تغییر بزرگ در فجر ۳۶| بعد از ۸ سال جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار نمی‌شود

12 October 2017 - 14:10

بعد از هشت دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر در برج میلاد با حضور نمایندگان رسانه‌ها و سینماگران و در حالی که بعد از مخالفت‌های اولیه این محل به عنوان «کاخ جشنواره» پذیرفته شده بود، حالا قرار است محل برگزاری جشنواره تغییر کند و برج میلاد مرکز برگزاری نباشد. همچنین قرار است محل حضور نمایندگان رسانه‌ها و سینماگران تغییر کند.

مسعود نجفی  مدیر روابط عمومی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به خبرگزاری صداوسیما گفته است:

«سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در محلی غیر از برج میلاد برگزار خواهد شد. پس از سال‌ها (از دوره بیست و هشتم به بعد) که برج میلاد محل برگزاری ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر بود امسال مهمترین رویداد سینمایی کشور در محلی غیر از برج میلاد برگزار خواهد شد که به زودی معرفی می شود.»

او همچنین توضیح داده که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر مکانی ویژه اهالی رسانه در نظر گرفته شده است و این جایگاه از سینمای هنرمندان جدا خواهد بود.

جشنواره فیلم فجر از سال ۸۸ و در اولین سال مدیریت جواد شمقدری بر معاونت امور سینمایی وزارت ارشاد به برج میلاد منتقل شد. به دلیل ظرفیت زیاد مرکز همایش‌های برج میلاد و افزایش تعداد رسانه‌ها به تدریج این محل به نمایش فیلم‌ها برای خبرنگاران، منتقدان، سینماگران و برپایی نشست‌های پرسش و پاسخ تبدیل شد.

در یکی دو سال اول انتقال به این محل، دوری از مرکز شهر با انتقادهای اهل رسانه مواجه بود، اما به تدریج آن‌ها و بدنه سینما این محل را به عنوان آن‌چه «کاخ جشنواره» شهرت دارد، پذیرفتند. اما به تدریج مشکلات دیگری خود را نشان داد؛ حضور افراد غیرمرتبط، تماشاگران عادی با کارت مهمان و چهره‌هایی که مشخص بود ارتباطی با سینما ندارند باعث شد عرصه برای رسانه‌ها تنگ شود و حتی برای دیدن برخی فیلم‌ها جای کافی نباشد.

در یکی دو سال گذشته زمزمه‌هایی درباره جدا کرن رسانه‌ها از سینماگران به گوش می‌رسید که اجرا نشد. اما ظاهرا امسال در راستای کوچک کردن جشنواره و کاهش تعداد فیلم‌ها، نه تنها برج میلاد مرکز جشنواره نخواهد بود که رسانه‌ها نیز به محلی جداگانه منتقل خواهند شد. جشنواره فجر تا قبل از سال ۸۸ محلی را با عنوان «سینمای رسانه‌ها» در نظر می‌گرفت و آن‌ها در کنار هم فیلم می‌دیدند.

یکی از چالش‌های جداسازی در سال ۹۶ آن است که تعداد رسانه‌ها با دهه‌های ۱۳۷۰ و ۸۰ قابل مقایسه نیست و از سوی دیگر تفاوت کار خبرنگاران و منتقدان می‌تواند دردسرهای جدید بسازد.

منبع: آی‌سینما

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.