چرا Logan یک نامزدی اسکار بدست آورد؟

25 January 2018 - 11:34

وقتی لوگان (Logan)، اولین فیلمی که از روی کتاب‌های کامیک ساخته و نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی می‌شود، تاریخ را عوض می‌کند. کارگردان جیمز منگلد (James Mangold) توضیح می‌دهد چرا این فیلم، که اولین نامزدی برای او را هم به ارمغان می‌آورد، اصلا مورد توجه اسکار قرار گرفت. در ادامه با سینماگیمفا همراه باشید‌

غیر از یک یا دو استثنا، فیلم‌های ساخته شده از روی کتاب‌های کامیک نامزد اسکار نمی‌شوند. اما لوگان حقیقتا با به راه انداختن بحث درباره‌ی کیفیت فیلمنامه‌ی یک فیلم اقتباس شده از کتاب‌های کامیک، و مهم‌تر از آن دست و پا کردن یک نامزدی، این تابو را می‌شکند. پس چه چیزی‌ست که لوگان را از فیلم‌های بزرگ برگرفته از کتاب‌های کامیک جدا می‌کند؟

منگلد می‌گوید این تمرکز فیلم روی شخصیت است که به آن کمک کرد تا چنین دستاوردی را کسب کند.

در این فیلم ما واقعا تمرکز خود را روی انجام کاری متفاوت گذاشتیم: فیلمی دراماتیک و شخصیت محور به جای رقابت کردن در زمینه زور و بازوی فیلم‌های کامیک… نه اینکه بگوییم «من میتوانم پول بیشتری خرج کنم… من میتوانم چیزهای بیشتری منفجر کنم.» میخواستیم فیلمی بسازیم که موتور آن شخصیت و احساس باشد.

با گرفتن این تصمیم، یعنی نادیده گرفتن آنچه بسیاری از بلاک‌باستر‌ها به آن چنگ می‌زنند، منگلد و تیمش توانستند فیلمی پویا و جالب خلق کنند که به فراسوی مرز فیلم‌های مارول یا دی‌سی می‌رسید. منگلد داستانی شخصی از یک قهرمان پا به سن گذاشته گفت. قهرمانی که با تمامی طرفدارانش هم‌صدا شد و توجه آکادمی اسکار را هم جلب کرد. با کمک مایکل گرین (Michael Green) و اسکات فرنک (Scott Frank)، منگلد تصمیم گرفت داستانی روایت کند که ماده را بر سبک ارجحیت می‌داد و می‌توانست نحوه‌ی داستان‌گویی فیلم‌های کامیک را در آینده تغییر دهد. لوگان مطمئنا طرز نگاه مردم به این فیلم‌ها را عوض کرده، پس چرا طرز ساخت آن‌ها را عوض نکند؟

جالب است که فیلم‌های ژانری امسال رخ خوبی در لیست اسکار از خود نشان دادند. نه تنها لوگان آنچه میخواست به دست آورد، بلکه نامزدی فیلم‌های ژانری دیگر مثل Get Out و Shape of Water (که با عدد فوق‌العاده‌ی ۱۳ نامزدی در لیست حضور دارد) را هم دیدیم. بنابراین در کل می‌توان انتظار تغییر اهمیت فیلم‌های ژانری حداقل برای کسانی که اهمیت چندانی به آنها نمی‌دادند باشیم. منگلد در این باره گفت: «ژانر مدت زیادی نیاز دارد تا به مردم بقبولاند که در چه جایی می‌توانند خلاقیت و بلندپروازی پیدا کنند. زمانی بود که فیلم‌های وسترن کم‌ کیفیت شناخته می‌شدند اما مردم روی آن سرمایه‌گذاری کردند.»

در کل، لوگان لایق این نامزدی بود. نه تنها شخصیتی به طرفداران عرضه کرد که تا به حال ندیده بودند، بلکه فیلمی نشان داد که شاید مسیر فیلم‌های کامیکی را تا آینده‌ای قابل توجه عوض کرده است.

لوگان در حال حاضر با کیفیت بلوری عرضه شده است.

منبع: Screen Rant

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.