مهدویان: «لاتاری» بهترین فیلمی‌ست که تا به حال ساخته‌ام

14 January 2018 - 16:00

پس از آن‌که حواشی بسیاری برای صدور پروانه ساخت فیلمنامه «لاتاری» به وجود آمد، اوایل آبان ماه بالاخره مجوز تولید این فیلم سینمایی صادر شد و جدیدترین ساخته سینمایی محمدحسین مهدویان برای حضور در بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال انتخاب شد. مهدویان امروز در مصاحبه‌ای اعلام کرده که «لاتاری» بهترین فیلمی است که تا به حال ساخته و فضاهایی در آن هست که در فیلم‌های قبلی اش نبوده است.

محمدحسین مهدویان درباره سومین سال متوالی حضورش در جشنواره فیلم فجر، به «صبح‌نو» گفت:

«فیلم «ایستاده درغبار» در زمان اکرانش در جشنواره فجر، جزو آثار محبوب مخاطبان شد. سال گذشته هم با «ماجرای نیمروز» جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به‌دست آوردیم. خوشحالم که در دو سال گذشته، فیلم‌های ما جزو آثار محبوب تماشاگران بوده‌اند. از فیلم اولم یعنی ایستاده در غبار تا به امروز، مهم‌ترین هدف و بیشترین تمایلم، راضی شدن تماشاگران است؛ یعنی مخاطبانی که به سالن سینما می‌آیند از دیدن فیلم لذت ببرند. درباره «لاتاری» هم تمام امیدم همین است. صادقانه می‌گویم که اصلا انگیزه‌ام از حضور در جشنواره، بررسی مواجهه مخاطبان با فیلم است. نخستین برخورد جدی تماشاگران با فیلم، در جشنواره فجر است و واکنش آنها و امتیازی که به فیلم می‌دهند برایم بسیار مهم است.»

ممکن است روزی فیلمم مورد توجه منتقدان و هنرمندان قرار نگیرد

مهدویان با اشاره به نگاهش درباره شکست و موفقیت در فیلمسازی، بیان کرد: «به نظرم اصولا فیلم ساختن خودش یک موفقیت است و شکست برای من معنی ندارد. همین که می‌توانم به ایده‌ای فکر بکنم و آن را به تصویر بکشم، همین برای من یک اتفاق مبارک است. ممکن است روزی فرا برسد که فیلمم مورد توجه مخاطبان، منتقدان و هنرمندان قرار نگیرد و این یک اتفاق غیر ممکن نیست و طبیعتاً وقتی کسی فیلم می‌سازد، ترجیحش آن است که در ابتدا مردم از آن راضی باشند.»

فیلم نساختن از ترس واکنش‌های منفی بزرگترین شکست برای من است

او ادامه داد:

«اما با همه این مسائل، ممکن است شرایط طوری باشد که خروجی کار برای مخاطبان جذاب نباشد. پس با تمام این مسائل آن چیز که مهم است، این است که تو برای فیلم ساختن تلاش کرده‌ای؛ اصولاً معتقدم اینکه از ترس واکنش‌های منفی فیلم نسازم، این خودش بزرگترین شکست است. این که یک روزی نتوانم فیلم بسازم برای من یک باخت بزرگ است و از این که امروز، فیلم می‌سازم بسیار خوشحالم.»

«لاتاری» سفارشی نیست!

کارگردان «ماجرای نیمروز»با اشاره به سختی‌های تولید «لاتاری» گفت:

««لاتاری» یک ویژگی منحصر‌به‌فرد داشت و آن این است که تولید این فیلم از طرف جایی به من پیشنهاد نشده بود؛ همین مورد، «لاتاری» را برایم متمایز می‌کند. در دو کار قبلی‌ام، از‌بین گزینه‌هایی که برای فیلمسازی‌ام وجود داشت؛ چه‌پیشنهادات خودم و چه دیگران، نهایتاً دو فیلمی که امکان ساختشان بهتر فراهم بود، ساخته شدند.»

سختی‌های ساخت «لاتاری» تا ابد به یادم خواهد ماند

او همچنین درباره سختی‌های ساخت این فیلم گفت:

درباره «لاتاری» یک تصمیم مهم گرفتم. این فیلم ایده‌ای بود که به ذهن من و دوستانم در گروهمان رسید و تصمیم گرفتیم به هرقیمتی که شده آن را بسازیم. برای ساختش به دنبال سرمایه، تهیه‌کننده و مجوز رفتیم و قدم به قدم پای فیلم ایستادیم تا ساخته شود. در ابتدای کار، اراده جدی از بیرون، برای ساخته شدن «لاتاری» وجود نداشت، اما‌ تصمیم خود را برای ساخت آن گرفته بودیم. به مرور اراده‌های دیگری برای ساخت «لاتاری» به ما اضافه شد و توانستیم آن را بسازیم. از این جهت «لاتاری» برایم بسیار متمایز است؛ اینکه پروژه‌ای را از یک ایده، تبدیلش بکنم به واقعیت. واقعاً کار سختی بود و تا‌ به‌امروز هم این سختی وجود دارد. تا ابد، «لاتاری» به یادم خواهد ماند.»

هنوز هم عده‌ای «آخرین روزهای زمستان» بهترین کار من می‌دانند

کارگردان «لاتاری» درباره جایگاه این فیلم درکارنامه فیلم‌سازی‌اش، توضیح داد:

«از روزی که فیلم مستند می‌ساختم تا به امروز، سعی کردم که فیلم به فیلم، کارم را بهتر بکنم. همیشه سعی کرده‌ام واکنش تماشاگران را برای خودم تحلیل و درک تازه‌ای از فضای کارم پیدا کنم. طبیعتاً همانطور که برای «ماجرای نیمروز» فکر می‌کردم چند قدم جلوتر از «ایستاده در غبار» است، درباره «لاتاری» هم با همین نگاه، معتقدم واقعاً چند قدم جلوتر از آثار قبلی‌ام است. برای خودم بهترین کاری است که تاکنون ساخته‌ام. تاکید می‌کنم که این نگاه، مربوط به خودم است و ممکن است دیگران واکنش‌های متفاوتی نسبت به فیلم داشته باشند. هنوز عده‌ای هستند که «آخرین روزهای زمستان» را بهترین کار من می‌دانند. پس ممکن است نظرات با هم متفاوت باشند که البته برایم قابل احترام هستند.»

«لاتاری» بهترین فیلمی است که تاکنون ساخته‌ام!

محمدحسین مهدویان درپایان گفت:

«از منظر خودم «لاتاری» بهترین فیلمی است که تاکنون ساخته‌ام و تجربیاتی در آن داشته‌ام که در آثارقبلی‌ام نداشته‌ام. فضاهایی در «لاتاری» وجود دارد که در فیلم‌های قبلی نبوده است. «لاتاری» فیلمی جان‌دار، پرنفس و به شدت داستانگوست. «لاتاری» را از این جهت دوست دارم که به شدت سینمای زنده‌ای است. درباره زندگی مردمی است که مربوط به اتفاقات روز است اما درعین‌حال یک داستان است. بخش‌هایی از داستان فیلم، تخیل شیرینی است که دوستش دارم. آدم‌های «لاتاری»، آدم قصه‌اند.»

منبع: آی‌سینما

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.