عشق، خشم، دیوانگی | نقد و بررسی فصل اول انیمه Sword Art Online

21 March 2018 - 16:39

جامعه و خبرگزاری‌ها می‌توانند آفتی برای بازی‌های رایانه‌ای باشند. وقتی که آن‌ها از سر دنده چپ با بازی‌های رایانه‌ای بلند شوند هرچه که دل تنگشان بخواهد می‌گویند و کسی هم نمی‌تواند جلودارشان باشد. رسانه‌ها نمی‌توانند بازیکنان دنیای مجازی را درک کنند و به جنگ با آن‌ها می‌روند. هنر شمشیر زنی آنلاین «به انگلیسی: Sword Art Online و به ژاپنی: Sōdo Āto Onrain» انیمه‌ای در ژانرهای رومنس، خیال پردازی، فانتزی و ماجراجویانه است که به خوبی برخورد جامعه و رسانه‌ها را  نسبت به بازی‌های رایانه‌ای و آنلاین به نمایش می‌گذارد. هنر شمشیر زنی آنلاین ساخته دست استودیوی ای-۱ پیکچرز است و در سال ۲۰۱۲ به صورت یک مجموعه  تلوزیونی ۲۵ قسمتی به نمایش درآمد. در ادامه به نقد و بررسی فصل اول هنرشمشیر زنی آنلاین می‌پردازیم. با سینماگیمفا همراه باشید.

سوال کردن در مورد این که یه نفر واقعاً کیه بی معنی هست. کل کاری که می تونی بکنی اینه که باور و قبول کنی. چون درک تو از اون ها شخصیت واقعیشونه.

داستان در سال ۲۰۲۲ روایت می‌شود. سالی که بشر بالاخره توانست دنیای مجازی کاملاً متفاوتی خلق کند و در امتداد آن روحی دوباره به بازی‌های آنلاین بدهد. در همین حین دستگاه جدید به نام نِرو گیر «به انگلیسی: Nerve Gear» وارد بازار می‌شود که کارش انتقال انسان از دنیای واقعی به دنیای مجازی است. به طوری که بدن فرد بر روی تخت دراز کشیده است اما فکرش به دنیایی دیگر انتقال می‌یابد و وی خودش را به جای شخصیت بازی حس می‌کند و به نبرد با موجودات دیگر می‌پردازد. ابتدا قرار بود بازی که قرار است بازیکنان آن را انجام بدهند قابلیت خروج داشته باشد؛ اما وقتی ده‌هزار بازیکنی که وارد بازی شده بودند خواستند از آن خارج شوند، دیدند که هیچ دکمه خروجی برای بیرون رفتن آن‌ها وجود ندارد. در همین حین شخصیتی وارد بازی می‌شود که قوانین بازی را برای بازیکنان شرح می‌دهد و می‌گوید که این بازی متشکل از ۱۰۰ طبقه است که در هر طبقه یک سیاهچال وجود دارد و در آن یک غول زندگی می‌کند. بازیکنان باید برای خارج شدن از بازی هر ۱۰۰ طبقه را فتح کنند و در اخرین مرحله با غول پایان بازی به رقابت بپردازند. اگر بازیکنی هم در هنگام اجرای بازی جانش را از دست بدهد، دستگاه نرو گیر مغز او را منفجر می‌کند و بازیکنان را به مرگ می‌کشاند…

توجه: از آنجایی که مطلب پیش رو با هدف نقد و بررسی انیمه Sword Art Online نوشته شده است. چنانچه تا کنون موفق به تماشای آن نشده‌اید از خواندن ادامه مطلب امتناع کنید.

