از مدیسون شیطان صفت تا الون قهرمان| نگاهی به کارنامه بازیگری میلی بابی براون در این سال‌ها

3 May 2018 - 18:23

هنرنمایی بازیگران کودک و نوجوان در آثار سینمایی و تلویزیونی، همیشه صنعت هالیوود، رسانه‌ها و مراسم‌های گوناگون اهدای جوایز را تحت تأثیر قرار داده است. از هنرنمایی جنجالی جودی فاستر در سن ۱۲ سالگی در فیلم راننده تاکسی گرفته تا بازی ناتالی پورتمن در فیلم حرفه‌ایهمه‌ی این بازیگران نوجوان، در آینده تبدیل به یکی از سوپراستارهای صنعت هالیوود شدند.  یکی دیگر از بازیگران نوجوان که امروزه در صدر خبرها زیاد دیده می‌شود، میلی بابی براون است. بابی براون به خاطر بازی چشم‌گیرش در سریال چیزهای عجیب‌وغریب، مورد توجه منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت و توانست خیلی از کمپانی‌های سازنده فیلم و سریال در هالیوود، به فکر قرارداد بستن با وی بیفتند. اما سؤال اینجاست که چگونه  میلی بابی براون در ظرف دو سال، به این موفقیت عظیم رسید؟ چه سبک و شگردی را به نمایش گذاشت که منتقدان و اهالی رسانه او را مورد تمجید قراردادند؟ آیا او واقعاً هنرمند و گنجینه آینده سینمای هالیوود است؟ در این مقاله قصد دارم که سبک بازیگری میلی بابی براون از اولین حضور جدی‌اش در یک اثر تا سریال چیزهای عجیب‌وغریب و حواشی به وجود آمده بعد از آن را مورد بررسی قرار بدهم. با سینماگیمفا همراه باشید.

 میلی بابی براون در ۱۹ فوریه سال ۲۰۰۴ در اسپانیا متولد شده است اما او از خانواده‌ای بریتانیایی است و در سن چهار سالگی، برای اقامت به همراه خانواده‌اش به کشور آمریکا سفر می‌کند. اولین هنرنمایی وی به سال ۲۰۱۳ برمی‌گردد که نقش آلیس کوچک را در سریال روزی روزگاری در سرزمین عجایب محصول شبکه‌ ABC بازی می‌کند. آن، نقش چندان جدی برای میلی به‌حساب نمی‌آمد تا این‌که در سال ۲۰۱۴ در سریال محصول شبکه بی‌بی‌سی آمریکا به نام Intruders (متجاوزان) حضور می‌یابد. او در نقش یکی از کاراکترهای اصلی این سریال به نام مدیسون بازی می‌کند، دختربچه ای که توسط نیروی شیطانی تسخیر می‌شود و این نیرو به او اجازه می‌دهد که کارهای وحشتناک و خشونت باری را انجام بدهد و با نیروی شیطانی درونش ‌همسفر می‌شود تا او را به هدف نهایی‌اش برساند. این مجموعه بر اساس رمانی به همین نام از مایکل مارشال ساخته‌شده بود و داستان جذابی داشت. شخصیت‌ها خوب پرداخته‌شده بودند و کشش لازم برای تولید چندین فصل را داشت اما به دلیل تعداد بینندگان کم، این سریال پس از تنها یک فصل کنسل شد در حالی که نظر منتقدان به این مجموعه هم میکس بود. اما بیشتر منتقدان از بازی میلی بابی براون تعریف کردند. این‌که توانسته نقش یک دختربچه‌ای بدذات را به خوبی ایفا کند و حضورش جلوه‌ای متفاوت به این مجموعه نه چندان قدرتمند داده است. همین تمجید و تعریف‌ها، نکته‌ای مثبت در کارنامه کاری میلی بابی براون تلقی می‌شد که باعث شد در چندین سریال دیگر در همان سال حضور کوتاهی بیابد.

معمولاً وقتی بازیگر کودک و نوجوان در یک اثر سینمایی یا تلویزیونی، نقشی را ایفا می‌کند، کاراکتر مثبتی را به نمایش می‌گذارد، دیالوگ کم بین آن‌ها رد و بدل می‌شود، شیطنت‌های بامزه و گاهی قابل پیش‌بینی را انجام می‌دهد و یا مهربانی، ناراحتی و غم و غصه را به دلیل موقعیتشان در نقش، به نمایش می‌گذارد. اما بازی بابی براون در نقش مدیسون در سریال متجاوزان، تفاوت آشکاری با سایر نقش‌هایی که بازیگران کودک و نوجوان قبلاً به نمایش گذاشته‌اند، دارد. اولین تفاوت این است که مدیسون، شخصیت منفی داستان است و بهتر بگوییم ضدقهرمان این مجموعه است. شخصیتی مثبت که با ورود نیروی شیطانی به درونش، به شخصیتی کاملاً خبیث تبدیل می‌شود که حتی در سکانس دردناکی، مدیسون گربه خود را در وان خفه می‌کند. میلی بابی براون شخصیتی که مدام در طول سریال از اختلال بیماری دو قطبی رنج می‌برد را به خوبی ایفا کرده است. دیالوگ فراوان دارد و به خوبی آن را با دیگر کاراکترها و مخاطبان انتقال می‌دهد. کاریزماتیک است و گاهی اوقات لحن تند و گزنده‌ای هم به آن اضافه می‌کند که بیننده از دیدن آن شگفت‌زده می‌شود. چهره‌ی معصومی را به نمایش می‌گذارد اما ذات پلیدی دارد و ممکن است که هرلحظه مخاطب را به فکر بیندازد که مدیسون دوباره می‌خواهد آدمی را به‌طور وحشیانه‌ای به قتل برساند. مدیسون متفاوت‌تر از هر کاراکتر کودک یا نوجوانی است که من در یک اثر هنری دیده‌ام و آن را هنرنمایی خاصی می‌دانم.

