از مجموعه آثار کیارستمی تا کاپولا و اسکورسیزی | در مراسم امحای «فیلم‌های مبتذل» چه گذشت؟

8 November 2017 - 18:31

دو روز قبل در مراسم نابودی فیلم‌های غیرمجاز که با نام «مراسم امحای فیلم‌های مبتذل» شناخته شده بود، تعدادی از آثار زنده‌یاد عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، بهرام بیضیایی، فرانسیس فورد کاپولا و مارتین اسکورسیزی با برچسب مبتذل معرفی شده و اقدام به امحای آنان کردند که واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت.

بسیار دردناک است. سینماگرانی که فیلم‌هایی مثل خالتور و زرد را روی پرده دارند، قبل از بین‌ رفتن پکیج فیلم‌های فرانسیس فورد کوپولا، در حال خندیدن به آن دیده می‌شوند! امروز طرح «امحای سی‌دی‌های غیرمجاز و مستهجن» برگزار شد و منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما، بهرام رادان، پژمان بازغی، بازیگران، و محمدحسین فرح‌بخش که این روزها فیلم خالتور را روی پرده دارند، در این مراسم حاضر بودند. در میان آثار امحا شده، فیلم‌هایی از مثلن آقای مارتین اسکورسیزی هم به عنوان آثار مبتذل طبقه‌بندی شده‌اند! جالب این جاست که در برابر درخواست‌هایی در هفته‌های گذشته مبنی بر اکران قانونی فیلم خارجی، اهالی سینمای ایران ضمن مخالفت با این ماجرا، بارها اعلام کرده‌اند که فیلم‌های خارجی قاچاق را در خانه‌های‌شان ببینند! اتفاقی که از سوی کافه سینما و بسیاری از نهادها و افراد دیگر تقبیح شده است. در تصاویر زیر تعدادی از عوامل سینمای ایران را در حال خندیدن به پکیج فیلم‌های فرانسیس فورد کوپولا (سازنده پدرخوانده‌ها و اینک‌ آخرالزمان) قبل از امحا به عنوان فیلم مبتذل می‌بینید!

در مراسم نابودی فیلم‌های غیرمجاز که امروز برگزار شد، تعدادی از آثار عباس کیارستمی، ناصر تقوایی و دیگر فیلمسازان سرشناس با برچسب مبتذل معرفی شده بودند. انتشار این عکس باعث واکنش‌های منفی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شد. حالا مهدی یزدانی دبیرکل ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری می‌گوید فیلم‌های مجوزدار به اشتباه در بخش آثار مبتذل قرار گرفته بودند!

مهدی یزدانی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره این که چرا بسته فیلم‌های کارگردانان شناخته شده سینمای ایران از جمله زنده یاد عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی در بخش فیلم‌های مبتذل برای نابودی سی‌دی‌های قاچاق قرار گرفته بود، گفت:

«متاسفانه تابلوی مربوطه در جای اشتباه قرار گرفته بود. در ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری بخش مبتذل و مستهجن یک بخش است و آثار مجازی که تکثیر غیرمجاز می شود بخش دیگری دارند. در مورد دوم عملا حقوق صاحبان اثر نادیده گرفته می‌شود و تکثیر و انتشار چنین آثاری قاچاق به شمار می‌رود.»

او در ادامه توضیح خود گفته است:

«در مراسم امحای سی‌دی‌های غیرمجاز مجموعه آثار مختلفی از کارگردانان شناخته شده‌ای چون زنده یاد عباس کارستمی، داریوش مهرجویی، بیضایی و … نیز وجود داشت که هیچ کدام از این آثار مبتذل نیست و تاکید می‌کنم اگر در باکس این فیلم ها از لوگوی فیلم‌های مبتذل استفاده شده است، حتما بی دقتی صورت گرفته است.»

یزدانی با تاکید بر این که از نظر ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری وزارت ارشاد تکلیف فیلم‌های مبتذل و مستهجن کاملا مشخص است، توضیح داد:

«کار اصلی ستاد، صیانت و حمایت از حقوق صاحبان آثار مجاز است. وقتی یک موسسه به طور قانونی حق پخش آثار داریوش مهرجویی را برعهده دارد چرا باید جایی دیگر این آثار را جمع کرده و به سلیقه خود به صورت پکیج و غیرقانونی منتشر کرده و در اختیار مردم بگذارد.»

منبع: کافه سینما – آی‌سینما

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.