نیمه اول هنر شمشیر زنی آنلاین در نشان دادن صحنه‌های اکشن به بهترین شکل ممکن عمل می‌کند. در نیمه ابتدایی فصل، شاهد درگیری‌ها و بحث‌های بسیاری بین افراد بازی هستیم. اما وقتی به نیمه دوم انیمه می‌رسیم، یعنی درست همانجایی که کار هنر شمشیر آنلاین تمام می‌شود و بازی جدیدی وارد میدان می‌شود. ماجرا به کل عوض شده و دیگر آن درگیری‌هایی را که در نیمه ابتدایی مشاهده کردیم، نخواهیم دید. مبارزه با غول‌ها بسیار کم می‌شود، درگیری‌ها را به راحتی می‌توان پیش‌بینی کرد و این در حالی است که در نیمه ابتدایی انیمه درگیری‌ها قابل پیش‌بینی نبودند و بیننده هر لحظه منتظر یک اتفاق خیره کننده بود. بحثی که به شخصه خیلی از فکر کردن به آن عذاب می‌کشم، روابط عاشقانه شخصیت‌ها با یکدیگر است. از وقتی که دو شخصیت اصلی یعنی کازوتو و آسونا با یکدیگر دوست شدند، هر کس که از راه می‌رسید عاشق کازوتو می‌شد. این ماجرا به یک نفر هم ختم نمی‌شد تاجایی که حتی خواهر خود کازوتو هم عاشق وی می‌شود. تماشای این بخش‌ها برایم از زجرآورترین صحنه‌های انیمه‌ها بود. طراحی غول‌های بازی جای هیچ حرفی را باقی نگذاشته‌اند. هرکدام از غول‌های بازی از هوش مصنوعی خاص خودشان بهره می‌برند و نحوه‌ی دفاعی آن‌ها با بالا رفتن طبقات و سطح بازیکنان تغییر می‌کند. درست همانند یک بازی واقعی! هرچه سطح بازیکن بالاتر رود، غول‌هایی که با آن‌ها مواجه می‌شود، چغر و بد بدن‌تر هستند.

 

شخصیت پردازی انیمه همانند نیمه ابتدایی آن معرکه است. سازندگان تنها یک شخصیت اصلی همه چیز تمام خلق نکرده‌اند که هر چه سر راهش قرار می‌گیرد را از بین ببرد و هیچ چیزی جلودارش نباشد. کازوتو در ابتدای انیمه فردی مغرور است و بیننده فکر می‌کند که او دیگر نیازی به کسی ندارد و می‌تواند تنهایی کارش را انجام دهد و هر صد طبقه را فتح کند. اما اینطور نیست! هر چه که بیشتر به تماشای قسمت‌ها می‌نشینیم، متوجه می‌شویم که مغرور بودن گاهی اوقات می‌تواند کار دست ما بدهد و بهترین عزیزانمان را از ما بگیرد و این امر باعث می‌شود که رفته‌رفته هم بیننده از لحاظ فکری تا حدودی پخته‌تر شود و هم شخصیت اصلی یعنی کازوتو. آسونا هم نشان دهنده تمام و کمال احساسات دخترها چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی است. ظاهری خشک و عصبی و همچنین یک شمشیر زن قدرتمند در بازی باعث می‌شود که بازیکنان از گذشته بیشتر شیفته او شوند. در طول انیمه وقتی نوع رفتار آسونا و کازوتو را مدنظر قرار دهیم، اصلا قابل قبول نیست که این دو بتوانند با یکدیگر وجه مشترک داشته باشند و یا حتی بخواهند ازدواج کنند! اما وقتی شاهزاده رویاها با اسب سفید به دنبال شما بیاید مگر می‌شود به او نه بگویید؟ آسونا عشق و محبتی که نسبت به کازوتو داشته است را زیر پوست سفت و سنگی خودش پنهان کرده بود و اصلا قصد نداشت که آن‌ها را بروز دهد. اما انیمه به ما می‌گوید که همیشه روزگار آنطور که ما می‌خواهیم پیش نمی‌رود و گاهی بدون این که خودمان حواسمان باشد احساساتمان را نسبت به یکدیگر بروز می‌دهیم. شخصیت پردازی انیمه به قدری خوب و کامل است که حتی در بعضی مواقع شخصیت‌های منفی آن‌ هم دوست داشتنی می‌شوند.

