یادداشتی بر اپیزود پایانی فصل هشتم مردگان متحرک

17 April 2018 - 13:25

وقتی‌که شبکه AMC، فرانک دارابانت -خالق و طراح سریال مردگان متحرک که شاهکارهای فراوانی را در عرصه سینمایی کارگردانی کرده، اخراج می‌کند و نویسنده و خالق کتاب‌های مصور مردگان متحرک یعنی رابرت کرکمن، هیچ دستی در نگارش فیلم‌نامه و کنترل کامل سریال ندارد، چه انتظاری می‌توان از این مجموعه داشت؟ فصل هشتم مردگان متحرک هم به‌پایان رسید، آن‌هم با اپیزودی که نه هیجانی مثل گذشته داشت و نه پایانی نفس‌گیر. با سینماگیمفا همراه باشید.

قبل از پخش اپیزود پایانی فصل هشتم، نویسندگان فصل هشتم یعنی اسکات گیمپل و گریگوری نیکوترو در کنفرانس خبری اعلام کردند که اپیزود پایانی فصل هشتم در یک کلام فوق‌العاده است. با جزییاتی که در این کنفرانس افشا کردند، تمام بینندگان پروپاقرص این مجموعه و حتی کسانی که پس از افت کیفی، سریال را رها کردند، مشتاق شدند که بعد از مدت‌ها، شاهد اپیزودی در حد و اندازه‌های اپیزودهایی مثل فصل‌های نخست باشیم که متأسفانه با تماشای آن، بی‌خود انتظار آن را می‌کشیدیم. به قول یکی از کاربران شبکه ردیت، برای تماشای مجموعه‌ی مردگان متحرک باید فقط اپیزودهای یک و دو، هشت و شانزده را ببینیم. چون سایر اپیزودها اتفاق چندان خاصی نمی‌افتد و تماشای آن‌هم چندان برای بیننده ضرورتی ندارد. شما می‌توانید با خواندن خلاصه‌ای از اپیزودهای میانه، همه چیز قصه را دربیابید. نظر این کاربر قطعاً درست است. مردگان متحرک در نیمه دوم فصل پنجم و ششم، شاهد اپیزودهایی بودیم که نه تنها داستان پردازی خوبی نداشتد. بلکه ایرادهای فنی ازجمله دیالوگ‌های کلیشه ای و شخصیت‌پردازی ضعیف کاراکترهای اصلی و فرعی برخوردار بودند. این روند نزولی هم در فصل هفتم و هشتم هم ادامه یافت که حتی مرگ شخصیت‌های دوست‌داشتنی  مثل گلن و کارل، نه تنها کار را بهتر نکرد، بلکه تعداد بینندگان سریال را بیش‌ازحد کاهش داد.

