اعتراض داوودنژاد کارگردان فیلم «فِراری» نسبت به اکران نوروزی فیلمش

3 April 2018 - 16:30

علیرضا داوودنژاد کارگردان کهنه کار سینما که در اکران نوروز امسال فیلم «فِراری» را روی پرده داشت، با انتشار یادداشتی به شیوه اکران این فیلم اعتراض کرده است. او با انتقاد از پخش کننده معتقد است نسخه فیلم او پیچیده شده و اکران بدون اطلاع‌رسانی باعث شده سانس‌های چندانی به آن نرسد.

داوودنژاد در این یادداشت که در روزنامه شرق منتشر شده، با اشاره به جلسه‌ای در دفتر موسسه هدایت فیلم (پخش کننده) نوشته است:

«‎حدود پنج ماه قبل در هدایت فیلم با حضور آقای شاهسواری، آقای شایسته، آقای کوثری و بنده جلسه‌ای تشکیل شد و قرار گذاشتیم فیلم «فراری» در نوروز در یکی از دو گروه کوروش یا آزادی اکران شود. ضمنا قرار شد به توصیه‌های بنده نیز به‌عنوان شریک و کارگردان فیلم برای معرفی و تبلیغات فیلم توجه شود.

شایسته جواب تماس‌های من را نداد!

او سپس با طرح این سوال که «در عمل اما چه اتفاقی افتاد؟» خود پاسخ داده است:

«آقای شایسته از چند هفته قبل از اکران به تماس‌های من جواب نداد! و فیلم نه در کوروش و نه در آزادی و نه در هیچ‌یک از گروه‌های پنج‌گانه اکران نشد و-علیرغم مخالفت مکرر بنده که آن را به اطلاع آقایان مسئول صنفی و دولتی رساندم و پیامدهای آن را همین‌گونه که اتفاق افتاد متذکر شدم- «فراری» با ضرب و زور در یکی از سالن‌های سینما ماندانا در شرق تهران اکران شد… ‎جز ماندانا ١٣ سالن دیگر که بنده هنوز نتوانسته‌ام فهرست آن‌ها را از پخش بگیرم، به‌اضافه یک سالن در شهرستان، گروه نمایش‌دهنده «فراری» را تشکیل دادند و درحالی‌که فیلم‌های گروه پنج‌گانه مرسوم هر کد‌ام بعد از معرفی و تبلیغ گسترده با ده‌ها سالن در تهران و شهرستان‌ها نمایش خود را آغاز کردند، «فراری» بی‌سروصدا و با چراغ خاموش با این گروه ١۵سالنه رقابت خود را با فیلم‌های برگزیده نوروز شروع کرد.»

کارگردان «فِراری» در ادامه به نقش سینمادارها در اکران اشاره کرده است:

«از همه جالب‌تر داستان سانس‌هاست. بعضی مدیران سالن‌ها بر این باور‌ند که با کثرت کپی فیلم‌ها که رهاورد فناوری دیجیتال است، باید دست آن‌ها باز باشد که هر فیلمی را بر حسب شرایط و مطابق با نرخ روز در هر سانسی که تشخیص بدهند و در هر سالنی که مناسب بدانند به نمایش درآورند. اگر سانس‌های صبح و بعدازظهر مشتری چندانی ندارد و درعوض نمایش‌های شب پررونق است، باید دست مدیر سالن باز باشد تا با هر فیلمی براساس اهداف ازپیش‌تعیین‌شده برخورد مناسب با آن فیلم در پیش گرفته شود. به روز اول نمایش فیلم‌های نوروزی مراجعه کنید و سانس‌های فیلم «فراری» را ببینید و حدس بزنید که هدف ازپیش‌تعیین‌شده برای اکران این فیلم چه می‌توانسته باشد؟»

می‌دانم نسخه یک فیلم را چگونه باید پیچید

‎این کارگردان و تهیه‌کننده باسابقه در ادامه اصطلاح «زمین زدن» را درباره فیلم خود به کار برده و به پخش‌کننده فیلمش طعنه زده است:

«بنده که حدود ۵٠ سال است با موضوع اکران فیلم مستقیما درگیر هستم، می‌دانم که اساسا ‌نسخه یک فیلم را چگونه باید پیچید. اگر می‌خواهید فیلمی را زمین بزنید، باید اوضاع را به‌گونه‌ای بچینید که شروع نمایش آن ضعیف باشد تا بعدا بتوانید به هرگونه که می‌خواهید با آن تا کنید و اولین گام برای رسیدن به این مقصود این است که آن را بدون معرفی و تبلیغ اکران کنید. در گام دوم تعداد سالن‌های آن فیلم باید کم باشد. در گام سوم سینماهای نمایش‌دهنده آن باید ضعیف باشد و در گام چهارم که رها‌ورد اخیر فناوری برای رقابت‌های گلادیاتوری و خانمان‌سوز اکران فیلم در سینمای ماست سانس‌های مرده آن فیلم را زیاد کنید و بعد بنشینید و با خیال آسوده برای آن فیلم فاتحه بخوانید و به حال سازندگانش بخندید و این همان کاری است که اینک دوستان و همکاران مدعی دوستی و احترام بنده به آن مشغول هستند؛ آن‌ها که ورودشان به سینما را در یاد دارم. با آن چهره‌های جوان و یقه‌های بسته و محاسن مرتب و ادبیات انقلابی و متعهد! و در همه این ده‌ها سال شاهد فعالیت‌هایشان بوده‌ام و سلوک صنفی و حرفه‌ای آن‌ها را برای رسیدن به جایگاهی که اکنون دارند دنبال کرده‌ام.»

«فِراری» بعد از سه هفته اکران کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان فروخته است.

منبع: آی‌سینما

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.