فراستی: الیور استون یک فیلمساز فرصت‌‎طلب، سفارشی‌ساز و بازاری است!

30 April 2018 - 16:30

مسعود فراستی را تقریبا همه علاقمندان به سینما و تلویزیون می‌شناسند. اگر در زمان پخش برنامه «هفت» جیرانی و افخمی سری به شبکه سه می‌زدید، فردی با ریش بلند و خرمایی رنگ را می‌دیدید که برای اغلب فیلم‌ها از واژه «در نیامده» استفاده می‌کرد و با صحبت‌ها و انتقادات او سرگرم می‌شدید. این منتقد سینمایی که خیلی از سینماگران دل خوشی از او ندارند، در گفت‌وگو با روزنامه شهروند بخش‌های مهم صحبت‌های الیور استون در جشنواره جهانی فیلم فجر را زیر ذره بین برده و با همان ادبیات همیشگی‌اش به انتقاد از این کارگردان مشهور امریکایی پرداخته است.

«شهروند» در شماره امروز خود ابتکار جالبی انجام داده است. این روزنامه با گذاشتن بخش‌هایی از صحبت‌های مهم الیور استون در مقابل مسعود فراستی، نظر او را در مورد اظهارات او جویا شده است. مسعود فراستی هم بدون هیچ‌گونه تعارف و با همان زبان تند و تیزش پاسخ‌هایی به صحبت‌های این کارگردان امریکایی داده است.

در ابتدای هر بخش صحبت‌های الیور استون را در جشنواره جهانی فیلم فجر خواهید خواند و سپس پاسخ‌های فراستی به این کارگردان و اظهارات او آورده شده است.

استون: در ویتنام فکر می‌کردم با کمونیسم مبارزه می‌کردم/ فراستی: استون معترض است اما ضد امپریالسم نیست

الیور استون: به دلیل مشکلات دوران دبیرستان و نارضایتی از سیستم آموزشی به ویتنام رفتم، تصور می‌کردم با کمونیسم مبارزه می‌کنم، در ویتنام متوجه شدم که وارد چه عرصه جنایت‌‌آمیزی شدم، در برگشت به آمریکا متأثر از همین تجربه جوخه و متولد چهارم جولای را ساختم.

مسعود فراستی: الیور استون یک فیلمساز معترض نیمه‌آنارشیست است؛ اما یک معترض آمریکایی است نه ضد امپریالیسم. یک معترض «دموکرات» نه «جمهوری‌خواه» که البته فرق چندانی با هم ندارند.

استون: در امریکا با تامین بودجه مشکل دارم/ فراستی: استون هرچه سفارش گرفته ساخته

الیور استون: در آمریکا در تأمین بودجه مشکل دارم؛ چرا که در آمریکا نیز سیستم سانسور به واسطه حضور نیروهای امنیتی در ‌هالیوود وجود دارد.

مسعود فراستی: سختی تأمین بودجه برای فیلم‌های او به شوخی شبیه‌تر است تا جدی. استون در این سال‌ها هر چه خواسته و سفارش‌گرفته، ساخته است.

استون: پس از بازگشت از ویتنام احساس کرختی کردم/ فراستی: «جوخه» استون در توجیه حمله امریکا به ویتنام است!

الیور استون: پس از آن بود که برای بار دوم شهرم را ترک کردم و به ‌عنوان سرباز به ویتنام رفتم. باور من این بود که با کمونیسم مبارزه می‌کنیم و پروپاگاندای حکومت را باور کرده بودم، اما پس از بازگشت از جنگ بشدت احساس کرختی می‌کردم؛ برای همین دوباره رو به نوشتن آوردم و تصمیم گرفتم صلح‌طلب باشم.

مسعود فراستی: فیلم جوخه او توجیه آمریکا در حمله به ویتنام است؛ یک فیلم ضدویتنامی است. متولد ۴ جولای او نیز فیلم سطحی و بازاری ظاهرا ضد جنگ است اما به سبک مخملباف قدیم؛ سینمای شعاری در نمای درشت بدون بینش. استون تفاوت بین ظالم و مظلوم را نمی‌فهمد. یاد عکسی از جین فوندا افتادم در ویتنام که فوندا محور عکس بود و فوکوس رویش؛ دو طرفش دو ویتنامی فلو بودند. این درک مثلا ضدآمریکایی فیلمسازان و اهالی سینمای آمریکا از جنگ است.