داستان این اپیزود، دقیقا پس از پایان اپیزود پانزدهم آغاز می‌شود. نیگان که از مرگ بازگشته است و دوباره سکان رهبری Suviors را برعهده می گیرد. سایمون (با بازی استیون اوگ که اوج معروفیت وی بخاطر صداپیشگی در بازی GTA V است.) که در این مدت، رهبری گروه را برعهده داشته، از عملیات‌هایی که برای از بین بردن ریک و گروهش انجام داده به نیگان می گوید که متاسفانه در آن‌ها موفق عمل نکرده است. دوایت با پادرمیانی برای نیگان، سایمون را خیانت‌کار جلوه می‌دهد و نیگان، افراد قابل اعتماد سایمون را می‌کشد و تصمیم می‌گیرد که مبارزه ای تن به تن به راه بیاندازد که هرکسی این مبارزه را ببرد، رهبری گروه را برعهده می گیرد. نیگان در این مبارزه، سایمون را می‌کشد اما نیگان، از خیانت‌های دوایت باخبر می‌شود و او را زندانی می کند. از طرف دیگر هم درل و روزیتا، مخفیانه یوجین را از پایگاه نیگان می‌دزدند تا او را اسیر بگیرند. اما در میانه راه، یوجین موفق می شود که از آن‌ها فرار کند. یوجین با اماده کردن گلوله‌های ساخته شده، نیگان را آماده می کند که در این نبرد، گروه ریک را برای همیشه از بین ببرد. میشن هم نامه‌ای که کارل قبل از مرگش برای نیگان نوشته بود را برای وی می خواند که پیام آن حاصل از این است که تنها از طریق صلح، می توانیم این کینه و دشمنی‌ها را برای همیشه از بین ببریم. نیگان قبول نمی‌کند و آماده‌ی نبرد بزرگ می‌شود. ریک و تعدای از افراد ماهر گروهش از جمله درل، میشن و کارول، به محل نبرد می روند و تعدادی دیگر با رهبری تارا، سعی می‌کنند که از پایگاه حفاظت کنند. نیگان و یوجین از راه می‌رسند و جنگ آغاز می‌شود در حالیکه یوجین، با ساخت گلوله‌های ناکارآمد و مواد منفجره، سریع افراد نیگان را از پا در می آورد و نیگان با دستی زخمی، از آن‌ها فرار می‌کند که در نهایت با در نبردی تن به تن با ریک، شکست می‌خورد. او که تحت تاثیر حرف‌های ریک قرار می‌گیرد و دودل می‌شود که او را بکشد اما ناگهان ریک، با تکه شیشه ای، گلوی نیگان را می برد اما از پزشک خود می خواهد که نیگان را نجات دهد. گرچه مگی از تصمیم ریک ناراحت است، اما ریک می‌خواهد که بازماندگان همه با هم متحد شوند تا این زامبی‌ها را برای همیشه نابود کنند و تمدن نوینی را پایه‌گذاری کنند.

اولین چیزی که در این اپیزود منتظرش بودیم، یک نبرد سرتاسر هیجانی و پر از کشت و کشتار و  موقعیت‌های نفس‌گیر بود که متأسفانه نبرد این قسمت با توجه با هایپ‌هایی که از قبل شده بود، خیلی کوتاه، سریع و عاری از هرگونه هیجان و کشت و کشتار بود. حتی نبرد تن‌به‌تن نیگان با ریک هم چندان جذاب نبود.  در کل فصل هشتم، دو بار مقابل یکدیگر قرار گرفتند که هر دو نبرد تن‌به‌تن به‌شدت بد و قابل پیش‌بینی بودند. حتی اگر بگوییم که ریک، رگ گردن نیگان را می‌برد. دوباره بعد از چند ثانیه این سؤال در ذهن مخاطب به وجودمی‌آید که با مرگ نیگان، نویسندگان چه برگ برنده‌ای برای فصل نهم دارند؟ آیا دوباره به فکر زامبی کشی یا به نشان دادن فلش بک‌های خسته‌کننده روی می‌آورند؟ زنده گذاشتن نیگان برای فصل بعدی با آن سکانس پایانی که شاهدش بودیم،  (خط‌ و نشان کشیدن ریک برای نیگان و زندانی کردن وی در سلول زندان!)  نکته‌ی مهمی را بر جای نگذاشت که مخاطب را برای تماشای فصل نهم تعقیب کند. اگر بگوییم که برنامه‌ریزی مگی برای کشتن نیگان، خط اصلی داستان فصل نهم را تشکیل خواهد داد. درمی‌یابیم که دیگر این مجموعه باارزش، کشش مناسبی برای ادامه داستان ندارد و هم چنان مانده‌ایم که نویسندگان و شبکه AMC، چطوری می‌خواهند این سریال را به‌پایان برسانند؟

اپیزود پایانی و کل فصل هشتم، چیز چندان تازه‌ای در مجموعه مردگان متحرک به‌حساب نمی‌آید و بلکه نشان‌دهنده یک پسرفت بزرگ برای این مجموعه است.  فصلی که با عبارت بولد شده ALL OUT WAR می‌شناختیم، در پایان به چیزی در حد عبارت ALL OUT JOKES در ذهن مخاطب باقی می ماند.

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.