هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر سال ۹۲ «آشغال‌های دوست داشتنی» را ندید

26 December 2017 - 11:45

در حالی که چند روزی است بحث حضور «آشغال‌های دوست داشتنی» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در بسیاری از رسانه‌ها مطرح شده است، مازیار میری یکی از اعضای هیات انتخاب سی و دومین جشنواره فیلم فجر به آی سینما می‌گوید که این فیلم با وجود این که چهار سال پیش برای اولین بار فرم حضور در جشنواره را پر کرد، اما برای اعضای هیات انتخاب جشنواره ۹۲ به نمایش در نیامد. با توجه به صحبت‌های مازیار میری و اظهارات برخی دیگر از اعضای هیات انتخاب ادوار گذشته جشنواره فجر می‌توان نتیجه گرفت که فیلم محسن امیر یوسفی از نظر قانونی مشکلی برای حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ندارد.

داستان «آشغال‌های دوست داشتنی» و جشنواره فیلم فجر به سال ۹۲ باز می‌گردد. محسن امیریوسفی اواخر سال ۹۱ این فیلم سینمایی را با بازی شهاب حسینی، صابر ابر، حبیب رضایی، نگار جواهریان، هدیه تهرانی و شیرین یزدان بخش جلوی دوربین برد.

با تغییر دولت در خرداد ماه سال ۹۲، امیریوسفی که نتوانسته بود پروانه نمایش «آشغال‌های دوست داشتنی» را در دولت محمود احمدی‌نژاد کسب کند، امیدوار شد تا این فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید.

در سال ۹۲ و برای اولین بار از نمایش این فیلم سینمایی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر جلوگیری به عمل آمد و پس از آن امیریوسفی فیلمش را برای حضور در جشنواره‌های سی‌وسوم، سی و چهارم و سی و پنجم به دفتر جشنواره فجر ارسال کرد، اما باز هم این فیلم نتوانست در این جشنواره‌ها به نمایش درنیامد.

این کارگردان به تازگی و برای چهارمین بار سال پیاپی، برای «آشغال‌های دوست داشتنی» فرم حضور در سی و ششمین جشنواره را پر کرد. تاکنون اخبار ضد و نقیضی در مورد نمایش این فیلم سینمایی برای اعضای هیات انتخاب ادوار گذشته جشنواره فجر منتشر شده بود و برخی از اعضای هیات انتخاب اعلام کرده بودند که این فیلم در سال‌های گذشته برای آنها به نمایش درنیامده بود.

طبق قانون جشنواره فجر، فیلم‌هایی که یک بار نتوانند نظر اعضای هیات انتخاب را برای حضور در این رویداد سینمایی را کسب کنند، دیگر نمی توانند در دوره‌های بعدی متقاضی شرکت در جشنواره شوند.

اما برای اطلاع از این‌که آیا این فیلم تاکنون برای اعضای هیات انتخاب جشنواره فجر به نمایش درآمده، به سراغ مازیار میری، یکی از اعضای هیات انتخاب سی و دومین جشنواره فیلم فجر رفتیم و از او پرسیدیم که آیا در سال ۹۲ برای اولین بار «آشغال‌های دوست داشتنی» برای اعضای هیات انتخاب به نمایش درآمد یا خیر؟ که او در پاسخ به این پرسش، به آی سینما گفت:

«بنده فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» را در سال ۹۲ به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب ندیدم و این فیلم در آن سال با وجود این‌که فرم حضور در سی و دومین جشنواره فیلم فجر را پر کرده بود، اما برای اعضای هیات انتخاب به نمایش درنیامد.»

مازیار میری همچنین می‌گوید:

«در آن زمان علتی برای عدم نمایش «آشغال‌های دوست داشتنی» برای اعضای هیات انتخاب سی و دومین جشنواره فیلم فجر اعلام نشد، اما طبق قوانینی که وجود دارد این فیلم سینمایی برای نمایش در جشنواره امسال، مشکل قانونی ندارد و می تواند حاضر شود و به نظر من خیلی هم خوب است که این فیلم در جشنواره امسال به نمایش درآید.»

«آشغال‌های دوست داشتنی» از جمله فیلم‌هایی بود که در لیست بازبینی فیلم‌های توقیفی قرار گرفت و پس از آن همراه با «خانه دختر»، «عصبانی نیستم» توانست پروانه نمایش خود را دریافت کند.

منبع: آی‌سینما

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.