استون: با فیلمسازی‌ با احساس خشم‌ام کنار می‌آیم/ فراستی: استون آنارشیست است ضد نظام امریکا نیست!

الیور استون: من در دوران جوانی احساس عمیقی از خشم داشتم؛ چیزی که هنوز هم احساس می‌کنم. در حقیقت ساخت فیلم به من کمک می‌کند تا بتوانم با این مسأله کنار بیایم.

مسعود فراستی: خشم استون به نظرم نه خشمی انقلابی که نوعی خشم کور، فرصت‌طلبانه و حتی بزهکارانه است. خشمی که در قاتلین بالفطره او بدجوری عیان شده است؛ خشمی آنارشیستی و نه ضدنظام آمریکا.

استون: در دورانی که پول همه چیز است، باید انسانیت را زنده نگه داشت/ فراستی: انسانیت استون از نوع اوباما است!

الیور استون: وقتی در سیستمی هستید که به شما می‌گویند چه فیلمی بسازید، باید آدم باهوشی باشید. سیستم می‌گوید من برای این فیلم‌ها هزینه می‌کنم و اگر می‌خواهید فیلمساز باشید، ناگزیر هستید که فیلم بسازید؛ بنابراین باید بتوانید با قوانین بازی کنید. متاسفانه امروز پول و سرمایه تعیین‌کننده همه‌چیز است و دوران سختی را پشت سر می‌گذاریم. با این حال باید سعی کنید همیشه انسانیت‌تان را زنده نگه دارید.

مسعود فراستی: انسانیت استون مرا یاد عکسی از صدام می‌اندازد که با انبوهی از ریش از مخفیگاه بیرون کشیده شده با چشمانی وحشت‌زده و دستی با یک قاشق دارو به سمت دهانش. این دست، یک دست آمریکایی است و صدام با آن قیافه برای‌شان نماینده جهان سوم؛ انسانیت استون از نوع انسانیت اوباما و حزبش است.

استون: پوتین سیاستمدار بزرگی است/ فراستی: پوتین هم مثل کاسترو گول شهرت استون را خورده

الیور استون: پوتین سیاستمدار بسیار بزرگی است و ١٨‌ سال است که در بالاترین سطوح قدرت حضور دارد. من برای ساخت مستند «گفت‌وگو با آقای پوتین» بیش از ٣٠ ساعت با او مصاحبه کردم. پوتین هرگز پیش از مصاحبه از من محور سوالاتم را نمی‌پرسید و پس از مصاحبه هم درخواست هیچ ادیتی نکرد.

مسعود فراستی: پوتین نیز مانند کاسترو احتمالا گول دوربین و شهرت کاذب ضدآمریکایی استون را خورده. فیلم مستند استون درباره کاسترو علیه کاسترو است. به زاویه‌های دوربین استون و حالت‌های منگ کاسترو در کلوزآپ دقت کنید.

استون: در همه کشورها به فاش کننده‌ها احتیاج داریم/ فراستی: هیچ فیلمساز امریکایی اهل افشا نیست!

الیور استون: من دوست دارم فیلمی بسازم که کسی دوست نداشته باشد آن را بسازد و «اسنودن» هم چنین فیلمی بود. ما در آمریکا و در همه کشورهای دیگر دنیا به فاش‌کننده‌ها احتیاج داریم؛ البته با توجه به مضمون فیلم به سختی برای اسنودن توانستیم پخش‌کننده پیدا کنیم و در آمریکا هم به فروش مناسبی نرسیدیم؛ چون این شخص قهرمان جذابی برای آمریکایی‌ها نیست و در فیلم با مشت توی صورت کسی نمی‌زند!

مسعود فراستی: اسنودن را کامل ندیده‌ام اما قطعا نه استون، نه مایکل مور و نه دیگر فیلمسازان مشهور سینمای آمریکای امروز اهل افشا تا به آخر نیستند. می‌توانند انتقاد کنند حتی به ظاهر بسیار تند اما تا یک جایی. به رئیس‌جمهورهای‌شان هم می‌توانند انتقاد کنند؛ به پرچم‌شان اما نه به نظام‌شان. کوبریک که از استون بسیار فیلمسازتر است و حتی مترقی‌تر، در غلاف تمام‌فلزی‌اش میلیتاریسم آمریکا را افشا می‌کند اما وقتی به یک ویتنامی می‌رسد کاملا آمریکایی و ارتجاعی می‌شود.

