انتقاد برناردو برتولوچی از ریدلی اسکات به خاطر کنارگذاشتن کوین اسپیسی از فیلمش

4 May 2018 - 18:00

برناردو برتولوچی (Bernardo Bertolucci) از تصمیم سال گذشته‌ی ریدلی اسکات (Ridley Scott) مبنی بر جایگزینی کریستوفر پلامر (Christopher Plummer) به‌جای کوین اسپیسی (Kevin Spacey) در فیلم All the Money in the World (تمام پول‌های جهان) به دلیل متهم‌ شدن اسپیسی به آزار جنسی بیش از ده مرد، انتقاد کرد. برتولوچی این انتقادات را هفته پیش در فستیوال بین‌المللی فیلم بری (Bari) مطرح کرد؛ جایی که نسخه بازسازی شده فیلمش، Last Tango in Paris (آخرین تانگو در پاریس) به نمایش درآمد. با سینماگیمفا همراه باشید.

برتولوچی اظهار داشت هنگامی که از تصمیم ریدلی اسکات (Ridley Scott) مبنی بر حذف تمامی صحنه‌های بازی اسپیسی خبردار شده است، پیغامی را از طریق پیترو اسکالیا (Pietro Scalia)، تدوینگر همیشگی فیلم‌های اسکات، برای وی فرستاده و گفته است که باید از رفتارش شرمنده باشد. برتولوچی در ادامه گفت:

پس از آن تصمیم گرفتم که فیلمی را با حضور اسپیسی بسازم!

این صحبت‌های برتولوچی با تشویق پرشور افراد حاضر مواجه شد. وی همچنین خاطرنشان کرد که با جنبش #من_هم_همین‌طور (#MeToo) کاملا موافق است و این جنبش را به دلیل آگاهی عامه مردم درباره خشونت علیه زنان سراسر جهان تحسین می‌کند.

پس از آن که کمپانی سونی فیلم All the Money in the World (تمام پول‌های جهان) را پاییز گذشته در فستیوال بنیاد فیلم آمریکا (AFI Fest) به نمایش گذاشت، آینده‌ی این فیلم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. اسکات در تصمیمی بی‌سابقه برای ضبط دوباره تعدادی از صحنه‌های فیلمش ظرف مدت نه روز، کریستوفر پلامر (Christopher Plummer) را جایگزین کوین اسپیسی (Kevin Spacey) در نقش جی. پل گتی (J. Paul Getty) کرد. ایفای این نقش توسط پلامر برای او نامزدی بهترین بازیگر مکمل مرد را در آکادمی اسکار به ارمغان آورد و اسکات نیز به طور گسترده‌ای برای کنارگذاشتن اسپیسی از فیلمش مورد تقدیر قرار گرفت. درحال‌حاضر دادستان لس آنجلس درحال بررسی یک مورد در سال ۱۹۹۲ علیه اسپیسی برای آزار جنسی است.

برتولوچی خود نیز سال‌هاست که به دنبال افشای جزئیات ناراحت‌کننده پشت صحنه فیلم Last Tango in Paris (آخرین تانگو در پاریس) و آزار و اذیت عمدی ماریا اشنایدر (Maria Schneider) توسط همبازی‌اش مارلون براندو (Marlon Brando) در یکی از صحنه‌های مهم این فیلم با نقدهای تند و تیز مواجه است. برتولوچی همواره اذعان داشته که اگرچه رفتارش در آن زمان با اشنایدر وحشتناک بوده است اما هرگز از اعمالش در زمان فیلمبرداری ابراز پشیمانی نکرده است. اشنایدر نیز سال‌ها بعد اعتراف کرد که همان زمان احساس کرده بود که از سوی براندو و برتولوچی مورد تجاوز قرار گرفته است و اگر با حقوقش به عنوان یک بازیگر زن آشنایی می‌داشت، حتما این مسئله را از طریق قانونی پیگیری می‌کرد.

برتولوچی این بار نیز در فستیوال بری (Bari) درمورد اشنایدر و صحنه معروف آزار و اذیت وی در فیلم صحبت کرد و گفت:

وی در زمان فیلمبرداری خوشحال بود؛ مسائلی را که در مورد تجاوز در شبکه‌های مجازی انتشار داده اند، باور نکنید.

این کارگردان ایتالیایی در ادامه افزود:

اتفاقا براندو رفتاری بسیار پدرانه با او داشت و مراقبش بود. در طول مدت فیلمبرداری نیز رابطه خوبی بین‌ آن‌ها برقرار بود.

در مراسم هفته پیش، جوزپه تورناتوره (Giuseppe Tornatore) کارگردان سرشناس و صاحب سبک ایتالیایی با تقدیم جایزه فدریکو فلینی برای یک عمر دستاورد هنری از برتولوچی تقدیر و تشکر کرد. جالب است بدانید که تورناتوره نیز خود یکی از متهمان جنبش #من_هم_همین‌طور (#MeToo) در ایتالیا است! او متهم به ایجاد مزاحمت برای یک زن در دفتر کارش در بیست سال پیش است. هرچند وی تمامی این اتهامات را رد می‌کند و پرونده این مزاحمت نیز تاکنون تا حد زیادی از معرض افکار عمومی دور نگاه داشته شده است.

منبع: Hollywoodreporter

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.