جت لی

جت لی (Jet Li) قبل از این که به عرصه هالیوود وارد شود در سرزمین مادریش توانست شهرت زیادی کسب کند. فیلم‌هایی نظیر Once Upon A Time In China ،Black Mask و یک بازسازی فوق‌العاده از فیلم Fist of Legend که با نقش‌آفرینی او صورت گرفت، باعث شد که جت لی به عنوان یکی از مطرح‌ترین بازیگران رزمی‌کار عصر خودش شناخته شود.

او از سال ۱۹۹۷ با بازی در نقش یک تبهکار در فیلم Lethal Weapon 4 به عرصه فیلم‌های غربی وارد شد و از آن به بعد به بازی در فیلم‌های آمریکایی ادامه داد. این فیلم‌ها شاید از مطلوبیت فیلم Hero برخوردار نباشند اما فیلم‌های مانند Romeo Must Die، The One و War هنوز ارزش دیدن دارند.

بزرگ‌ترین و برجسته ترین نقشی که او در هالیوود بر عهده داشته است مربوط به فرانچایز Expendables و بازی در نقش Yin Yang است.

۲) جکی چان

واقعا چه کسی است که عاشق جکی چان نباشد؟ کسی که شهرتش از شکاندن استخوان‌‌های زیاد و درخشش در اکثر فیلم‌هایش به دست‌آمده است، به جز این موضوع او یکی از بازیگرانی است که شهرتش مثل دیگران به خاطر خشونت و در هم کشیدن ابروهایش نیست بلکه به دلیل سبک متفاوت او هست. جکی چان بهترین بازیگری است که همیشه با خود چاشنی طنز را به همراه دارد.

او دوران کودکیش را در مدرسه Peking Opera گذراند، قبل از این که در دهه ۷۰ به عنوان بدلکار شروع به کار کند، به ورزش‌های رزمی به عنوان یک تفریح نگاه می‌کرد. او در چند فیلم بروس لی ایفای نقش کرد ( قبل از اینکه به ستاره‌ای مشهور تبدیل شود) و بعد از آن در فیلم‌هایی مثل Drunken Master، The Big Brawl و Police Story به عنوان ستاره این فیلم‌ها ظاهر شد. فیلم‌هایی که نیز توسط هالیوود ساخته شد و ستاره آن‌ها جکی چان بود نیز نمایش‌هایی دوست داشتنی داشتند نظیر فیلم‌های Rush Hour، Shanghai Noon و The Forbidden Kingdom.

۱) بروس لی

از این که نفر اول قابل پیش‌بینی بود شرمنده‌ام، اما خوب درباره‌ی اژدهای سینما حرف می‌زنیم. بروس لی قطعا بهترین بازیگر رزمی‌کار در عرصه سینما تا همیشه خواهد بود.

اگر چه عمر او زود به پایان رسید و در سن ۳۲ سالگی دار فانی را وداع گفت، اما در همان مدت کوتاه او کار‌‌های زیادی را انجام داد که بسیاری در یک قرن انجام می‌دهند. او در عمر کوتاه خود به استادی در رشته کنگ‌ فو دست یافت و همچنین چندین و چند کتاب نوشت و در سریال The Green Hornet در نقش Kato بازی کرد و با درخشش در این فیلم به یکی از بزرگ‌ترین ستارگان سینما دنیا تبدیل شد.

فیلم‌های رزمی که او بازی کرده The Big Boss، Fist of Fury، Way of the Dragon، Enter the Dragon و Game of Death هستند که هوز بعد از حدود ۵۰ سال در سطح بالایی قرار دارند.

منبع:Screenrant

 

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • سینمای رزمی کرمان says:

    بعد نیست اول مطالعات گسترده ای داشته باشین بعد راجع به افراد بنویسید…