فقط سه کارگردان فیلم‌اولی در جشنواره فجر سی و ششم حاضرند

31 December 2017 - 19:00

همان‌طور که انتظار می‌رفت، کم شدن تعداد فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی جشنواره سی و ششم و نبود بخش ویژه برای رقابت آثار کارگردانان فیلم اولی به قیمت کم شدن سهم این فیلمسازان تمام شد و در حالی که امسال ۲۵ فیلم در بخش مسابقه جشنواره رقابت می‌کنند، تنها سه فیلم اول انتخاب شده‌اند.

فریدون جیرانی اواخر هفته گذشته پیش‌بینی کرد که چنین اتفاقی رخ می‌دهد و در گفت‌وگو با هوشنگ گلمکانی گفت:

«الان حق فیلم اولی ها ادا نمی شود و قرار است فقط سه فیلم اول بیاید و سه فیلم اول شاید باعث شود که خیلی از فیلم‌های اول کنار گذاشته شود و این کار را خیلی سخت می کند.»

سهم فیلم‌اولی‌ها در حالی کم شده که در دوره‌های اخیر جشنواره فجر آن‌ها درخشیده‌اند. همین دو سال پیش جوایز بهترین فیلم و کارگردانی جشنواره به «ایستاده در غبار» و «ابد و یک روز» رسید که هردو اولین فیلم کارگردانانشان بودند و فارغ از جایزه و داوری، طی یک دهه گذشته معمولا کارگردانان جوان توانسته‌اند تماشاگران را بیشتر هیجان زده کنند.

امسال سه فیلم «امیر» به کارگردانی نیما اقلیما، «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی و «خجالت نکش» ساخته رضا مقصودی به عنوان فیلم اول به بخش مسابقه راه پیدا کرده‌اند و نکته جالب آن است که احمدی و مقصودی هم از سینماگران باسابقه هستند و سال‌ها به عنوان بازیگر و فیلمنامه نویس فعالیت کرده‌اند.

به این ترتیب رویکرد هیات انتخاب و برگزار کنندگان به این نتیجه منتهی شده که جشنواره از ایده‌ها و افکار فیلمسازان جدید تقریبا خالی شده و این کارگردانان قطعا در اکران سال آینده با چالش بزرگی به نام ناشناخته بودن آثارشان مواجه خواهند بود. وقتی منتقدان، خبرنگاران و مخاطبان حرفه‌ای‌تر فیلم‌های آنها را در جشنواره ندیده‌اند، امکان معرفی این فیلم‌ها به مخاطب عام هم وجود نخواهد داشت.

نکته دیگر آن که امسال سیمرغ بهترین فیلم اول در میان جوایز جشنواره باقی مانده و رقابت برای آن بین فقط سه فیلم رقم می‌خورد!

منبع: آی‌سینما

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.