مارتین اسکورسیزی: برخورد سایت Rotten Tomatoes با فیلمسازان خصمانه است و رویکردش نقد واقعی نیست

13 October 2017 - 12:29

مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) بیزاری شدید خود را نسبت به سایت Rotten Tomatoes (راتن تومیتوز) ابراز داشته است. او می‌گوید این سایت گردآورنده‌ی ریویوی فیلم، برخورد خصمانه‌ای با فیلمسازان دارد و مرجع قابل اعتنایی برای نقد سینمایی محسوب نمی‌شود. اگرچه امتیاز برخی فیلم‌ها در سایت راتن تومیتوز به شدت با واقعیت فاصله دارد اما این سایت اخیرا شهرت زیادی کسب کرده است. تحقیقات نشان می‌دهند که این سایت در تأثیرگذاری بر سینماروها نیز موفق عمل کرده است. با سینماگیمفا در ادامه‌ی مطلب همراه باشید.

راتن تومیتوز با توجه به ارتقای جایگاهش تبدیل به سایتی برای گفت‌و‌گو‌های آنلاین طرفداران سینما پیرامون فیلم‌ها شده است. امتیازی که این سایت به فیلم‌ها می‌دهد نیز خبر ثابت چرخه‌ی اخبار است. اخیرا اخبار مربوط به امتیاز بالای فیلم  Blade Runner 2049 «بلید رانر ۲۰۴۹» به شدت مورد استقبال قرار گرفت و امتیاز بسیار پایین فیلم Flatliners «مرگ‌بازان» مایه‌ی خنده‌ی کاربران شد.

اسکورسیزی پس از آن که راتن تومیتوز و نهاد مطالعات فیلم CinemaScore (سینمااِسکور) فیلم Mother «مادر» دارن آرونوفسکی (Darren Aronofsky) را یک شکست کامل دانستند، از هر دو نهاد به شدت انتقاد کرد. راتن تومیتوز فیلم «مادر» را برای مخاطبان جریان اصلی بسیار سنگین خواند، درحالی‌که سینمااِسکور به آن پایین‌ترین امتیاز ممکن یعنی F داد. مارتین اسکورسیزی در مصاحبه با The Hollywood Reporter (هالیوود ریپورتر) نظرش را در این مورد بیان کرده است.

این نهادها و سایت‌های گردآورنده‌ی نقد، لحن بسیار خصمانه‌ای را در برخورد با فیلمسازان جدی برگزیده‌اند. حتی نام راتن تومیتوز (گوجه‌های گندیده) نیز توهین‌آمیز است. با محو شدن تدریجی نقدهای فیلمی که پرشورانه و توسط افراد مطلع و با دانش در زمینه‌ی سینما نوشته می‌شدند، به نظر می‌رسد تعداد افرادی که به قضاوت صرف علاقه دارند و از نقد منفی فیلم و فیلمساز، مردود شمردن و حتی در بعضی موارد تکه‌پاره کردن فیلم لذت می‌برند، رو به افزایش است. این افراد بی‌شباهت به جماعت درمانده و تشنه‌به‌خون اواخر فیلم «مادر» آرونوفسکی نیستند.

اسکورسیزی با هجمه‌ی قضاوت‌های شدید نسبت به این فیلم آزرده‌خاطر شد و اظهار داشت:

به نظر می‌رسد عده‌ی زیادی تمایل دارند فیلم را معنی کنند، کاستی‌هایش را بیابند، محدود و محکومش کنند.

اسکورسیزی سپس به تماشای فیلم «مادر» رفت که سبب شد حس بیزاری‌اش نسبت به دو نهاد راتن تومیتوز و سینمااِسکور شدت یابد.

پس از آن که شانس تماشای فیلم را یافتم، از این قبیل قضاوت‌های عجولانه بیش از پیش ناراحت شدم. و به همین دلیل خواستم افکارم را با دیگران درمیان بگذارم. به نظر می‌رسد خون جلوی چشمان برخی را گرفته، فقط به این دلیل ساده که فیلم را نمی‌توان به یک تعریف، توصیف و یا تفسیر دو‌کلمه‌ای فروکاست.

خلاصه‌ی حرف‌های اسکورسیزی این‌ است که به عقیده‌ی او، راتن تومیتوز و دیگر سایت‌های گردآورنده‌ی نقد، مطلقا هیچ ارتباطی با نقد واقعی فیلم ندارند. آن‌ها همان‌گونه یک فیلم را ارزش‌گذاری می‌کنند که یک اسب را در مسابقه‌ی اسب‌دوانی. این سایت‌ها به تجارت فیلم مربوط می‌شوند و هیچ ارتباطی با دیدنِ خلاقانه و یا هوشمندانه‌ی یک فیلم ندارند. در این فرایند فیلم به یک محصول کارخانه‌ای تنزل می‌یابد و بیننده به یک مصرف‌کننده‌ی خنثی.

دشوار است تا با اظهارات اسکورسیزی موافق نبود. او از اساتید سینمای مدرن است و اگر او با نوع گفتمانِ پیرامون فیلم‌ها مشکل دارد، به احتمال زیاد حق با اوست. با توجه به محبوبیتی که سایت راتن تومیتوز پیدا کرده است، دشوار بتوان چگونگی تغییر شرایط را پیش‌بینی کرد.

منبع:ScreenRant

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.