نامه کانون کارگردانان به رئیس‌جمهور برای حضور جعفر پناهی در جشنواره کن

15 April 2018 - 16:15

کانون کارگردانان سینماى ایران در نامه‌اى به حسن روحانى رئیس‌جمهور خواسته مشکل جعفر پناهى برای خروج از کشور و شرکت در جشنواره فیلم کن را حل کند. پیش از این رسول صدرعاملی هم درخواست مشابهی را از مسئولان مطرح کرده بود.

کانون کارگردانان خطاب به روحانی نوشته است:

«با توجه به انتخاب فیلم سینمایی «سه رخ» ساخته آقای جعفر پناهى (عضو کانون کارگردانان سینماى ایران) در بخش اصلی هفتاد و یکمین دوره از فستیوال فیلم کن، خواهشمند است دستور فرمایید با اتخاذ ترتیبات لازم موانع خروج آقای پناهی از کشور برطرف شود تا ایشان بتوانند در این رویداد مهم جهانى شرکت کنند.»
پناهی بعد از حوادث سال ۸۸ دو بار دستگیر شد و در نوبت دوم، بعد از محاکمه به محدودیت‌هایی از جمله ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. بعد از این حکم، فیلم‌های او در جشنواره‌هایی از جمله برلین پذیرفته شد و او جوایزی هم به دست آورد اما اجازه شرکت در این رویدادهای سینمایی به او داده نشد.

رسول صدرعاملى کارگردان و تهیه‌کننده سینما از مسئولان کشور خواست اجازه دهند جعفر پناهی که فیلم جدیدش در بخش مسابقه هفتاد و یکمین جشنواره کن پذیرفته شده، به فرانسه برود و در این جشنواره شرکت کند. پناهی از چند سال پیش به حکم دادگاه ممنوع‌الخروج است.

صدرعاملی در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به این که «سه رخ» پناهی در کنار فیلم اصغر فرهادی در بخش مسابقه جشنواره کن حضور خواهد داشت، نوشته است:

«امیدوارم درایت مسئولان مربوطه، هر که هستند بر این باشد که اجازه دهند جعفر پناهی در فرانسه حضور یابد. دبیر جشنواره کن و وزارت امور خارجه فرانسه دعوت رسم خود را از پناهی مکتوب و ارسال کرده‌اند. سینمای ایران بالنده و پویا و تاثیر‌گذار به راهش ادامه می‌دهد و نام و یاد ایران عزیز را در ذهن و خاطره مردم جهان عزیز و گرامی می‌دارد. با آرزوی موفقیت برای هر دو فیلم بلند و سینمایی فرهادی و پناهی و دو فیلم کوتاه دیگر، سینما زنده است.»

تیری فرمو دبیر جشنواره کن هنگام اعلام فهرست فیلم‌های بخش مسابقه امسال با اشاره به فیلم جدید جعفر پناهی گفت که دعوت از این فیلمساز ایرانی از طریق وزارت امور خارجه فرانسه به ایران فرستاده می‌شود و درخواست کرد امکان حضور پناهی در جشنواره کن فراهم شود.

منبع: آی‌سینما

 

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.