نیکی یا پلیدی؟! | نقد و بررسی قسمت اول از فصل سوم انیمه Tokyo Ghoul

13 April 2018 - 16:29

سه سال از پخش آخرین قسمت از انیمه سریال توکیو غول «به انگلیسی: Tokyo Ghoul» می‌گذرد و مخاطبان بیشتر از گذشته در انتظار پخش قسمت‌های جدید آن هستند. قسمت اول این انیمه، سه‌شنبه هفته پیش پخش شد و توانست چشم‌های فراوانی را به خود خیره کند. قسمت اول توانست بعد از آن همه درگیری‌های فصل گذشته، نمایی نسبتا آرام و در عین حال رازآلود از شهر توکیو را به مخاطب نشان دهد. اما باز هم نباید در انتظار یک قسمت خالی از خون و خونریزی باشید، به این دلیل که غول‌ها ممکن است در هرجایی کمین کرده باشند. حال در این مقاله، به بررسی قسمت اول فصل سوم و همچنین پاسخ به برخی از سوالات پیش آمده در رابطه با شخصیت‌ها می‌پردازیم. با سینماگیمفا همراه باشید.

همچنین بخوانید: نقد و بررسی انیمه سریالی Tokyo Ghoul

داستان انیمه دو سال بعد از اتفاقات فصل پیشین، یعنی حمله تیم CCG به کافه Anteiku روایت می‌شود. بعد از گذشت ۲ سال، قدرت نفوذ CCG نسبت به گذشته درون توکیو افزایش یافته و غول‌ها دیگر همانند گذشته نمی‌توانند آزادانه درون شهر قدم بزنند و در آن بین به شکار بپردازند؛ اما باز هم یک تهدید جدی برای شهر محسوب می‌شوند. CCG تیمی قدرتمند به نام Quinx Squad تشکیل داده است که تمام اعضای آن برای مقابله راحت‌تر با غول‌ها جراحی شده‌اند و اندام‌های غولی در بدن خود جاسازی کرده‌اند. رهبر این تیم ساسکی «نام کامل به انگلیسی: Haise Sasaki» است اما…

توجه: از آنجایی که مطلب پیش رو با هدف نقد و بررسی قسمت اول فصل سوم انیمه Tokyo Ghoul نوشته شده است. چنانچه تا کنون موفق به تماشای آن نشده‌اید از خواندن ادامه مطلب امتناع کنید.

ساسکی واقعاً کیست؟ سوالی که تقریباً تمام کسانی که قسمت اول را دیده‌اند برایشان پیش آمده است. باید بگویم که ساسکی در واقع همان کانکی خودمان در دو فصل گذشته است، اما به خاطر عمل و فشار سنگینی که بر روی او بوده، حافظه خود را از دست داده و به فرد دیگری تبدیل شده است. اگر تا آخر به تماشای قسمت اول نشسته باشید، می‌بینید که ساسکی به درون ذهنش می‌رود و با کانکی ملاقات می‌کند. اما این یک ملاقات معمولی نیست و درست همانند ملاقات و رفتارهایی است که ریزه در دو فصل گذشته با کانکی داشته است. در این لحظه، مخاطب گمان می‌کند اندام‌های کانکی با ساسکی پیوند زده شده است، اما وقتی که ساسکی کاگونه خود را در می‌آورد، مخاطب متوجه شباهت زیاد کاگونه ساسکی با کاگونه کانکی می‌شود.

سازندگان به خوبی توانستند فضای توکیو را تیره و تار و همچنین راز آلود نشان دهند، اما هیچ پیشرفت گرافیکی نسبت به دو فصل گذشته درون قسمت اول دیده نمی‌شود و این جزو ضعف‌هایی است که بهتر است سازندگان در قسمت‌های آینده آن را رفع کنند. قسمت اول بیشتر به معرفی شخصیت‌های جدید و آشنا کردن مخاطب با فضای شغلی آن‌ها پرداخت. در قسمت اول شاهد درگیری چشمگیری نبودیم و مبارزات همانند گذشته، جذابیت خاصی نداشتند، اما باز هم می‌توان بنا را بر این گذاشت که قسمت اول درحال معرفی شخصیت‌های جدید بود نه درگیری بین آن‌ها و امیدواریم در قسمت‌های بعدی این نقص‌ها رفع شوند.

شخصیت پردازی انیمه هم در سطح مطلوبی قرار داشت و ساسکی همان ویژگی‌های شخصیتی یک دندگی و لجبازی‌ را داشت که کانکی در دو فصل قبلی دارای آن‌ها بود. کوچک‌ترین شخصیتی که درون قسمت اول معرفی شد، ماتسوکی بود که یکی از عضوهای تیم Quinx Squad است. ماتسوکی درست همان مشکلاتی را دارد که کانکی در دو فصل پیشین با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد، مشکلاتی همچون سعی بر قبولی غول بودن خود و تلاش برای استفاده از کاگونه و به نظر می‌رسد که فصل سوم، تمرکز بسیاری بر روی این شخصیت دارد و قرار است نقش بزرگی را در کنار ساسکی ایفا کند.

قسمت اول مخاطب را به خوبی تشنه‌ی قسمت بعدی می‌کند. مبارزه تنگ و نفس‌گیر پایانی قسمت اول، سستی و عقب نشینی تیم Qunix Squad را در برابر غول بزرگ توکیو نشان داد و درست در همان لحظه بود که کانکی وارد ذهن ساسکی می‌شود و همان مکالمه ریزه و کانکی را با ساسکی انجام می‌دهد. “اگه کاری نکنی، اون همه افرادت رو می‌کشه! میدونی که به من نیاز داری…” ساسکی دوباره همان مقاومتی را از خود نشان داد که شخصیت کانکی در طول دو فصل گذشته از خود نشان می‌داد. در این بین نباید از موسیقی عالی قسمت اول غافل شویم. چاشنی اصلی مبارزات قسمت اول بر پایه موسیقی متن بی نقض آن بوده است. تیتراژ شروعی انیمه، نوید از شخصیت‌های بسیاری می‌داد که در طول انیمه معرفی خواهند شد.

قسمت اول فصل سوم Tokyo Ghoul درست است که انتظارات طرفداران همیشگی این مجموعه از جمله بنده را برآورده نکرده است، اما فرضیه‌ها و استدلال‌های فراوانی برای قسمت‌های بعدی بیان می‌کند که ذهن مخاطبان و طرفداران را از گذشته بیشتر نوازش می‌کند. اگر چه قسمت اول دارای مبارزات زیاد و خیره کننده‌ای نبود، اما قطعاً شروع مناسبی برای مبارزات قسمت بعدی است و امیدوارم که در قسمت‌های بعدی شاهد مبارزات و درگیری‌های بیشتری باشیم و Tokyo Ghoul بتواند ضعف‌های این قسمت خود را جبران کند.

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • sada says:

    آقای همتی با تموم شدن فصل ۳ توکیو غول و داستان بی سر و تهی که واسه ی منی که مانگاشو نخوندم و اونهمه پتانسیلی که این انیمه داشت احساس سرخوردگی میکنم که این همه منتظر این فصل از این انیمه بودم…بی صبرانه منتظر نقد شما برای این فصل از انیمه هستم.