طراحی شهرهای بازی در انیمه هم بسیار زیبا و تماشایی است. سازندگان در نیمه ابتدایی انیمه توجه بسیاری بر روی ظاهر و جذابیت شهرها نداشته‌اند؛ اما در نیمه دوم، طوفانی به پا کرده‌اند که در کمتر انیمه‌ای شاهد آن هستیم. شهر آرون، پایتخت بازی آلوهیم به قدری زیبا و خیره‌کننده است که به شخصه در لحظه تماشای آن آرزو کردم که تا وقتی زنده هستم، علم و تکنولوژی به قدری پیشرفت کند که بتوانم شهرهای خیره‌کننده بازی‌ها را از نزدیک تماشا کنم. نور و ترکیب رنگ این شهر به قدری کامل است که بیننده با خود گمان می‌کند که در شهر یک مهمانی برپا شده است. اما فعلاً باید دست نگه‌ داریم و کمی از دنیای آرون بیرون بیاییم، چون حسرت خوردن تنها کاری است که می‌توانیم در مقابل این شهر رویایی انجام دهیم و از طرفی علم آن قدر پیشرفت نکرده است که بتوانیم آن را از نزدیک لمس کنیم. طراحی ظاهر غول‌ها یا همان باس‌ها (به زبان گیمری) معرکه و متنوع است. غول‌ها هر کدامشان دارای ویژگی‌های ظاهری خاص خودشان هستند، تا جایی که ممکن است حتی از آن‌ها خوشتان بیاید و آرزو کنید که بار دیگر در مراحل بعدی کازوتو و تیمش با آن‌ها مبارزه کنند. موسیقی که در هنگام صحنه‌های اکشن و یا همان بزن‌بزن انیمه پخش می‌شوند، معرکه و شنیدنی هستند. با اطمینان کامل می‌گویم که اگر موسیقی در آن لحظه‌ها وجود نداشت، شاید نیمی از لذت صحنه‌های اکشن انیمه به کلی از بین می‌رفت. در کنار آن همه صحنه اکشن، باز هم انیمه بار و طنز و بحث‌های شیرین بین شخصیت‌ها را از دست نمی‌دهد و مثل همان قسمت اول تا پایان انیمه به آن پایبند است. بعد از یک نبرد سنگین و آن‌ همه استرسی که هم شخصیت‌ها و هم بیننده تحمل کرده است، تنها همین بحث‌های طنزگونه است که می‌تواند شوینده باشد و تمام آن‌ها را از روی روح و فکر بیننده به کلی پاک کند.

Sword Art Online یا همان هنر شمشیر زنی آنلاین در نیمه ابتدایی به بهترین شکل ممکن عمل می‌کند و شما را در دنیای زیبای خود فرو می‌برد. نیمه دوم هم از همین قاعده پیروی می‌کند اما دارای کمی ضعف و مشکل هم می‌شود. اگر شما هم مثل بنده شیفته‌ی دنیای بازی‌های آنلاین و به ویژه ژانر نقش آفرینی هستید، هنر شمشیر زنی آنلاین می‌تواند یک اثر فوق العاده تماشایی برایتان باشد. سازندگان تمامی المان‌های یک بازی نقش آفرینی را در بازی رعایت کرده‌اند و دنیایی را برای بیننده ساخته‌اند که بسیار تماشایی است و نمی‌توان به راحتی آن را از یاد برد. اگر هم به معماری علاقه دارید، باز هم هنر شمشیر زنی آنلاین با آن همه شهر و بناهای باشکوهش می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای تماشا باشد.

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • عالم says:

    بچه اا میدونید باید یوجیو تو فصل پنجم که در راهه زنده بشه وگرنه انیمه اشتباه میشه اگه دقت کنید تو فصل دوم قسمت دوم وقتی میخواستن یوجیو و کریتو وارد روستا بشن نگهبان ورودی به کریتو گفت پس تو هم مثل بوجیو نمیدونی از کجا اومدی؟!باتوجه به زمان اون بازی که هر روز خیلی وقت میشد پس یوجیو خیلی وقت نمیشه که وارد اون بازی شده بوده این ینی یوجیو تو همون ازمایشگاه بازی که لاکپشت بود تو دستگاهه!وزندس و روزی بر می گرده لطفا ازین دیدگاه حمابت کنید تا این دیدگاه به گوش سازندگان انیمه برسه تا در فصل بعدی یوجیو زنده بشه و انیمه خیلی باحال بشه با این که اونایی که به انیمه نمره میدن تو قسمتای بعدی وقتی یوجیو تو روه کریتو میگفت من مردم و فقط خاطرم نمره کم نکردن پس هیچی نمیفهمن حمایت لطفا🙏🙏

  • خاله شادونه says:

    من تا قسمت ۱۵ فصل اول بیشتر نتونستم ببینم حالم بد شد حیف این ایده و این طراحی قشنگ که به بدترین شکل کارگردانی شده داستان هم که اصلا نداره قابل پیش بینی هم هسته بدرد همون بچه های ۱۰ تا ۱۱ سال میخوره حالا شاید من قبل این انیمه فقط اتک و کد گیاس و دفترچه رو دیده بودم فکر میکردم همه انیمه های دیگه هم پس باید خدا باشن ولی این انیمه حالمو بد کرد

    • اس ای او says:

      سلام!
      واقعا برای نظرتان متاسفم.
      به نظر من این انیمه، هزار برابر از اتک و دفترچه بهتر بودن.

    • سید آراد افضلی says:

      اتک و کد عالی هستن

    • anis12 says:

      باید به این انیمه فرصت دوباره بدی ، اگه صبر کنی در بعضی از جاها معرکست