جین وایلدر در سن ۸۳ سالگی درگذشت

30 August 2016 - 23:00

جیم وایلدر (Gene Wilder) کمدین نابغه که در نقش‌های دکتر فرانکشتاین (Dr. Frankenstein)، اسکیپ دوناهو (Skip Donahue) در فیلم Stir Crazy و همچنین ویلی وانکا (Willy Wonka) بر روی پرده‌ی نقره‌ای سینما درخشید؛ در اثر عوارض ناشی از بیماری آلزایمر در سن ۸۳ سالگی درگذشت. در ادامه با سینماگیمفا همراه باشید.

وایلدر دو بار نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد. بار اول بخاطر نویسندگی مشترکی که با همکار همیشگی خود، مل بروکس (Mel Brooks)، داشت و دیگری برای بازی در فیلم the producers «تهیه‌کنندگان» که توسط مل بروکس نوشته و کارگردانی شد. شهرت زیاد وایلدر برای بازی‌های او در تعداد زیادی فیلم‌ کمدی کلاسیک است که اکثر اوقات مل بروکس نویسندگی یا کارگردانی آن را بر عهده داشت. Blazing Saddles و Young Frankenstein «فرانکنشتاین جوان» از آن دسته فیلم‌هایی بود که این دو با همکاری هم ساختند. ویلی وانکا در فیلم Willy Wonka and the Chocolate Factory «ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی»، یکی از نامتعارف‌ترین نقش‌هایی بود که جین وایلدر در زندگی هنری پربار خود بازی کرده است.

در میان فیلم‌های زیادی که در کارنامه‌ی جین وایلدر قرار دارد در کمال تعجب، بازی او در نقش ویلی وانکا (Willy Wonka) به یاد ماندنی‌تر از بغییه به شمار می‌آید. با بازی در نقش شخصیتی فریبنده و نیمه بی‌رحم که بعضی اوقات مهربان می‌شد؛ توانمندی خود را به  چند نسل از سینما دوستان نشان داد. نکته‌ای که در مورد فیلم Willy Wonka and the Chocolate Factory وجود دارد این است که بازی در این فیلم به وایلدر این اجازه را داد که به روشی که علاقه‌مندان به سینما نیز دوست داشتند چند بچه‌ی بداخلاق و لوس را تنبیه کند. این موضوع برای نوجوانان آن دوران که الآن خود پدر و مادر شده‌اند بسیار الهام بخش بود.

aawilder1-xlarge_trans++BLexaPiOBa-lbTxCY9do8ah6nAGRHlyitt2Jz2zQRKs

درباره‌ی نقش‌های وایلدر در سه فیلم Blazing Saddles ،Young Frankenstein و The Producersa میتوان بسیار صحبت کرد. فیلم Blazing Saddles در زمانی که صنعت سینما هنوز روشی برای نشان دادن مشکلات جامعه پیدا نکرده بود؛ با نژادپرستی درگیر شد. با اینکه The Producersa به لطف ناتان لین (Nathan Lane) و متیو برادریک (Matthew Broderick)  بر روی صحنه‌ی تئاتر برادوی (Broadway) به عنوان نمایشی موزیکال جانی دوباره گرفت، ولی بیشتر موفقیت خود را مدیون وایلدر و زیرو موستل (Zero Mostel) است.

جین وایلدر چند سالی بود که دیگر  در فیلمی حضور پیدا نمی‌کرد. او پس از مرگ همسر خود، گیلدا رادنر (Gilda Radner)، که سابقه‌ی کار بر روی فیلم The Woman in Red را نیز با هم داشتند؛ دیگر نتوانست فعالیت خود را حفظ کند. وایلدر زمانی که به سن ۸۰ سالگی رسید تصمیم گرفت که بازنشسته شود و آخرین کار او مربوط به صداگذاری در یک برنامه‌ی مربوط به کودکان به نام Yo Gabba Gabba در سال ۲۰۰۷ بود. شایعه‌هایی وجود داشت که استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) قصد داشت برای بازی در فیلم Ready Player One از او دعوت کند، ولی متاسفانه این اتفاق هرگز رخ نمی‌دهد.

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.