کریستوفر نولان هنگام ساخت Dunkirk از استیون اسپیلبرگ مشاوره گرفت

10 November 2017 - 16:59

کریستوفر نولان (Christopher Nolan) از Saving Private Ryan «نجات سرباز رایان» ساخته‌ی استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) به عنوان مرجعی در ساخت فیلم جنگ جهانی دومش، Dunkirk «دانکیرک»، استفاده کرد. Dunkirk «دانکیرک» هنگام انتشارش در همین سال، هم از نظر منتقدان و هم از نظر تجاری موفق بود، همچنین این فیلم تشابه‌هایی به فیلم‌های مشهور جنگ جهانی دوم داشت که Saving Private Ryan «نجات سرباز رایان» نیز در میان آن‌ها بود. در ادامه با سینماگیمفا همراه باشید.

البته تنها مخاطبان نبودند که این دو را مقایسه کردند و خود نولان از فیلم حماسی-تاریخی اسپیلبرگ الگوبرداری کرده است. نولان به دوست خود، اسپیلبرگ، روی آورد و از او خواست که فیلمنامه‌ی اولیه‌ی Saving Private Ryan «نجات سرباز رایان» را به او بدهد تا او بتواند به دست اندرکاران Dunkirk «دانکیرک» نشان دهد که اسپیلبرگ چگونه وقایع ساحل اوهاما را بازسازی کرده است.

به گفته‌ی Variety، اسپیلبرگ بیشتر از آنچه نولان خواسته بود را انجام داد – و به جای آن، به کارگردان چند نکته درباره‌ی نحوه‌ی نشان دادن عقب نشینی دانکریک نشان داد.

با دانستن و در نظر گرفتن این که کریس یکی از خلاق‌ترین فیلم‌سازان دنیا است، نصیحت من به او این بود که بعد از تحقیقی که او برای پرداختن صادقانه این درام تاریخی انجام داد، تخیلش را ترک کند، همانطور که من اینکار را با رایان انجام دادم.

در کنار دقت به جزئیات، نولان می‌دانست که او باید راهی بسیار متفاوت از هرج و مرج و وحشت سکانس شروع Saving Private Ryan «نجات سرباز رایان» را طی کند. نولان درباره‌ی هدف‌گیری Dunkirk «دانکیرک» به سوی چیزی کاملا متفاوت، گفت: «من فهمیدم که من به دنبال نوع متفاوتی از تنش هستم.» در ادامه گفت: «من به دلهره احتیاج داشتم و زبان دلهره چیزی است که شما نمی‌توانید چشم از آن بردارید.» نولان توضیح داد: «زبان وحشت چیزی است که شما چشمانتان را می‌بندید. شما به جای دیگر نگاه می‌کنید. این نوع دیگری از تنش است. ما صحنه را نه بر اساس خشونت و نه بر اساس خون، بلکه بر اساس مخاطره‌ی فیزیکی طراحی کردیم.»

این تلاش برای ساخت تنش به تولید فیلمی منجر شد که در مقایسه با دیگر فیلم‌ها درباره‌ی جنگ جهانی دوم احساس بسیار خاصی منتقل می‌کرد. نولان می‌خواست Dunkirk «دانکیرک» را بدون فیلمنامه بسازد و محصول نهایی تقریبا بودن دیالوگ بود و به جای آن با فیلم‌برداری، کارگردانی و اعمال بی‌صدای هنرپیشه‌ها پیش می‌رفت. با یک پیچش در خط زمانی سنتی فیلم‌ها، Dunkirk «دانکیرک» در آخر چیزی خاص از آب در آمد.

این که موفقیت فیلم چقدر بر اثر راهنمایی اسپیلبرگ بوده است قابل بحث است، اما فیلم قطعا تاثیر خود را گذاشته است. در واقع، خبرهایی وجود دارد که حاکی از این است که Dunkirk «دانکیرک» می‌تواند اولین اسکار نولان را برنده شود – و با در نظر گرفتن این که فیلم از نظر تکنیکی چقدر خوب بوده است، این احتمال قطعا وجود دارد. اگر فیلم بتواند اسکار بهترین فیلم را بدست آورد از خود Saving Private Ryan «نجات سرباز رایان» هم جلوتر خواهد زد.

 

منبع: Screen Rant

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.