نظر منتقد سایت Independent از بازی میلی بابی براون در سریال Intruders:

جدا از کیفیت مجموعه، این ستاره ده ساله میلی بابی براون در نقش مدیسون/مارکوس، استعداد زودرس بازیگری‌اش واقعاً شگفت‌انگیز است.

Image result for intruders 2014

در سال ۲۰۱۵، برادران دافر پس از تلاش و دوندگی‌های فراوان، بالاخره توانستند طرح و پایلوت خود را به شبکه‌ای بفروشند و ساخت سریال چیزهای‌ عجیب‌وغریب را شروع کنند. سریالی که کسی فکرش را نمی‌کرد که به محبوب‌ترین اثر ساخته‌شده شبکه نتفلیکس تبدیل شود. در سال ۲۰۱۵، صدها بازیگر نوجوان و کودک در تست بازیگری شرکت کردند. میلی بابی براون پس‌ از اینکه در تست بازیگری فیلم لوگان رد شد، شانس خود را برای بازی در این مجموعه امتحان کرد. هنرنمایی میلی، برادران دافر را شگفت‌زده کرد و او را برای بازی در نقش الون انتخاب کردند، شخصیتی که هم‌اکنون به‌عنوان یکی ازدوست‌داشتنی‌ترین شخصیت‌های تاریخ سریال سازی آمریکا نام‌برده می‌شود. اما پس از انتشار فصل نخست این مجموعه، به‌جای تقدیر از ارزش‌های کیفی و خلاقیت‌های برادران دافر، بیشتر شخصیت الون و بازی میلی بابی براون مورد تمجید و تعریف قرار گرفت. برای خودم همچنان سؤال است اما به این معنی نیست که بازی میلی بابی براون را در نقش آلون، ضعیف بدانم. من هم با نظر خیلی‌ها موافق هستم که بازی میلی بابی براون در نقش الون، برگ برنده اصلی فصل نخست است و قطعاً بیننده را وادار می‌کند تا قسمت‌های بعدی را دنبال کند تا سرنوشت شخصیت مرموز الون را دریابد. اما راز موفقیت بازی میلی در  نقش الون چیست؟ قطعاً جدا از بازی میلی بابی براون، باید از برادران دافر تشکر کنیم که توانستند شخصیت جذاب و متفاوتی را خلق کنند. آن‌هم شخصیتی با جنس مؤنث و تیپ خاص که قدرت‌های ماورا طبیعی در اختیار دارد و همچنین از داشتن این نیرو هم، رنج می‌برد. اولین چیزی که در بازی میلی به چشم می‌خورد، همان تیپ خاص شخصیت الون است. دختر بچه‌ای با موهای تراشیده و با ظاهر و چهره‌ای متفاوت. برخلاف سریال متجاوزان، میلی در سریال چیزهای عجیب‌وغریب، او این دفعه نقش یک شخصیت مثبت یا پروتاگونیست را ایفا می‌کند اما سبک بازیگرش تغییر چندانی نکرده است. معصومیت در چهره‌اش همچنان باقی‌مانده و بیشتر آن را به بیننده انتقال می‌دهد و در موقعیت‌های مهیج و اکشن، میلی دوباره همان ذات و نگاه پلیدش را به‌کار می‌برد. تنها تفاوت در این است که میلی در سریال چیزهای عجیب‌وغریب، کم‌حرف است  و دیالوگ کم می‌گوید و فقط از طریق سبک بازی احساسات و فیزیکی و تیپ وی، بینندگان را به خود جذب می‌کند. بازی میلی در فصل اول خوب است و واقعاً شایسته نامزدی در جوایز گوناگون ازجمله‌ امی و انجمن منتقدان بازیگران را داشته است.
نظر منتقد وبسایت TV AV.Club از بازی بابی براون در فصل نخست سریال Stranger Things :
میلی بابی براون توانسته است مجموعه‌ای از اعمال غیرمترقبه را بدون استفاده از حرکات تکراری و معمول به خوبی به نمایش بگذارد.
موفقیت سریال چیزهای و عجیب به‌خصوص بازی میلی بابی براون در نقش آلون، نه تنها سودی هنگفتی برای شبکه نتفلیکس شد، بلکه به یکی از فرانچایزها و سریال موردعلاقه سال ۲۰۱۶ تبدیل شد. میل بابی براوون در شبکه‌های اجتماعی طرفداران زیادی را برای خود دست‌ و پا کرد و همچنین در برنامه تلویزیونی و رادیویی فراوانی حضور یافت. همه این موفقیت های فصل نخست باعث شد که طرفداران برای دیدن فصل دوم سریال چیزهای عجیب‌وغریب، لحظه‌شماری کنند.