استون: هیچ کس در زمانی که فیلم «اسکندر» روایت می‌شود نبوده است/ فراستی: دوربین فیلم «اسکندر» با ایران نیست!

الیور استون: من از نگاه خودم فیلم «اسکندر» را ساختم که با نگاه شما متفاوت است. کسی امروز وجود ندارد که در زمان تاریخی این فیلم زندگی کرده باشد تا به ما بگوید دقیقا چه اتفاقاتی افتاده یا ملکه ایران در زمان هخامنشی چه شکلی بوده است. البته موافقم که زمان خیلی بدی را برای ساخت فیلم «اسکندر» انتخاب کردم؛ چون بوش جنگ علیه عراق را چندی بعد از اکران فیلم آغاز کرد و من خبر نداشتم قرار است چه اتفاقی بیفتد.

مسعود فراستی: در فیلم اسکندر استون، دوربین او با اسکندر است نه با ایران. حرف‌هایی که امروز در این‌جا می‌زند، توجیه مواضع ارتجاعی‌اش است.

استون: مکرون نه تاریخ می‌داند نه سیاست/ فراستی: انتقاد استون از مکرون از موضع دموکرات‌ها است!

الیور استون: شب گذشته وقتی در تلویزیون دیدم آقای «مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه گفت «باید برجام مورد بررسی قرار بگیرد» شگفت‌زده شدم. این جوان نه تاریخ می‌داند و نه سیاست! باید به او گفت که دیگر نمی‌توان به گذشته برگشت و به آقای مکرون می‌گویم که اشتباهاتش را کنار بگذارد و کمی عقلانی صحبت کند.

مسعود فراستی: انتقاد استون به مکرون هم از موضع حزب دموکرات است؛ آفرین به این انتقاد!

استون: در جنگ با ایران و عراق، امریکا با صدام بود/ فراستی: استون چه چیز را به ما یادآوری می‌کند؟ واقعا که!

الیور استون: تصاویر جنگ ایران و عراق را دیده‌ام؛ بسیار تصاویر ناراحت‌کننده‌ای بود. شما ایرانیان نباید نقش آمریکا را در جنگ کشورتان فراموش کنید! آمریکا یکی از اصلی‌ترین یاوران عراق در جنگ با ایران بود، البته کشورهای بسیاری در این جنگ به صدام کمک کردند و ایران تنها بود.

مسعود فراستی: موضع هر دو جناح آمریکا در جنگ عراق و آمریکا علیه ایران را ما هرگز فراموش نمی‌کنیم. آقای استون بعد از سی ‌سال امروز آن را به ما یادآوری می‌کند؟ واقعا که!

استون: از سال ۲۰۰۰ دولت امریکا به یک هیولا تبدیل شد/ فراستی: دولت امریکا ۷۰ سال است «هیولای جهانخوار» است!

الیور استون: من به فعالیت های خودم در طول ١٨ سال گذشته افتخار می کنم . من در یکی از مستندهایم با نام «تاریخ ناگفته آمریکا» تلاش کردم در طول ١٢ سال بسیار دقیق و دراماتیک به تاریخ بپردازم. متاسفانه از سال ٢٠٠٠ به بعد دولت آمریکا به هیولایی تبدیل شده که واقعا وضعیت وحشتناکی برای ما به وجود آورده و حتی به لحاظ تجاری من نتوانستم بودجه ای برای فیلم جدید خودم بگیرم

مسعود فراستی : محض اطلاع استون، دولت و نظام سیاسی آمریکا حداقل ٧٠ سال است که به «هیولایی جهان‌خوار» تبدیل شده و نه از سال ٢٠٠٠.شاید در این ١٧ سال اخیر امکانات استون برای کمی محدود شده، که نشده. امیدوارم همین موارد رقیق استون  در تهران «علیه» آمریکا با بازگشت به سرزمین مادری فراموشش نشود.  و این نظرات  نصفه و نیمه اومنیستی برای خوشامد میزبان نباشد. الیور استون فیلم‌سازی جنجالی و فرصت‌طلب است با سینمایی بازاری، شعاری و رادیکال‌نما، که «دموکرات‌ها»  را خوش  می‌آید و لیبرال‌ها.

منبع: آی‌سینما

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.