روتخر هاور ستاره‌ی فیلم Blade Runner طرفدار فیلم Blade Runner 2049 نیست

21 February 2018 - 14:03

روتخر هاور (Rutger Hauer) ستاره‌ی فیلم Blade Runner «بلید رانر» طرفدار فیلم Blade Runner 2049 «بلید رانر ۲۰۴۹» نیست و حس می‌کند که این فیلم فاقد روح نسخه‌ی اصلی است. اگرچه فیلم «بلید رانر» متعاقب اکران‌اش در سال ۱۹۸۲ به لحاظ هنری و تجاری شکست خورد اما با گذر زمان به دلیل مضمون، نقش‌آفرینی‌ها و جلوه‌های بصری چشم‌نوازش شهرت زیادی کسب کرد. این بهبود وضعیت با انتشار نسخه‌ی مد نظر کارگردان (Director’s Cut) در سال ۱۹۹۱ روی داد که در آن صدای روی تصویرِ ملال‌آور هریسون فورد (Harrison Ford)-که توسط تهیه‌کنندگان تحمیل شده بود- حذف شد و نیز پیرنگی فرعی به آن اضافه شد که قویا حاکی از آن بود که خود دکارت (Deckard) نیز یک رپلیکانت (بدل) است. با سینماگیمفا در ادامه‌ی مطلب همراه باشید.

ساخت دنباله بر یک فیلم نمونه‌وار کار آسانی نیست اما با توجه به نقدهای بسیار مثبت بر فیلم «بلید رانر ۲۰۴۹»، به نظر می‌رسد که منتقدان و طرفداران موافق‌اند که این فیلم کار تقریبا غیرممکنی را به طرزی عالی به انجام رسانده است. متأسفانه این موفقیت‌های انتقادی به موفقیت در گیشه منتهی نشد و فیلم شکست تجاری سختی را متحمل شد. افراد دخیل در این پروژه هر کدام درباره‌ی این‌که چرا فیلم در ارتباط با مخاطبان شکست خورد، نظرات‌شان را ابراز کردند. ریدلی اسکات (Ridley Scott) فیلم را زیادی طولانی دانست و دنی ویلنوو (Denis Villeneuve) کارگردان فیلم گفت که عملکرد تجاری فیلم احتمالا بر شانس‌های آن در فصل جوایز تأثیر گذاشته است.

اکنون روتخر هاور، ستاره‌ی فیلم «بلید رانر» در مصاحبه‌ای با هالیوود ریپورتر نظرش را درباره‌ی این دنباله‌ی دیرهنگام و این‌که چرا طرفدار آن نیست بیان کرده است:

من خیلی با این فیلم کلنجار رفتم. به نظر عالی می‌رسد اما نمی‌توانم بفهمم که چه نیازی به ساخت آن بود. فکر می‌کنم که اگر فیلمی زیباست باید همان‌ گونه رهایش کنید و سراغ ساخت فیلم دیگری بروید. نباید سعی کنید از موفقیت‌های فیلم دیگری که ۳۰ سال پیش ساخته شده استفاده کنید.

هاور روشن ساخت که مشکل‌اش با فیلم «بلید رانر ۲۰۴۹» ورای دلیل وجودی‌اش است:

به اشکال گوناگون، «بلید رانر» راجع به رپلیکانت‌ها نبود بلکه در این باره بود که انسان بودن به چه معناست؟ یک جورهایی شبیه به فیلم ET «ای‌تی». اما نمی‌دانم که سوال اصلی درباره‌ی این دنباله چیست. فیلمی کاراکترمحور نیست، طنزی وجود ندارد، عشقی وجود ندارد، روحی وجود ندارد.  می‌توان ادای دین به نسخه‌ی اصلی را در آن دید اما به اعتقاد من این کافی نیست. می‌دانستم که این دنباله کار نخواهد کرد. اما به گمانم مهم نیست که من چه فکری می‌کنم.

اگرچه فیلم «بلید رانر ۲۰۴۹» تحسین‌های جهانی کسب کرد اما ضرباهنگ کُند، فقدان اکشن و زمان طولانی ۱۶۳ دقیقه‌ای، همه به عنوان فاکتورهایی در شکست این فیلم در گیشه در نظر گرفته شدند. ویلنوو گفته که او دیگر هیچ زمانی شانس ساخت بلاک‌باستری هنری شبیه به این نصیب‌اش نخواهد شد و در حالی که اسکات ایده‌ای برای ساخت دنباله‌ی دیگری در سر دارد، احتمال ساخت چنین دنباله‌ای در حال حاضر بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد.

بازاریابی نیز برای فیلم «بلید رانر ۲۰۴۹» بسیار مرموز و مبهم به نظر می‌رسید. تبلیغات به جای این‌که در جهت جذب مخاطبان جدید نیز باشد، فقط روی طرفداران نسخه‌ی اصلی تمرکز کرد. در این مورد ویلنوو حتی ترجیح می‌داد تبلیغات از این هم اسرارآمیزتر باشد.

منبع:ScreenRant

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.