فصل دوم چیزهای عجیب‌وغریب همچنان خوب است اما عالی نیست. آن المان‌های اورجینال فصل نخست خیلی کم در فصل دوم یافت می‌شود و مدام رفرنس‌هایی به عناوین دهه ۸۰ می‌کند که احساس می‌کنم که فصل دوم کپی آثارهای علمی تخیلی دهه ۸۰ است. برقراری ارتباط تلویزیونی الون برای یافتن مادرش، کپی از فیلم پولترگایست (اثر استیون اسپلیبرگ) و موجود کوچکی به نام دموگورگان که سپس در طول فصل، تغییر شکل می‌دهد که بازهم کپی از شخصیت منفی سری فیلم‌های بیگانه است. در کنار پایان‌بندی خوب و هیجان کافی، یک اپیزود ضعیف و اضافی دارد که بودن و نبودن آن‌هم واقعاً به خط داستانی فصل دوم لطمه‌ای نمی‌زد. اپیزودی که فقط بر روی شخصیت الون تأکید دارد و این اپیزود آن‌قدر کند و بی هیجان است که می‌توانست در چند سکانس در لابه‌لای اپیزودهای قبلی به آن پرداخته شود. اما بازی بابی براون در فصل دوم چگونه است؟ ازنظر من، هنرنمایی بابی براون در فصل دوم، پیشرفتی نسبت به فصل نخست به‌حساب نمی‌آید. شاید در بعضی‌اوقات هم پسرفت کرده باشد. تفاوت‌هایی با الون فصل نخست دارد؛ این‌که بالغ‌تر شده، دیالوگ‌های زیادی دارد و از مهم‌تر، تیپ و وضعیت ظاهری وی تغییر کرده است. بابی براون همان فرمول و شگرد بازی فصل نخست را به نمایش می‌گذارد تنها تفاوت در این است که چهره‌ی ظاهری الون و میلی در طول سریال تغییر می‌کند. از دختری با موهای فرفری تا به دختری با شکل و شمایل یک راک ستار.

Image result for Stranger Things s2

پس از تماشای فصل دوم سریال چیزهای عجیب‌وغریب، بازهم چیزی که در نقد منتقدان  دیده می‌شود این است که دوباره بازی بابی براون را  بیشتر موردتمجید و تعریف قراردادند در حالیکه از دید من، بازی‌های نوآ اسنپ و دیوید هارپر به‌مراتب قوی‌تر از میلی بابی براون بوده‌اند. این مورد چنین طرز فکری را برایم به وجود آورد که آیا بابی براون به بازیگری اووریت تبدیل‌شده است؟

بابی براون مدام تعداد طرفدارانش در دنیای مجازی بیشتر می‌شود در حالی که نزدیک ۱۵ میلیون فالوور در  ایسنتاگرام دارد و در توییتر فعال است و همچنین در زمینه فشن و مد هم فعالیت می‌کند. نکته جالب این است که بابی براون با توجه به سن کمش، از کمپین‌های گوناگونی حمایت می‌کند و در مراسم اهدای جوایز نیکولدن ۲۰۱۸، سخنرانی برای حمایت از کمپین  عدم خشونت و عدم استفاده از سلاح گرم، انجام داد. این موارد باعث شده است که بابی براون خیلی سریع با کمک مدیر برنامه‌هایش، با فضا و محیط امروزه هالیوود خودش را وفق دهد و حتی باعث می‌شود که زیر ذره‌بین رسانه‌ها و مطبوعات قرار بگیرد. چنین مواردی خیلی اندک در سال‌های پیشین برای بازیگران کودک مثل داکوتا فینینگ اتفاق می‌افتاد، به‌طوری‌که داکوتا در آن سال‌ها در فیلم‌های معروفی چون جنگ دنیاها و من سام هستم را بازی کرده بود.

این سؤال که آیا بابی براون ستاره آینده هالیوود است، همچنان باید صبر کرد و دید در فیلم‌هایی که قرار است در آینده بازی کند  به‌خصوص فیلم گودزیلا و ادامه چیزهای عجیب‌وغریب، می‌تواند مثل این روزها نظر مخاطبان و اهالی رسانه را به خود جذب کند و یا همانند خیلی از بازیگران کودک و نوجوان که به سن بزرگ‌سالی رسیدند، به دلایل گوناگونی کنار گذاشته می‌شود؟ 

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • مازیار همتی says:

    مقاله فوق العاده‌ای بود…! تشکر.

    • سپهر گلمکانی says:

      تشکر…. حتما Intruders رو پیشنهاد میکنم که ببینی گرچه کنسل شده!

  • wall-e says:

    با تک تک جملات مقاله موافق بودم
    مرسی بابت این مقاله خوب